Lägga körkort/betalkort innanför telefonens plastskal, bra/dålig idé?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 31 jul 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jag har i flera år haft plånboksfodral till min telefon, men eftersom jag numera bara har två kort, körkort och bankkort, så börjar ett plånboksfodral kännas lite överflödigt. Hade även varit skönt med någon lösning där jag inte måste dubbelkolla varje gång jag haft uppe telefonen så inget kort råkat trilla ut.
    Jag har då fått en idé. Typ använda ett sånt vanligt plastfodral/plastskal, som täcker/skyddar hela telefonen förutom skärmen/framsidan.
    Ungefär ett sånt här:
    [​IMG]
    Jag har sett folk använda såna ibland, och lägga sina kort på telefonens baksida, så att skalet håller dem skyddade där. Ett genomskinligt sånt skal tänkte jag. Jag behöver visa mitt leg några gånger i veckan när jag jobbar, närmare bestämt scanna datamatrixen på körkortet, så då tänkte jag att ett genomskinligt skal gör att jag inte behöver plocka ut körkortet. I övrigt tar jag knappt aldrig upp mina kort, betalning kan ju göras kontaktlöst.

    Någon som använder en liknande lösning? Vad tror ni, kommer detta vara smidigt eller bli jobbigt? Vet inte hur enkelt det är att klämma in två kort på varandra mellan telefonen och plastskalet, någon som har erfarenhet av ifall korten kläms på ett skadligt sätt av den placeringen?

    Sen kom jag på ett krux. NFC.
    Jag har beställt Pixel 6a alldeles nyss. NFC på Pixel 6a sitter här, punkt 10:
    [​IMG]

    Alltså baksidan, strax under mitten. Jag har läst att NFC har maxräckvidd på 7-10 cm, fast i realiteten kanske värdet är lite lägre.
    Jag vill ju kunna använda både Google Pay (NFC) och mitt vanliga betalkort. Blir det problem, kommer NFC och kortets chip att störa ut varandra? Antagligen blir det problem, men tänker om någon testat just detta. Eftersom bakkameran i telefonens topp inte får blockeras, så borde väl bankkortet helst riktas neråt, med det kontaktlösa chipet mot nedre delen av telefonen, för att det kontaktlösa chipet i kortet ska hamna så långt som möjligt från telefonens NFC-komponent. Oavsett hur man placerar bankkortet i skalet, så blir det ju ett ganska kort avstånd till NFC-delen. Någon som råkar ha testat om det går att göra som jag vill utan problem? Stör de ut varandra, eller kommer några centimeters avstånd vara tillräckligt avstånd? Jag betalar mest med vanliga bankkortet, och Google Pay bara ibland, men vill ju helst ha båda möjligheterna kvar. (Jag använder PFC för Google Pay. När SEB släpper Google Pay-stöd så kanske jag lämnar vanliga bankkortet hemma, men det går inte ännu).

    Annars får jag väl testa själv och experimentera, innan jag bestämmer mig, om ingen kan ge en kvalificerad gissning ;-)
     
  2. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Jag har svårt att visualisera skalet framför mig. Som du själv skriver så behöver du återkommande scanna datamatrixen som sitter på baksidan av körkortet men fotografiet och övriga personuppgifter sitter på framsidan. Så även om det är transparent så behövs någon form av plånboksliknande lösning där man kan fälla ut körkortet för att kunna visa det från båda håll utan att behöva ta ur det?

    I övrigt gillar jag idén att göra det mer minimalistiskt. Gick själv över till ett plånboksfodral i samband med att jag köpte ny mobil för några månader sedan och det är en befriande känsla att slippa ha plånboken i andra fickan. Tyvärr skapar det frustration att behöva öppna och stänga för att se skärmen.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER


    NFC/scanna delen av din fråga kan jag inte alls svara på, men jag använder sånt skal på två telefoner, (det som följer med nya Motorolatelefoner). Under det har jag en del MedicalID information, (ifall jag stupar på trottoaren och någon hittar mig och min telefon). Detta är printad på vanligt papper, inte plastkort.
    Om jag fattar dig rätt, så talar du om två plastkort uppå varann? Silikonskalet sluter ganska tät om telefonen, och två plastkort blir ganska så tjockt, så jag tror isåfall du kan få problem med att skalet lossnar, hoppar av, runt kanterna på telefonen. Om det rör sig om ett kort i tjocklek så går nog det bra, men du får en springa mellan telefonen och skalet runt kamerahålet, och jag skulle tro att det lätt kommer in skit där. Också, om du måste ta ut kortet med jämna mellanrum, kan du glömma hela idén, det blir för bökigt. Annars är denna typen skal mycket bra, enklare än plånboksfodral, så om du skaffar ett för att testa, så kommer du nog att använda det hursom...
     
    Last edited: 31 jul 2022
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Tror det blir svårt med kort + NFC men finns så klart bara ett sätt att veta och det är att du provar.

    Kan du inte skaffa Curve och lägga till ditt SEB kort i Google Pay/Wallet den vägen?

    Då slipper du ett kort till dessutom, vilket gör att det är större sannolikhet att du får plats med körkort bakom/under skalet.
     
