Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    beställ denna men ser ut som att det er en lilla switch jag har beställt.
    upload_2022-7-20_12-43-52.png
     
    DroidJunkie gillar detta.
  2. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Uppdateringen: Det fanns definitivt inga hörlurar i paketet då tjockleken var maximalt 1 centimeter på paketet (såg det med egna ögon). Undvik därför denna vara!
     
    FinKaffe och DroidJunkie gillar detta.
  3. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    327

    MINA ENHETER

    Chattade med svenska Amazons kundtjänst på engelska tidigare i dag eftersom en vara (av fyra) saknades i ett paket. Jag är Prime-medlem sedan snart ett år tillbaka.
    Jag väljer alltid att få alla paket levererade till ett specifikt ombud eftersom jag fullständigt avskyr Airmee som inte ger mig några andra alternativ än att vara hemma och vänta på paketen. Om jag hade kunnat välja att få produkten levererad till ett avhämtningsställe hade allt varit ok, men den möjligheten finns inte hos Airmee.

    Det var inga problem att få en ny produkt, men när det gällde frakten blev det krångligare.
    Kundtjänstmedarbetaren kunde själv inte se till att den saknade produkten skickades till det ombud jag alltid väljer eftersom det ”inte gick att göra i systemet”. Det kändes mycket underligt eftersom ombudet förstås finns bland mina sparade avhämtningsställen.
    Den enda lösningen blev att kundtjänstmedarbetaren krediterade produkten och att jag själv beställde om den och sedan valde mitt vanliga avhämtningsställe!
    Det var alltså jag som fick göra det mesta jobbet när Amazon hade klantat sig. Det var inte mycket till premiumupplevelse...

    Jag vet inte hur Airmee fungerar för er andra, men en typisk Airmee-upplevelse i min del av Göteborg ser ut ungefär så här (jag skriver alltid tydligt i anvisningarna att jag INTE vill ha leverans efter kl. 21):
    17:00 Din leverans har lastats. Anländer ca 19:00.
    18:30 Din leverans anländer ca 19:30.
    19:20 Din leverans anländer om 5 minuter.
    20:00 Din leverans anländer ca 20:45.
    21:30 Din leverans anländer om 10 minuter.
    22:05 Din leverans är uppskjuten till i morgon.
    Det här är ingen överdrift – det har hänt mer än en gång och jag är verkligen inte intresserad av att behöva vara hemma en hel kväll för att vänta på en leverans.
    Jag bor i lägenhet och entrén saknar portkod (vi använder taggar). Jag vill inte heller ha saker lämnade utanför dörren eftersom en person i uppgången inte är helt pålitlig.
    Airmee ger mig inga val annat är att vara hemma och vänta på leveransen som oftast kommer mycket sent (eller nästa dag). Det är inte mycket till premiumupplevelse i mina ögon...
     
    Last edited: 21 jul 2022
    fkt67 gillar detta.
  4. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Vad händer med grejerna om man är bortrest håller Aimee på grejerna 1 vecka 2 kanske 3 eller flera veckor? om man skriver eller ringer dem o säger att man är bortrest o vill inte ha några paket alls på några veckor.
     
  5. Ndroid

    Ndroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Testa Calibre till datorn, kan ändra formaten till vad som helst, ta bort DRM etc. Funkar fint att låna på svenska bibliotek och ladda upp till Kindle efter.
     
    nukie gillar detta.
  6. almost-famous

    almost-famous Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Spännande!

    Just idag väntar jag min första Airmee leverans någonsin. Jag brukar alltid välja leverans till ombud eftersom jag inte gillar att känna mig låst när jag tvingas sitta hemma och vänta på leveranser. Men nu splittade Amazon min order i flera paket och ett av paketen blev av någon anledning skickat med Airmee.

    Jag bor också i Göteborg fast i villa. Bereder mig på det värsta... :eek:
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det ska inte bli några extra kostnader när du beställer från Amazon.se. Om du trots allt skulle åka på några avgifter kan du få dem återbetalda av Amazon. (A-Z guarantee)

    A-to-z guarantee - Amazons kundtjänst
     
    Last edited: 21 jul 2022
    almost-famous och jnsson gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    almost-famous gillar detta.
  10. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    327

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att Airmee gör ytterligare 2 (eller 3 – jag är inte helt säker) försök att leverera innan paketet skickas tillbaka till avsändaren. Jag vet inte vilka leveransintervall de prövar, men det är nog inte så smart att beställa något som ska levereras med Airmee innan man åker på semester.
    Nu har jag inte själv testat att kontakta Airmees kundtjänst, men en titt på webben ger en vink om ett hyfsat stort missnöje på den fronten.

    Jag undviker Airmee så mycket jag kan. Jag har 300 meter till flera avhämtningsställen (Postnord, Schenker, DHL, UPS, Instabox m.fl.) och det är så mycket enklare att hämta paketet när jag har möjlighet eller bara går förbi. Det är ju dessutom så enkelt att skicka QR-koden eller PIN-koden till någon annan som kan hämta paketet.
     
