Vi blir lurade!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 5 apr 2022.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det finns inga mobiltelefoner sedan 4G i premiumsegmentet som är värda priset. Ingenting har blivit påtagligt bättre. Ingen människa som privatperson har fått det nämnvärt bättre genom att att köpa en premiummobil under de senaste fyra åren. Det är obetydliga skillnader i praktiken. Vi kan fortfarande göra allt som vi kunde för fyra år sedan, i stort sätt inget har förändrats i praktiken. Så varför låter vi oss bli lurade? Du får inte en nämnvärt bättre mobil idag för 14 000:- än en mobil för 2000:- Du kan göra exakt samma saker. Lurad. Mervärdet är obetydligt med en premiummobil idag. Min Realme GT Master Edition för 2000:- kan göra precis allt - och göra det väl - som en "de lyxe" 14 000:- kan göra.
     
    pebe292, easyrider och Derix gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Beror på vilka krav man har. Vill man t.ex. ta skarpa foton i olika situationer (inte bara dagsljus, utan inomhus, i dunkel belysning etc)och på rörliga objekt är det fortfarande många telefoner vars kameror inte klarar det så bra tycker jag och då är ofta dyrare telefoner bättre (men inte nödvändigtvis). Men visst, kollar man mest på bilderna på telefonen kanske det är svårt att märka skillnader. Det är nog mest om man blåser upp bilderna på en stor skärm.

    Jag förstår att du gillar GT Master Edition. Realme GT Neo2 och Mi 11T är också lysande telefoner som just nu kostar från 3K och under. Det som framför allt hänt på senaste åren är att mörkerprestandan kraftigt förbättrats även på midragetelefoner. Kolla t.ex. min jämförelse mellan Mi 11 Pro och Mi 11T. Första bilden inomhus blev inte så bra på 11T men resterna av bilderna ser riktigt bra ut:
    Flipp Flipp0 | Flickr

    Med det sagt minns jag att sådana här diskussioner även fördes för typ 5 år sedan. När Redmi Note 4 släpptes tyckte många att SD625 var snabb nog och nedgraderingen i prestanda från Note 3 inte var något problem. Jag tror nog att få skulle stå ut med en sådan telefon idag.

    Det bästa exemplet på en premiumlur med värdelös kamera än i mitt tyckte S20 Ultra. Har haft den tre gånger för att jag gillar skärmen och formatet så mycket men bilderna blir sämre än på t.ex. Mi 11T.
     
    Last edited: 5 apr 2022
    Kristy gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Om du tillhör den närmast obefintliga delen av befolkningen som fotograferar i väldigt svagt ljus och uppfattar det som en otroligt viktig egenskap så har du säkert rätt. Realme GT Master edition har högupplösning, hög ljusstyrka, laddar batteriet väldigt snabbt, ger mycket hög bildkvalitet för vanliga fotografier och video i skapligt ljus, hanterar alla spel och annat i hög hastighet utan problem. Den har 5G. Det är oerhört svårt att se att mer än någon ynka % har behov av något bättre i dagsläget. Otroligt många lägger alldeles för mycket pengar på en mobil som de inte utnyttjar.
     
    tooobe gillar detta.
  4. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    745
    Mottagna gillanden:
    534

    MINA ENHETER

    Foton inomhus i svagt ljus är väl precis den typ av bilder som svenskarna tar? Åtminstone halva året.
     
    Clearminded, kissidor, darkshippo och 6 andra gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om det finns någon statistik på det. Men de flesta brukar föredra att fotografera när ljuset är bra. Enligt min erfarenhet.
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Man kan också fråga sig. Är det värt 12000:- extra för att få bättre bilder i svagt ljus som man lyckas med i 4-5 fall under ett år? Jävligt dyra bilder blir det..
     