    Last edited: 31 jul 2022
    bernard och Kristy gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag köpte ett Spigen-skal med lucka för kort så jag slipper vika upp något för att komma åt skärmen (jag gillar inte en vik upp-lösning), fungerar utmärkt för mina behov, har för tillfället tre kort (varav endast bankkortet har relief).
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Möjligen relevant: Läste nyss en artikel om Stockholms lokaltrafik, där en del blivit debiterade på kreditkortet trots att de har SL-kort. Förklaringen verkar vara att spärrarna läser kredkortet före SL-kortet när man langar fram hela plånboken (eller motsvarande) mot kortläsaren.
     
    bernard, stelex och Kristy gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det kan ske om man lägger hela plånboken mot den gröna läsaren. SL själva rekommenderar att man tar ut det gröna kortet och blippar det utan något annat kort bredvid
     
    bernard, Buzz och Kristy gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 100
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag kan tänka mig att ett sådant här fodral duger om man bara har ett eller två kort:
    https://www.amazon.se/Emlivi-Mobiltelefonkedja-kameraskjutare-mobiltelefonfodral-skyddsfodral/dp/B09MRGJPYQ/ref=sr_1_49?crid=132PZ2UX8J69D&keywords=iphone+13+skal+korthållare&qid=1659260883&sprefix=iphone+13+skal+k,aps,153&sr=8-49&th=1

    Men hur bra de sitter fast vet jag inte.
    Eller en sån variant:
    https://www.amazon.se/Spigen-Kompat...5c9-8e2d-849d1b50001c&pd_rd_i=B096HDL9PF&th=1

    Edit:
    Såg att det gällde Pixel 6a men det kanske kommer liknande skal till dem.
     
    Last edited: 31 jul 2022
  9. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Kristy gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar såhär långt! Jag ska fundera, kanske beställa ett plastskal och testa.
    I vanliga fall brukar jag beställa skal från typ Fyndiq, CDON eller liknande. Det har känts enklast, även om det säkert finns billigare sajter. Om ni har annan sajt att tipsa om, gör gärna det. (Vet att jag fick några tips i en annan tråd jag skapade för några veckor sedan också). Men jag undviker helst kina-sajter, och undviker helst också sajter som kräver lång leveranstid, så allra helst leverans inifrån EU. Ska leta runt lite.

    Hur gör ni andra, har ni fortfarande fler kort än mig, dvs fler än körkort och bankkort? Använder ni fortfarande gammaldags plånbok? Någon som är i samma sits, bara körkort och bankkort, som vill rapportera om sin lösning?
    Minimalistiskt, som en användare skrev ovan, precis så tänker jag ;-)

    En sån lösning där man öppnar en lucka på baksidan av skalet (länkat ovan) känns tyvärr för klumpig för min smak, tycker inte heller det såg så snyggt ut. Men absolut, något liknande hade kanske funkat, jag får leta bland såna lite "alternativa" skal och se om något kanske faller mig i smaken.
    Varianten i inlägget strax ovanför detta inlägg, intressant lösning, men kanske att NFC-aspekten talar emot just den lösningen.

    Kan tillägga att när jag stämplar datamatrixen på körkortet - några enstaka gånger per vecka - så brukar personen jag möter känna mig, eller känna igen mig åtminstone, så jag brukar aldrig behöva bevisa att körkortet verkligen är mitt, utan jag scannar på egen hand. Därför behöver jag antagligen inte ta upp körkortet och visa, utan det räcker att jag kan scanna det inifrån plastskalet, om körkortet ligger ytterst.

    Om man går ut och dricker öl och blir leggad på krogen (inte särskilt ofta det händer nuförtiden) eller om man blir stoppad av polisen vid bilkörning (gäller ju några enstaka gånger per år max), så får man väl bita ihop då antar jag, och plocka fram kortet.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Amazon för skal inom EU. Annars Aliexpress, tar inte så lång tid. Brukar ta runt 2 veckor för mig när jag handlar skal därifrån
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Använder inga kort annat än körkort.

    Bankkort i Curve och Google Pay/Wallet.

    Går ofta utan körkort om jag inte har specifikt ett ärende som kommer kräva ID. Som backup har jag Freja eID som tex funkar om polisen skulle stoppa en.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Så är det ju, telefonen blir rätt mycket tjockare men inte i närheten av skal med fickor för kort och dessutom tappas inte korten lika lätt (sambons gamla skal började tappa kort efter något års användning) så jag föredrar helt klart lucka.

    Ett alternativ är att du tar en bild på matrisen och visar bilden istället... Så gjorde jag ex.vis med bibliotekskortet, funkade utmärkt!
     
    Kristy gillar detta.
  14. camuraj

    camuraj Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2013
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Jag har kört med den metoden i drygt tre år nu, det har fungerat klanderfritt. NFC störs inte av att körkortet ligger där. Betalningar ( Google pay & Samsung pay) funderar utan problem. Har dock inte testat att ha ett kreditkort/bankkort under, blir nog för "bulky".

