Problem: Strul med garantiärende hos Netonnet - undersökningsavgift

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Millwad, 24 mar 2022.

  1. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Har en Xiaomi 11 Lite 5G NE som har haft orimligt dålig batteritid och som är inköpt @ Netonnet, så tog med mig den dit för att få den fixad. Vi pratar om batteritider som ofta går från fulladdat till 10 procent på en några få timmar där jag som mest har spelat lite schack, surfat samt ringt och messat men mest där luren har legat i fickan. Har haft massvis med Xiaomi-lurar senaste åren och jag har även tillgång till en till 11 Lite 5G NE som inte alls har samma typer av strul med batteritiden så jag vet med all säkerhet att något har strulat med luren. Luren slocknade även och frös till och från så jag misstänkte att det förmodligen är något med buggig mjukvara.

    Sagt och gjort så lämnade jag in den hos Netonnet och nu har jag fått ett krav på en undersökningsavgift på över 600 kr då dom menar att inga fel kunde hittas. Det absurda är dock att verkstan klart och tydligt har skrivit att dom har återställt luren samt uppdaterat mjukvaran INNAN undersökningen för att utesluta mjukvarufel under deras undersökning av batteriet.

    Hur fan blir jag då skyldig att betala undersökningsavgiften när telefonen uppenbarligen har haft ett mjukvarufel? Bör poängteras att min pappas gamla P20 som har fått agera back-up lur nu i dagarna och som har ett betydligt mindre batteri har klarat en hel dags användning utan några som helst problem något som min egna Mi 11 Lite aldrig klarade av.
     
  2. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Antagligen för att dom tagit för givet att du gjort det innan telefonen lämnades in. Vet inte men det kanske krävs idag. Alltså att man provat en återställning innan luren lämnats in på service för att utesluta mjukvaru fel. Men vet inte...
     
    katho, Pfefe, stelex och 2 andra gillar detta.
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Jo, men jag hade testat återställa den och återställde den återigen när den lämnades in.

    Det är det faktum att dom har mjukvaru-uppdaterat den INNAN dom undersöker den vilket är helt orimligt med tanke på att den usla batteritiden och det att den var buggig med största sannolikhet handlar just om mjukvaran och inte hårdvaran på en så ny mobil.
     
  4. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    OK. Då borde felet vara löst eller är det kvar? Annars så får dom ju stryka den faktura o fixa telefonen!! Är ju tyvärr så att ofta är det folk som jobbar med det som skiter i vilket..
     
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Ja, dom hittade inget fel med luren efter att dom hade uppdaterat mjukvaran men så jävla fult att uppdatera mjukvaran och SEN göra undersökningen trots att luren hade buggar och "battery drain".
     
  6. Bakgrund

    Bakgrund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    stelex, Kristy och Millwad gillar detta.
  7. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Tack för ditt svar!
    Ja, visst är det så och det är så udda och oärligt att dom uppdaterar mjukvaran INNAN dom testar batteriet och nämnda buggarna för att sedan påstå att den saknar problem och att jag ska betala mer än 600 kr för deras fiffel.
     
  8. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Låter ju då som dom först lagat luren för att sen kräva dig på pengar! Tycker du skall gå dit och informera dom om detta och hänvisa till Bakgrunds Hallå konsument länk! Återkom gärna här med resultat om du nu gör så. Hota med Arn om det behövs!
    Lycka till!!
     
  9. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Jag ser inte problemet, uppdateringen dom gör är samma som du själv kunnat göra, så frågan är varför du inte själv uppdaterade den för att se om det löste problemet?

    Många gånger är det också användarens val av appar och hantering som är problemet när det kommer till drain och då är det ju inget fel på telefonen egentligen, därför testas den med senaste mjukvaran och i original utförande så att inte den typen av saker påverkar.

    Dock skall dom informera om kostnaden när den lämnas in och inte efter.
     
    Kristy, katho, Pfefe och 2 andra gillar detta.
  10. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 989
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Med dom felen känns det som självklart med en uppdatering och återställning.
     
    katho gillar detta.
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Mobilen var uppdaterad till senaste uppdateringen och återställd och testad efter det med.

    Har dessutom haft samma appar på åtminstone 4 mobiler senaste året utan några som helst problem. Använder just nu en Huawei P20 med exakt samma appar utan några som helst problem.
     
  12. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 989
    Mottagna gillanden:
    1 042
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Jag kanske missförstår, men hur kunde Non uppdatera om den redan hade senaste mjukvaran?
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det kan ibland vara en viss kombination av hårdvara/mjukvara och appar som ställer med problem. Om du redan återställt och uppdaterat innan du lämnade in den har du gjort allt som kan förväntas. Det är nog bara att stå på sig tills de går med att stryka kostnaden.
     
    Helge67 och Kristy gillar detta.
  14. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Är väl rätt så lätt att kolla upp om det kommit någon säkerhetsuppdatering eller liknande under tiden mellan @Millwad@Millwad gjorde det och när Netonnet påstås gjort det.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Ja, jag ska kolla upp vad dom håller på med.
    Bör påpekas att det inte var återställningen som jag störde mig på, den var återställd när den skickades in. Utan att mjukvaran har justerats innan dom testade luren, jag hade inte tillgång till någon ytterligare OTA-uppdatering och jag nämnde även när jag lämnade in den att luren var buggig och frös till samt att den startade om av sig självt då och då under användning samt att det förmodligen är något som strular med mjukvaran.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ganska standard att verkstäderna uppdaterar och nollställer telefoner de får in. Det är inget att störa sig på - utan mest acceptera att så var fallet. De ansvarar nämligen inte för en kunds appar som kan krångla - utan för hur telefonen fungerar i sig. Nu hade du visserligen återställt telefonen redan - men det är nog långt ifrån alla som gör det.

    Testade du någonsin telefonen utan dina appar? För att se hur den beter sig mer eller mindre orörd? Om inte är det något du borde testat - men också som NetOnNet borde bett dig att göra.
     
    katho, Kristy, stelex och 1 annan gillar detta.
  17. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    OTA uppdateringar rullas inte alltid ut till alla samtidigt och på så vis kanske NoN laddat hem en nyare uppdatering genom annat verktyg/webbplats.
     
    Kristy gillar detta.
  18. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ja precis. Sen tänker jag att dom kan ju ha bara kört in samma mjukvara som redan var installerad på nytt igen. Liksom om det kanske är nåt standard förfarande dom har.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  19. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Ja, förstår absolut att verkstäder uppdaterar och nollställer telefoner, min var dock redan nollställd.
    Det jag stör mig på är att jag har haft uppenbara mjukvaruproblem med min lur och som dom då förmodligen har åtgärdat innan dom har startade sin undersökning och sen så har jag blivit krävd på mer än 600 kr. Min var redan uppdaterad med senaste programvaran som jag hade tillgång till via OTA så vad för mjukvaru-uppdatering som har gjorts vet jag inget om.

    Alltså jag har i princip endast standardappar, jag har haft massa Xiaomi-lurar senaste åren och med just samma appar och har aldrig haft några som helst problem. Jag spelar inga som helst spel förutom en schack-app som jag har kollat upp som drar väldigt lite.
     
    Last edited: 25 mar 2022
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har under många år handlat och betalat mer hos NoN än jag behövt pga deras exemplariska support och generösa regler vid garanti. Det är slut med det sedan tid tillbaka. Maken till struligare organisation finns knappast bland etablerade svenska handlare. Jag stannar där, ni orkar inte läsa vad som hände och jag försöker glömma
     
    pirum och SwedeWhite gillar detta.