Bästa telefonen för mina behov?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av rubberduck478, 11 maj 2022.

  1. rubberduck478

    rubberduck478 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2022
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag skapade en tråd som var fokuserad på en specifik modell men nu tänker jag att jag är öppen för förslag och argument för och mot modellerna jag redan har stött på. Jag är knappt kunnig inom telefoner alls, så jag vet inte om mina önskemål är för höga för min budget.

    Just nu har jag en fem år gammal Huawei Honor 8 och har följande saker i åtanke i jakt på efterträdare:
    - Budget: Ca 8 000 kr
    - Kamera. Jag vill kunna ta riktigt fina bilder med bra detalj och färgåtergivning. Jag fotar mest i dagsljus, bl.a. på resor, och är på konserter några gånger om året. Jag är inget proffs på något sätt och tänker att jag inte kan förvänta hur mycket som helst för 8 000 spänn. Vet heller inte om optisk zoom och telefotokamera är något vanligt i den prisklassen.
    - Prestanda. Jag använder telefonen rätt mycket. Främst för surf, sociala medier, Spotify, Youtube och fotografering/filmande.
    - Skärmupplösning.
    - Batteri. Jag har för närvarande 3000 mAh. Det verkar som att 4500-5000 mAh anses medelmåttigt, men i jämförelse med mitt är det ju toppen. Jag har alltid varit nöjd med min batterilängd men lite bättre skadar ju inte.
    - 256 GB. Detta är ifall modellen saknar plats för minneskort.

    Jag har blivit rekommenderad följande modeller hittills:
    - Xiaomi 11t Pro samt vanliga 12. De verkade bra på pappret och när jag testade i butik var jag nöjd med kamerans detaljer. Däremot avskräcktes jag av att 12 blev rätt varm, dessutom hittade jag en OnePlus som gav bättre färgåtergivning. Det kan ha varit 10. Skrev inte ner det i butiken.

    - OnePlus 9. Här fick jag Hasselblad som argument för varför kameran skulle vara så bra. Butiksexemplaret var rätt kasst och jag kunde inte ens starta kameraappen, så jag kan inte säga mycket om det. Prestandan sägs vara jäkligt vass men jag har hört att vissa har klagat på scrollhastighet och lagg. Läste också att denna modell saknar optisk zoom och telefotokameran. Men frågan är om jag som glad amatör egentligen märker av sådant. Märkte också att denna blev varm, men å andra sidan meckade jag en del samtidigt som exemplaret var i det skick det var. Men jag har hört att värmen är ett vanligt problem hos Snapdragon. Får även OP Nord som förslag när jag googlar runt.

    - Samsung S21. Inte övertygad om kameran när jag ser exempelbilder och testar i butik. Jag har även testat syrrans S20 FE och har sett bilder hon har tagit och jag gillar inte den kameran heller. Jag ser ofta Samsung generellt dyka upp som alternativ när jag läser om OP och Xiaomi, men jag är helt enkelt inte såld.

    Känner ni att någon av dessa modeller kan vara för mig eller tänker ni på andra modeller/märken? Kom gärna på för- och nackdelar om ni har egna erfarenheter med dessa.
     
    Last edited: 11 maj 2022
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du vill ta detaljerade foton tycker jag Pixel 6 / 6 Pro är i en klass för sig. Pixel 6 är inom din budget medan 6 Pro är lite dyrare. Själv hade jag nog försökt få tag på en begagnad 6 Pro alternativt ett returexemplar som brukar kostar 7-8000 kr. Har haft OP9 och var inte imponerad av kameran. I min mening är Pixeln vida överlägsen kameramässigt. 11T Pro tror jag inte är mycket bättre än OP9 (samma med S21).
     
    Kristy gillar detta.
  3. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    För 8000 kr i budget så hade jag gått för en Google Pixel 6 eller Pixel 6 Pro.
    Du får uppdateringar länge.
    Kameran är vass.
    Du får ren Android utan bloatware.
    Snabbt och smidigt UI.
     
