Diskussion: Hur sparar du på elen?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av bernard, 31 aug 2022.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Tur att man fick tag i en bergvärmepump :)
     
    Kristy gillar detta.
  2. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Nej och nej. Disk och tvättmaskin använder varmvatten bara under en del av sin tvättcykel. Rekommenderas inte.
    Kanske eventuellt varmvatten till diskmaskin om varmvatten är "gratis" men över hela cykeln går det åt mer energi.
     
    katho gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Jag "fyller" tvättmaskinen med varmt vatten vid start (låter den köra första lilla delen så den pumpar ur först) men jag förbehandlar en del fläckar med galltvål och Super 10 vid behov, det brukar funka.

    Varmvattnet är värmt av fjärrvärme som produceras i närheten av pellets och det ingår i hyran.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kanske dyker upp maskiner med två inlopp snart. Väldigt slöseri att värma vatten med direktverkande el.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det är inte säkert att det hjälper med att koppla varmvattnet till tvätt/diskmaskin. Jag har hört påståendet att ofta så hinner vattnet kallna på vägen eftersom maskinen bara använder en skvätt i taget. Vilket gör att vattnet värms två gånger istället. Men det beror väl, bland annat, på hur långa rör man har till maskinen.
     
  6. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Farsan kopplade 65C vatten in i diskmaskinen, men första sköljningen var ju mestadels kallvatten (20C, hustemperatur) i stort sett pga längden rör från pannan i källaren (om man inte spolade varmvatten i kranen i vasken), däremot var det riktiga programmets vatten ju en smula förvärmt. Speciellt om man har gratis varmvatten (lägenhet) kan man säkert spara en del. Men känns spontant som mycket jobb för lite ull.

    Om man inte har smutsig disk som torkat in borde man kunna använda mindre mängd pulver (billigast) och köra programmet "använd mindre vatten" eller liknande. Min Bosch har även möjlighet att ställa in torktemperaturen, ska nog ställa ner den lite då det lägger till extra tid till programmet dessutom.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Att värma luft kräver betydligt mycket mindre energi än att värma vatten men en viss skillnad gör det nog ändå.

    En fläkt i diskmaskinen misstänker jag är det mest effektiva sättet att få disken torr snabbt och det utan att förbruka en massa energi för fläkten.
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    det här samtalet förs ju på många forum i dessa dagar. Jag vet att jag läst nånstans att de flesta vitvarutillverkare rekommenderar kallvatten men det fanns en, minns ju inte vilken som rekommenderade varmvatten.

    Körde tidigare själv på varmvatten från pelletspanna, det var ju billigt då och sen från värmepumpen men nu när röris kopplade in, ja det är ett helt nytt kök i en annan del av huset, kökskranen/diskmaskinen så kopplade han utan att fråga in maskinen på kallvatten

    Roligt att Jösses v... liksom dog ut efter Chraists påpekande om politik och denna tråd tog fart :)

    Jag har faktiskt nu när jag tänker efter faktiskt varit väldigt energisparande. Fönster, dörrar och fasaden är bytt och tilläggsisolerad, för ett år sen ungefär så innan eländet startade. Hade jag inte en tanke på ur den här synvinkeln.
     
    Kristy gillar detta.
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det här med att koppla varmvatten direkt KAN vara en besparing, men nödvändigtvis inte. Dels måste man ju såklart ha billigare/"gratis" varmvatten om det ska vara någon idé, om man bara har billigare varmvatten så har man ju en del andra saker att tänka på:
    Normalt spolar/sköljer man ju i kallvatten, i detta fall så går det ju åt varmvatten hela tiden.
    Både tvätt och disk kan man ju även vilja ha kallt vatten till, exempelvis så spolar man disken med kallvatten först, för det är effektivare på att lösa upp äggviteämnen, och när det gäller tvättmaskinen så vill man ju köra 30-40 grader ibland för känsligare plagg.
    Diskmaskiner fyller dessutom ibland på med mindre vatten åt gången, så beroende på hur långa ledningarna är så kan vattnet hinna svalna så pass när det står still i ledningarna att man eldar för kråkorna.
    Och för det sista så kanske slangar och packningar på inloppet inte konstruerade för högre temperaturer så de kan bli dåliga snabbare.
    Men det finns ju dock både tvättmaskiner och diskmaskiner som kopplas till både kallt och varmt vatten som löser mycket av dessa saker.
     
