Diskussion: Robotgräsklippare - tips och råd

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Fredriks, 30 maj 2020.

  1. Nedan

    Nedan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 3T
    IMG_20200611_222319.jpg

    Slog precis till på en med
     
    Dadde, bernard, polar590 och 1 annan gillar detta.
  2. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Gräsmattan blir så väldigt fin med en robbotklippare:)
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har lite dålig koll, men finns det i regel några anti-kidnappningsfunktioner på dessa? Dvs något som förhindrar en person från att bara springa iväg med en (...utöver vikten, förstås :) )
     
  4. Fizzy

    Fizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    På min husqvarna 310 finns de 3 olika nivåer man kan sätta, men standard så måste man ange pinkod efter att man öppnat config luckan (vilket krävs för start) så tekniskt sett går de inte använda den utan kod. Denna går uppa så att du måste knappa in pinkod med x antal dagar i mellan för ännu högre säkerhet. Dessutom måste du ju para den mot en ny station om du tar den till en ny yta (vilket kräver pinkoden) .

    Min har dessutom connect packetet vilket innehar GPS där kan man säga åt den att larma om enheten lämnar området (går se i appen vart den då är om den har gps/gsm signal).
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Särskilt sistnämnda låt ju bra. Innefattar larmfunktionen något ljud från gräsklipparen också? Det hade varit förträffligt om den började föra ett väldigt liv, så grannarna också kan reagera.
     
  6. Fizzy

    Fizzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Ja de ska gå få den larma både själv och via appen , inget jag testat dock
     
    bernard gillar detta.
  7. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

    Ja,det är en pin-kod på den så snor morgon den så kan dom inte få igång den:)
     
  8. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Samma här två olika pin koder.
    Vikten är inga problem väger väl 13kg.
     
  9. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Nja fungerar sådär bra, vet inte om dom har förbättrat gps:en sen jag hade min[​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Vilket åskskydd köpte du?
     
  11. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 151

    MINA ENHETER

  12. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Min grannes 420 hade kört fast häromdagen när han var bortrest så jag gick dit och sparkade på den lite lätt för att den skulle hitta rätt. Då börja den direkt tjuta som ett billarm som övriga grannar absolut hörde. Fick glatt ringa upp honom och be om koden så den blev glad igen.

    Har för övrigt stylat min Dora (dottern döpte).
    [​IMG]
     
    Last edited: 13 jul 2020
    Gyllenb, Fredriks, dalton och 1 annan gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Segways nya robotgräsklippare skall visst inte behöva kanttråd, man definierar bara zonerna i appen och så skall det vara till att köra: Navimow
     
    Jowee, Mats Palmberg och dalton gillar detta.
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Undra hur exakt det blir
     
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 022
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Har sett någon annan modell med GPS + lokal repeater/referens som har väldigt bra precision. Antar att man kör den ett manuellt varv i gränslinjerna för att lära upp den, sen ska den ha en exakthet på ett par cm.
     
    dalton och Leo83 gillar detta.
  16. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Priser
    Antenn förstärkare ingår för dom 1000 första kunderna.

    [​IMG]
    [​IMG]
    • Nyheter och press
    • Ingen mer kanttråd med den nya robotgräsklipparen Segway Navimow
    [​IMG]
    Ingen mer kanttråd med den nya robotgräsklipparen Segway Navimow
    Dela det på: [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
    Den rör sig tyst och exakt över komplex terräng utan behov av kanttråd, är utrustad med innovativa funktioner samt en lättanvänd app med inställning av off-limit-zoner.
    Segway, som hittills har varit kända för sina mikromobilitetslösningar (bl.a. elsparkcyklar), går för första gången in på utomhusmarknaden med robotgräsklipparen Navimow i hopp om att vinna fotfäste med den innovativa roboten. Segway Navimow presenterades och tillkännagavs förra hösten och nu är de första enheterna på väg till Europa. I Danmark, Sverige och Norge förväntas de finnas tillgängliga i början av juni.

    Sverige, maj 2022. Segway revolutionerar marknaden för robotgräsklippare. Där de flesta kommersiellt tillgängliga enheter i dag bara fungerar med anpassad kanttråd utlovar Segways Navimow en perfekt klippt gräsmatta utan kanttråd. Kompletterat med en iF Gold Award-vinnande app blir det lekande lätt att uppnå bästa möjliga gräsmatta.

    Användarvänlig app
    Förutom den kraftfulla designen levereras Navimow med en specialdesignad app som gör arbetet ännu enklare för dig. Den har ett förenklat gränssnitt som gör det enkelt att ställa in inställningar, skapa kartor och hantera scheman med mera. Om du ändrar utseendet på trädgården, till exempel anlägger nya rabatter, kan du enkelt och bekvämt skapa off-limit-zoner i appen som Navimow inte kör in i.

