Hur fungerar BankID vs mobilt BankId?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av rockbabe, 9 maj 2022.

  1. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Jag har haft vanligt BankID sedan ca 2004 och det har funkat superbra. Använder det både via stationär dator och laptop och det har aldrig strulat. Man kan ju logga in på allt ifrån "min" internetbank till Skattemyndigheten och Transportstyrelsen mm via BankID vilket är super.

    Problemet är att jag helt och hållet slutat använda smartphone men saknar mobilt BankID och möjligheten till Swish. Och har därför bestämt mig för att skaffa en stor surfplatta med SIM-kortsingång (ser som en havsörn på långt håll men har taskig syn på nära håll) och undrar därför hur mobilt BankID och Swish funkar? Supporten dvs att ringa till BankID är ju inte ens möjlig. :(

    Kan jag öppna ett bankkonto på en helt annan bank än min ordinarie internetbank och där ansöka om mobilt BankID och från detta konto göra mina Swish in- och utbetalningar? Dvs att mitt mobila BankID ENBART är anslutet till detta bakkonto och är spärrat på alla andra tjänster typ "min" ordinarie internetbank, Skattemyndigheten, Transportstyrelsen mm?

    Anledningen varför detta är ett önskemål från min sida är att mitt förtroende för vanligt BankID är MYCKET HÖGT men mitt förtroende för mobilt BankID är i princip lika med noll. Främst att PW via vanligt BankID är på MAX 64 tecken (bokstäver/siffror/specialtecken) men mobilt BankID är på "max" SEX SIFFROR!??

    Min följdfråga som inte hör hemma under den här rubriken men jag kan ju ändå ställa den. Något tips på en bra funktionell surfplatta med SIM-kortsingång? Helst 15" eller större men mindre kan funka då jag får använda både glasögon och förstoringsglas. :money:

    Har kollat på Samsung Galaxy A8.

    Den är iof sig löjligt liten - 10.5" - men med glasögon och förstoringsglas skulle den funka. Åsikter om denna?

    Beklagar långt inlägg. :-*
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nej, jag tror att BankID alltid fungerar överallt och tror inte det går att begränsa. Men vad är det du oroar dig för? Att något först ska stjäla din enhet och sena klura ut enhetens pin-kod innan enheten låser sig, och sedan klura ut BankID-koden innan den låser sig? Du inser att det är i princip omöjligt att göra oavsett om koden är 8 siffror (som man kan ha) eller en zillion tecken? Om de väl fått tag i din enhet och tagit sig in i den har de alltså fem försök att gissa vilken av HUNDRA MILJONER koder du har valt. Visst, om man skulle kunna brute-forcea så skulle det kunna vara en begränsning, men mig veterligen går inte det.
    Jag tror för övrigt inte att du behöver SIM-kort i enheten du aktiverar Swish, och definetivt inte efter. Och om du bara ska kunna ta emot behöver du inte ens mobilt BankID efter aktiveringen.

    Har du dock funderat på säkerhetsrisker med att alla kan kolla upp fulla namnet på telefonnumret efter att man aktiverar Swish?
     
    Kristy gillar detta.
  3. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Kombon att slumpmässigt knacka in surfplattans PIN-kod (vet inte hur många tecken den accepterar - bokstäver, siffror och specialtecken och mobilt BankIDs 8 siffror (trodde det var 6 sifffror) är förvisso väldigt liten. Men jag tar inga risker i det fallet. Att börja krångla med banken om någon skulle tömma allt mitt kapital slutar nog att banken blir vinnaren och pengar, fastigheter, bilar mm är borta för gott. Just den digitala biten är den mest känsliga som vår planet upplever idag och värre lär den bli.

    Jag misstänkte nästan att det inte gick att spärra alla andra inloggningar utom just ETT ENDA BANKKONTO. :(

    Jag måste ha en surfplatta (alt smartphone) för att kunna ansöka om mobilt BankID. Det fungerar tyvärr inte att ansöka (registrera sig) för mobilt BankID via stationär dator/laptop PC.

    Vad menar du med > har du dock funderat på säkerhetsrisker med att alla kan kolla upp fulla namnet på telefonnumret efter att man aktiverar Swish?

