Pixel 6 pro eller S22 plus?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oscar den allsmäktige, 13 jun 2022.

  1. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Fortfarande sugen på en ny telefon och funderar på pixel 6 pro eller s22 plus.
    Har inga krav och ska köpa telefon på Inet och då är priset ungefär lika.
    Båda får uppdateringar snabbt vilket jag värdesätter högt.
    Om båda telefonerna skulle ligga på bordet och ni fick ta en vilken och varför?
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Pixel 6 Pro för kameran, systemflytet och batteritiden. S22+ är snyggare, ligger bättre i handen och har nog en bättre skärm men i övrigt tror jag P6Pro är vassare på punkt efter punkt. Har haft P6Pro men inte S22+ (bara testat i butik) så ovan bygger på vad jag hört och läst om S22+. Systemgränssnittet är en smaksak men jag föredrar utan tvekan vanilla över OneUI.
     
    Last edited: 13 jun 2022
    Oscar den allsmäktige gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag hade tagit Pixel 6 Pro alla dagar i veckan, mest pga kameran, men också för Googles version av Android. Hade dock hellre tagit Pixel 6 om jag fick välja vilken Pixel 6 version jag ville ha.
     
    katho gillar detta.
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Pixel 6 Pro, har förvisso den redan och är nöjd. Har testat S22 men Ultra i mitt fall och föredrar P6Pro varje dag i veckan :)
     
    Oscar den allsmäktige gillar detta.
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Pixel 6 Pro, men jag skulle överväga att importera den istället för att köpa på inet för en mer prisvärd deal. Jag tycker inte att Pixel 6 Pro är värd 11000, men runt 8-9k känns rimligt. Webhallen har den också för strax under 10k vilket är en tusenlapp billigare.

    Det Samsung gör bättre är skärmens bildkvalitet, högtalarna, platt skärm och mindre hal konstruktion.

    Pixeln har bättre kamera, mindre inputlag (upplevs snabbare i vardagliga sysslor) och i mitt tycke ett mycket bättre operativsystem med mer clean design, färre bloat-appar och en mer helgjuten upplevelse.

    Uppdateringar och livslängd är nog ungefär jämförbart numera då Samsung skärpt sig rejält på den punkten. Även batteritiden skulle jag säga är snarlik.

    Lite handlar ju om tycke och smak. Gillar du många finesser och en mer "lekfull" design snarare är clean/stram kanske Samsungen passar dig bättre. Vill du ha en mer iPhone-lik upplevelse med lite mindre anpassningsbarhet och mer fokus på stabilitet är Vanilla/Pixel nog den som gör dig mest nöjd.
     
    Kristy gillar detta.
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Har ägt båda och lutar nog med föregående inlägg om att Pixel 6 Pro nog överlag är bättre överlag. Dock med ett om, och det är att man kommer överens med fingeravtrycksläsaren alternativt använder pin istället och att man gillar den mer avskalade Android som Pixel har då vissa nog finner det lite väl torrt som standard.

    S22+ var mycket trevligare/enklare och smidigare att hantera. Pixeln kändes ofta en aning otymplig och hal som en tvål.

    Den dåliga fingeravtrycksläsaren på Pixeln var nog den största bidragande anledningen till att jag gjorde mig av med den. Tycker ärligt talat lösningen som Pixel 6 serien använder är värdelöst.
     
    Last edited: 13 jun 2022
    Acti0nman och Kristy gillar detta.
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nu är ju inte S22:ans fingeravtrycksläsare nått mirakel och bli imponerad av. Visst den är bättre men inte så mycket :)
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Jodå. Avsevärt mycket mer tillförlitlg på Samsung för mig och mina fingrar iaf. :)

    Edit: Ska tillägga att Pixeln är första telefonen jag upplevt problem med som jag kan minnas. Kanske nåt knas med mitt ex. Men läser man runt så verkar detta ju vara en punkt som kritiseras.
    Har testat olika modeller från Oneplus, Xiaomi, Realme, Pixel och Samsung detta år och min erfarenhet är att Pixel var märkbart sämre än alla andra. o_O
     
    Last edited: 13 jun 2022
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hade aldrig några problem på min P6Pro så verkar variera en del.