    Kan inte längre ha en lur utan ett genomskinligt TPU-skal pga bekvämligheten med att ha körkortet så lättillgängligt :)
     
  15. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har aldrig betalkortet med mig längre, betalar alltid med telefonen eller klockan. Körkortet ligger i bilen i fall jag måste ha leg är det oftast för att hämta ut paket och då har jag oftast bilen med mig iaf. Har även qrkoden från körkortet i mobilens wallet när man behöver scanna det för typ "medlemsgrejer".
    Ett tag hade jag ett mjukt skal som jag skar ut en öppning i på baksidan så jag kunde skjuta in korten där(som kortplatserna på ett plånboksfodral). Det funkade hyffsat bra vill jag minnas tror jag övergav det när det kom trådlösladdning och då var korten ivägen.
     
    Kristy gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Uppdatering.

    Jag beställde ett genomskinligt skal. Det visade sig fungera (nästan) perfekt, jag kunde utan problem klämma in både körkort och bankkort i skalet på telefonens baksida, och skalet satt ändå perfekt och stabilt på plats. Gillade verkligen lösningen.
    Men: när jag skulle betala med bankkortet så blev det genast problem. Jag trodde avståndet mellan kortets chip och NFC-chipet skulle vara tillräckligt stort (nästan 10 cm), men tydligen inte. "Kontrollera din mobila enhet" stod det på kortterminalen, trots att jag inte försökt använda mobilen utan betalkortet, och kortterminalen verkade sen nästan hänga sig, den blev helt vit och visade ingen som helst information på en lång stund - allt detta trots att telefonens skärm var släckt. Mycket märkligt, tyckte jag.
    Jag gick in i inställningar på telefonen, och kryssade i rutan för "Require device unlock for NFC - Allow NFC use only when screen is unlocked". Sen försökte jag betala en gång till, på en bensinmack denna gång. Även här blev det fel. Trots att jag bara nuddade en liten bit av telefonens nedersta kant (där bankkortets chip var) mot läsaren, så reagerade den inte på en lång stund, ett kugghjul snurrade, och den meddelade sedan att något blivit fel med avläsningen. Uppenbarligen stör NFC ut bankkortet.
    Varför blir det såhär? Någon som kan ge en teknisk förklaring? Jag trodde att NFC enbart var aktiverat när skärmen är tänd (av säkerhetsskäl), och om man får tro inställningen jag slog på, endast aktiverat när jag låst upp telefonen. Här verkar det ju som att NFC är konstant aktivt och stör ut bankkortet. Är det något mer jag kan göra, eller är loppet kört?

    Har kommit på en sista grej jag borde testa iaf. Att stänga av NFC i telefonen helt, och se om kortet då går att betala med när jag placerar det på telefonens baksida enligt ovan. Kanske hjälper det. Grejen är att jag har SEB, som vägrat införa Google Pay, och jag orkar inte bli kund hos fler banker eller kortföretag för tillfället. Är kund hos PFC, som erbjuder Google Pay, men deras kort fungerar inte i alla situationer, så kan i nuläget inte gå över till endast Google Pay som betallösning. Därför skulle jag kunna avvara Google Pay för tillfället, stänga av NFC, betala med mitt vanliga bankkort. Och när SEB slutligen släpper Google Pay-stöd, så kan jag skippa bankkortet helt. Så planen är fortfarande att ha de två korten fastklämda på telefonens baksida, för jag gillade lösningen så mycket. I värsta fall får jag manuellt ta ut kortet de gånger jag handlar, det har visat sig inte vara så jobbigt att ta loss skalet och få ut korten som jag trodde, utan funkar ganska bra faktiskt. Så 1-2 gånger om dagen skulle jag väl orka det, om ovanstående tanke inte löser problemet då.
     
  17. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    En fråga angående Nationella ID-kortet då jag förbereder för dagen körkortet slutar vara giltig som ID. Har NID e-legitimation? Ser inget chip men telefonens NFC plingar när man läser av kortet.
     
  18. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Säker på att polisen godtar det som legitimation? Hade varit toppen då jag gärna vill slippa ha med mig körkortet men läste på Frejas hemsida och polisen stod inte med i listan över vilka som godtar Freja eID och under frågor och svar står:

    Kan jag använda Freja i stället för körkort?
    Vi rekommenderar dig att du har med ditt körkort när du ger dig ut i trafiken.
     
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jag tror att inte den inställningen spelar roll i ditt fall, induktion spolen som används för NFC är fysiskt fortfarande där. Dvs om den utsätts för magnetfältet från en läsare så 'aktiveras' antennen. Skulle tror att det inställningen gör är den säger till att ignorera aktiveringssignalen i mjukvaran så att ingen information skickas/emot förrän telefonen är upplåst.

    Nu skrev du att du inte orkade skaffa ett bankkonto till men tidigare i tråden så tipsade jag om Curve, det borde vara det bästa alternativet för dig. Du får då in SEB i Google Pay/Wallet via Curve.
     
    Last edited: 10 aug 2022
    Kristy och Heleg gillar detta.
  20. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Något har kortet, jag har sett påstående om folk som behövt använda pass eller NID när de plockat ut nytt bankid.