Diskussion: Hur sparar du på elen?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av bernard, 31 aug 2022.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dela med dig av hur du sparar på elen i den här tråden. Har du vidtagit några särskilda åtgärder och vad har varit mest effektivt?
     
    Puttesson, Gorgeous, Dune1 och 1 annan gillar detta.
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tänker mer på varmvattenförbrukningen, sköljer inte disk i varmvatten längre innan jag stoppar in i diskmaskinen, tvättar händer i kallt vatten, duschar kortare och i svalare vatten, släcker lampor när de inte behövs med mera. Inte behövt använda värme ännu mer är i badrummet där jag har golvvärme men tänker att jag ska dra ned ett par grader på tempen i huset, har gottat mig i 22 grader tidigare vintrar... Har totalt förbrukat mindre kilowatt-timmar i år än tidigare år trots att det bara är den senaste månaden jag börjat tänka till lite mer, ska bli intressant att se augusti-förbrukningen om det gjort någon skillnad.
     
    Ramboline, Asawi, Kristy och 2 andra gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag levde redan hyfsat "energismart" och har väl inte så mycket att göra i vardagssysslor. Men jag bor i ett nästan 100 år gammalt hus med väldigt gammalt (om än inte 100 år) vattenburet system med gamla element med gamla ventiler som inte alltid stänger av efter ordning. Nu när det börjar kyla på lite har jag börjat gå över dessa element och sett till att det som inte behövs för uppvärmning faktiskt är avstängda.
    Mitt nya duschmunstycke köpte jag inte alls för att spara varmvatten men har insett att jag ändå gör det. Trots jättebra stråle känns det som det bara går åt ungefär hälften så mycket vatten. (Har inte mätt men ser hur mycket, eller rättare sagt lite, det fyller upp i badkaret som jag står i)
    Av en ren händelse bytte jag också ut en jättegammal energislukande frysbox härom året och ny kyl/frys i köket i december förra året. Inte alls för att spara energi men några hundra kWh spar jag nog där och med nuvarande priser gör ju det en del.
     
    Last edited: 31 aug 2022
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har experimenterat en aning, men jag har bara en billig elmätare, så vet inte hur exakt den är/om siffrorna öht går att lita på.

    Bor i lägenhet, så finns begränsat att göra, men har gjort följande. Blir intressant att jämföra mot föregående månader. Kan kanske tyckas lite överdrivet, men tänkte att det är lika bra att försöka arbeta in rutiner för att hålla nere på allt redan nu.

    Dator/arbetsstation
    Aktiverade ECO-profilen för CPUn (105W->65W) och kör 8 kärnor istället för 16 när datorn bara används för kontorsarbete.

    Fått ned förbrukningen vid användning till ungefär 0,15 kWh med 2x27"-skärmar inräknat. Har även ställt in att datorn skall gå ned i viloläge efter 15 minuter och skärmarna ligger på 5 minuter. Tidigare lät jag det mest gå under dagen (med undantag för skärmarna förstås).

    För spel har jag begränsat GPU:n till 90 FPS via Nvidias kontrollpanel och undervoltat GPU:n något.

    Med datorn/skärmarna i viloläge visar mätaren ~30W.

    Mediaserver/NAS/nätverk
    Asus VivoMini i5 8th gen (10W TDP) + WD MyBook Duo 12TB (2x6TB).
    Trådfri gateway
    Google Nest Router
    Gigabitswitch (8 portar)

    Ligger på 0,05 kWh vid aktiv användning. Schemalade servern att gå ned i viloläge över natten/när den inte används. Router+gateway+switch drar 30w med mediaservern avstängd.

    TV/soundbar
    TV (75", FALD) verkar bara ligga på 90-100W med en större soundbar inkluderat (inte räknat med subwoofern, då den är kopplad till ett annat uttag) och en Apple TV.

    Ljusstyrkan på TV:n tycks inte ha någon nämnvärd betydelse. Blir +/- 10W ungefär vid lägsta->högsta ljusintensitet. Räknar på 0,1 kWh vid användning. Blev rätt paff över att TV:n inte drog mer, förväntade mig det dubbla.

    Belysning
    Kör trådfri-belysning, så har justerat om bland de olika scenerna för att minska användningen och dimma ned utan att det blir allt för dystert om kvällen/natten. "Trivselbelysningen" på balkongen byttes ut mot en solcellsbelysning som fanns i källaren. Lyser förvisso svagt, men fungerar för ändamålet.

