BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 037

    MINA ENHETER

    Förhoppsningsvis håller de på att få ordning på det. För mig fungerar det ibland och ibland inte.
     
    Asawi gillar detta.
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Jag har en Chromebook med Google Play, dvs stöd för Android-appar. För några år sedan, på min gamla dator som också var en Chromebook, så hade jag Mobilt Bank-ID installerat. Det fungerade hur bra som helst. När jag nu velat ladda ner appen till min nya dator så har jag sett att Google Play säger att enheten inte stödjer appen. Så antagligen har Bank-ID ändrat sin policy så att vissa enheter inte är godkända, vilket tydligen inkluderar Chromebooks, vilket är synd.

    Jag antar att man skulle kunna sideloada appen. Den funkade ju utmärkt att köra på en liknande enhet för några år sedan. Någon som testat att sideloada Bank-ID på en enhet som kör Google Play? Kanske finns någon säkerhetsfunktion som gör att den kommer vägra köra, trots att enheten i sig har ordentligt Google Play, ej root och inga andra konstigheter. Är ju inte som en Huawei utan Google Play Services..
    Var får man tag i den officiella APK-filen enklast? Försökte googla men såg ingen bra källa.
    Om jag laddar ner en APK-fil och använder den, kommer den därefter uppdateras i Google Play på vanligt sätt, när Google Play så att säga påstått att enheten inte stöds?
     
    bernard gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om Play Store säger att den inte stöds så kommer den inte uppdateras via Play Store om du installerat den via APK
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Nej, jag tror inte att det är någon bra idé att köra BankID på en Chromebook eftersom BankID själva skriver på sin webbsida att BankID inte fungerar på Chromebook.
     
    Kristy gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Hmm du tänker på detta antar jag.
    Systemkrav BankID

    Appen fungerade hur bra som helst för några år sedan som jag nämnde, så känns som en helt onödig begränsning de lagt in utan egentligt skäl. Kanske beror på att de vill göra användningen av QR-kod till norm, vilket inte fungerar med Chromebook då bakkamera behövs?
    Hur som helst, om bank-id inte får säkerhetsuppdateringar via Google Play så håller jag med om att det är en dålig idé, jag vill ju att appen alltid ska ha senaste versionen av säkerhetsskäl. Så får avstå i nuläget. Men korkat är det att de inför en sån försämring.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    De har inte redogjort anledningen till att BankId inte längre fungerar på Chromebook men de har säkerligen sina rutiga skäl och randiga orsaker.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 10 maj 2022
    Kristy gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu när den varit avgiftsfri i så många år och att många företag använder den så tror jag det skulle bli rätt mycket negativ press om den skulle bli avgiftsbelagd. I Norge däremot så verkar den vara avgiftsbelagd eller något sånt. @Zooklubba@Zooklubba kan nog förklara det bättre
     
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är dock redan relativt höga avgifter för de som implementerar BankID för inloggning och signering: Priser för implementering av BankID
     
    bernard gillar detta.
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Hurra, förstatliga BankID!

    För det första kostar ju BankID redan, men det kostar företagen som använder det. Undrar om en statlig BankID skulle ändra avtalen som företagen måste skriva med en BankID-bank och att de kan få utstäda sin egna interna ID baserat på BankID. Något som inte tillåts idag vilket ger bankid sin mäktiga position. Det finns en riktig term för det som jag inte kommer ihåg just nu.


    Jag saknar verkligen svenska mobilt bankid med fingeravtryck. Här uppe har vi tre alternativ. BankID med dosa och lösenord, BankID på mobil (detta är i princip en sms-tjänst) med en pinkod och en app. Med appen måste man skriva lösenordet där man loggar in.

    Men ja, Telenor är enda operatören i Norge som fortfarande tar betalt för användningen av BankID (mobilt BankID, sms-lösningen. Appen är gratis). Identifisering, Signering och betaling med BankAxess på mobil kostar 49 öre per gång. Helt befängt.
    Derfor er Telenor fortsatt de eneste som tar betalt for BankID på mobil - Artikkel - Tek.no
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, och det förs så klart över till konsumenterna.
     
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu är det ju i och för sig väldigt lite som är gratis här i världen. Kostnad ska tas ut någonstans. Skattsedel eller användare? Jag vet på tok för lite för att ha någon egen en åsikt om vad som är bäst, men gratis lär det som sagt inte vara!
     
    cobben, Kristy och Klurre gillar detta.
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Nej, vilken häpnadsväckande dålig idé att förstatliga Bank-ID. Jag tror nog nästan alla som någon gång sett på nära håll hur offentlig verksamhet bedrivs, förstår att den idén är direkt katastrofal. Det finns väldigt goda skäl till många av de avregleringar vi sett i modern tid - staten är helt enkelt sällan bäst på att leverera goda resultat och säkerhet. Speciellt i dessa tider, där svenska staten till oroväckande stor del tycks bestå av aktivister, förespråkare av identitetspolitik och andra särintressen. Jag sätter tusen spänn på att myndigheten som tar över Bank-ID kommer prioritera miljöcertifiering, genuscertifiering och HBTQ-certifiering av produkten snarare än säkerheten.