  7. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    kan tycka en midranger idag för max 5000 är bättre än senaste samsungen för mer än det dubbla sett till priset bara. tycker utvecklingen går år fel håll helt klart.
     
    bikerkayaker och Ara gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha. Jag är inne på samma spår men bor i mellersta Norrland så är väl inte representativ. De flesta av mina bilder tar jag nog inomhus i halvdunkel belysning. Jämför jag foton med min fru som har en Oppo Reno 10X (jämförbar med en bra midrangetelefon idag) med min Pixel 6 Pro är skillnaden tydlig om det inte är dagsljus. Sedan är det inte bara bildkvaliteten på fasta objekt utan även att hon har shutterlag som gör det svårt att t.ex. fota vår hund "in action". Det klarar däremot Pixeln ofta galant.
     
    Kristy och Ara gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nä, det bygger ju på att den som köper en sådan telefon har fotografering som något av en hobby. Sedan köper ju många på forumet nya dyrare telefon för att de har smartphones som en hobby. Använder man telefonen bara som ett verktyg blir det ju en helt annan femma.
     
    Ara gillar detta.
  10. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Lurade vet jag inte,alla gör ju ett val när dom köper en mobil
     
    Ompan, Gorgeous och Kristy gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Korrekt, men vet alla vad de väljer och hur lite skillnaden faktiskt är? Köper man en lägenhet på 60 Kvm istället för en lägenhet på 120 Kvm så vet man ganska exakt skillnaden.

    Det är troligen lite svårare här. Faktum är att du kan få allt med en 2000:- mobil som du kan få med en 14 000:- i praktiken. Det finns ingenting du inte kan göra med en 14 000:- mobil som du inte kan göra med en 2000:- mobil. Faktum är att min 2000:- mobil kan göra saker som ingen 14 000:- mobil klarar av.
     
    Last edited: 5 apr 2022
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 955
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror att de flesta är medvetna om hur de ska välja. Det handlar inte alltid om att bli lurad heller, det handlar om att de vill ha något som är bättre än vad de redan har. Sedan kan det ju absolut finnas alternativ som kunde varit likvärdiga vad de redan hade - allt är inte svart eller vitt.

    Vad är det din telefon som du köpt för 2000kr kan göra, som ingen telefon som kostar 14000kr kan göra? Jag blev genuint nyfiken!
     
    Kristy gillar detta.
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    3,5 mm hörlursuttag. Existerar inte på mobiler i 10K+ klassen.
     
  14. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Uppdateringar/säkerhet läggs det inget större krut på för 2k mobiler jämfört med dyrare generellt. Sånt plus bättre kameror lägger jag gärna pengar på för att få.
     
    Gorgeous, Rospigg, Kristy och 3 andra gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det jag nästan tycker är mest stötande är svindyra flaggskepp som har dålig batteritid. Tror definitivt bra batteritid är en av de viktigaste egenskaperna på en telefon för många.
     
    Jaxione, Rospigg, katho och 3 andra gillar detta.
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det klassar jag inte som något som mobilen kan eller inte kan göra, det är en egenskap som jag inte längre saknar, det är så jäkla skönt att slippa trassla med sladden till hörluren.

    Det är dessutom ett hål där det riskerar att komma in vatten i mobilen, klart onödigt i dagens läge.
     
    flipp, eastbound och katho gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du kan köpa en ny 2000:- varje år och sälja den gamla med låg förlust och ha senaste programvaran och förbättrad kamera. Fortfarande en mycket bättre affär.
     
  18. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Skulle vilja se dig använda S-pen på din Realme, och sumpa den i en 2 meter djup pool utan att den går sönder :)

    Det finns trots allt en del skillnader. Handlar inte om att bli "lurad". En Toyota Corolla och en Porsche 911 är båda bilar som tar dig från A till B men har helt olika prisklasser.
     
    Ompan, RuffyMan, Gorgeous och 4 andra gillar detta.
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är komplett nonsens, det finns ingen risk för att vatten kommer in där i en modern mobil.
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Visst, om du vill använda en penna så är det ju en annan bollplank. Men det är inte aktuellt i min värld. Nej, jag ser inte likheten mellan en Corolla och en Porsche. Du kommer inte att kunna utföra något märkbart snabbare med en överprisad Samsung.