    Kristy gillar detta.
  4. rubberduck478

    rubberduck478 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2022
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket! Jag har också nosat lite på Pixel 6 när jag har läst runt. Men jag hittar bara 128 GB inom min budget och jag vet inte om det räcker..
     
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Fotar du mycket bör du ju köra backup nånstans... och då skulle Google drives utmärkta molntjänst fungera ?! 200Gb för 290kr/år.

    Detta för att ersätta det mindre utrymmet på telefonen...
     
    Kristy gillar detta.
  6. rubberduck478

    rubberduck478 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2022
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Fast är 128 Gb mycket redan? Jag är som sagt inte bevandrad alls.
     
  7. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Det är ju individuellt vad man tycker är mycket, det beror på användandet såklart.
    Jag använder 47Gb av mina 128Gb på telefonen (iPhone)...

    Hur mycket använder du idag på telefonen?

    Fördelen med Google drive/photos är att synk sker seamless från telefon, särskilt smidigt på Pixel.
    Om du väljer att göra så - så installera Google photos och synka från din befintliga telefon innan du byter!
     
    Kristy gillar detta.
  8. rubberduck478

    rubberduck478 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2022
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad var det du inte gillade med kameran i OP9? När jag googlar runt på bra mobilkameror är den ofta med i tester bland toppkandidaterna. Jag läste nu att OP9 Pro fick goda resultat om det är färgåtergivning man vill åt, och det vill jag.. Vet inte hur stor skillnaden är mellan de två. Det viktigaste för mig är väl ändå detalj (skärpa) och färgåtergivning. Vad tyckte du om modellen i övrigt sett till prestanda och värme?
     
  9. rubberduck478

    rubberduck478 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2022
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Just nu har jag ett nyinsatt minneskort på 32. Tror att jag har hållt mig till 32 eller 64 i taget pga ekonomin men jag har fått rensa det några gånger sedan januari 2017. Det har blivit en del resor och appar som har tagit mycket utrymme.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Möjligt att färgåtergivningen är mer naturligt på OP9 men detaljnivå och skärpa är mycket bättre på Pixeln. Har testat de flesta flaggskepp från 2021 och tycker personligen att Pixel 6 / 6 Pro är i en klass för sig kameramässigt men då prioriterar jag skarpa och detaljerade bilder över allt annat. Spelar inte men tycker nog flytet på Pixel 6 och 6 Pro var likvärdigt eller bättre jämfört med OP9. Gillade själv inte utseendet och känslan i handen på Pixel 6 utan föredrar helt klart 6 Pro av de två. Batteritiden på 6 Pro var även bland det bästa jag upplevt på en telefon.

    Taget med Pixel 6 Pro nedan. Andra telefonen hade smetat ut pälsen medan pixeln fångar detaljerna. Vidare är detaljnivån så pass hög att fotot tål att blåsas upp på en stor skärm eller skrivas ut på papper/fototavla.

    [​IMG]
     
    Last edited: 11 maj 2022
    MultiMan, Sanjin84 och Kristy gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast kameran på den är ett rejält steg ned från Pixel 6. Lågupplöst skärm samt dålig haptik också. Känns mer som en bra midrangetelefon än ett flaggskepp.
     
    Kristy gillar detta.
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Läste någonstans att pixel telefoner sjunker rätt snabbt i pris regnat se du borde hitta en en pixel 6 pro i din sen har du en bra mobil
     
  14. rubberduck478

    rubberduck478 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2022
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur tror ni att en Pixel 6/pro står sig mot en OP 9 Pro då?

    Jag har inte kunnat testa Pixel någonstans men sett till prestanda och skärm osv verkar OP9/Pro vara något för sig.
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har haft både OP 9 Pro och Pixel 6 Pro. Tar lätt Pixeln över OP9 Pro. Mycket bättre bildkvalitet från kameran, bättre batteritid, bättre haptik/vibrationsmotor.
     
    Timpppa och Kristy gillar detta.