Vi blir lurade!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 5 apr 2022.

  1. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    455

    MINA ENHETER

    To each his own. Alla köper det de vill och betalar det de vill. Så enkelt är det bara. Vad du eller jag tycker om det är irrelevant. Samtidigt kan jag se din poäng. Det är ockerpriser för mobilerna nuförtiden; man betalar helt klart ett överpris sett till det man får. Samsung väljer exempelvis konsekvent att förse de europeiska premium modellerna med de sämre Exynosprocessorerna. Detta är en medveten strategi att maximera vinsten genom att utrusta high-end modellerna på den europeiska marknaden med sämre processorer.

    Dock kvarstår faktum att vi alla är olika. För vissa är funktion viktigare, för andra är formen avgörande. För mig är exempelvis känslan, byggkvaliteten och kameran avgörande. Just nu har jag S22 Ultra, men tycker exempelvis att min S21 Ultra var minst lika bra som min nuvarande. Innan jag slog till på S22U var jag nästintill 100% säker på att skillnaderna mellan mobilerna skulle vara marginella. Likväl slog jag till. Som psykologilärare vet jag dock att detta till syvende och sist handlar om två fenomen: perceived och planned obsolescence. I mitt fall handlar det uteslutande om det förstnämnda. Jag tror att jag kommer att gå miste om massor av nya funktioner om jag inte slår till. Det gör jag inte.
     
    drzap, RuffyMan, Klurre och 1 annan gillar detta.
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    va en mobil så pass dyr efter bara nåt år kan man knappt för ens halva priset för om ens det.. priser på mobiler sjunker väldigt fort ny teknik är alltid runt hörnet..
     
    Ara gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Varför pratar du om att sälja en 2000:- mobil för 10 000:- när jag skriver att man kan sälja den med låg förlust och inte med vinst. Väldigt märkligt minst sagt. Jag kan troligen kränga den för 1500:- om ett år om jag är rädd om den, vilket jag är. Det innebär att jag kan köpa en ny mobil i samma prisklass, med senaste mjukvaran och uppdaterad kamera och det kostar mig bara 500:- Rätt bra i mina ögon. Även om värdet skulle halveras till 1000:- så är det en god affär.

    Realme GT Master edition är väldigt långt ifrån den bästa mobilen på marknaden, men för 2000:- var det ett kap enligt min uppfattning. Väldigt mycket för pengarna. Det finns en rad andra mobiltelefoner som har riktigt bra pris också. GT Master edition är inte unik på något sätt, men jag fastnade för den på grund av design, mjukvara, riktigt bra huvudkamera, AMOLED skärm och snabbladdning som stack ut i den prisklassen.
     
    Last edited: 6 apr 2022
    Helge67 gillar detta.
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Iphone står väl högt i andrahanssvärdr
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Realme GT master edition har snabbladdare som laddar betydligt snabbare än någon Samsung och den följer med på köpet. Bara en sån sak.
     
    Helge67 gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag kan ju jämföra med min huvudmobil OnePlus 7 Pro som är en äldre premiummobil. Realme GT master edition har snabbare laddning, bättre batteritid och jag uppskattar att den har en platt skärm. I övrigt så föredrar jag OnePlus 7 pro, bättre skärm, ljud och upplösning. Med tanke på pris är det väldigt jämnt och GT master edition har 5G. De har olika styrkor. Det som är väldigt tydligt är att man får väldigt mycket mer för pengarna idag.
     
    Last edited: 6 apr 2022
    Helge67 gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 101
    Hålet finns där, även om vattnet inte kommer längre in än in i hålet så kan det bli vattenfyllt och diverse skräp kan följa med in och fastna och uttaget kan sluta att fungera.
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Okej, det har aldrig hänt mig på de 42 år jag haft freestyle (walkman) och mobiltelefon. Men visst, det kan säkert hända. Är det något du oroar dig för? Uppfattar du det som ett verkligt hot?
     
    Helge67 gillar detta.
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Förstår din tanke och håller med att för 9/10 hade absolut en mellanmodell räckt. Men att byta telefon varje år ger ett större klimatavtryck än om man som jag, köper en premium och använder den så länge den får uppdateringar och fungerar. Det betalar jag hellre extra för och att säkra mina (och andras) barns framtid gällande klimatet.
     
    pernils94231, drzap, katho och 3 andra gillar detta.
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Status! Väldigt viktigt i kretsar från femårsåldern och uppåt.
    Lurade? Ja vissa blir säkert det, andra tycker säkert att grupptillhörigheten och statusen gör priset värt att betala. Jag menar såklart inte att alla köper premium av den anledningen men status är en viktig del. Sälj dyrt (eller skänk, tänk Zlatan/Ferrari) till de coola killarna så vill alla andra ha samma. 24 månader med Klarna så är saken biff
    easy peasy lemon squeezy :)
     
    Ara och holyjoe gillar detta.
  11. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Självklart så är det inte längre prisvärt för dom allra flesta att köpa en premiummobil kontra en mid-ranger för hälften av priset idag.

