Diskussion: Ny Telia Box Android TV och AV1 stöd (Unicast SDMC DV8919x)

Diskussion i 'Android TV' startad av OskarJ, 3 mar 2022.

  1. pellesnurr

    pellesnurr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Kapar tråden lite... Jag bytte till Telia idag, så jag fick också den här boxen. Passar utmärkt för mina syften, men... Min gamla setup omfattade en Arris-box, och den hade jag inte några problem att få in i min Harmony Hub multifjärr, men den här nya får jag inte till. Tillverkaren är ju SDMC och modellen heter DV8919x. Någon som kör Harmony Hub och har lyckats lägga till boxen?
    /per
     
  2. najs

    najs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Vilken version av Android TV körs?
    Har ni fått uppdatering till nyare version av Android TV?
     
  3. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Ställer fråga igen till er som har boxen, Kan man spela in på boxen?, såg att den stödjer micro sd
     
  4. micael86

    micael86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    7
    Beställde en box från Telia tidigare idag så det ska bli intressant att testa
     
  5. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Ok tack för info, lite märkligt att man sätter dit en minneskort plats om den inte kan utnyttjas, men det kanske kommer, fördelen med att kunna spela in är ju om man vill spara ett avsnitt för att kunna se längre fram.
     
  6. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Verkar ju dock inte vara en box som tagits fram specifikt åt Telia så den minneskortsplatsen har kanske satts dit för att tilltala någon annan operatör.

    https://en.sdmctech.com/product/android-tv_204.html
    SDMC DV8919 Amlogic S905X4 Android TV 10 TV Box Supports AV1 Decoding - CNX Software
     
    ELFswe gillar detta.
  7. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Får man IPTV på denna eller är det fortfarande samma skit som att kolla på Telia Play appen via Google TV med helt värdelös bitrate?
     
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 632
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fick den här boxen när jag hoppade på Telias black friday-erbjudande på fiber. Android 10. Gammalt. Inget stöd för min receiver så kan inte styra volymen via CEC. Den uppmanar mig att använda tvns fjärrkontroll istället (haha, aldrig i livet). Telias egna launcher (typ Telia Play med lite extra val i menyn?). Åkte ner i lådan igen. Har redan en shield men intressant att testa.

    Edit: den är bara för att streama, ej IPTV
     
    Last edited: 30 nov 2022
    bernard gillar detta.
  9. breather

    breather Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2022
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en fråga om denna box.

    Finns det möjlighet att sortera sina Telia kanaler i programmet? Jag har sökt (i boxen) men hittar inte nått? Rätt kasst om man inte kan sortera kanalerna i den ordning man vill.

    Förövrigt så har jag försökt få fjärrkontrollen att funka till min Apple TV men när man kommer till ”lär in ny fjärrkontroll” i Apple TV menyn så reagerar den inte på knapptryckningar på fjärren.
    Ska tillägga att det är Teliaboxen som sitter på HDMI ARC ingången, min Apple TV sitter på en vanlig HDMI ingång.

    tack
     
  10. MikkeBee

    MikkeBee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2022
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    16
    Ni som har den….
    Kan man kolla på sitt tv utbud som man har hos telia. Använder en Arris 4302 vip idag. Jag tänker att jag kan kolla på tv utbudet och streama HBO max och viaplay som jag har som tillval idag. Kommer det att funka så?
     
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Är det inte en blåtandsfjärr till boxen? Därför som inte harmony hub och apple tv reagerar tänker jag?
     
  12. exneet

    exneet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2023
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som fått Samsung One remote att fungera till denna boxen?
     
  13. Henrik Jansson

    Henrik Jansson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Apropå fjärrkontrollen så har jag också frågor om den, och också några konstateranden..
    Det står i informationen att den har både IR och blåtandsmottagare. Grejen är den att jag har en annan programmerbar fjärrkontroll som styr många olika grejer, och vill använda den även till den här boxen. Jag testade först genom att filma med mobilkameran på boxens fjärrkontroll och konstaterade att den gav i från sig IR-signaler, vilket gjorde mig glad för då skulle jag ju kunna använda min programmerbara fjärrkontroll. Jag testade att föra över några signaler till min programmerbara och provade sen om boxen reagerade, men det gjrode den inte!

