Diskussion: Hur sparar du på elen?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av bernard, 31 aug 2022.

  1. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Jo självklart, duschar väldigt fort och fyller tvättmaskinen, diskmaskin etc när det är dags. Belysning använder vi knappt, vi har en del levande ljus etc. 300kwh är det vi förbrukar per månad ca, inte alls mycket...
     
    Kristy gillar detta.
  2. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har inte mycket att dra ner på i en hyresrätt. Titta på tv på lilla sovrumstvn kanske. Funderar på hur mycket man kan höja tempen i kyl och frys. Tror frysen är satt till typ -18 borde det inte räcka med -5 egentligen? Vill gudarna oss illa blir det väl en riktig vargavinter men då kan man väl stänga av frysen helt och förvara frysvaror utomhus. Alltid nåt :)
     
  3. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    -18C är minimum för att maten ska hålla sig någon längre tid. Egentligen är ännu lägre klart bättre och förlänger hållbarheten rejält. -5C så kan du räkna veckor i hållbarhet och rätt meningslöst att kalla det frysbox.

    Allt detta är noga utprovat sedan många, många år och inget man bör mecka med utan lita på normerna som är satta, iaf om man vill att maten ska hålla.
     
    j6071219, Tomaro, Yoko666 och 1 annan gillar detta.
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Som @MultiMan@MultiMan säger behöver frysen hållas kall. Men blir det riktigt kalla dagar, ta ut grejerna på balkongen och frosta av frysen ordentligt. Det kan göra en del för energiförbrukningen.
    Energi att spara i köket kan det bli om man tänker över sin matlagning och användning av ugn. Om man ändå värmer upp ugnen för att baka kanske det är läge att göra lasagne eller gratäng också? Om man har en varmluftsfritös kanske den kan användas istället för att sprödbaka baguetter eller göra vitlöksbröd eller vad vet jag.
     
    Last edited: 6 sept 2022
    Kristy, Heleg och MultiMan gillar detta.
  5. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Avfrostning glömde jag, det kan ha rätt stor betydelse för frysboxar och skåps effektivitet då isen fungerar som isolator och hindrar energiöverföringen. Tack för utmärkt tips @Asawi@Asawi ! Precis som sagts, det görs bäst på vintern, då riskerar man inte maten.

    Frysboxar med släta sidor stänger jag aldrig av för avfrostning, utan har i alla år skrapat bort isen (oftast med en vass Wok-slev i plast från IKEA :teeth: ). Samlar sedan upp isen från botten.
    Skåp där kylslingorna ligger öppna i hyllplanen, så går ju inte den metoden, utan då måste man stänga av och töa.

    Moderna grejer är väl ofta autoavfrostande, men då har istället "glädjen" med elektronik och fläktar som går sönder efter några år.

    En mycket listig sak från förr som mig veterligt inte finns längre, är det frysskåp vi hade i barndomshemmet. Någon 1960-talsmodell där det fanns en knapp mitt i termostaten. Den knappen reverserade skåpet så att det gick värme inuti istället, och tinade det på nolltid. Mycket bra! Som en luftvärmepump där man kan köra AC eller värme.
     
    Gyllenb, Dune1 och Heleg gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    -18°C valdes från början för att det låter riktigt kallt eftersom det är ungefär samma temperatur som 0° Fahrenheit dvs ett helt slumpmässigt värde,det har dock visat sig vara en rätt lagom temperatur för att matvaror ska hålla hyfsat länge.

    Lägre temperatur ger längre hållbarhet och högre kortare, så enkelt är det. Vilken temperatur man ska hålla i frysen beror alltså på hur lång hållbarhet man behöver men även på hur väl isolerad frysen är, bättre isolering gör att det inte krävs lika mycket energi för att behålla kylan men tänk på att varje gång du öppnar frysen och kyla försvinner ut i rummet så kostar det energi för att kyla ner den igen så man sparar sannolikt mest på att ha koll på var grejer ligger i frysen och planerar varje gång när man öppnar den så att så lite kyla som möjligt försvinner ut ur den varje gång samt så få öppningar som möjligt.

    Har man elvärme hemma och släpper ut mycket kyla så kostar det även att värma upp efter öppningen av frysen (samma sak gäller för kylskåp dock inte i lika hög grad pga lägre temperaturskillnad mellan rumstemperatur och kylskåpstemperatur).
     
    Kristy, MultiMan och Asawi gillar detta.
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det är egentligen främst därför jag gillar frysboxar, kylan stannar till största delen kvar i boxen när man öppnar locket. Och att de är rymliga, särskilt sett till priset.

    När det gäller temperatur så vet jag att kommersiella frysanläggningar kan ligga betydligt lägre än -18 (vill minnas jag sett siffran -30). Efter att ha levt via frysar i 35 år så är min erfarenhet att redan -15 ger en dramatisk försämring, särskilt av fett kött (älskar karré), medan de -21 -22 som jag utan problem kan köra i min 1999-box pga den utmärkta isoleringen, gör att fett fläsk och karré smakar felfritt även efter ett år.

    Det att man aldrig behöver slänga någon mat, är i sig en viktig besparing.
     
    pernils94231, Heleg och Kristy gillar detta.
  8. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    874
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Hittade denna text hos Liebherr (som enligt min mening är bland de bästa kylskåp som finns, framförallt för kvaliteten). När mitt nuvarande danska kylskåp från 1998 till sist kastar in handduken så blir det Liebherr eftersom jag avskyr saker som går sönder ofta (typ moderna vitvaror gjorda att hålla 5 år). Liebherr gör väl lyftkranar också bl a? o_O

    Why is -18°C the ideal freezer temperature?


    Why is -18 °C the ideal freezer temperature?

