Telia påbörjar utfasningen av 2G och 3G

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av nickname, 4 feb 2021.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Sämre stöd för 4g band, så täckningen är väl sämre
     
  2. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Det kan ha med Telias 4G-täckning. Ibland är nätet överbelastat och då klarar nog inte 4G att driva. Jag kan inte ha VoLTE på pga. nätet är för dåligt där jag bor men det beror på avsaknaden av 4G-nät. Detta ställer dessutom till det när jag har VoWiFi i telefonen hemma och bara rör mig 10 meter från huset och pratar i telefon för eftersom 4Gnätet saknas så går inte samtalet till 3G, utan det droppas.
     
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Det är så besvärligt så jag kommer inte att köpa nån lur som inte är för svensk marknad nått mer. Riktigt irriterande
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nope, enligt Samsung Galaxy S21 5G Dual-SIM SM-G9910 (SD888, 8GB/128GB, Phantom Grey) - EXPANSYS Hong Kong så stödjer den alla 4G band i Sverige, även om du köper Hong Kong versionen så det har inte med det att göra iallafall. Som sagt, kontakta Telia o lägg en felanmälan
    Jag har varit på ställen med väldigt låg surfhastighet, men detta har inte påverkat VoLTE
     
    Matte1976 och Kristy gillar detta.
  5. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Samma simkort som i exynos så inget med telia att göra. Problemen började när 3g började monteras ner.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror fortfarande på något fel på din sida för VoLTE ska inte påverkas överhuvudtaget att 3G stängs ner, så länge du har 4G täckning i ditt område. Har som sagt inte märkt av några samtalsproblem över 4G för att 3G stängs ner
     
  7. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Och när 4g är sämre så finns ingen täckning alls. Vilket troligen är orsaken
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Där dom stängt ner 3G, ska 2G fortfarande finnas, eller får du inte in någon 2G täckning heller?
     
  9. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Hmm, kan ju vara det som skiljer: kineslurarna kliver inte ner på 2G
     
    Kristy gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varför skulle dom inte kliva ner på 2G? Dom har stöd för 2G också
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jag tycker denna förändring är alldeles nödvändig, och på tiden. 2G är väldigt osäkert idag. Protokollet kräver inte kryptering (kryptering är valfritt, upp till enheter/basstationer, eller upp till en angripare), och när kryptering väl används kan den lätt knäckas, det finns väl en "rainbow table" för 2G om jag inte minns fel. 3G är inte lika illa men inte långt ifrån.
    Jag förstår inte hur alla myndigheter och företag kan hävda att "telefonsamtal" är så säkert, och SKA användas för allting känsligt, medan "epost" är alltför osäkert för att skicka känsliga grejer. Det är ju precis tvärtom ofta. De har inte gjort en vettig analys alls. (SS7-protokollet är ju en annan enorm säkerhetsbrist i telefonnätet, som borde åtgärdas, helst redan förra årtiondet).

    Att använda tjugo år gammal kryptering i våra webbläsare och för Wifi och annat vore ju direkt vansinnigt, men för mobiltelefonin gör vi just det. Så jag tycker nedstängning av 2G/3G är en nödvändig teknikuppgradering.
    Att uppgradera hårdvara, t.ex. komponenter i bilar, tror jag bilföretagen kommer erbjuda för en rimlig peng, det är ju inte nödvändigtvis en alltför stor förändring. Samma sak med trygghetslarm och annat, såna måste ändå uppgraderas med jämna mellanrum. Men visst, ibland kan det säkert bli problem, men bättre att ta tag i det nu. Helt sjukt hur man fortsatt att sälja komponenter som bara har stöd för 2G eller 3G i så många år. Hade företag och myndigheter haft lite framtidsvisioner skulle de slutat uppgradera med sånt för tio år sedan, eller långsamt fasat ut det, och sluppit en större del av problemet nu.

    Får jag fråga var du befinner dig där 4G saknas, typ vilken del av landet, är det ren obygd? Lägg ett utbyggnadsförslag till operatören. Finns 3G, så kommer rimligen 4G byggas ut så småningom.

    Förvisso vet jag att polismyndigheten och åklagarmyndigheten räknar in Gotland i Stockholm, t.ex. att gotland är en del i Polisregion Stockholm och i en av Stockholms åklagarkammare. Men vilka är det annars som ser Gotland som Stockholm?

    Jag vet också en del inbrottslarm som överför med GPRS ännu, särskilt i offentlig sektor.
    Nån som vet... trots att det rör sig om en liten datamängd, hur lång tid extra kan det ta att överföra ett inbrottslarm till larmcentralen med GPRS jämfört med 4G? Pratar vi mer än en minut?

    Kan man se ifall CA används, på något sätt förutom appar som Netmonster? Jag tänker om det går att kolla i någon systemmeny, ifall jag inte vill ha en tredjepartsapp. (Har Pixel).