    Tidigare under året stod appen ut bland fler än 10 000 produkter/projekt och mottog priset iF Gold Award med motiveringen: ”Fokus ligger på användarupplevelsen i alla processer från inställningar till vägledning och kontroll. Det här är det rätta sättet att göra tekniken rolig och tillgänglig”.

    Virtuella zoner, verklig effektivitet
    Exact Fusion Locating-systemet (EFLS) med fusionslokaliseringsteknik hjälper Navimow att uppnå högsta möjliga positioneringsprecision. "Kärnan i den här tekniken är användandet av GNSS-satellitsignaler för att uppnå en positioneringsnoggrannhet på centimeternivå genom kinematik i realtid, förklarar George Ren, General Manager för Segway BU. En karta i appen kan användas för att ställa in exakta zoner och gränser – till exempel var Navimow ska klippa gräset, var gränserna finns och vilka zoner i trädgården den ska undvika. ”När arbetsområdet i trädgården har ställts in kör inte Navimow kors och tvärs, utan följer i stället ett systematiskt klippmönster tack vare dess intelligenta navigeringsalgoritm”, förtydligar George Ren.

    Intelligens i vardagen
    Segway har identifierat en förbättringspotential för robotgräsklippare inom användarupplevelsen och avser att ta robotgräsklipparbranschen till nästa nivå. Navimow, som är extremt tystgående (54 dB(A)), registrerar automatiskt hinder som exempelvis krukor och undviker dem. Den klipper gräset systematiskt snarare än slumpmässigt, vilket ökar effektiviteten och ger en perfekt vårdad och klippt gräsmatta. Med sina fem centimeter tjocka terränggående gummihjul hanterar Navimow lätt sluttningar på upp till 45 %, och med en IPX6-klassificering kan den enkelt hantera nederbörd, kraftiga vattenstänk och högtrycksstrålar.

    Checklista för optimal användarupplevelse
    Innan du köper Navimow rekommenderar Segway att du fyller i en särskild checklista med olika frågor om gräsmattans skick. Därigenom samlas olika uppgifter in, till exempel om gräsmattans form eller om det finns stora träd som kan blockera signalen, vilket är avgörande för om Navimow kommer att ha den bästa prestandan på just din gräsmatta. ”För att få en optimal användarupplevelse rekommenderas konsumenterna att fylla i checklistan innan de fattar sitt köpbeslut”, förklarar George Ren. Checklistan kommer att publiceras i alla Segway-kanaler i mitten av maj. De första 1 000 kunderna som köper en Navimow före den 31 juli blir automatiskt en del av Navimow Pilot User-programmet och får utöver robotgräsklipparen en gratis antennförlängningssats för en ännu bättre upplevelse.

    ”De första Navimow-robotgräsklipparna är redan på väg till Europa och vi upplever en stor efterfrågan. Därför följer fler enheter i september – redo för 2023-säsongen”, säger George Ren, General Manager hos Segway BU.

    ”Vårt mål är att ge användarna arbetsbesparande och intelligenta lösningar med hjälp av robotteknik”, avslutar han.

    --

    Om Segway-Ninebot
    Segway-Ninebot är en tillverkare av servicerobotar och intelligenta enheter för kortdistanstransport. Segway grundades i staden Bedford, New Hampshire, i USA år 1999 och är en global ledare inom kommersiell elektrisk självbalanserande persontransport. Ninebot, som grundades i Peking 2012, erbjuder genom FoU, produktion, försäljning och service intelligenta lösningar för kortdistanstransport. År 2015 genomgick Segway och Ninebot en strategisk sammanslagning som resulterade i Segway-Ninebot. Segway-Ninebot är ett globalt företag med kontor i Peking, Seattle, Los Angeles, Dallas, Amsterdam, Paris, Barcelona, Seoul, München, Changzhou, Hangzhou, Shenzhen och Shanghai och säljer sina produkter i fler än 180 länder och regioner. Segway-Ninebot utvecklar produkter som säkert för användarna och branschen in i framtiden.


    Rek. försäljningspriser
    • Segway Navimow H500E, för gräsmattor på upp till 500 m2: 14 299 SEK
    • Segway Navimow H800E, för gräsmattor på upp till 800 m2: 17 199 SEK
    • Segway Navimow H1500E, för gräsmattor på upp till 1 500 m2: 21 499 SEK
    • Segway Navimow H3000E, för gräsmattor på upp till 3 000 m2: 28 599 SEK