Gmail-inkorgen visar plötsligt nya saker - varför?

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 18 aug 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Detta rör egentligen främst Gmail i webbläsaren, men till viss del rör det Gmail-appen till Android, så jag hoppas tråden är okej.

    Jag upptäckte idag två saker i Gmail som skiljer sig mot tidigare.
    För det första, i webbläsaren (gmail.com) så ser jag plötsligt alla mina Hangouts/Google Chat-konversationer direkt i den primära inkorgen, varje meddelande ligger där tillsammans med mailen, och meddelandena tar såklart upp massor av plats i inkorgen, och gör så mina mail ligger flera sidor bakåt nu i många fall (jag har max 50 grejer per sida). Tidigare såg jag dessa chatt-meddelanden först när jag tryckte på "Chats" i sidomenyn, vilket var perfekt, nu ligger alla meddelanden direkt i min primära inkorg som nås direkt när man öppnar gmail.com. Någon som vet varför, går det att stänga av?
    Idag var första gången jag såg det, vet inte hur länge det varit. Läser mail på telefonen vanligtvis, där detta problem inte finns, som tur är. Misstänker att det kan hänga samman med att jag bytte från Hangouts till Google Chat för en tid sedan, men oklart hur.

    För det andra, när jag nu skickar ett mail, så hamnar det skickade mailet också direkt i min primära inkorg, samt att det också ligger i Skickat-mappen som tidigare då. Ett skickat mail bör ju inte synas i inkorgen, vilket det nu gör. Det är åtminstone markerat som läst, alltså handlar det inte om att mailet vidarebefordras tillbaka till mig på något sätt (då borde det vara oläst) utan verkar snarare vara Gmails kategorisering som gör att det syns på två ställen. Detta problem visar sig både i Gmail-appen och på gmail.com. Någon som vet varför?

    Har såklart gått igenom alla inställningar jag hittat, men förstår inte var man ändrar detta. Någon som vet?
    Såg idag att Gmail i webbläsaren fått delvis en ny modern design, oklart om det kan vara orsaken. Designändringen tycks enbart vara visuell, jag ser inga tecken på att Gmails funktionalitet såsom sorteringen av mail/kategoriseringen av mail skulle vara ändrad. Alltså bör designändringen ej vara orsaken till problemet, men vem vet.
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Det känns som en inställning för vad som visas i inkorgen (eller snarare första sidan), jag ser inte mina skickade mail i inkorgen (och jag använder inte chatt så det kan jag inte uttala mig om om det har förändrats), titta på inkorgstyp och inkorgskategorier för ditt konto.
     
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 214
    Mottagna gillanden:
    5 039

    MINA ENHETER

    Kanske Google som kör ett experiment. Testa i incognito i webbläsaren och se om det blir någon skillnad.
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER


    1.Testa detta
    Angående varför, för att Google bestämt sig för att det ska se ut så denna veckan :P

    2. Beror antagligen för att det är inställt på att gruppera som konversationer. Extremt användbart om du frågar mig, man kan se alla svar direkt istället för att behöva leta upp det enskilda svaret.

    Men vill du ha det osorterat så testa följande
    Why Do Gmail Sent Items Show in the Inbox? | Synonym
     
    Kristy gillar detta.