    Men för många så är detta en hobby, därmed är man villig att spendera lite extra pengar på att få det allra bästa.

    Med det sagt så är mid-rangers fortfarande långt ifrån perfekta, oftast är uppdateringarna väldigt sega samt att tillverkaren inte släpper uppdateringar under en lång tid.

    Även kameramjukvaran är inte alls i samma nivå som high-end lurar.

    En annan aspekt är att det oftast går att få dessa dyra mobiler till ett helt ok priset genom ett abonnemang. Betalar man ett par hundra i månaden så känns det inte alls lika mycket som att slänga upp 14k direkt.
     
    Heleg, Ara och Kristy gillar detta.
  12. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Gud vad du måste känna dig som en god människa nu. Glöm inte att ta din klimatkompenserade sojalatte på väg in till Södermalm samtidigt som du visar upp din snordyra telefon i kön.

    OnT: Jag håller med TS, finns ingen poäng i att köpa dyra telefoner idag. Har en telefon för 2,5k trots att jobbet inte har någon kostnadsgräns. Batteritid är den främsta egenskapen jag är ute efter. Billiga telefoner har generellt sett större batterier och mer strömsnål elektronik, så att köpa en dyr telefon vore en nedgradering för min del. Sedan köper jag oftast en ny telefon varje år för att ha fräscht batteri.
     
    Helge67 och Ara gillar detta.
  13. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Det här måste vara ett skämt. Du har nog inga barn @Ara@Ara. Eller tar foton av barn. Mörkerfoton är ju något som väldigt många har efterfrågat. Kameran är det som skiljer sig mest mellan de olika prissegmenten. Då är det inte bara sensorn som avgör, utan faktiskt mjukvaran. Min erfarenhet av ”kinamobiler” är eftersom de har så lågt pris så finns det inget värde att lägga energi på mjukvaran. Man tar standard mjukvara, både till kameran och till telefonen. Smäller på lite ”killer” features som snabbladdning , 120Hz. Det säger sig själv att du knappt får ihop hårdvaran för de pengarna.


    Går du aldrig ut på krogen eller vill ta ett foto med polarna när det är dålig ljus inomhus. Säger du till polarna ”VÄNTA, jag måste snacka med personalen så att de tänder upp så att vi kan ta en bild när du sladdar fram din Realme GT Masteredition? , Men du måste ju tänka att alla är olika. För somliga är 10-15K så mycket som 2K för dig.

    Min första mobil var en GH337. Kört smartphones sen P1i. Ägt både iPhones och Androidtelefoner. I takt med att mitt liv i princip finns i mobilen så vill jag åtminstone vara säker på att mjukvaran inte läcker informationen till andra. Apple har betydligt mer att förlora än Realme tex om det skulle vara så.
     
    eastbound och Kristy gillar detta.
  14. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    är det pajkastning vi håller på med här? Apple har åtminstone åtagit sig att använder återvunnet aluminium. Att köpa ny telefon varje år bidrar till mer elektronikavfall. Det är ju fullt möjligt idag att använda sin telefon eller platta betydligt längre. Jag använder min IPad Pro 9.7 från 2016. Fortfarande. Batteriet är dåligt, men annars tuffar den på. IPhone 12 PRO Max tänkte jag behålla i ett par år till, minst. Byter batteri hos Apple när det nuvarande blir för dåligt.

    Jag använder inte min jobbmobil privat och därför behöver den bara ha bra batteritid och att den inte strular. Kör en iPhone SE 2020 och batteriet är väl inte världsbäst, men den funkar.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det ger inget större klimatavtryck. Jag säljer dem vidare eller ger bort dem till någon som behöver den. De används, de ligger inte och skrotar i en låda.
     
    Helge67 gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Wow. Vilket argument du hittade :cool:
     
    Helge67 gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Att köpa ny telefon innebär inte alls nödvändigtvis att man bidrar till med elektronikskrot. Man kan sälja den vidare till någon som behöver den eller ge bort den till någon som behöver den. Det finns massor av människor som letar efter billiga mobiler som fungerar väl.
     
    Helge67 gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Visst, kameran kan ha en avgörande betydelse för en del konsumenter, det är ingen tvekan om det. Dock så får man väldigt bra bilder med Realme GT master edition, tillräckligt bra för att göra de flesta nöjda.
     
    Helge67 gillar detta.
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Tror du på det själv? Vem vill ha en Realme GT efter ett par år? Kommer det säkerhetsuppdateringar?
     
    Kristy gillar detta.
  20. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Har du några bilder tagna i dunkelt ljus som man kan få ta del av. Inte så att jag inte litar på ditt ord, men vill gärna se själv. Oretuscherade förstås.