    Diskmaskin
    Har gått över till att enbart köra 30-minutesprogrammet/snabbskölj. Försöker förstås köra så få tvättar som möjligt, så blir en del handdisk också.

    30-minutersprogrammet går på 0,6 kWh.

    Uttag/standby
    Kör ett par trådfri-brytare för schemaläggning av följande:
    TV+Apple TV+Soundbar (drar ~20W i standby)
    Nest Max+Nest Hub Max och lite småsaker som mikro och dylikt (~20W i standby)

    Tvättmaskin
    Här finns det inte så mycket att göra annat än att köra kortare tid och på lägre temperatur. Inte besökt tvättstugan på lång tid, men lakan, handdukar och dylikt sparas för att köras där.
     
    Last edited: 1 sept 2022
    demonen, RexGalore, Oxygenic och 3 andra gillar detta.
  5. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag har ännu inte brytt mig om de små detaljerna, det mesta jag kan spara är på värme och varmvatten, därför fokuserar jag på det, skulle gissa att det är 75% av min el-förbrukning, dator använder jag knappt alls hemma längre och skrotade min gamla stationära som gått sönder i vintras och ersatte med en laptop som låg och skräpade.
     
    Kristy, katho och bernard gillar detta.
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Sänkt värmen inne ifrån 21till 19 grader och elder i våran vedspis i köket,vi duschar inte lika länge länge
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Har du mätvärden för långsamdisk med eko-program om det finns? Det brukar väl sägas att det ska dra mindre. Men det kanske inte är el som avses utan vatten?
     
    bernard gillar detta.
  8. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Vi har en några år gammal Bosch diskmaskin.
    På 70 grader "kastrull" programmet drar den: 1,44kWh per disk.
    På 50 grader Eco programmet drar den: 0,82kWh per disk.
    Går cirka en timme längre på Eco men det gör inget då vi numera diskar på natten.
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har en några år gammal Siemens och hamnade på 0,62kWh på denna (~30 minuter). Ska testa Eco med. upload_2022-9-1_0-47-53.png
     
    Buzz och rodak gillar detta.
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Om man bor i villa/radhus så är det enda som påverkar något nämnvärt i det stora hela är uppvärmning (under kalla månader) och laddning av elbil. Resten får gå som det gått tidigare.
     
    amstaffpwr gillar detta.
  11. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Sen 22 augusti kör vi Tibber som har integrerats med home assistant.
    Tibber visar dels pris men även en prisnivå: very cheap, cheap, normal, expensive och very expensive.

    Försöker spara genom att köra avfuktare i källaren endast när prisnivån är cheap eller very cheap.
    Eller när den relativa luftfuktigheten varit över 70% i 12 timmar.

    Kör disk och tvätt när det är billigast enligt www.elklocka.se

    Kör endast AC om priset är under 2,5kr/kWh eller om snitttemperaturen i huset stiger över 25 grader.

    Poolvärmen är avstängd sedan midsommar :cry:
    Cirkulationspumpen (filtreringen) som inte är smart går 21.00-09.00 men även den ska kopplas upp så man kan styra mot de billigaste timmarna.

    Försöker bilda mig en uppfattning om vad olika saker drar här hemma för att försöka automatisera mer.
    Även denna tråden ska bli spännande att följa för att få ideer.
     
    Last edited: 1 sept 2022
    Puttesson, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.
  12. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Det största vi kan göra i vår hyreslgh där uppvärmning ingår är väl egentligen att börja nyttja tvättstugan igen, fa när man måste tumla då jag har för mig tumlaren drar ungefär 5-8x så mycket som en 40 graders tvätt. Annars är det inte mycket vi kan göra annat än att hålla lampor släckta i rum man inte är i, samt stänga av datorn som jag aldrig gjorde förr. Golvvärmen är såklart inte att tänka på.

    Någon som har koll på hur stor skillnad det kan vara på en kyl/frys olika effektlägen? Kör den alltid på lägsta temp möjlig för att få några extra dagars hållbarhet och kan inte tänka mig det kan skilja särskilt mycket mellan högsta effektläget vs. näst högsta? Bör väl skilja någon grad eller 2 max mellan stegen (gammalt cylindaskräp utan temp indikator).
     
