Adapter USB-C till 3,5 mm - köptips? Eller annan lösning för bilen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 10 aug 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag köpte en adapter för USB-C till 3,5 mm, som även skulle ha möjlighet att ladda samtidigt, avsedd för bilen. Se nedan:
    [​IMG]
    https://cdon.se/hemelektronik/usb-c-dual-adapter-laddning-och-3-5-mm-p49499349

    Tyvärr fungerade den inte, på min Pixel 6a står det:
    "Analog audio accessory detected. The attached device is not compatible with this phone".
    Tror att jag missat det här med DAC, att adaptern jag köpt skulle behövt stödja DAC för att fungera med Pixel 6a. Stämmer det, eller något annat jag missat?
    Nu när jag sökt så hittar jag knappt någon sådan adapter, som även inbegriper laddningsmöjlighet, och stödjer DAC. Allra helst till ett rimligt pris tänker jag. Någon som är duktig på sånt här, och lyckas hitta en prisvärd sån adapter? ;-) Vill helst inte köpa fel igen.

    Sen funderade jag på om det kanske skulle finnas någon bättre lösning än kabel/adapter. I min bil har jag idag en något äldre stereo, som endast har 3,5 mm-uttag/AUX. För flera år sedan köpte jag en sådan bluetooth- till FM-sändare, som fungerade gräsligt. Kanske hade en bättre möjlighet varit att köpa en bluetooth-sändare som kopplas till 3,5 mm-uttaget, som kan strömförsörjas via USB-port eller cigarettändaruttaget. Med bluetooth från telefonen direkt till 3,5 mm-uttaget så bör kvaliteten på musiken bli bra, till skillnad från FM-sändarens dåliga kvalitet. Men bluetooth-grejer brukar vara ostabila och fungera dåligt tyvärr, så jag är lite orolig för att behöva göra manuell koppling/parning varje gång jag startar bilen, innan musiken börjar spelas. Vill ju helst att det ska gå på några sekunder, att så fort bilen startas och bluetooth-sändaren får el så ansluter den utan krångel till telefonen. Är ju sällan man vet på förväg hur stabil en viss bluetooth-produkt är i det avseendet.
    Hur hade ni gjort, kabel/adapter eller trådlöst i denna situation, för att spela musik etc i bilen? Kabel/adapter går ju snabbt och det blir aldrig anslutningsproblem, vilket är en fördel jämfört med bluetooth. Länka gärna något tips på prisvärd bluetooth-sändare, den som råkar ha något tips på sådan :) Någon som är i samma sits i sin bil, är ni nöjda med eran lösning i så fall?


    EDIT: Blev kanske fel delforum, flytta tråden vid behov.
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Någon rekommenderade Nikabe Bluetooth Music Receiver D7 - Bluetooth-mottagare i ett annat forum.
    Jag har inte provat själv men kanske värt att titta på?
     
  4. NiKKE

    NiKKE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har för mig att du inte kan ladda och köra handsfree samtidigt via USB-C.
     
  5. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    https://www.amazon.se/dp/B08B3S4JDR/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_9MW6Q5TT9HYD4098AMYD?_encoding=UTF8&psc=1

    Använder själv varianten utan laddning och den har fungerat bra på alla mobiler/plattor. Bättre att ladda mobilen än en FM-sändare medan du kör skulle jag tro, se bara till att du har en laddare med PD 3.0 PPS.