    Gombio.se säljer P6Pro 128GB för strax under 9000 kr.
    Google Pixel 6 Pro 128GB Svart - köp - Gomibo.se
     
    iterva gillar detta.
  10. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag håller med om att den är sämre men jag har inga problem med Pixeln's fingeravtrycksläsare och då har jag ändå Whitestone Dome på som skärmskydd.
     
    katho och iterva gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag håller absolut med er som säger att fingeravtrycksläsaren i Pixel 6-serien suger. Inte bara för att den är långsam och ofta läser fel utan också för att den är av en betydligt mindre säker typ än den som sitter i S22-serien (ultraljud kontra optisk).

    Min teori är att Google vill ha lite högre säkerhet på sina telefoner än t.ex. Xiaomi, OnePlus och andra som använder den optiska läsaren men har betydligt snabbare respons. Det är ju en konfigurationsfråga hur stor differens som tillåts mellan det inlästa fingeravtrycket och facit. Gissningsvis har Google lagt denna gräns lite högre och därför är den kinkigare på att släppa in.

    Det mest optimala hade i mitt tyckte varit att kombinera den relativt osäkra fingeravtrycksläsaren med en osäker face unlock (dvs att båda måste vara aktiva samtidigt). Den skulle då kunna använda data från båda metoderna och då låsa upp snabbare, mer tillförlitligt och kanske också säkrare.

    Jag tycker att läsaren i min S22 Ultra är grymt bra. Släpper alltid in på första försöket och strular nästan aldrig. Jag antar att det till viss del beror på ens fingrar (torrhet, hur slitna fingeravtrycken blir osv). Det bästa är dock att läsaren i S22 inte påverkas av kraftigt solljus då den inte är optisk.
     
    Kristy gillar detta.
  12. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Har själv nu kört Pixel 6 pro i några dagar och jämför med S21 Ultra som jag tidigare ägt, kan säga att samsungen har inget och hämta där vad gäller att låsa upp på första försöket. Håller med att pixel läsaren är lite långsam att släppa in dig, men hellre det att den läser av korrekt än att behöva trixa flera ggr innan den låser upp.
    Får se hur det blir i längden, men bra första intryck!
     
    Last edited: 13 jun 2022
    katho och Taskman gillar detta.
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Fingeravtrycksläsare funkar ju oftast bra några dagar efter att man läst in ett avtryck och sen blir det sämre. Dels för att fingeravtrycken kan slitas vid handarbete men också för att det kan finnas skräp och annat mellan papillarlinjerna som scannas in och sen gör att avtrycket har svårare att verifieras när skräpet/skadorna försvinner.

    Jag har som vana att läsa om mina fingeravtryck med jämna mellanrum. Det är extra viktigt på optiska läsare som Pixel 6 Pro har. Man kan också göra en inläsning utomhus i starkt solljus samt en inläsning efter dusch/längre handtvätt när huden är fuktig (men fingrarna ska inte vara blöta).
     
    Kristy och DaBull gillar detta.
  14. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Jo visst, bra teori som jag också tror starkt på,
    Få se hur den beter sig i längden, får nog testa och göra samma procedur som du tipsade om.
     
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 016

    MINA ENHETER

    Fingeravtrycket ska väl uppdateras vid upplåsning?

    Efter juni-patchen har jag inte haft ett enda misslyckat upplåsningsförsök. Men det kan såklart också bero på att det är varmare och mina fingrar inte är lika torra som tidigare.
     
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Har haft min sen releasedagen och inte ett enda problem med fingeravtrycksläsaren. Verkar som vissa kanske har problem med sina fingrar istället (torra händer?). Inte läst om fingrarna en enda gång.

    Har dessutom ett tempered glass på.
     
    flipp och Timpppa gillar detta.
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Javisst, man kan alltid skylla på användaren :-)
     
    katho gillar detta.
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Eller som Steve Jobs, du håller den fel. :)