BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej? Det skulle jag inte säga, däremot säger domen att banken i detta fall är skyldig att ersätta kunden.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 707
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl rimligt att vänta sig att kraven kan komma att bli hårdare/stegen fler för att bekräfta en överföring kanske? Jag vet inte riktigt, kanske någon jurist eller bank kommenterar domen snart, med vad det kan innebära.
     
    Buzz och jnsson gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det är gamla stofiler som sitter i HD och som verkar sakna begrepp om hur bedrägerierna går till. Det är helt sjukt att banken ska stå för både pengarna, räntan och rättegången i det här fallet.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 257
    Mottagna gillanden:
    910
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    SÅ SKYDDAR DU DIG MOT BEDRAGARE

    Blir du misstänksam under ett samtal - be om att få motringa.

    Banker, poliser eller andra myndigheter frågar aldrig efter dina personliga koder - lämna inte ut dina inloggningsuppgifter.

    Logga inte in via ditt BankID eller med din bankdosa ifall det är du som blir kontaktad.

    Lämna aldrig ut ditt bankkort till någon du inte känner.

    Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig.

    Anmäl alltid om du tror att du råkat ut för bedragarna.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Någon medlem i Swedroid blev faktiskt uppringd av sin bank och ombads logga in på banken, banktjänstemannen fattade inte varför det inte var ok... Det inlägget kan finnas i den här tråden...
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker att domen låter otroligt konstig - det blir spännande att se bankernas agerande för framtiden. Det lär både bli svårare att beställa ett nytt bank ID, samt säkert även för att signera betalningar och liknande.

    Jag skulle nästan kunna lämna ut min bankkort till någon, låta den personen ta ut massa pengar och sedan kräva banken på pengar för detta.. Hur skulle banken på något sätt ha kunnat hindra detta, kunden har ju lämnat ut alla uppgifter som krävs för att det ska gå att identifiera sig som denne.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Jag gissar att ingen av er läst Högsta domstolens dom och nyhet i samband med att den meddelades? Utan bara läst vad som skrivits i tidningarna. Det är vanligt att folk bara läser vad som skrivs i tidningar och inte går direkt till källan samt att inte ofta har journalister ingen större juridisk skolning. Högsta domstolen publicerar i princip alla sina avgöranden lätt tillgängliga att ta del av.

    Konsument får ersättning av bank för obehöriga transaktioner som gjorts från konsumentens konto
     
    Heleg gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Tack för länken, jag har läst nu men anser ändå att det är väldigt illa att kunden lämnade ut uppgifterna så pass lättvindigt av domen att döma och ändå kom så pass lindrigt undan.
     
    Kristy gillar detta.
  9. lajtningen

    lajtningen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2015
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Är det någon som har lyckats aktivera ett nytt bankid med användning av pass/N-IDkort?
    FÖr det är tydligen nått nytt skit som kommit.... försökt flera gånger, MINST 50, och den säger hela tiden "Put on a flatsurface" alla gånger

    Om ni på bankid läser detta forum så, Sorry men ni på bankid är helt pantade som inför nått som inte funkar.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 707
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är ljuset tillräckligt bra och inga starka ljusreflektioner på passet/ID-kortet?
     
  11. lajtningen

    lajtningen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2015
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    svar ja. har testat alla möjliga vinklar o ljus.

    Ska ringa till min bank imorgon och fråga vad jag ska göra, för kan ju inte sitta o scanna det 100000 gånger
    Ännu värre är ju att appen tar en bild DIREKT när den ser att det är ett idkort/pass i kamerarutan. så ibland blir det halva bilden.
     
  12. lajtningen

    lajtningen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2015
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S21 Ultra
    ROM:
    Stock
    Efter att ha gått in på deras hemsida o kollat "instruktionen" där så.... ja man ska scanna sitt pass/id kort med NFC läsaren efter det.... men DÅLIG Förklarning i appen om det tanke på som det står....
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 707
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    jnsson gillar detta.
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tycker det är smått intressant att de inte uppmanar till att även göra en polisanmälan då det är solklart fall av bedrägeri/idkapning.
     
    Kristy gillar detta.
  15. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

    Varför skickar inte bankerna ut SMS och varnar för sådant här till sina BankID kunder? Varningar och dylikt borde skickas ut. Hur ofta loggar man in på sin bank där de brukar lägga ut varningar. Eller varför har inte bankerna gjort det möjligt att via bank appen skicka pushnotis med denna information.
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Bland annat antagligen för att man vill att det ska stämma att banken aldrig skickar ut sådana SMS! Det blir bara förvirrande om det blandas äkta och falska varningar bland alla SMS.
    Nog får man väl ändå utgå från att folk loggar in på sin bank lite då och då.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Däremot ska man komma ihåg att Bank-ID appen skickar en notis till de telefoner man har Bank-ID aktiverat på om man skapar ett nytt Bank-ID, men jag kommer inte ihåg om Bank-ID appen skickar en sån notis till den telefon om man väljer att spärra ett visst bank-id. Vet någon här om appen gör det?
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag spärrade ett BankID på en gammal mobil nyligen och har inget minne om att det kom någon pushnotis någonstans. Däremot, precis som du säger, kom det någon form av notis när jag aktiverade ett nytt bankid på en annan mobil.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den ser ut så här
    upload_2022-10-31_7-51-10.png
    Tagen ifrån min aviseringshistorik då jag tog bort notisen när den kom. Synd att man inte kan få en liknande notis när man spärrar ett BankID
     
    Asawi gillar detta.
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Fast bankerna brukar visst skicka ut varnings-sms med jämna mellanrum. Till exempel hittar jag detta sms från SEB i min historik, det gick ut för två år sedan:
    "Det cirkulerar falska sms som ser ut att komma från SEB. Klicka inte på telefonnumret. När du kontaktar oss – kontrollera att du har rätt nummer på vår hemsida."

