Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Jag hade flera returer i maj, då talade jag med kundtjänst och förklarade varför, dålig kvalitet, udda storlekar mm. och sa att jag har en retur till men jag är orolig för att skicka tillbaks den på grund av att de uppmärksammat mig och varnar mig.
    Inga problem sa de på kundtjänst, returnera du.
    Jag har handlat mycket sedan dess utan att returnera men när jag beställde de billiga plädarna ikväll så hände något tydligen i deras system.

    Hej!

    Vi har stängt dina konton på Amazon.se. Vi har vidtagit denna åtgärd eftersom du flera gånger har begärt återbetalning för ett stort antal beställningar. Enstaka problem kan förväntas för beställningar, men vi kan inte fortsätta att utfärda återbetalningar till dig i den här omfattningen.

    Vi har annullerat och återbetalat alla öppna beställningar du hade på detta konto.


    Du har fortfarande tillgång till allt digitalt innehåll som du har köpt med kontot. För att komma åt innehållet klickar du på länken ”Hantera ditt innehåll och dina enheter” på menyn ”Dina beställningar” på Amazon.se.

    Om du vill överklaga detta beslut svarar du på detta mejl för att få kontakt med en kontospecialist. Vår kundtjänst kan bara bekräfta att vi skickat detta meddelande och hjälpa dig med tekniska problem. De kan inte upphäva detta beslut eller ge mer information i detta ärende.

    Med vänliga hälsningar

    Kontospecialist
    Amazon.se
    www.amazon.se
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hur många (på ett ungefär) är "flera"? Jag undrar eftersom jag fick en epost från Amazon för någon månad sedan efter att DE utfärdat en återbetalning utan att jag begärt det! Det var väl inte direkt en varning, men så tolkade jag det i alla fall. Jag har verkligen inte haft många returer. Däremot en del (inte jättemånga tycker jag i alla fall...) återbetalningar på varor som inte kommit. De flesta icke-FBA, men också några FBA (de där hyllorna i våras). Bifogar texten i meddelandet jag fick:

    "Vi granskade nyligen ditt kundkonto på Amazon.se för information om beställningsaktiviteter. Din orderhistorik visar att du har fått ett stort antal återbetalningar för dina beställningar.
    Vi vet att tillfälliga problem med beställningar kan förväntas uppstå i en normal verksamhet. I dessa fall kan återbetalning utfärdas eller ersättningsprodukt skickas."

    Ser det bekant ut?

    Tillägg: I pengar är det bara småsummor som betalats tillbaka. Om det nu spelar någon roll. En tjuga här, en femtilapp där. Sällan (eller rentav aldrig?) över hundralappen
     
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    "stort antal återbetalningar", vad är det? 10st, 100 st?
     
  4. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Samma jag fick i maj och de har inte godkännt mig som kund igen ännu.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För min del närmare 10 än 100. 20?

    Tillägg: Kollade kontoutdrag från 17 aug 2021 till idag, alltså knappt 13 månader och det var 14 återbetalningar. Varav åtminstone 2 var sådana jag inte själv begärt utan det var FBA-grejer som avbröts.
     
    Last edited: 15 sept 2022
    ComicSans gillar detta.
  6. vibsp97

    vibsp97 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    207
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Tycker att det här känns väldigt oroande.
    Jag har gjort ett fåtal returer och fått ett antal återbetalningar (de flesta pga trasiga/transportskadade artiklar) och nu ska man behöva oroa sig för att returnera eller klaga...
    Att beställa felprisade/fyndvaror känns knappast möjligt längre.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har varit restriktiv med felprisat icke-FBA länge, men nu är det helt stopp för min del. Över huvud taget blir det rätt få felprisade prylar nu för tiden, men visst slinker det med en och annan. ;) (Cykelkorgar och skärmar till MTB gick ju till exempel inte att motstå. ;) )
     
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Är det returer av icke fba? Kan tänka mig att det kostar mer för amazon
     
  9. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Jag brukar numera välja att de ska sätta in pengar på mitt Amazon-konto. Jag kommer ju att handla där igen så det känns inte som att de är upplåsta. Gör inte mycket returer, men antingen får man pengar tillbaks direkt (och behåller skiten man fick om Amazon inte vill ha det tillbaks) eller så får man det några dagar efter att man skickat produkten. Gjorde senaste returen i slutet av augusti, fick pengar efter ett par dagar men produkten är enligt Amazon inte returnerad än, "in transit" i ca 2 veckor. Kanske långsam returhantering. Returnerade pga felaktig beskrivning på Amazon, den är fortfarande felaktig.

    (Sålt och fraktat av Amazon)
     
  10. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Har fortfarande inte hört ett ljud från säljaren och DHL väntar fortfarande på paketet.
    När man hör er andras problem med returer är det kanske bäst att vänta en vecka till då den beräknas levereras innan den 24:e. Inte för att den kommer dyka upp utan mer för att "lost in transport" kanske är bättre än "customer return"?
     