    Buzz, katho och Kristy gillar detta.
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Man skulle ju lätt kunna mäta hur mycket maskinen drar med/utan förvärmt vatten. Vattenmängd/disk brukar finnas angivet.

    Har man ”gratis” varmvatten så är det ju en no-brainer.

    Har man vanlig varmvattenberedare så ska man absolut inte göra det

    Har man värmepump så kanske det är lönsamt. Vill nog till att uppåt 50% av vattnet under programmet är varmt. Under bra förutsättningar kan man få ut 4 kWh värme per kWh el från en värmepump.
     
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag har en teori:

    Borde det inte vara bättre att bada än att duscha OM man låter vattnet vara kvar i badkaret efteråt tills det svalnar till rumstemperatur? Då går ju all energi ut i hemmet. Duschar man så åker ju massor av uppvärmt vatten ut i avloppet.

    Vattnet som man tappade upp i badkaret gör då att mindre vatten behöver pumpas ut i radiatorerna för att hålla varmt.

    Förutsättningen är såklart att man värmer med samma effektivitet.
     
  12. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Ett badkar rymmer 150l vatten. En dusch på 3 minuter ~30l vatten.
     
  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Vattenförbrukningen ökar absolut. Men vatten är ju gratis vid en jämförelse.
     
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Men man måste värma upp 5ggr så mycket vatten.
     
    Asawi gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om du står i badkaret och duschar och låter vattnet vara kvar gör du både av med mindre vatten och behåller det varma vattnet i badrummet. Och så kan du sätta dig på badkarskanten plaska lite med fötterna i det varma vattnet och kanske göra lite fotvård.
     
    Kristy, Heleg och katho gillar detta.
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Absolut. Men du tar ju vara på all värme sedan. Är det bättre att hälla ut 30 liter varmt vatten som hade kunnat användas till att värma huset?
     
  17. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Fyll bara 30l i badkaret, win-win. ;)

    Eller gör som @Asawi@Asawi föreslår, briljant!
     
    Kate och Asawi gillar detta.
  18. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Har plockat fram varenda powerbank jag äger och de laddas på arbetsplatsen. Laddar mobilen på arbetsplatsen (jag vet.. det är väldigt lite som sparas). Laga mat på jobbet då vi har ett fullvärdigt kök. Ugnen sätts på väldigt sällan till förmån av en airfryer som körs. Har största modellen från Philips och det känns galet att kunna laga 400gram lax på 11 minuter. Maxeffekt är 2150W, 0,394kWh för laxbiten då.

    Numera när jag kokar kaffe så kör man klart den i moccamastern och sen direkt i en termos och stäng av bryggaren.

    Nu badar sonen badkar varje dag och det funkar så länge vi inte har IMD. Å andra sidan är vi 4 som nyttjar samma badvatten..
     
    bernard gillar detta.
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Hur mycket har din förbrukning ändrats per dag?
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Kan nog svara mig själv här. Om du har ett badkar på 150 liter och duschar 5 min (med 12 liter/min) så går det +-0 ungefär. Duschar du längre så vinner badet. Är dessa beräkningar rimliga? Räknar med värmning till 20 grader för badet eftersom resten av energin tillfaller huset.

    BAF35AF1-A3D3-4216-9F08-0B3FD784D9E2.png D9FAE5E0-98B0-443E-960A-1D752ECBD4BF.png