[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Fantastiskt!

    Du ser, dom går åt rätt håll, dom blir bara bättre och bättre. Inte konstigt att dom vann som bästa operatör på telekomgalan 2022. :teeth:
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det kanske är en bit kvar till att Vimla erbjuder VoLTE till 80% av kundernas telefoner innan mars 2022 är slut dock.
     
  3. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Snackade med kundtjänst idag angående mitt kompisabonnemang. Fick behålla det till slut.
     
    svenix gillar detta.
  4. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    517

    MINA ENHETER

    Hur många % kan de vara uppe i nu, med iPhone och alla dessa Samsung? 60, 70...eller ...
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tittar jag i min bekantskapskrets så täcker det nog in bortemot 80 %. Inte värst många som har annat än Samsung och iPhone. (Fast jag har dålig kläm på vilka Samsung det är de har.) Vilket självklart inte ska ses som en ursäkt för att inte fylla på med fler märken och modeller!
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Så här i slutet av månaden brukar jag passa på att köpa någon app, men idag går inte betalningen igenom som den brukar. Någon annan som testat med eller utan framgång nyligen? (Alltså Google Play.)
     
  7. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    977

    MINA ENHETER

    Upptäckte idag att man via WG2's hemsida kunde lägga till och ta bort olika funktioner på ens eget Vimla-abonnemang, vet inte riktigt om det är meningen att vilken kund som helst ska kunna göra det dock. Lite kul att kunna testa funktioner som Vimla inte ens lanserat än. Det här ger väl en föraning hur Vimla vill att framtidens abonnemang ska fungera.

    "Softphone" är att man kan ringa samtal via webbläsaren. Ringer jag ett samtal via webbläsaren märks det inte på mobilen att jag ringt ett samtal. Om jag stänger av min mobil, så kan jag fortfarande ringa samtal via webbläsaren med mitt nummer, känns som en säkerhetsrisk man bör åtgärda. Det funkar att svara på samtal via webbläsaren trots att mobilen är avstängd. Finns väl en del brister som ni hör...

    För er som vill testa det själva gör det på egen risk: ID - Working Group Two

    Skärmbild 2022-03-29 220939.png
     
    night77 och Clearminded gillar detta.
  8. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Provade precis köpa Pokecoins, fungerade felfritt. Testat att ta bort och lägga till betalningssättet igen?
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tack för din koll! Har just börjat pilla med att ta bort och lägga till och såg att lite annat behövde städas bort och började plötsligt hitta massor med saker att pyssla med.
    Edit: Gick inte att lägga till fakturering Telenor igen. Såg i vimlas Forum att andra hade samma problem för ett par månader sedan. Inte super viktigt så kanske tar jag det på chatt vid tillfälle.
     
    Last edited: 29 mar 2022
    DroidJunkie gillar detta.
  10. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Inga problem. Å du har dubbelkollat i Vimla-appen under inställningar - > Premiumtjänster att den är ibockad? Annars som en snabb test innan chatt, slå av och på den igen :)
     
    Asawi gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mycket intressant!
    Som du säger kan man nog anta att en del av dessa tjänster kommer att lanseras av Vimla framöver.
     
    KTM gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, du. Ärligt talat har jag ingen aning om vad Vimlas eller någon annan operatörs kunder har för fördelning av fabrikat och modeller på sina mobiler.

    Så din gissning är lika god som min! ;)
     
  13. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Yep. Kollat både på webbsida och app. Men det löser sig och löser det sig inte kvittar det som vi säger här i Värmland
     
    Kingson och DroidJunkie gillar detta.
  14. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Efter en lätt frustrerande chatt-session med en Vimla-medarbetare som uppenbarligen visste mindre om hur detta funkar är vad jag gjorde avslutade jag chatten efter ett tag. Heder dock åt supportpersonen ifråga som till slut tydligen förstod att det måste varit en bugg hos Telenor och gick vidare och frågade en tekniker som lyckades hitta buggen. Men oj vad irriterande det är med "kan du prova att"... starta om, flytta SIM till annan mobil, ta bort/lägga till betalmetod... Sådant jag självklart redan gjort. Men inser ändå att de måste ge de förslagen. Nåja, nu funkar det i alla fall!
     