    Däremot, dagens monopol-situation där Bank-ID har en unik särställning på marknaden, är såklart inte bra. Mer konkurrens behövs, fler aktörer, absolut. Staten får gärna bygga en egen lösning, som kan konkurrera med Bank-ID, Freja och andra produkter på lika villkor. Men att föreslå att Bank-ID ska förstatligas (underförstått att dagens monopol ska utvidgas ytterligare, men i statens regi) är ju huvudlöst. Likaså är det en dålig idé om staten avser bygga en egen lösning för inloggning i myndigheters tjänster och sen utestänga andra aktörer från myndighetsinloggningar - även då har man ju byggt ett monopol. Vi vill ju just undvika att en enda tjänst ska kunna slås ut och få stor påverkan på samhället.

    Nej, vad som krävs här är tydlig reglering, en sund konkurrens, ett öppet ramverk för hur nya aktörer kan ansluta sig, och schyssta villkor gentemot användarna. Där har staten en viktig uppgift. Så långt har Finansinspektionens generaldirektör en poäng. Men lite märkligt att Finansinspektionens generaldirektör identifierar att denna fråga bör skötas av en annan myndighet - varför är han då själv ute och propagerar i frågan på detta närmast aggressiva sätt?

    Priserna som någon länkade ovan, för att ansluta sig till Bank-ID och låta sina kunder använda tjänsten för inloggning och signering, tycker jag verkade helt rimliga. Knappast några ockerpriser.

    Den där idén om ett statligt id-kort med inbyggd e-legitimation förstår jag inte heller poängen med. När man vill använda e-legitimationen i kortet, ska man då scanna detta id-kort med en app (NFC), eller installera en kortläsare i sin dator (så som äldre tiders "Bank-ID på kort" fungerar/fungerade) eller hur går verifieringen till? Här låter det som att risken är att man bygger in ytterligare teknikbarriärer och mindre flexibilitet för användaren, t.ex. krav på viss hårdvara och ytterligare plattformskrav/mjukvarukrav. Är väl illa nog att Mobilt Bank-ID stöds av bara två plattformar (Android och Ios), vi vill ju bort från sånt och ha en mer universell lösning, snarare än att låsa in användarna ytterligare.
    Att släppa ett nytt statligt id-kort och försöka tvinga på medborgarna detta låter också väldigt dumt, när det redan finns "nationellt identitetskort" utfärdat av Polismyndigheten som gäller inom hela Europeiska unionen - man ska väl då försöka slå samman antalet "obligatoriska" id-handlingar till så få som möjligt och göra dessa så mångsidiga som möjligt, istället för att skapa fler. Illa nog med alla fysiska plastkort som införts de senaste åren, ett förarbevis för båt, ett annat förarbevis för snöskoter, ett annat för vattenskoter, ytterligare ett för motorsåg, osv osv, istället för ett gemensamt kort för allting - eller bara det vanliga körkortet eller att vilken id-handling som helst räcker, men så logisk vill ju staten inte vara.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Haha... :)
    Säg det till föräldrarna (invånarna) i Stockholms kommun som fick betala för den nya skolplattformen, för att ta ett exempel.
     
  15. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 203

    MINA ENHETER

    Eller invånarna i Skåne som har betalat över 1 miljard för ett journalsystem till sjukvården och det är ännu inte i drift.
    Eller betalat miljoner för att renovera sjukhuset i Helsingborg för att sedan komma på att det kanske är bättre att bygga nytt sjukhus.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vad har hbtq med BankID att göra? Jösses. På tal om off topic.

    Lagen om offentlig upphandling är skit men däremot kan staten driva sjukt effektiva företag. Ett praktexempel är Apoteket, dess effektivitet kunde inte privata aktörer mäta sig med.


    Ta över BankIDs ägarbolag och låt ägaren vara staten. Så drivs det som ett vanligt privat bolag men kostnaden tillfaller staten.
    Med fokus på behålla kunskapen in-house så det inte blir IBM-konsulter eller någon dåre på något obskyrt vårdbolag offentligt hostar (utan inloggning) massa ljudinspelningar från vårdsamtal.

    Transportstyrelsen och IBM: Transportstyrelsen gav IBM högsta säkerhetsbetyg | SvD

    1177/Region Stockholm:
    Efter läckta samtalen – nu avslutas samarbetet - P4 Stockholm






    Om BankID blir statligt och aktörer får använda BankID inloggningen som grund för att utfärda egna inloggningar så gör du systemet säkrare. Då kan du fortfarande logga in på företaget/systemet du vill även om BankID i sin tur skulle ligga nede.
    Något sådant tillåts inte idag av BankID för BankID vill ha betalt, du ska använda deras tjänst och betala för dig.

    Det är mindre användarvänligt, lägger alla ägg i en korg och mobbar-fasoner.
    Såklart vill banken ha betalt för att de en gång i tiden betalat en hyra och lön till en bankanställd men den kostnaden har dem redan fått tillbaka flera gånger om.
     
    Last edited: 11 maj 2022
    RexGalore gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    cobben gillar detta.
  18. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 110
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Gött att låna ut både BankID och koderna från sin bankdosa, allt som alla instanser säger att du inte ska göra.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, lite märkligt. HD gjorde bedömningen att han handlat "grovt vårdslöst" genom att ge ut uppgifterna/signera förfrågningarna, men samtidigt inte "särskilt klandervärt", och då var det möjligt att få tillbaka majoriteten av det som gick förlorat.
     
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det är alltså nu fritt fram att ägna sig åt bedrägerier av det här slaget?

    Alla banker kommer nu att se över sitt riskhanterande, går det inte att försäkra sig mot sådant (gissar nej), så kan det snabbt bli ändrade och mycket hårdare villkor för vad man kan göra med sitt BankID.