  11. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Samma sits som jag då - DHL-status oförändrad sedan fredag förra veckan, och inte ett knäpp från säljaren. Hade lite hopp där ett tag, men nu tvivlar jag på att det blir nåt. If looks too good to be true, it usually isn't.
     
  12. ComicSans

    ComicSans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    338
    Skriv till säljaren och fråga snällt varför spårningsinformationen inte visar några händelser. Välj typ "Problem med order" på ordersidan. Oavsett om säljaren återkopplar (vilket jag upplever att de brukar göra) så är en kontakt med säljaren en förutsättning för återbetalning via A-Z om det behöver gå hela vägen dit.
     
    Chub gillar detta.
  13. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    875
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Tvivlar starkt att fyndvaror är huvudorsaken. Nästan alla återbetalningar jag fått beror på att PostNord slarvat bort eller skadat kartongen så att innehållet gått sönder eller trillat ut. Det jag handlar numera är mest Amazon som både säljer och skickar, ändå har jag också varnats. Edit: Dessutom väljer jag nästan alltid ny vara om det är möjligt, så därför sjunker antalet återbetalninger ytterligare, men tydligen hjälper inte det heller.

    Tycker deras beteende är ytterst märkligt. Jag har länge upplevt att många svenska transporttjänster är undermåliga och troligen har inte Amazon insett vidden av problemen på vår marknad och reagerar utifrån erfarenheter från andra marknader.
     
    Chub, Dune1, Asawi och 1 annan gillar detta.
  14. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Jag vet inte exakt men inte fler än 20.
    Sedan har jag haft några stora beställningar när en shop haft allt felprisat. Men de har ju inte jag avbrutit utan säljaren. Totalt har jag nog sedan starten några hundra som avbrutits av säljaren, iofs så borde inte de påverka A-Z.
     
  15. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 129
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Hade beställt LED lampor, 5 pack och hade velat testa dem idag, fredag, och fick email att de var levererade till Pickup Point vilket skulle vara toppen, men i amazon tracking på PC visade den att den kommer på måndag till Bring Pickup Point, något lagg/bug tänkte jag då "delivered" brukar vara rätt på FBA.

    När jag kom till Bring Pickup Point idag, fredag, så fanns inte det paketet där, och dubbelkollade med "mina paket" appen men det fanns inte heller där.

    Skumt.

    Var också och hämtade några paket på Postnord/COOP.
    När jag senare kommer hem och packar upp paketen så finns LED lamporna, 5 pack, där, hmmmm, fattar ingenting.

    amazon tracking PC visade fortfarande att de kommer på måndag.

    Märkligt.

    Det var ju bara det att jag glömt att jag beställt 2 st med LED 5 pack men här hade amazon delat upp det till ett Bring och ett Postnord paket.

    Rörigt när samma pryl kommer med olika leveratörer.

    Näväl jag är glad att jag fick en LED paket och kan prova dem i helgen.
     
    idgn, Thu och opuspocus gillar detta.
  16. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    ...och där var allt hopp om ett telefon-klipp ute:
    upload_2022-9-19_9-8-55.png
     
  17. hansdj

    hansdj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23
    Beställde ett täcke från säljaren Brandvin i förra veckan. Det var väldigt lågt pris och ej FBA. Idag avbeställdes min order av med anledning cancelled by seller.
    Jag gick in och lämnade omdöme på säljare. Nu är mitt omdöme bortplockat.

    Är det vanligt att negativa omdömen blir bortplockade i fall som ovan?
     
  18. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    875
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Det beror nog på vad och hur du skriver. Jag har lämnat ett, möjligen två sakliga negativa omdömen om ej FBA-säljare, där de medvetet höll på och ljög på olika sätt om vad som hänt, och de står kvar.

    Annars har jag avstått från att lämna negativa omdömen om man förstår att priset varit fel, och ordern bara strukits, med eller utan ursäkt. Det tycker jag är det rimliga och det finns ingen anledning att gnugga mer salt i deras sår.
     
    Chub och ZilverZurfarn gillar detta.
  19. ComicSans

    ComicSans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    338
    Jag tycker mig läsa så oerhört värdelösa omdömen på säljarsidor att det förvånar mig att ett legitimt klagomål inte får vara kvar. När personer skriver ut sina telefonnummer eller mejladresser i recensioner i försök att komma i kontakt med säljare så ligger ribban rätt lågt IMO. För att inte tala om alla säljarrecensioner som egentligen borde tillhöra en produktsida...

    Hur som haver – är du säker på att din recension blivit raderad? Det kan ju vara en fråga om någon typ av granskning inför publicering, framförallt om du inte recenserat förut.
     
  20. hansdj

    hansdj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    Skrev bara att ordern blev avbeställded av säljare utan anledning.

    Jag undrade bara rent allmänt om det är vanligt att lämnade omdömen försvinner.
    Jag beställde bara en vara för ca 60kr, vet inte vad ordinarie pris var.