[Telia] Tråden om Telia

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

  1. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Tänkte ge en uppdatering nu här efter snart 3 månader sedan detta först rapporteras.
    Kan ju meddela att Telia inte tagit sig åt problemet och löst det, utan varje gång man kontaktar dem är det som att börja om på ruta noll även efter att ha genomfört alla felsökningssteg de begärt tidigare.

    Under dessa felsökningssteg råkade de också klanta till det så pass rejält att mitt abbonemang var helt otillgängligt i en vecka då de ville genomföra ett SIM-kortsbyte som gick snett.

    Någon som har något tips om hur man kan få Telia att faktiskt se över sina ärenden? Börjar bli tröttsamt att betala Premium-priser för en tjänst som inte lever upp till det som förväntas.
     
  2. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Telias kundtjänst har mycket att önska. Jag hade en del strul ifjol när jag felanmälde mitt mobila bredband, tog ett par månader innan jag kom i kontakt med rätt tekniker som förklarade att jag saknade 4G-täckning på platsen och skulle låsa till 3G. Dessutom sätter Telias kundjänst i system att inte regga ärenden, förmodligen för att uppnå något internt mål. Sedan gick det tre månader och jag fick ett brev som påtalade att jag skulle ta bort låsningen av modemet mot 3G då Telia avsåg att stänga 3G-nätet så blev de helt förvirrade.
     
  3. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Du har ingen Telia-butik inom räckhåll där du kan gå in och felsöka/demonstrera problemet tillsammans med någon?
     
    Matte1976 och Kristy gillar detta.
  4. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Bra förslag, men är ytterst tveksam till om det kommer göra någon nytta i detta fallet då ärendet redan är överlämnat till deras tekniska avdelning och det är där nu det tar stopp.

    Senaste svaret jag fick av dem var ett goddagyxskaftsvar som visar att de inte läst igenom ärendet:

    [​IMG]

    Hela problemet är i grund och botten att de verkar ha en väldigt dysfunktionell supportorganisation där det saknas möjlighet för first line att exempelvis koppla vidare till en tekniker vid behov. Det verkar istället som att allt måste gå via ett ärendesystem internt och beroende på om/hur bra de skrivit felbeskrivningen så kan ärendet fastna på vägen.
     
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  6. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Matte1976 och Kristy gillar detta.
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    tyvärr är ju mobiltäckningen vad den är. Om du inte redan testat med en egen riktantenn skulle jag börja där, och om det inte hjälper skulle jag nog titta efter en annan operatör som fungerar bättre i ditt område. Har för mig att man kanske kan häva ett avtal som inte uppfyller kraven, speciellt om du redan gjort en massa felanmälningar som inte leder till förbättring.
     
    Matte1976 och Kristy gillar detta.
  8. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Jag tycker denna "Bättre nät. Bättre upplevelser" klingar bättre ihop med Telia.
    "Folknätet" var inte speciellt unikt eller nått som var exlusivt för Telia, finns ju flera publika nät.
     
    Last edited: 1 jun 2022
  9. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Tyvärr har mitt ärende inget med täckningen att göra, utan det rör sig om en felanmälan gällande att abbonemanget har en hastighetsspärr som inte borde finnas där oavsett mast/4G/5G/roaming osv. Har alltid visat förståelse när jag kontaktat dem men tyvärr är deras kundtjänst bristfällig och expert på att ödsla ens tid.

    Då Telia är helt omöjliga att ha att göra med och de frånsäger sig ansvar, så har jag lagt ner detta helt och kommer säga upp mitt abbonemang när bindningstiden går ut. De var inte villiga heller att avsluta abbonemanget direkt utan att skicka en slutfaktura på hela beloppet.
     
  10. maczii

    maczii Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Vet precis hur det är, mina abonnemang blev till kontantkort för numren skulle flyttas till deras "nya system", skulle ta en dag, tog lite över 2 veckor för dom att lösa och varit många turer med kundtjänst som är helt okunniga.

    Och det där om hastighetsbegränsningen, kollade upp hur det var för mig, det var under december jag upplevde låst till 100mbit, jag bytte till comviq pga det men bytte tillbaks till telia edter 3 veckor, nytt abonnemang och upplevde inga begränsningar.
     
