Fråga: Digital kontroll av nytt BankID

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av laserturken, 9 jun 2022.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Notera senare i texten "Utredningens förslag föreslås träda i kraft den 1 januari 2022."
    Det verkar dyka fler och fler tecken på att personer tagit det där som fakta. Men det är bara ett förslag som inte tagits beslut om än. Tittar man på skattemyndighetens och polisens hemsida så står det att körkort fortfarande är giltig id-handling.
     
    Ko900 och Kristy gillar detta.
  2. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Helt riktigt, hela utredningen har lagts på is. EU är tydligen "på G" med eu-gemensamma id-kort och riksdagen vill väl invänta ett sådant beslut om det inte ligger allt för långt borta.

    Att sänka guiltighetstiden på id-handlingar till 5 år och att endast polisen skall tillåtas utfärda idhandlingar låter som en utmärkt ide, hoppas man lägger till en e-legitimation också i enlighet med utredningen när man ändå är i farten!

    Ett säkert statligt ID-kort - med e-legitimation Statens offentliga utredningar 2019:14 - Riksdagen
     
    Buzz och Kristy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Och att körkortet inkluderas och inte är en separat handling!
     
    bernard, matssoderstrom och Kristy gillar detta.
  4. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Spännande. Hur gör jag som utländsk medborgare? Mitt nationella ID och pass är ju inte kopplat till mitt svenska pnr.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Skulle tro att du får leta upp ett bankkontor för manuell ID-kontroll. (Om det bamk-ID du funderar på alltså)
     
    jnsson gillar detta.
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Låter helt galet det här, jag har endast körkort och inget bankkontor i byn utan ska behöva åka in ett par mil för ett nytt bankid?!

    Gäller det endast för ett helt nytt BankID om det gamla har gått ut?

    Tänker just att BankID gäller som id och om jag då skapar ett nytt på en ny enhet men hjälp av det gamla som fortfarande är giltligt? Som man gör idag måste väl ändå fungera. :-)
     
    Kristy gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag vet inte, men det verkar inte som om alla banker har denna extra kontroll än iallafall. Jag har aldrig fått den frågan, vare sig från Länsförsäkringar eller när jag hade Handelsbanken (dock inte haft Handelsbanken efter 2020). Och jag som har en telefon som inte har stöd för NFC måste också besöka ett kontor om jag skulle få upp detta
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag blev svensk medborgare. Det är enkelt nu att få dual medborgarskap mellan de nordiska länderna, dock krävs 5 år som folkbokförd i Sverige. Tog en och en halv månad. Min son, (han är fött sv. medborgare), bevittnade hos polisen att jag är jag, sen var det vanlig prosedur att få sv. nationellt ID-kort ansluten till mitt sv. personnr.

    Detta var innan pandemien och den här katastrofala väntetiden på pass/ID kort.
    Det lönar sig att få allt formellt i ordning om man ska bo i Sverige i framtiden, tycker det kommer nya regler stup i ett nu för tiden.

    Edit: Det här med ID i banken är inte upp till banken att avgöra, det är EU-krav för att förhindre penningtvätt. Jag har haft ett bankonto i USA sen 1996, de två senaste åren har det varit ett helvete pga EU regleringen, och för ett år sedan var jag tvungen att avsluta det.
     
    Last edited: 11 jun 2022
    laserturken gillar detta.
  9. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Jag har inget intresse i svenskt medborgarskap så blir nog besök på banken den dagen det behövs.
     
  10. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Gah, nu nollade jag min telefon igår och tog bort det mitt gamla mobila BankID som jag alltid gör. Skapade ett nytt med säkerhetsdosan, får då upp den digitala kontrollen, och jag har ett utgånget pass samt körkort. Det fungerar ju givetvis inte, närmsta tid är 2:a augusti för ett nationellt id-kort och ännu längre för pass.

    ICA-banken säger i princip bara ''Sorry, det är bara att vänta'', 2022 är det väldigt svårt att leva utan mobilt BankID.

