Xiaomi Mix Fold 2

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av joachi, 11 aug 2022.

  1. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    RuffyMan och dalton gillar detta.
  2. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    904
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Läser också att xiaomi fold 3 som ligger i faggorna skall förmodligen börjas säljas internationellt nästa år.
    Väntar in lite reviews innan jag bestämmer mig.
    Men mer sugen på xiaomi då storleken är betydligt bättre än z fold 4 iaf för min smak.
     
    Mongroovy och Redhawk1234 gillar detta.
  3. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    Yes! Här har man hunnit skaffa Z Flip4, Z Fold4 och Razr 2022 utöver Xiaomin. Så kommer lite jämförelser framöver :)
     
    dalton och Jowee gillar detta.
  4. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Nu har min anlänt. Här kommer lite bilder. Både unbox och jämförelse mot Galaxy ZFold 4!
     

    Bifogade filer:

    Jimmy 76, Jörgen Ö, RuffyMan och 13 andra gillar detta.
  5. raeserfisk

    raeserfisk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Platta:
    iPad Pro 10,5"
    Oerhört nyfiken på en PRO/CON jämfört Fold 4. Det estetiska tycker jag knappt är en tävling (Mi Fold 2 känns milsvidd före) men mjukvarumässigt (vilka nackdelar har Xiaomin?) samt hur står sig kamera m.m.
     
    Jörgen Ö och Redhawk1234 gillar detta.
  6. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Absolut! Ge mig några dagar så kommer jag definitivt kunna svara på dom frågorna.

    Det första jag dock lagt märke till är hur lite skarven känns i Fold 2 kontra Z Fold 4. Samsungen må vara vattentålig, men jag föredrar hellre en lur som inte har en (typ) kännbar skarv kontra en som har en skarv som man stör sig på hela tiden....
     
    Jörgen Ö, RuffyMan, dalton och 4 andra gillar detta.
  7. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    904
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Ska bli intressant att höra lite åsikter. Skulle det vara samsung en som såg ut som xiaomin så hade det varit givet för mig.
    Kan du också testa skillnaden på att köra Youtube på båda två. Bild storleken osv. Det är mycket intressant för mig @Redhawk1234@Redhawk1234
     
    RuffyMan och Redhawk1234 gillar detta.
  8. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Det tas med en beräkningen givetvis :D
     
    RuffyMan och flipp gillar detta.
  9. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Här är mitt första intryck av luren! Har lekt med de allra flesta moderna flaggskeppen men har aldrig varit så här imponerad!

    Nu har jag lekt med Xiaomis senaste flaggskepp i ett antal dagar och är helt kär i den här telefonen! Då jag har alla dagens vikbara flaggskepp hemma (samt hade en Xiaomi 12S Ultra nyligen) så kommer jag givetvis dra en och annan parallel till dessa enheter. Här är mina första intryck av mobilen!

    I vanlig ordning börjar vi med designen, något som är lite av höjdpunkten för den här telefonen. Det första jag lade märke till när jag tog upp mobilen ur dess låda var att det kändes precis som en vanlig smartphone, EN VANLIG SMARTPHONE! Det är helt galet att du kan vika ut den till en surfplatta på strax över 8", grymt häftigt! Jag uppskattar även skalet i syntetiskt läder Xiaomi inkluderat till telefonen, något som helt klart bidrar till bättre grepp. Den är också lätt att öppna upp, både med och utan skalet på, något jag inte kan säga om Samsung Galaxy Z Fold4.

    MIx Fold 2 har ett traditionellt 21:9-format på fronten, vilket är samma typ av format som Sony exempelvis använder i Xperia 1 IV. Många säger att "man äntligen kan skriva på tangentbordet i Samsungs Z Fold 4 utan problem". Detta är en ren lögn, åtminstone om man testat Xiaomin. Det är hur härligt som helst att kunna använda telefonen som just en vanlig telefon och till skillnad från Samsungen känner jag inte att jag behöver vika ut den inre displayen så fort jag ska göra något...


    Hur är kvaliteten på displayerna? Bägge kör ju 120Hz (om inte så hade jag nog inte köpt den...). Det flyter på bra och jag gillar verkligen färgerna. Mobilen har ju edge på den främre displayen (på höger sida), något som bidrar till det estetiska men som inte stör användarupplevelsen!

    Den inre displayen använder även den Ultra Thin Glas, precis som Samsungs Z Fold4. Jag tycker att fingret flyter på bra över skärmen och det märks helt klart att det inte är plast! Du får dessutom en riktigt uppslukande upplevelse utan en massa störande element då Xiaomi inte utrustat Mix Fold2 med en kamera på insidan, något som är en mycket stor nackdel om du har mycket videosamtal med din mobil (du kan ju dock fortfarande använda displayen på framsidan till detta).

    Skarvar är något som diskuterats flitigt i vikbara mobiler. Här har Samsung mega-floppat även med årets Z-modeller då den både syns och känns tydligt i Z Fold4 och Z Flip4. Jag kan inte säga detsamma om Mix Fold 2. Skarven känns och syns betydligt mindre i Mix Fold 2 (dock syns den tydligt från betraktningsvinklar) och jag föredrar detta alla dagar i veckan före Samsungs Z Fold4 och Z Flip4 som ryktas ha så pass synliga skarvar på grund av IPX8-klassningen. Tror vi inte att vikbara smartphones kommer ersätta den "vanliga" telefonerna i framtiden? Då måste skarven bort, och Xiaomi är på god väg!