    Zerge gillar detta.
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ah missade ditt tidigare inlägg. Jo 100 mbit kanske inte är skäl nog att få häva ett abonnemang ;)
    Gissningsvis ligger ditt abonnemang på en ”profil” som har en begränsning. Exempelvis vill jag minnas att mobilanslutningarna i ett familjeabonnemang hade en maxhastighet på 100 mbit. Så om man kör en sådan anslutning som bredband blir det ju max 100 mbit.
     
  12. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Jag håller med dig. Telias support har mycket att önska och är väldigt mycket personberoende. Det handlar verkligen om att man kan regga ett case själv så att de inte bara kan stänga det utan åtgärd. Jag skulle reggat ärendet via Telias webbplats och bett dem eskalera det men de har antagligen uppklaringskrav i första kontakt som ska ligga på 99% så att ärendet till backoffice inte ska skapas.
     
  13. AlexB-S

    AlexB-S Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2022
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Telia (5G+) & Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia (5G+) & Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Realme GT Master Edition
    Platta:
    iPad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Jag ska till Finland om ett par dar, och frågar vad som gäller angående utlandssurf... Telia beskriver olika saker på olika ställen, därför frågar jag här. Jag är extraanvändare på ett obegränsat Cmore&Netflix abonnemang från Telia. Hur mycket surf får jag i EU och är det annorlunda i Norden och Baltikum?

    Telia skriver på sin hemsida att jag får använda "hela min surfmängd" i Norden, Baltikum, och 50gb i övriga EU. Jag tyder detta som att jag har obegränsad surf i Norden och Baltikum?
    Det skumma är att jag på en kryssning för ex antal månader sen i det vanliga "Välkommen till Finland" SMSet stod att jag bara fick använda 50gb.

    Om jag skulle surfa över en i (Norden/Baltikum) väldigt oklar gräns, spärras då surfen eller debiteras man automatiskt där efter?
     
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Utanför Sverige är det max 50 GB som ingår, oavsett Norden, Baltikum eller övriga EU.
    Ganska snålt för oss som har dyraste abonnemanget hos Telia i Sverige.

    Jag skaffade abonnemang hos Telia Norge just för att få obegränsad surf i Norden & Baltikum, sen behöver jag också ett norskt nummer.

    Surfa och ring i EU/EES som hemma - Roaming i EU - Telia.se
     
    Last edited: 5 jun 2022
    AlexB-S gillar detta.
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Är det inte så att EU-förordningen säger att man ska få ett sms när man nått gränsen, och därefter behöva göra något slags val, innan man debiteras ytterligare kostnad? Eller blandar jag ihop det?

    Verkar onekligen som att Telia Norge har flera fördelar som de inte erbjuder svenska användare, undrar varför.. T.ex. deras erbjudande med tvillingkort är ju något som helt verkar saknas på den svenska marknaden.
     
    6150, AlexB-S och Kristy gillar detta.
  16. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Att Telia erbjuder bättre/fler tjänster i förhållande till pris i övriga norden beror nog främst på att man inte anses lika marknadsdominerande som i Sverige och delvis Finland. Anses man marknadsdominerande så får man inte konkurrera hur som helst när det gäller priser och då kanske man inte erbjuder samma tjänster. Sedan är nog kostnaden för att öka marknadsandel högre i Sverige än i övriga Norden.
     
  17. Scaniaogge

    Scaniaogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2014
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Är lite nyfiken på hur det fungerar med Telia och nummerupplysning. Om man väljer ett nytt nummer får man välja om man vill vara med eller inte, men hur fungerar det när det porternas in ett nummer? Blir det automatiskt med eller inte?
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Rätt så säker på att du får välja när du tecknar abonnemanget om du vill att numret ska delas med nummerupplysningar eller ej. Gäller oavsett om du väljer nytt nummer eller flyttar in numret.
     
    Scaniaogge och Kristy gillar detta.
  19. Scaniaogge

    Scaniaogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2014
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Okej tack!
     
  20. maczii

    maczii Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2020
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Nu är jag med om samma sak igen! Har flyttats till deras "nya system" och har denna 100mbit låsning.