  13. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är inte så stor skillnad i effekt att det är värt skillnaden i hållbarhet. :)
     
    Kristy, katho och Kimball gillar detta.
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    När det gäller diskmaskiner och tvättmaskiner så drar ju uppvärmingen av vattnet mest ström, om man har vatten som värms på annat sätt så kan man stoppa programmet precis när den börjar ta in kallvatten och fylla på med varmvatten från kranen (så gör vi med vår tvättmaskin, vattnet är värmt av pellets via fjärrvärmen så det kostar oss inget extra), jag har mätt upp hur länge jag ska spola ner vatten (har en handdusch för att det ska bli rätt mängd).

    Diskmaskinens torkprogram kostar en del med, om det finns möjlighet så öppna maskinen så det är dags och ta ut alla grejer i plast och skaka av dem i vasken så blir det betydligt mycket mindre fukt att torka bort.

    Ett fåtal diskmaskiner har fläkt för torkprogrammet vilken borde förbruka rätt lite energi, kan vara värt att titta på om det är dags att skaffa en ny diskmaskin.
     
    Avarell_Dalton, bernard och Kristy gillar detta.
  15. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Kan man tjäna nått på att stänga av varmvatten beredaren mellan 06.00- 23.00?
    300 liters i villan och har ingen timer på den men kan så klart stänga av strömmen.
    Så frågan är om underhållsvärme hela dygnet blir billigare än att låta det kallna sakta under dagen och värmas upp igen på nätterna? Bakterier?
     
  16. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Det är exakt vad jag håller på nu att testa. Har 2dagar data men det verkar inte vara några stora skillnad än så länge.
     
    bernard och Dune1 gillar detta.
  17. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Tar tacksamt emot mer info om det är värt det. Min står bakom en massa prylar så det blir lite jobb att fysiskt nå den. Hoppas det hjälper att minska räkningen
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror inte att du tjänar något nämnvärt på att göra så. Däremot kan det vara vettigt om du har timdebitering på elen eftersom elpriset oftast är lägre på natten. Men utan timdebitering finns det nog inget att tjäna på att göra så.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  19. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Underhållsvärmen är inte jättedyr i en varmvattenberedare vad jag sett på förbrukningen i stugan. Min på 100L i stugan verkar dra ca 1kWh/dygn när jag inte är där och den är ställd på max, 65 grader. Det är ju om den töms och fylls på med nytt kallt vatten det drar mycket en stund för att värma upp det.

    När jag inte är där på sommaren när man inte behöver ha någon värme på och enbart kyl/frys och varmvattenberedaren är på så är det lätt att räkna ut vad som drar vad. :)
     
    Kristy och katho gillar detta.
  20. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Jag har en suterängvilla från 1977 på 152m2 plus 66m2 biyta. Direktverkande el och en 10 år gammal luft/luftvärmepump. Gör av med ca 25000 KW/år (Ca 32000kw före luftpumpen). 2 badrum med elgolvvärme och en modern braskamin i vardagsrummet på övervåningen.

    Luftvärmepumpen räcker inte att värma mer än hallen i nedervåningen och allt i övervåningen utom vardagsrumet i vilnkel när det blir kallt ute. Försöker ha alla dörrar öppna.
    I lägre planet går alla vattenrör så på vintern har jag ett element på i tvättstuga på 18 grader och ett i garaget på ca 10 grader. I övervåningen räcker luftpumpen till kök och 3 sovrum men inte till vardagsrummet om tempen är minus ute.

    Jag hade räkning på 11500 sek i december förra året.

    Efter det stängde jag ner ett sovrum och en större gillestuga i nedre planet, Stängde av värmegolven i det nedre badrummet och började elda i vardagrsrumet och stängde av ett element som jag normalt haft på stödvärme. Utan att elda så höll vardagsrummet ca 16 grader. Inte kul att titta på tv där.

    Inför denna vinter så tittar jag på att minska kostnaden på varmvattnet. Stänga av båda värmegolven.
    Tar in offerter på nyare Luft/Luft värmepump med två inomhusdelar. En i trapphus och en i vardagsrum.
    Tittar även på sikt att montera ännu en Luft/Luft för tvättstugan och närliggande rum med vattenrör.

    Funderat på solpaneler på vårat platta 142 m2 papptak
     
    bernard, svenix och Ugga gillar detta.