    Jag importerade Mix Fold 2 från Wondamobile . De installerar Google Play services på alla modeller som det är möjligt att installera det på och Xiaomi är ju ett av dessa fabrikat (sorry Huawei). Google Play Store fanns installerat när jag drog igång luren och för att få över allt innehåll från min gamla, omoderna Samsung Galaxy Z Fold4 så använde jag mig av deras program Mi Mover som jag laddade ner till Fold4 och med några knapptryck var allting överfört.

    Det jag haft problem med är framförallt notiser, men det man måste göra är att gå in i inställningarna för appar och sedan ge apparna alla behörigheter de behöver, sedan behöver man gå in i inställningar för batteri och aktivera att apparna ska få tillgång att köras i bakgrunden hela tiden.

    Ett annat problem jag hade var att koppla upp min Wear OS-klocka (TicWatch). Men som vanligt med telefoner som enbart säljs i Kina så behöver man installera den kinesiska versionen av Wear OS utöver den vanliga, och vips så funkar det!

    Många svenskar använder ju BankID och andra bankappar. Detta funkar utan problem med Mix Fold 2. Det jag varken fått fungerat på Mix Fold2 eller på 12S Ultra (också den från Xiaomi). Jag tycker att det dessutom funkar galet bra med multitasking (det är väll därför jag köpt en?!). Jag kör två appar sida-vid-sida utan några som helst problem vilket är nice!


    I mitt tycke har Xiaomi Mix Fold 2 de bästa kamerorna som finns i en vikbar smartphone. Jag har inte fotat speciellt mycket med den men jag tycker att den tar riktigt bra bilder det lilla jag fotat med den, ni kan ju bedöma själva nedan exempelvis.


    Övriga saker att nämna är att den briljerar med utmärkta haptics, har batteritid som räcker en dag även för mig som använder luren som ett arbetsredskap och att jag verkligen uppskattar den supersnabba laddningen.
     
    Jörgen Ö, RuffyMan, Dune1 och 9 andra gillar detta.
  10. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Här har du en jämförelse mellan Mix Fold 2 (vänster) och Z Fold4 (höger) när det kommer till YouTube.
     

    Bifogade filer:

    RuffyMan, IRONMIKE och dalton gillar detta.
  11. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    904
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Fungerade alla notiser som dom ska efter du gett dom tillåtelse.
    Kan du posta en screen med en video på Youtube sida vid sida så man kan få se skillnaden på blackbars.
    Så otroligt synd att den ej finns i internationellt än men känns som xiaomin är.den man ska gå på.
    Dock bara orolig vad man skall göra om tex skärmen skulle gå sönder tappar ju Samsungs möjligheter att få den reparerad.
     
    Redhawk1234 gillar detta.
  12. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    Absolut. Fixar senare ikväll/imorgon.

    Tja visst är det en fråga. :)
     
  13. Karlekskrigaren

    Karlekskrigaren Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2019
    Inlägg:
    904
    Mottagna gillanden:
    486
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Telefon 2:
    12 pro max
    Ok såg nu att bilden du postade är på just YouTube. Liknande storlek på båda två marginellt större på xiaomin. Tusan att man ej kan utnyttja ännu mer yta.
    Ja frågan var om alla notiser fungerade sedan.
     
  14. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Läs ovan så ser du det :)
     
  15. raeserfisk

    raeserfisk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Platta:
    iPad Pro 10,5"
    Stort tack för utmärkt jämförelse! :)

    Snabb fråga:
    - Du skriver "Det har jag varken fått fungerat på Mix Fold 2 eller på 12S Ultra". Är Mix Fold 2 en felskrivning här eller vad är det telefonen inte fixar? :)
     
    Jörgen Ö och Redhawk1234 gillar detta.
  16. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Var köpte du den och hur var priset? Fick du betala tullavgiften och sånt?
     
  17. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Ah. Var nog en liten miss från min sida. Är Revolut jag inte får fungera på dessa mobiler :/
     
  18. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Wonda Mobile. Köpte den för 17,5k (512 GB) och har åtminstone inte kommit något krav om tull ännu :P
     
    Feisson gillar detta.
  19. raeserfisk

    raeserfisk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2015
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Platta:
    iPad Pro 10,5"
    Sjukt taggad på fortsättning här (samt att köpa en själv). Hur känns den såhär efter någon vecka eller två @Redhawk1234@Redhawk1234 ? Daily Driver? Och om inte - varför?
     
    Jörgen Ö och Redhawk1234 gillar detta.
  20. Redhawk1234

    Redhawk1234 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2021
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nothing Phone (1)
    Tjenare!

    Haha förstår att du är sugen....det hade jag också varit om jag inte hade köpt en men visste hur grym den är!

    Kör den som daily driver. Riktigt grym design, extremt snabb, otroliga skärmar, fina haptics och bra kameror.

    Har ju även en Samsung Z Fold4 och hingen i den är så pass stark så man nästan håller på att tappa luren när man ska öppna den i min mening. Mix Fold 2 har ju inte lika stark hinge men det löser sig om man kör med det medföljande fodralet på enheten.

    Nej för att sammanfatta så kan det här vara årets telefon! Har testat de flesta mobiler som släppts 2022 och har aldrig varit så nöjd över en telefon som med Mix Fold 2!
     
    Last edited: 13 sept 2022
    Jörgen Ö, raeserfisk, poipen och 1 annan gillar detta.