    Jag funderar på att bli kund i Skandiabanken, jag kan inte utläsa att de kräver denna kontroll ännu, men vill helst få det bekräftat innan jag blir kund. Någon som har Skandiabanken som kan kolla hur det ser ut som inloggad och man vill skaffa nytt mobilt BankID? Det går ju betydligt snabbare att byta bank än att vänta 1,5 månad på ett plastkort.
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag är inte så säker på att att det är bankspecifikt. Jag vet personer som haft samma bank där vissa behövt göra kontrollen andra inte. även om jag också varit kund i Skandiabanken i många herrans år kan skaffa ett utan extra kontroll är det fullt möjligt att du som helt ny kund ändå åker på kontrollen. Men det är ju för all del bara att testa!
     
    DroidJunkie, geobjork och Kristy gillar detta.
  12. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Behöver man inte mobilt BankID för att bli kund?
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Nej det stämmer nog, det är nya EU regleringar som ska förhindra båda det ena och det andra...

    Jag hadde ett 30 år gammalt IRA-konto, (pension), i USA som banken avslutade pga jag inte är folkbokförd i USA. Tydligen är det många USA banker som gör samma då dom inte klarar av att möta EU-kraven till ID av EU borgare.

    Vad jag förstår jobbas det med att komma fram till ett gemensamt eID-system, typ Freja eID, så en svensk eID ska vara giltig över hela EU. Det kommer nog ta hur lååång tid som hälst, en milljon elementer som ska anpassas, och inom EU är man väl inte känd för att vara eniga om allt...?

    Här en länk til lite information om hur/vad, inkl. specifik info för några banker.

    Beställa Mobilt BankID
     
    Kristy gillar detta.
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har Länsförsäkringar bank och på deras sida om BankId står det inget sådant krav men du lär ju behöva ett giltigt ID-kort, pass, körkort eller ett mobilt BankId för att kunna öppna ett konto förstås men det kräver väl alla banker idag...
     
  15. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Familjen har Skandiabanken och sonen väntar på sitt pass så han kan skaffa bank-id.
     
    DroidJunkie och svenix gillar detta.
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Om någon är intresserad, här är lite information om gemensam eID som ska gälla hela EU.
    Bankerna i olika länder är nog iteresserad av att ha ordning och reda på sina bankkunder så dom inte får några stora problem i framtiden när detta införs.

    En europeisk digital identitet
     
    Heleg, chraist och Kristy gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Detta vore helt fantastiskt. Enda kortet man numera har på sig, så hade väldigt gärna slopat det så snart som möjligt.
     
    KTM och Kristy gillar detta.
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Dessutom är säkerheten urusel för det nuvarande körkortet.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Det är ju tal om att skippa fysiska körkort helt. Redan idag är det tillräckligt att visa upp valfri legitimation om man stoppas i poliskontroll när man kör bil (så länge man befinner sig inom Sverige), man måste inte längre ha med sig just körkortet utan kan välja annan id-handling när man kör bil. Jag tycker det är rätt väg att gå. Låt körkortsbehörigheter finnas digitalt i en myndighets register, eventuellt att jag själv kan logga in och bevisa att jag har behörigheten när skäl finns. Avveckla plastkortet.
    Att på ett nationellt identitetskort eller liknande id-handling även trycka körkortsbehörigheter (A, B osv) tror jag vore en dålig idé.

    Om plastkortet för körkort avvecklas, så skulle jag dagligen ta med mig nationellt identitetskort istället för körkortet, när jag lämnar hemmet. Om inte en digital variant införs av det också. (Freja e-ID har väl kommit längst på det området).

    Bara ett tillägg. Nordiska medborgare kan begära svenskt medborgarskap redan efter två år som bosatta i Sverige, men då behövs en ansökan istället för en enkel anmälan, så det är lite krångligare och kräver mer pappersarbete men inte omöjligt.

    I regel så innebär det ju främst fördelar att ha medborgarskap i det land man bor i. Jag kommer inte på någon egentlig nackdel, förutom risk att kallas in för militärtjänst eller annan medborgerlig tjänstgöring, om sådan nu finns.
    Får jag fråga varför du tycker det vore dåligt med svenskt medborgarskap, någon särskild nackdel jag missar?

    Hade jag flyttat till t.ex. Norge och haft för avsikt att bo där resten av mitt liv (eller för en lång tid), så hade norskt medborgarskap onekligen underlättat.
     
    Kristy och geobjork gillar detta.
  20. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Som nordisk medborgare finns inga direkta fördelar. Jag har frisedel från det militära. Alla fördelar förutom rösta i riksdagsval har jag ju redan...