Rimligen beror det på vilken färg och minneskonfiguration man valt. Elgiganten brukar vara duktiga med kösystem där de som beställt först också får först. Sen kan det ju bero på var man bor och hur ofta fraktfirman levererar i området.
Vad det gäller dessa trådar... Det är samma visa varje år. Om man nu vill vara
helt säker på att få telefonen på releasedagen ska man handla från Apple, inte från någon annan. Det är bara Apple som kan garantera leverans eftersom:
- De har liveuppkoppling mot sin inventariedatabas och vet exakt hur många telefoner som finns tillgängliga på releasedagen. Operatörer och andra återförsäljare gissar.
- De har liveuppkoppling mot DHL och UPS fraktsystem och kan se exakt hur lång tid det tar att skicka en produkt till ett visst postnummer.
Säger Apple att den kommer den 16e september så kommer den också då om inget väldigt oförutsett händer (vilket har hänt mig en gång på cirka 20 ordrar).
Det kommer väl bli samma klagosång igen om ett år när iPhone 15 släpps.
Jag har full förståelse för att man kan behöva handla från operatör för att man inte har pengarna att casha en telefon hos Apple (även om det förstås går bra att använda ett Klarna-kort eller liknande där för att få avbetalning).
Men det vore skönt om folk lärde sig att köper man inte från Apple så är det
lotteri när man faktiskt får telefonen. De skriver 16e september för att de förutsätter att de ska få alla telefoner de beställt vilket ofta inte är fallet (Apple kan göra delleveranser). Och de skriver givetvis att den kommer 16e september för att folk ska beställa från dem. De flesta avbokar inte utan väntar snällt när den inte kommer i tid. Tittar man i köpvillkoren har de garderat sig genom att säga att leveransangivelsen är en uppskattning. Som konsument kan man därför inte göra så mycket då det inte är avtalat att den måste komma på angivet datum.
</end of rant>
Click to expand...