    Tack för svar btw...
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    1. Alltså jag skulle förstå om du tänkte tvärt om. Risken med BankID på datorn är enligt min mening enormt mycket högre eftersom säkerheten är löjligt låg om man jämför med Android.

    2. Ja, du behöver en telefon/platta med iOS eller Android, men inte nödvändigtvis med SIM-kort, menar bara att det kanske finns fler val om det måstet tas bort.

    3. Om man försöker swisha till ett nummer så kommer det fullständiga namnet på mottagaren up, sen kan man bara avbryta betalningen. Många med säkerhetstänk och som försöker hålla sitt nummer hemligt tycker det är jobbigt.
     
    pernils94231, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  5. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Du behöver inte ha en surfplatta med SIM-kort. Du behöver inte ha samma telefonnummer på en enhet som numret som är kopplad till Swish.

    Har du ett Bank-ID så kan det logga in på allt som man kan logga in på med Bank-ID. Du ska givetvis inte använda Bank-ID till en bank, så pengar kan föras ut ifrån kontot med Bank-ID.

    Du behöver inte ha en surfplatta med kort PIN-kod, då kan ha längre lösenord, eller surfplatta med Iris-scanner, fingeravtrycksläsare, o.s.v.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har fått den bestämda uppfattningen att BankID på dator är att betrakta som mindre säkert än mobilt BankID men vet för lite om detta för att ta den diskussionen. Men du kan ju fundera på varför du behöver förnya ditt BankID på datorn så ofta. Du tänker antagligen att detta är ett tecken på att det är säkert men det kan ju också tolkas som ett tecken på en inbyggd osäkerhet som gör detta nödvändigt.
    Jag vet inte hur det fungerar på andra banker men på Swedbank är du begränsad med vad du kan göra med med vanligt mobilt BankID. Du kan till exempel inte lägga upp en ny betalningsmottagare om du inte har aktiverat en högre behörighet på ditt mobila BankID. Detta kan du inte göra med ett mobilt bankid från en annan bank så på så vis så får du faktiskt till en del det du efterfrågar. Men du kanske har en annan bank och där kanske inte säkerheten i just detta fall är lika hög. Om du har en bank där det är enkelt att logga in och göra stora överföringar kanske det är det du ska fokusera på istället för mobilt kontra BankID på fil.
     
    Kristy gillar detta.
  7. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Håller med där. Vet att ett flertal banker har gränser på hur mycket man kan föra över per vecka. Tex LF har max 250 000 kr per vecka, vill man föra över mer så behöver man kontanta telefonbanken eller ett kontor.
    Vad är maxbeloppet vid överföring?
     
  8. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Kan man ändra namnet som syns vid Swish till nåt påhittat?
    Ja, BankID ligger efter i utvecklingen vad det gäller begränsningar. Freja är bättre. Kanske kan EU tilltänkta bli ett alternativ i framtiden. Jobbigt att man inte får välja själv.

    Angående BankID och säkerhet - jag har som grundkrav att OS är uppdaterat med säkerhetsuppdateringar och att de inte är gamla redan när de släpps. Fattar inte att Android 6 är tillåtet med mobilt BankID.
     
    Kristy gillar detta.
  9. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Utan att ha undersökt ämnet så är BankID på kort säkert så länge kortet inte sitter i en läsare...

    Nu är jag en "BankID på kort" människa, men tyvärr så går det inte att vara utan mobilt BankID.
    Att det finns tre typer (kort, mobilt, fil) betyder tyvärr inte att alla tre varianterna fungerar bara för att tjänsten man loggar in på kräver BankID. Jag har ett ställe där det går bra att logga in med "kort" men vissa tjänster (väl inloggad med kort) kräver "mobilt"... Det är ett skit.
    Jag har löst det med en telefon till.
    Används bara till det mobila BankID, långa lösenord på telefon och BankID
     
  10. Peter56

    Peter56 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52 5G 8/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52 5G 8/256
    Telefon 2:
    Moto G5S Plus
    Platta:
    ASUS Chromebook C433TA
    Det är minst sex tecken på mobilt BanikID. Jag har 12.
     
    Chivo och Asawi gillar detta.