Costco öppnar i Sverige

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av art0101, 19 sept 2022.

Taggar:
  1. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Fick något reklamblad om att Costco öppnar i Sverige. Vad tror ni, är det värt ett medlemsskap på 500 kr/år?
     
    Mongroovy gillar detta.
  2. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
  3. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    måste man betala 500kr för att få komma in @ varuhuset?
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Vad jag förstår så är det så (det är medlemsavgiften för ett år), de menar i reklamen att det är så lönsamt att handla där...

    När folk inser att det kostar att bli medlem när de åker dit (om de inte läser reklamen) så vänder de nog i dörren och kommer aldrig tillbaka så jag tror inte att det kommer att bli någon succé.
     
    Kristy, DanielÖ och mortuus gillar detta.
  5. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    mmm majoriteten kommer nog att missa avgiften! De borde skippat avgiften första året
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om man läser på sidan får man bara handla med medlemmar i hushållet med, på ett medlemskort. Bor man inte på samma adress verkar man alltså inte kunna hänga med någon och handla?

    https://www.costco.se/

    Svårt att ta ställning till huruvida det är värt det eller ej utan att ha sett utbud och priser.

    De skall visst sälja elektronik också, så det är lite allt i ett, men på den punkten är det ju särskilt tufft att konkurrera med priserna.


    Vilken dag öppnar butiken? Någon som planerar åka dit och reka?
     
    Last edited: 19 sept 2022
  7. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Där står det att man får ta med sig två gäster, men det verkar inte stå på svenska sidan.

    Annars var det väl bara en till ett par pund billigare när de jämför mot Tesco, men ofta säljs inte många varor i den typen av storpack/på bulk i Sverige (om man inte handlar som företag), så blir lite klurigare jämföra UK mot SE på den punkten.
     
    Dune1 gillar detta.
  9. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    hur ska dom konkurrera med ullared tänker jag ? priserna bör ju landa en bra bit under för att det ska löna sig eller

    jag tänker man måste handla rejäla volymer eller nåt, vem orkar bära på sig 30kg tvättmedel liksom som räcker året ut....

    spontant känns det inte som att nåt som funkar i usa lär göra nån större succe i lilla sverige.. tycker vi redan har för många kedjor från usa,, starbucks usch :/
     
    _FJ_ gillar detta.
  10. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har varit med min amerikanska väninna på Costco i USA. Där kollade man medlemskort både när man gick in och självklart också när man skulle betala. Jag vet inte om jag var jätteimponerad av priserna. Visst bra priser var det, men mer än så kändes det som att det var ett ställe där man köpte stora förpackningar av saker och ting. Just när vi var där var det så tursamt så att den iPod jag ville (det här var en del år sedan!) ha var på riktigt bra extrapris och då hade stor del av medlemsavgiften varit insparad redan där. Jag tror nog att det kan löna sig att handla där om man är prismedveten och vet vad saker kostar på andra ställen. Men det är nog också lätt att falla i fällan och köpa på sig lite för mycket och sedan då också förbruka mer än man skulle ha gjort annars.
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Verkar bli i oktober men om man kolla på Google så står det att de redan är öppna så det är inte lätt att veta...
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, det kräver nog rätt stora hushåll för att man ska handla 12 cornflakespaket, 30kg mjöl, 30kg tvättmedel och 128 rullar toapapper i en vända. Allt måste ju stå någonstans sedan också.

    Blir helt klart intressant att se hur det funkar. Nu riktar de sig iofs till företag också, och inte bara privatpersoner.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Spännande att se hur de konkurrerar med tex Snabbgross club: Snabbgross Club | Startsida
    Känns lite som liknande koncept, även om snabbgross säkert är lite mindre (inte besökt sthlmsbutiken dock). Göteborgsbutiken riktar sig mot enbart företagskunder, så behövt låna medlemskort av en bekant med cateringfirma för att handla. Vissa saker är brutalt prisvärda och dessutom finns ett helt annat utbud på vissa saker vs. vanliga konsumentbutiker.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  14. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag har handlat på Snabbgross i Skövde som privatperson, det är ju lite samma koncept, men tror att det där kostade 300:- per år om jag inte minns fel (och att man dessutom fick 3 mån gratis medlemsskap, vet inte om det gäller alla eller bara den i Skövde).
     
    bernard gillar detta.
  15. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Jag ringde dem precis o surrade med en trevlig snubbe länge o väl som även var me o startade upp Island affären japp de är där oxo.
    1 Affären kommer öppna i slutet av oktober i Arninge Täby
    2 redan nu kan man bli medlem. enligt denna snubbe på deras kundtjänst så blir de som blir medlemmar de närmaste två veckorna vouchers att handla med kuponger etc för ett värde av 600:- kommer i ett email strax innan de öppnar
    3. åker du förbi redan nu så får medlemmar costcokörva gratis på parkeringen utanför de blivande cosco varuhuset. Ska tydligen vara berömt erkänd bra korv (Enligt denna snubbe). Korvmojjen o kontoret nedan har öppet varje dag kommer inte ihåg exakta tider men säg dagtid
    4. kontoret på fickan eller på parkeringen utanför costco har även telefon så ni kan verifiera de den trevlige amerikanska mannen sa till mig efter ett tag gick vi över till knagglig Svenska 08-502 483 00-99 du kan bli medlem där på plats dagtid alla dagar eller hemma framför skärmen.
    5. När shoppen har öppnat har de ngt snubben kallar dubbelgaranti skulle du inte vara nöjd med shoppen däckverkstan optikern mjölken eller va som helst du kanske flyttar från Täby så får du din femhundring tbax o de ditt medlemskort. Han var osäker på om de var tre eller sex månader detta gällde.
    6. Tror nog ja ska teckna ett kort trots att ja bor ett par kommuner bort. Ja har ju ändå Dubbelgarantin att luta mig mot!
    7. Går detta bra för dem så låg en affär i Skåne på tur. Jag tippar på Malmö
    8. Kul om ngn lyckas läsa prata skriva verifiera sig till mer info om "dubbelgarantin" o vouchers a 600:- o annan merinfo
    9. Just de kom på vi pratade om detta oxo. När du som medlem går in o handlar får du ha med 1 person som tittar på när du handlar.
     
    Last edited: 19 sept 2022
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Här står det att de redan satt igång med etableringen i Malmö.
     
  17. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    I andra länder, och även i Sverige, så finns det olika medlemsskap. Ett extra medlemskort att fördela till någon i hushållet finns oavsett om man är företags- eller privatmedlem. Sedan verkar man kunna lägga till ytterligare extra kort för 500 kr/kort.

    Det lär man dock tjäna in sett till utbudet i andra länder. Men i och med att man i Sverige inte avser att ha internethandel till en början så faller det bort lite för mig. Har inte lust att vandra runt i jättevaruhuset i Arninge bara för att...
     
  18. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Skulle väl öppna först 2023/24 i Malmö?
     
  19. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Snabbgross har nog tagit efter Costco.
     
  20. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hm. Costco som är världens tredje största varuhandelsbolag ha sådana köpvolymer att de lätt kan konkurrera med Ullrared vad gäller priser och utbud. Grossitpriser hävdar de mot kunder. Så man lär nå kunder, inte speciellt i dessa väntande tider med inflation och pågående krig.

    Men, för mig faller det eftersom de inte verkar erbjuda handel via internet här i Sverige.