Kontanttillträde

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av svenix, 27 sept 2022.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    En storbank har ju lite intresse för det. Det kostar bara dem pengar och de tjänar ingenting på vare sig inlåning eller utlåningsränta. Så kan tro att det blir svårt att hitta en storbank som är ok med det

    Men att kräva 10k känns lite väl sjukt. Det mesta med AML är automatiskt. Förstår att det kan gå några timmar för ändamålet(aml + överföringen) men 10k känns fortfarande saftigt.
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som jag skrivit i andra inlägg så finns pengarna på några olika bankkonton. Det är mäklaren och bankerna som använder ordet "kontanttillträde" för en sådan här affär där man alltså inte betalar bostaden med ett lån.

    Vi är pensionärer. Jag har numera en hyfsad pension som ungefär motsvarar en normal inkomst. Min fru däremot lever utan inkomst just nu några år och skall börja ta ut sin pension lite senare när hon har åldern inne. ;)
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu är vi så snart så desperata att vi skiter i om det kostar 10K eller vad det kostar. Bara det överhuvudtaget går att lösa. Bankerna verkar som sagt ha noll intresse av att hjälpa till. :(
     
    polar590 gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Jo jag har förstått det på dina senare inlägg men till en början var det väldigt oklart för mig vad som menades med "kontant".
     
  5. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Att banker inte vill vara mellanhand är typiskt. Någon jag känner ville betala av sin 50k kr skuld ju med Riks höjning av räntan men pga den lilla summan ville dom inte ha honom som kund. Skuldfria kunder betalar bara månadsavgift för personkonto.
     
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Byt bank, det får dom att arbeta.
     
  7. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Fast de tjänar ju inga pengar på @svenix@svenix . Han tar inget bolån från de. Det blir ju nästan billigare att ta ett bolån (1500kr tog de per lån). Kör rörligt. Sen löser du ut lånet på en månad. Kolla med SBAB.

    Annars gör du en luring och såg att du vill ha låg belåningsgrad. 50%. Sen får du börja föra in pengar till lånet. Att göra extra inbetalning kostar inget.
     
    Kristy och katho gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Den enda bank som jag tycker känns seriös idag är Länsförsäkringar bank, kolla med dem och skit i de som har internationella ambitioner som Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken, de är bara affärsdrivna och är inte längre intresserade av att driva en bank som en bank.
     
    svenix gillar detta.
  9. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Har du köpt nyproduktion eller befintligt?

    Vad underligt? Jag har köpt olika 2st bostadsrätter där jag betalade av helt. Gick bara till banken och betalade av. De ifrågasatte aldrig någonting utöver att de nämnde att jag kunde göra den överföringen själv via nätet(dock med begränsningen att det är 1 miljon per överföring). Swedbank här :/
     
    svenix gillar detta.
  10. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Vi befann oss i en likvärdig situation ganska nyligen. Dock var summan mindre eftersom det var en kolonistuga vi skulle köpa. Då vi dessutom var lite mitt i bytet från Swedbank till Skandia, så vägrade Skandia hjälpa även oss, men med motiveringen att vi inte varit kunder tillräckligt länge hos dem.
    Swedbank kunde dock hjälpa oss, men då mot en avgift på 4000 kr. Då vi också tyckte det var orimligt kollade vi upp alternativ på hur vi kunde lösa det, och som tur var hade säljaren också Swedbank. Så mäklaren och säljaren gick med på att vi under tillträdesmötet manuellt gjorde överföringen från ett av våra konton i Swedbank direkt till säljarens konto då det ju inom samma bank går mer eller mindre direkt.
    Det enda alternativet vi annars fick av mäklaren, var att vi hade kunnat göra överföringen till säljarens konto dagen innan tillträdesmötet. Dock poängterade han att risken med det tillvägagångssättet är att säljaren då kan välja att utebli från tillträdesmötet, och alltså blåsa oss på pengarna... Att sätta in köpeskillingen på mäklarens klientmedelskonto gick inte på grund av vissa juridiska hinder om jag förstod det rätt.
    Men det vi konstaterade var att om man inte hade haft turen att säljaren har samma bank, så hade antagligen billigaste och enklaste alternativet varit att ta en lån (så litet som möjligt?) hos banken som hjälper med tillträdet och sedan betala av det så snabbt som möjligt. Även om det känns helt idiotiskt att behöva krångla med att ta ett lån när man faktiskt har pengarna...
     