    Jag kanske har missat något, men jag vill minnas att det skrivits på forumet att bara Telia påbörjat total nedstängning av 3G, att övriga operatörer inte sagt något definitivt. Syftar du på att 3GIS lagt ner 3G på Öland, eller har telenor ett eget 3G-nät som de börjat stänga ner? Det blir ju extra förvirrande när N4M börjat bygga ut ny 3G samtidigt. Gäller det inte på Öland alltså?


    Något annat:
    Med DSS så brukar man ju prata om att ett frekvensband kan delas upp, t.ex. att Telias frekvenser på 700 MHz-bandet kan användas för både 5G och 4G samtidigt, efter behov. Men funkar det även omvänt, typ att telefonen kan använda 5G och 4G samtidigt, säg att den är ansluten till en site över 5G och en annan site över 4G, om det av någon anledning vore aktuellt?

    Har telia ingen lista där de skriver var de stänger ner 3G?
    Det brukar väl publiceras vilka nya basstationer som aktiveras ibland (kanske är annan operatör jag tänker på) eller utbyggnadsplaner, då borde väl det omvända (nedstängningar) kunna publiceras också, särskilt när det är en ganska samhällsviktig förändring.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då verkar du missat hela denna tråd Avvecklingen av 2G- och 3G-nätet
    Telia och Tele2 är de operatörer som kommit längst med nedmonteringen av 3G på 2100 bandet. Telia stänger både 2100 och 900 bandet samtidigt, medans Tele2 stänger de 3G nät de har gemensamt med Telia och startar upp ett 3G på 900 tillsammans med Telenor, det har redan startats i delar av Stockholm och även på Gotland. Telenor har också börjat stänga 3G 2100. Läs gärna första inlägget i den tråd jag länkar till i detta inlägg, där står det mycket info om vad som händer med 2G och 3G
    Jo då, men 3G 900 har kanske inte kommit dit än, eller så har det kommit efter att Cupcake skrev det du citerade
     
  13. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    För det första. Det är ingen obyggd. Jag bor i en mindre tätort 5 mil utanför Göteborg. Det finns 3G på 2100 MHz så när den släcks hoppas jag innerligt att de ersätter med en bättre mast. Jag anmälde för 1,5 år sedan men det har inte blivit bättre och senaste uppdateringen var att de skulle fixa i september 2022 men jag betvivlar. De har skjutit på detta i omgångar. Tre har faktiskt bättre täckning och kapacitet.


    Det är nog relativt liten datamängd som man överför och det är också därför man valt att utveckla på GPRS istället för 3G. Jag vet att man kunde starta värmaren med ett SMS för Volvo On Call i början av 2000-talet. Jag skulle bli förvånad om det egentligen är så mycket data som överförs vid ett larm. Det är nog snarare om det handlar om data i realtid som det kan röra som större datamängder. Men att skicka "Det brinner på kundnr XXXXXX" borde inte krävas så mycket data.

    GPRS kan ändå levera 6 kB per sekund så en megabyte skulle ta ett par minuter. Så länge det inte rör sig om ljud, bild eller video så talar vi ändå rätt begränsad mängd data.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är det lika dålig 4G täckning hos Tre eller N4M operatörerna? Tänker om det är ett problem för alla operatörer, eller om det bara är Telia som inte har 4G täckning där
     
  15. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Mitt larm är kopplat på bredbandet också som används för trafik primärt, 2G är bara en backuplösning.
    De nya boxarna från Sector Alarm kör 4G som backuplösning.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ny täckningskarta för 3G
    upload_2022-8-19_10-17-52.png

    Någon som kan se någon större skillnad från föregående?
     
    nickname gillar detta.
  17. tyve

    tyve Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hälsinge/Gästrikekusten är det mindre på. Pendlar där så har märkt av deras arbete, har haft mycke EDGE under ett tag....
     
  18. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Precis som jag skrev, så har Tre bra täckning på 4G. Med jobbet har jag Telenor och de har ingen täckning på 4G heller. Tele2 har jag inte provat men jag antar att det är liknande som Telenor. Nu är det inga större problem eftersom jag har fiber hemma så det går rätt bra. Det som stör mig är att jag inte kan ha VoLTE aktieverat eftersom samtalen blir nedkopplade pga. den bristfälliga/obefintliga 4G-täckningen. Detta ställer dessutom till det då jag har VoWiFi som fungerar bra hemma men då handover mellan VoWiFi och 3G saknas blir samtalet oftast nedkopplat.
     
  19. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Nej, inget uppenbart. Denna uppdatering är nog främst för att visa utbyggndaden av 5G. Nedsläckningen av 3G kommer nog intensifieras under hösten 2022 och våren 2023. Det är ett drygt år kvar innan 3G ska vara helt nedmonterat. Om ett år så är nog mer eller mindre 3G-nätet nedmonterat.
     
  20. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Ny täckningskarta 22 augusti. Jag ser ingen större skillnad på riksnivå.

    Intressant detalj är att vi i somras borde ha passerat halvtid sedan Telia starten av nedmonteringen i mars 2021 med målet i slutet av 2023.