    Feisson, DroidJunkie, svenix och 1 annan gillar detta.
  15. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Verkar som dom tar bort min studentrabatt nu. Har några tipsrabatter också fortfarande men nu blir det nog dags att byta för mig. Några tior kan jag lägga extra varje månad för att få en seriös operatör som klarar moderna funktioner.
     
    Boris92, stelex, Feisson och 3 andra gillar detta.
  16. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    277
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Aj, de var inte snällt att ta bort när du är student. Vägrar de tro på dig att du är stundent?
     
  17. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Varför har man inte ställt dom mot väggen att visa underlag i en pajkarta där det framgår tillverkare av mobil och hur stor procent det är.

    har själv inget konto på forumet.
    Men de sitter på underlag gällande vilka mobiler som har ett vimla kort i sig. Jag är skeptisk till deras lovord degarna kör med. Jag tror knappast att Samsung och iPhone är 80% av vimlas aktiva användare.
     
    svenix och stelex gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har heller inget konto på Vimlas forum eftersom jag blev utslängd och min användare på det forumet blev raderad.
    Men det går att läsa mycket på Vimlas forum utan ett konto om man är intresserad. Jag brukar gå in och kolla av någon gång i veckan.

    Att "ställa Vimla mot väggen" tror jag inte fungerar. Vimla har börjat använda en taktik där de hänvisar alla "jobbiga" frågor till en samlingstråd för det ämnet. Sedan förklarar de att de bara kommer att göra inlägg i den tråden när de har något nytt att meddela om saken.

    Sedan vad gäller om Vimla uppfyllt sitt löfte om att erbjuda VoLTE till 80% av användarna innan mars månad är slut eller inte så får vi nog aldrig veta det. Kanske inte Vimla har stenkoll heller.
    Vi har ju sett historiskt vad Vimlas löften varit värda och inget tyder på att det skulle blivit någon förbättring i det avseendet. Min personliga slutsats är att ev. löften från Vimla bör betraktas med stor skepsis och inget man kan räkna med. Men jag vet också att det finns andra som tycker att Vimla är helt OK. Det är ett val man får göra. Mitt råd är att inte bry sig för mycket om Vimla.

    Edit:
    Tillägg. Jag gick in och kollade nu och Vimla har faktiskt uttalat sig och menar på att de sedan igår "stödjer vi på Vimla 80% av våra användares telefoner för VoLTE."

    Snart finns VoLTE även hos oss! | Vimla Forumet
     
    Last edited: 1 apr 2022
    Kristy, Majkey, stelex och 1 annan gillar detta.
  19. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Hur kommer det sig att de tog bort ditt konto tror du?

    ja jag såg det uttalandet också. Lätt för dom att uttala sig om något utan underlag som styrker detta.

    alla operatörer kan se senaste telefonmodell som simkortet från operatören har använt senast. Hade varit trevligt att se underlaget för deras uttalande.
    Tror dock ej att iPhone/Samsung utgör 80% av vimlas kunder.
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som av en händelse verkar det vara en annan skandal på gång hos Vimla. Jag har inte fått fram någon mer info ännu men GöteborgsPosten skriver detta:

    "Personer som ringt abonnenter hos Telenors Vimla från dolt nummer har inte dolts. Minst 10 000 mottagare har kunnat se vem som ringt."

    Tusantals dolda nummer har avslöjats hos Telenors bolag

    Edit:
    Letar fortfarande efter mer info. Hittade inget i dagens pappersversion av GP men ibland dröjer nyheterna några dagar innan de kommer i papperstidningen. Hittade denna länk på nätet där man ser lite mer av texten:

    Tusantals dolda nummer har avslöjats hos Telenors bolag
     
    Last edited: 2 apr 2022
    Kristy, Majkey, induktion och 3 andra gillar detta.