    Kristy, svenix och Leo83 gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är en befintlig lägenhet byggd 1960 men renoverad till ett fräscht skick. Saken verkar ha löst sig. Se kommande inlägg.

    Tack för ditt långa och bra svar! Nu verkar saken ha löst sig. Se kommande inlägg.
     
    Kristy, DaLemon, darkshippo och 1 annan gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Uppdatering:

    Saken verkar nu ha löst sig. Det verkar vara ett fall av att man ska prata med rätt person.
    Efter att ha väntat två timmar på att bli uppringd av någon på bolåne-avdelningen på Skandiabanken var det helt plötsligt andra tongångar. De skulle visst hjälpa oss. Det är dock en hel hög med blanketter och frågor som skall besvaras innan de kan säga säkert att de hjälper till men tongångarna var väldigt positiva och det var en väldigt trevlig person jag pratade med på Skandiabanken.

    Anledningen till att de hade sagt nej när min fru frågade var troligen att hon inte har någon inkomst. De verkade väldigt nöjda när jag frågade och de kunde se att jag hade fått min pension insatt hos dem under de senaste tolv månaderna (det är längre än så men de kollar nog bara tolv månader).

    Så under förutsättning att inget verkar skumt när vi har fyllt i alla blanketter som f.ö. skulle skickas med gammaldags papperspost så verkar det inte vara några problem. :)

    Darrande frågade jag hur mycket de skulle ta betalt för denna tjänst. Jag hade googlat på nätet och sett alla möjliga priser från 3000 - 10000. Då förkunnande personen att "det kostar inget"! Lyckan var fullständig! :) Om detta går i lås ska jag hylla Skandiabanken ännu mer än jag gjort tidigare! (Personen nämnde att de tidigare har haft en avgift på 7500:- för kontanttillträde. Men den har de tagit bort!) :)

    Som avslutning frågade jag lite på skoj varför det måste vara så himla krångligt? Kan man inte göra som en vanlig betalning bara? Då svarar personen att "Jo, det går också bra"! Fast då är det vissa beloppsgränser som gör att man måste dela upp betalningen i flera omgångar. I Skandiabankens fall kan man inte göra större överföringar än 500000 men man får göra flera samma dag. Det går bra. Så i princip verkar det som att jag lika gärna kunde föra över pengarna direkt till säljarens konto. Fast det är ju en lite mer osäker metod då det i så fall måste göras dagen innan och risken finns att säljaren försvinner med pengarna. Men jag kan ju ha det som reservalternativ om inget annat funkar.
     
    Last edited: 27 sept 2022
    mbarneskar, Dorfin, stelin och 15 andra gillar detta.
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Skönt att det löser sig:)
     
    svenix gillar detta.
  14. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Det låter ju jättebra. Och då låter det ju som om att det är "rätt" bank vi valt att byta till :). Har också upplevt Skandia som hjälpsamma och trevliga de gånger jag varit i kontakt med dem.
     
    svenix och katho gillar detta.
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6

    Fan vad skönt att det löste sig. Då kan jag fortsätta behålla mitt konto på Skandiabanken. ;)
     
    svenix och katho gillar detta.
  16. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag har upplevt Skandiabanken som ganska kissnödiga. En gång fick jag ringa för att höja Swish-gränsen till 30 000 och det var många frågor om min ekonomi och vad pengarna skulle användas till trots att en sån struntsumma kan man höja till själv på typ alla andra banker.

    På den gamla goda tiden kunde jag swisha 450 000 utan frågor på Skandiabanken men nu får man nog bara göra det om man är rysk oligark.
     
    svenix gillar detta.
  17. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Med det är nog inte banken som bestämmer detta utan har nog regler att följa men om vi gillar reglerna eller inte är ju en annan sak;)
     
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Regler har ofta ett stort tolkningsutrymme vilket kan göra att olika personer/banker svara olika trots att det är samma regler de följer.
     
    Kristy gillar detta.
  19. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Om Skandiabanken har 10 000 som gräns för Swish och Handelsbanken har reglerna: "Du som är över 18 år kan logga in med kortläsare med sladd och tillfälligt höja beloppsgränsen till 150 000 kr. Loggar du in med Mobilt BankID eller i vår app kan gränsen höjas upp till 30 000 kr." så är det nog Skandiabanken som har extra hårda regler på eget initiativ.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Vad bra att det löste sig! :)
     
    svenix gillar detta.