Internet hänger/fryser sig slumpvismässigt

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av dacwe, 28 maj 2010.

  1. ivarson

    ivarson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tog dom bort dina tjänster och la till dom igen? Jag ringde precis Tre som så åt mig att byta SIMkort, har det hjälpt någon här?
     
  2. hnhl

    hnhl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har också detta problem med min desire med telenor som operatör. Jag tycker inte det är någon skillnad mellan 2.1 och 2.2 när det gäller antalet frysningar av datatrafiken.
     
  3. dacwe

    dacwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det kanske skulle till en poll om detta, på vilka operatörer det händer och hur ofta...
     
  4. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Jag har telenor och för mig händer det 2-4 gånger i timmen ungefär. Är jävligt irriterad på detta nu.
     
  5. Spolknopp

    Spolknopp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har tre, fick ett nytt simkort men märke ingen skillnad. Testade även med min gamla Nokia 5800 frös där också. Min sambo har inte dessa problemen hon har samma abonnemang och telefon som jag. Båda kör 2.2.
     
  6. ivarson

    ivarson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag flashade precis den senaste radion via Xda precis. Under snart 2 timmar har felet ännu inte inträffat och mitt nät är mer responsivt.. jag återkommer om det kvarstår, i annat fall har dom kanske äntligen fixat skiten
     
  7. ivarson

    ivarson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Problemet återkom efter många timmar.. försvann efter 30 sekunder
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Om det är Telenor som har problem i sitt nät borde ju även folk med mobilt bredband drabbas?

    Det var "ny månad" för mig nu så jag passade på att ta bort och lägga till mobilsurfen i alla fall, får se sen om det gjorde nån skillnad.
     
  9. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Pratade med telenor idag. Han ville att jag skulle köra med service apn inställningarna, han tog bort min hastighetsbegränsning där (har flatrate på allt, firma abb. ) och hämta ut ett nytt sim kort. Skall utvädera en vecka efter det och återkomma efter det till honom. Har faktiskt inte märkt någon hängnig idag fast jag inte bytt simkort än.
     
  10. Eagle80

    Eagle80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma jäkliga problem med internetuppkopplingen på min desire. Den hänger sig flera ggr varje timme. Upp pilen lyser men det händer inget med nedpilen och ingen data hämtas. Använder jag internet får jag till slut upp i webläsaren att jag ska kontrollera anslutningen. Ibland hjälper det att använda task killer och stänga ner allt och börja om. Ibland får jag gå över till flygplansläge och sen tillbaka.

    För min del är det konstiga att jag inte hade detta problem innan uppdatering till froyo 2.2.

    Jag misstänker att detta starkt har att göra med någon mjukvaruprogram i den nya uppdateringen och inte telenor.
     
  11. Eagle80

    Eagle80 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Satt och pilade och kollade runt i telefonen nu. Upptäckte till min förvåning att under inställningar/trådlöst och nätverk/mobilt nätverk så står det anslutningsfel hos mig. Detta gör det även om internet, spotify och allt annat som behöver internet fungerar på telefonen.

    Är det någon som kan förklara detta för mig eller har samma sak på sin desire.
     
  12. ivarson

    ivarson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har också det felet där. Det har förmodligen alla här. Jag tror också felet ligger i mjukvaran. Inte i Android utan i radio firmware.. hade samma problem med min HTC Magic med vissa radio versioner
     
  13. ivarson

    ivarson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skulle folk här kunna lista sina radio versioner kanske? Om nån INTE har problemet vore det ju bra om denne postade också.. ni hittar den under inställningar, Om telefonen, programvara, basbandsversion
     
  14. dacwe

    dacwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hur gick det Crall? Bättre med service?
     
  15. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Man bör jämföra/testa under likartade förutsättningar för att kunna dra några slutsatser. Problemen kan kanske, helt eller delvis, bero på att nätet är överbelastat. En grov beskrivning över nätets funktion nedan:

    Det finns en viss kapacitet tillgänglig. Denna skall användas för tal och data. Basstationen känner av signalstyrkan, om tillräcklig får vi HSDPA, annars 3G. Om vi får HSDPA så beror den möjliga hastigheten på signalstyrkan. De höga hastigheterna som anges i specen är normalt bara möjliga inom ett fåtal kilometer från basstationen. Den hastighet man får beror inte bara på ovanstående utan, i högsta grad, på hur många användare som finns. Vi skall ju dela på samma resurs. Hur nätet beter sig när det är överbelastat kan operatören påverka, gissningsvis prioriterar man telefoni före data. Vad de har för strategi samt hur pass belastat nätet är lär de inte tala om.

    Man bör alltså testa på samma plats varje gång samt välja en tid då få använder nätet. 03:30 är en bra tid för detta.
     
  16. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Ja jag måste säga att med nytt simkort och med servce i apn istället för interner så har det fungerat riktigt bra. Max 2 hängningar per dag, oftare 1 och i bland inga. Så det är grymt mycket bättre nu.

     
  17. ivarson

    ivarson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    kör jag med radio-version 32.46.00.32U_5.10.05.17_2 så får jag max 1 hängning om dagen, med äldre versioner uppstår hängningen ungefar var 30:e minut.. har inte bytt simkort eller gjort nåt annat.

    Har bytt radio-versionen flera gånger för att säkerställa detta
     
  18. dacwe

    dacwe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Känns som vissa inställningar i den officiella varianten också funkar med 1 (kanske upp till 3) hängning om dagen.

    Är det någon som aldrig får hängningar?
     
  19. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en Hero med Telenor. Jag har haft problemet sen dagen jag köpte telefonen. Jag har provat det mesta:

    1) Byte av SIM-kort
    2) Diverse olika APN-inställningar
    3) Radiouppdatering
    4) Root samt 3 olika custom-ROMs. Detta var dock 2.1 innan den officiella kom till Heron. Samma problem i samtliga customs samt i den officiella.

    Jag har googlat som en idiot efter en lösning men det enda jag kommer fram till är att problemet verkar vara internationellt. Jag har läst att England och Holland har samma problem.

    Händer verkligen detta med andra telefoner också? Jag har fått för mig att det händer just HTC's telefoner.

    Så fort någon hittar en lösning är det viktigt att den dokumenteras här!
     
  20. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Det händer på Desire med.
    Nu har jag fått ytterligare ett nytt SIM-kort, där är det betydligt mindre hängningar.
    Men de är där som sagt fortfarande.

    Har vart i kontakt med HTC när jag hade min Hero, de säger att det är fel hos Telenor, Telenor i sin tur säger att det är felet ligger hos HTC.