    Har även fått sms från SEB i stil med "En ny överföring lades just in på ditt konto. Var det inte du? Kontakta oss så kollar vi vad som hänt". Jag brukar få sådana vid lite större överföringar. Dessutom vill SEB ibland använda sms som extra verifieringsmetod, utöver Bank-ID, vid vissa grejer man försöker göra i sitt konto, typ sådana större överföringar jag nämnde, större kortköp och vid skapande av nytt Bank-ID. Även varnings-sms om Swish har jag fått, typ "Ditt Swish-avtal är nu ändrat. Var det inte du? Kontakta oss".

    Men jag håller med dig, och förstår problematiken med att äkta och falska sms blandas. Men om det är en simpel varning, utan länk att klicka på och utan telefonnummer, så kan jag tycka att sms fyller ett syfte för att få ut varningen till många användare snabbt. Lite "common sense" borde folk faktiskt lära sig, att sålla bland äkta sms och falska sms, men jag förstår att bedrägerierna är sofistikerade och ofta riktar in sig på dem som har svårt för just det.

    Sen, som avslutning, så kan jag nämna att en bekant berättade för mig för ett antal år sedan (typ 2013?) att hennes bank (Säkerhetsavdelningen?) ringde henne och berättade att hennes kort nyligen använts i ett land långt borta (typ Thailand, minns ej exakt), samtidigt som hennes köphistorik visade att kortet också använts i Sverige nyligen. Hon var ju hemma i Sverige. Så de ville veta om hon gjort det köpet, och annars ville de spärra kortet. (Jag gissar att det inte var onlineköp, utan köp i en kortterminal i landet långt borta). När jag hörde historien blev jag ju genast misstänksam, "är du säker på att samtalet var äkta", frågade jag. Nu minns jag inte exakt då detta var länge sen, men denna bekante insisterade på att det var banken som ringde, och en äkta varning. Om hon blivit utsatt för ett bedrägeri så antar jag att hon hade fått reda på det vid det tillfälle när jag hörde historien, alternativt om hon nu skulle skämmas för att ha blivit lurad så borde hon väl inte sagt något från början, då vore det konstigt att berätta bara halva sanningen. Så jag gissar att samtalet verkligen kom från banken. Jag tror att de inte hade bett henne att verifiera sig på något sätt (t.ex. BankID) när de ringde, för de visste ju att det var hennes nummer som hon hade inlagt i sitt konto, typ. Jag har ingen kontakt med denna person längre så kan ej be om fler detaljer. Men såvitt jag minns slutade allt lyckligt, hon drabbades inte ekonomiskt iaf. Det verkade som någon slags kortskimning såvitt jag förstod.
    Hur som helst, denna historia - om den gått till så som jag skrivit - visar ju att bankerna inte är särskilt konsekventa. I vissa fall ska man tydligen lita på samtal från banken? De kunde ju skriva en betydligt tydligare och utförligare manual till sina kunder, som minskar oklarheterna. Typ såhär:

    "Vi kan skicka sms och epost till dig som kund om händelser du bör känna till och varningar - men äkta sms och epost från oss kommer aldrig innehålla någon länk till vår webbsida och inte heller något telefonnummer. Det är ditt eget ansvar att finna våra kontaktuppgifter, detta för att minska risken att falska kontaktuppgifter skickas ut. Är du osäker på om meddelandet är äkta, kontakta oss enligt de kontaktvägar du finner på webbsidan, så reder vi ut det. Kontakta oss aldrig med hjälp av telefonnummer, epostadresser eller länkar du fått i ett sms eller epostmeddelande - det kan vara falsk information."

    "Vi kan kontakta dig över telefon vid händelser som vi anser att du bör informeras om omgående, till exempel köp och överföringar vi misstänker utgör bedrägerier - detta förutsatt att vi har ett verifierat telefonnummer till dig sparat i vårt system. Om vi har ringt upp dig så kommer vi aldrig be dig logga in med Bank-ID. Om du däremot ringt upp oss, då kommer du behöva logga in med Bank-ID för att verifiera dig. Om du tar emot ett samtal från någon som säger sig ringa från banken och om du är osäker på om samtalet är äkta, lägg då omgående på luren och ring upp oss på telefonnumret du hittar på vår webbsida, så reder vi ut det."

    Vad sägs om dessa instruktioner? Eller blir det för krångligt för "pöbeln" att greppa? ;-)
    Antagligen skulle alltför tydliga instruktioner och alltför vaksamma kunder leda till extraarbete för banken, typ alltför många extra telefonsamtal från frågvisa kunder som vill veta om smset de fått är äkta. Då kanske bankerna tycker att kostnaden för bedrägerier de tvingas ersätta är lägre än kostnaderna för utökad bemanning av kundtjänst. Vem vet.
     
    Kristy och Heleg gillar detta.