AliExpress kan strula de med - beroende på vilken transporttjänst som används av säljaren. SYAET och Cainiao använder ibland reshipping via 3e land, ex.vis Vanuatu, och sätter då ofta en ny transportsedel över den första (vars ID efter vad jag förstått är kopplat till IOSS där momsbetalningsinformationen registreras). När Posten tittar på paketet ser de bara det nya IDt, som inte är registrerat i IOSS, hittar därmed inte att momsen är betald och vill istället ha den+avgift från mottagaren...
Posten accepterar inte heller info från trackingsajter där man kan se att paketet fått det nya IDt ("vi kan vara gå på vad vi ser på paketet").
De flesta av mina ordrar på AE är små, och själva momsen är trivial, men avgiften på 75:- ofta mer än dubblar totalkostnaden... Betalar man inte skickas paketet tillbaka - har aldrig haft problem med att få tillbaka 100% från AE, då trackingen inte visar att paketet kommit hela vägen till mig, men det kan ta sin tid då "transportfönstret" ofta är långt, innan de accepterar en dispyt. Innan det löpt ut - ex.vid säger att posten vill ha betalt och att man inte betalar utan låter paketet gå tillbaka, säger de bara vänta, transportfönstret är fortfarande öppet...
Aldrig haft något problem med AEs egna transporttjänster, inkl när de slår samman flera små paket från olika säljare till ett större. Ingen aning hur de hanterar IOSS i det fallet.
Click to expand...