    Last edited: 21 jul 2022
    Ducceman och fkt67 gillar detta.
  11. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    327

    MINA ENHETER

    De leveransuppdateringar du citerade i min text är snarare regel än undantag här (i utkanten av Göteborgs centrum). Det har mer än en gång stått att leveransen är framme inom några minuter i över en halvtimme för att sedan skjutas upp (oftast flera gånger).
    • Airmee har inte en enda gång lyckats hålla den ursprungliga leveransuppskattning jag har fått...
    • Två gånger av sju har leveransen strax efter kl. 22 skjutits upp till nästa dag. Hur kul är det när man redan har varit hemma en hel kväll och väntat på en leverans...?
    • Jag har skrivit mycket tydligt (även alltid på engelska eftersom väldigt många Airmee-bud verkar vara utbytesstudenter som knappt kan svenska) att jag inte vill ha leveranser efter kl. 21, men tre gånger av sju har budet ändå ringt på efter denna tid.
    • Du kan inte välja något när det gäller en leverans från Airmee. De kommer någon gång under kvällen (och alltför ofta inte ens det). Du kan inte heller boka ett tidsintervall. Du måste helt enkelt vara hemma och vänta på att de behagar dyka upp...
    Jag gillar ombud och paketskåp eftersom jag då kan hämta sakerna precis när jag vill under ganska generösa öppettider!

    Airmee är tveklöst det överlägset sämsta transportföretaget! Det enda positiva är att de (åtminstone i mina hoods) kör med miljövänliga eldrivna skåpcyklar som även kan ta sig fram på cykelbanor och inne på större gårdar.
     
    Last edited: 21 jul 2022
    svenix gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för info!

    Jag bor i ett villaområde i östra Göteborg. Ska bli intressant att se om de använder elcykel här också. Just ikväll gör det mig inget att sitta hemma och vänta. Men vi får väl se hur det blir, inte så kul om det till slut blir uppskjutet till en annan dag. :( Återkommer om hur det blev.
     
  13. PlattasRavar

    PlattasRavar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 pro
    Jag har liknande upplevelse av Airmee som du beskriver, dock i centrala Stockholm. De har aldrig hållit tiden och kommer nästan alltid efter 22. Kundtjänst säger att de alltid försöker leverera samma dag, och kör på fram till kl 23.
     
    fkt67 gillar detta.
  14. Boegas

    Boegas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5
    Men med airmee hemleverans så får man ju ett sms när de har tänkt att leverera och i det smset kan man ändra vilken dag man vill att dom ska komma. Så är man på semester så kan ni man skjuta fram leveransen är N vecka iallafall.
     
  15. Winkull

    Winkull Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    60
    Min största irritation med Airmee är att av de kanske 20 leveranser jag fått av dem har nästan alla lämnats utanför dörren utan så mycket som ett tryck på ringklockan.

    Detta trots att jag i nästan alla fall loggar in och väljer att de INTE får lämna utanför dörren och att de ska använda ringklockan.

    Jag förstår att de inte vill vänta vid dörren och skiter i det valet, men varför i hela… kan de inte trycka på ringklockan? Lobbar de in paketet till ytterdörren från bilen i rörelse?
     
  16. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    327

    MINA ENHETER

    Här i Göteborg får man ett SMS dagen innan leveransen och kan som mest flytta fram leveransen sex dagar. Det är inte alltid tillräckligt om man är bortrest...
    Det går inte heller att välja leveranstid utan det är kl. 17–22 som gäller.
    Det borde vara straffavgift på leveranser som blir uppskjutna till nästa dag när man har varit hemma hela kvällen för att vänta på en leverans. Jag har klagat på detta hos Amazon båda de gånger leveransen flyttades fram till nästa dag och sagt att jag absolut inte vill ha leverans med Airmee
     
    Last edited: 21 jul 2022
    Boegas gillar detta.
  17. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    327

    MINA ENHETER

    Airmee verkar tyvärr inte tillräckligt kompetenta och/eller seriösa ...
     
  18. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Även jag har drabbats av Brings strul efter prime day och fått ett paket som var ”borta”, efter att en ny vara redan blivit skickad. Samvetet säger skicka tillbaka en av dom, men hjärnan säger att Amazon överlever ändå.
     
    svenix gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Min första erfarenhet av Airmee. Efter alla dåliga recensioner av Airmee här i tråden var jag fullt inställd på att min Airmee-leverans skulle sluta i katastrof.

    Men det märkliga hände. Allt flöt på som det skulle. Hemleverans var lovad till mig idag kl 17-22.
    Vid 18-tiden fick jag ett SMS att "Ahmed" hade lastat sitt fordon och skulle börja leverera. Jag kollade sedan på spårningssidan och där stod att han skulle komma om tre och en halv timme. Jag kunde sedan följa på spårningen hur han for runt i stadsdelarna intill mig. Slutligen närmade han sig mitt område och ganska precis på den utsatta tiden kom han och la paketet på min trappa. (Jag hade kryssat i att det var OK att lägga paketet på trappan.) Sedan uppdaterades spårningen med ett foto av paketet på trappan.

    Så helt odramatiskt och helt enligt planerna. Jag kan inte klaga på Airmee efter den leveransen. Jag gav dem fem stjärnor. I mitt (villa-) område i östra Göteborg kom han i en helt vanlig liten röd skåpbil. Alltså ingen elcykel.
     
    Kolonial, Boegas, jonki och 2 andra gillar detta.
  20. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    327

    MINA ENHETER

    Trevligt att det funkade för dig!
     
    svenix gillar detta.