    Food producers recommend -18 °C as the ideal temperature for frozen food. Read on to discover why so, and what the American Fruit and Vegetable coalition had to do with this.

    Do you still remember buying your first ever refrigerator or freezer? When I bought my first freezer, a few years back, I received the full-on sales pitch during which all the fantastic features of my new freezer-to-be were praised in the most exaggerated way imaginable and I was told that the freezer temperature should ideally be set to -18 °C. On my asking why -18 °C was the magic temperature, the sales consultant was bewildered – unable to give an answer, and so, I set about finding out the answer to this question myself…

    Initially, at the outset of modern freezing, -10 °C was regarded as the safe temperature for storing frozen food. However, as we discovered more and more about the nature and benefits of freezing, lower temperatures were recognised as being more suitable. In the late 1930s, the American Fruit and Vegetable coalition advocated that a freezing temperature of 0 °F (equivalent to -17.8 °C) be maintained, largely on the basis that 0 °F was a nice round number, rather than for any specific scientific reasons. It was quite some time later that the rounded temperature of -18 °C became accepted as the standard food freezing temperature in Europe.

    EC frozen food directive adopted in 1989

    In 1964, the International Institute of Refrigeration recommended a minimum temperature of -18 °C for frozen food. Both national and international committees agreed with this and firmly adopted the figure in standards, norms and laws. Then, on the basis of the 1967-adopted ‘Code of practice for frozen foods’, the EC Commission in turn created its own Directive for quick-frozen foodstuff and, in 1989, prescribed a minimum temperature of -18 °C for the storage of frozen food.

    Essentially, lower temperatures slow down reactions and the propagation of microorganisms. However, there is no uniform reduction in the speed that chemical reactions occur as temperature is lowered, although there is a certain adherence to Van’t-Hoff’s rule (the velocity of chemical reactions is increased twofold or more for each rise of 10 °C in temperature).

    Experts have found that when stored at between -30 °C and -18 °C, the reaction rate for fruit and vegetables is two to three times slower. For sensitive substances in particular, this means that their vitamin content deteriorates significantly faster at higher temperatures. After one year of storage at -12 °C, the vitamin C content in vegetables is only about 20% of the vitamin C content of those stored for the same period at -18 °C.

    The colder the storage environment, the better the quality of the frozen food. However, because maintaining lower temperatures involves greater energy usage, -18 °C represents an optimum compromise between food quality and energy consumption.
     
    Heleg, Calvin&Hobbes, Dune1 och 1 annan gillar detta.
  9. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Ugn - cirka 0.,5 kWh att värma, cirka, 0,5 kWh per timma att hålla igång det enligt siffra jag hittat på nätet. För att sätta det i relation, koka en liter vatten (vattenkokare) drygt 0,12 kWh... osv. Många bäckar små.
    Koka inte vatten i mikrovågsugn!
     
    bernard, Kristy och Asawi gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Fick inte ut något vettigt när jag körde en http request på sidan
     

    Bifogade filer:

    chraist gillar detta.
  11. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Har köpt wifi-styrda eluttag där i princip allt som drivs med el kan styras. Stänger av allt på nätterna och det blir ändå en eller ett par kWh jag sparar på en natt. Rekommenderas starkt, inte bara för att hålla koll på exakt energimätning men också för att på ett smidigt sätt kunna stänga av en hel del elektronik utan att behöva gå bort och fysiskt trycka av strömbrytaren eller dra ut sladdar från eluttaget. Allt för att gå mot ett smartare hem.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag har också liknande hos mig på de flesta uttag. Stängs av när jag säger "OK google, god natt" och slås på när jag säger "OK google, god morgon"
     
    Kristy gillar detta.
  13. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Med tanke på att standbyförbrukning på elapparater är försumbar idag så lär priset för wifiuttagen ta 15 år att spara in ;)
     
  14. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Kanske det, men det är ju också för bekvämlighetens skull att kunna mäta energiförbrukning och att kunna styra uttagen med telefonen/google assistant osv. Har funnits flera tillfällen då jag själv gått och lagt mig bara för att behöva resa mig upp från sängen för att stänga av grendosor p.g.a. deras starka röda ljus på on/off-knappen. Kan vara skönt att bara säga "hej google, stäng av uttag 1" så är det färdigt.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Last edited: 6 sept 2022
    bernard och Leo83 gillar detta.
  16. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Kan rekommendera denna appen på App Store och Google Play Store. Går att ställa in elpriset för varje elområde och där kan man se timpriset både idag och imorgon. Man får även en notifikation dagen innan när elpriset blir som allra billigast och dyrast dagen efter. Finns tyvärr ingen widget, men notiser på telefonen och klockan är trevliga.
    2F88BFEE-A7FC-4A32-B705-0C0EF20A718B.png 05B4DDB0-9B5D-4C67-8AD7-17643E02787B.png
     
    bernard, chraist och Leo83 gillar detta.
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Bifogade filer:

    bernard och chraist gillar detta.
  18. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Funderar på om man ska köpa ett gäng energimätar-smartplugs mest för att få lite koll på vad som egentligen är strömtjuvarna här hemma. Finns det några med mätare och kombinerad switchfunktion som någon kan rekommendera?
     
    bernard gillar detta.
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    D-Link DSP-W218 (Sändare & mottagare för smarta hem)
     
    Yoko666 och bernard gillar detta.
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kör värmepumpen med avstängd elpatron (det får bli kallt istället). Sänkt temperaturen inne till 20 grader.

    Låter bli att tända vissa lampor (halogenspottar) som drar mycket. Tänker strunta i elmotorvärmare i vinter. Begränsad utebelysning (kanske ingen alls om det blir riktigt dyrt)
     
    Kristy gillar detta.