    Jag kollade då upp originalkontrollen igen med mobilkameran, och då gav den inga IR-signaler längre. Det verkar som att fjärrkontrollen går över till bara IR när man har startat boxen. Frågan är om boxen alls har IR-mottagare,eller om det är så att det bara är fjärrkontrollen som har båda alternativen för att samma kontroll används till andra boxar också?

    Eller har någon lyckats hitta nån inställning i boxen för att tvinga den att använda IR och inte gå över till blåtand?

    (Eller vet nån förresten om det finns nån programmerbar fjärrkontroll att köpa som hanterar både IR och blåtand?)
     
  14. fonky

    fonky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Skaffade boxen och kör den med en Q70 från 2019, Samsung One remote över CEC hoppade igång direkt när boxen kopplades in som enda HDMI-enhet. Boxen hanteras som en dator, alltså känner den inte av att det är en telia-produkt (likt den gamla ARRIS boxen). Försöker man konfigurera som multifjärr börjar det strula och ingen pre-config verkar matcha.

    Överlag känns boxen rapp och fin. Har nyttjat playstore till att installera KODI samt att jag sideloadat Hyperion Android Grabber. Hitills verkar allt lira. Fun stuffz.
     
  15. zosma

    zosma Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Beställde den här boxen idag, har Arris 4302 innan. Men frågan är kan den streama dom kanaler jag har, eller blir det som att köra Telia play appen. Fördelen som jag har innan är ju att om jag streamar kanalerna på boxen, så kan jag fortfarande köra telia play på två enheter, men om den här körs bara på telia play, så kan jag bara göra det på ytterligare en enhet. Normalt inga större problem, men ibland när det är mycket sport samtidigt så streamar jag på flera tv samtidigt.
     
  16. pson

    pson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2014
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Försöker installera den här hos mina föräldrar men kan inte på något sätt få den att ansluta till WiFi.
    Efter ett långt anslutningsförsök får jag antingen upp "Ansluten" (fast ingen anslutning sker) eller "Anslutningen godkändes inte av wifi-nätverket".
    Någon som råkat ut för samma eller vet vad som kan va fel? Kräver den något särskilt?
     
  17. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

  18. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag upptäckte precis att om jag lägger till ett tvillingabb för 0 kr så får jag köpa denna för 499 kr. Är det värt det jfrt med Arris/min inbyggda android TV i TVn som kör Telia Play appen?

    Arris har ju inte 4k, men jag antar att jag får det i TVns app - annars är ju denna box ett sätt att få 4K från telia.
     
  19. marlang

    marlang Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Moto Z2 Play

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Moto Z2 Play
    499 kr är den helt klart värd. Boxen är riktigt snabb och jag tycker Telias gränssnitt är ganska okej. Inget fel på fjärrkontrollen och Wifi-mottagningen verkar bra (men där är det som bekant väldigt mycket YMMV). Med största sannolikhet är den märkbart snabbare än din TV.

    Verkar för övrigt fungera alldeles utmärkt att stänga av Telias launcher via adb och köra någon annan. Då blir den i praktiken mer eller mindre som en helt generisk Android TV-box. Med förbehåll att det inte är uteslutet att Telia kör någon fuling separat från själva launcher-apk:n som försöker inaktivera boxen när det inte längre finns något aktivt abonnemang plus att framtida uppdateringar är en osäkerhetsfaktor hur de beter sig. Vet inte heller om det går att få igång en fabriksåterställd box utan abonnemang dock. Men aktiverar man adb och byter launcher innan abonnemanget går ut så verkar det alltså som om den fungerar även om man inte längre är Teliakund.

    Apropå uppdateringar så har det inte kommit särskilt många och jag skulle inte tappa hakan om den blir kvar på Android TV 10. Så det är väl en potentiell nackdel, åtminstone om det är något man saknar i de senaste versionerna.

    EDIT: Den snurrar på utan problem även efter att abonnemanget gått ut.
     
    Last edited: 16 jul 2023
    edvinnn gillar detta.
  20. Xomilpa

    Xomilpa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    39