Fråga: "Google One" och "Drive".

Diskussion i 'Allmänt' startad av geobjork, 15 sept 2022.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har två Google apps på min Android 12 telefon, "Google One" och "Drive". Har inte riktigt fått kläm på deras olika funktioner. Vad jag kan förstå är det Google One som administrerar information om backup ifall man t ex återställer telefonen eller överför till ny telefon, och ska behålla filer och inställningar.
    Men vilken sammanhäng är det mellan "Google One" och "Drive", om det nu är någon?
    Vad jag kan se är det inga filer på min Drive.
     
    Kristy gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google One-appen är bara för att administrera och ha koll på ditt Google One-abonnemang. Appen fyller ingen direkt funktion utöver det.

    Google Drive låter bläddra/ladda upp filer till molnet osv. Det är appen för att kommunicera med molntjänsten så att säga, medan One-appen som sagt har en administrativ funktion.
     
    Kristy, svenix och geobjork gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard Ok, "Got you"! Tackar för klart svar. :)
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Har testat lite med Drive, men här måste det vara det något jag missar... Kan man bara ladda upp en och en fil åt gången? Inte en hel folder med alla filerna? Måste man komprimera (zippa) foldern först?
    Sen när jag har skapat en folder i Drive så kan jag bara flytta en och en fil in i foldern.
    Om det är på det viset, så har man ju heltidsjobb med att ladda upp och organisera filerna efter dom är uploaded till Drive.
    Så kan det väl inte vara? Någon som vet bättre?
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Är det mobil eller dator du använder? Jag har bara använt mobil, men inga som helst problem att markera flera filer och ladda upp till Drive till valfri mapp där. Har inte testat med en hel mapp dock. Men missförstår jag problemet?
     
    geobjork gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Fortsatte testa och jag kyckades inte markera och ladda upp en hel mapp bara genom att klicka på den. Däremot kunde jag öppna den och välja "markera alla". Så något evighetsjobb borde det inte behöva vara.
     
    geobjork och Kristy gillar detta.
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag använder mobilen. Nej du missförstår inte, det är jag som var lite snål med min förklaring på vad jag sökte.
    Har testat med att komprimera en folder med 131 filer på mobilen, och då gick det att ladda upp hela foldern. Sen, att unzippa den i Drive var en enkel procedur, dock hela operationen är ganska tidkrävande.
    Jag ser vad du menar med att välja mapp innan man laddar upp filerna.
    Jag trodde det skulle vara lite mer kopiera och klistra, typ Dropbox och NAS.
     
    Last edited: 15 sept 2022
    Asawi gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Idag har jag förbrukat det mesta av dagen att experimentera med det här med att ladda upp till molnet på lite olika sätt. Har rensat min Dropbox på massa gammal skit, och gått genom lite på min 3TB NAS. Det här börjar man bli för gammal för att hålla på med! Ska nu gå över till "Keep it Simple", bara använda externa USB diskar att säkerhetskopiera filer. Brinner min lägenhet så går nog säkerhetskopiorna åt, men då går nog jag också åt, "so what the F..k"?
    Tenkkte flytta över min 3TB NAS-disk till ett externt USB HDD kabinett inhandlat från NetOnNet, om det nu går, och avsluta alt av molnverksamhet.

    Edit: Ett undantag dock, Google One ser ut att ha stort värde för mobilen, men det sköter sig ju själv, tack och lov.
     
    Last edited: 15 sept 2022
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Då har du en enda backup som inte är speciellt säker.

    Min erfarenhet av externa USB-diskar visar att de brukar ge upp ganska snart efter att garantin har gått ut... Dock har jag flera gånger kunnat plocka ut disken ur kabinettet och satt in den i en stationär dator så fungerar de ytterligare ett antal år...

    I några fall har det inte fungerat eftersom anslutningen till disken inte är standard, det blir dock gå att lösa om man är villig att bygga en adapter vilket jag inte ännu har gjort...
     
    geobjork gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ja det har du iofs rett i, men jag har en 500GB HDD USB extern som jag har kört i snart 15 år som backup. Den snurrar kanske 10-15 gånger i året.
    Hadde nu tänkt att inhandle en 1TB SSD, men den är rätt så dyr för det relativt lilla den blir använt till.
    Har också en 3TB NAS, en WD My Cloud, men den är båda trög och jobbig att använda. Dessutom så har WD avslutat supporten. Funderar att ta ur disken och sätta in i ett USB kabinett jag har, men det är jag osäker på om fungerar. Använder den utan anslutning till internet.

    Har du peiling på om det funkar att flytta den till ett vanligt USB kabinett?
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det går att flytta den men du måste troligtvis installera ett annat filsystem (om du inte kör Linux) för att kunna läsa av den, det är sällan om inte aldrig som NAS använder ett filsystem som Windows kan läsa rakt av.

    Filsystemen på NAS är nog vanligast med Ext-3 eller Ext-4...
     
    geobjork gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ok, då är den tanken körd i mitt fall. Tackar för den upplysningen, då slipper jag jobbet med den experimenteringen.
    Den funkar iofs bra som trådlös lagringsdisk, men såvidt jobbig att använda att det är ett ork bara det att starta upp den.
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har studerat Google Drive lite mer nogrant för att se hur/vad det kan användas till. Till min stora förvåning hittade jag alla mina lösenord där, och undrar hur dom har hamnat där...? Det måste ju vara någon automatisk kopieringsfunktion? Jag har själv aldrig använt Google Drive avsiktligt. Iofs ingen dålig funktion så länge den är säker.

    Någon som vet?
     
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Om du använder Chrome som webbläsare och väljer att spara dina lösenord så lagras de i molnet så att du kommer åt dem från de enheter du är inloggad i Chrome på!

    De andra webbläsarna har motsvarande funktioner!
     
    geobjork gillar detta.
  15. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Min rekommendation är att använda dig av 3e partsprogram för PW-databas. Jag rekommenderar Bitwarden. Hade lastpass tidigare :)
     
    Kristy, fryguy och geobjork gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Du menar att det finns en fil i din Google Drive, som innehåller alla lösenord i klartext?
    Det Heleg pratar om ovan, är ju den vanliga funktionen för att spara lösenord i Chrome. Men jag tolkar det som att du pratar om något annat, om en fil du funnit nånstans i Google Drive. Jag kanske vet förklaringen. I Chromes lösenordshanterare finns en exportfunktion, det går att ladda ner alla inloggningsuppgifter och lösenord i en text-fil, det är alltså en helt oskyddad fil. Jag har gjort det någon gång för att ha som reserv och sparat på ett säkert ställe (jag tycker nog inte att en placering rakt i Google Drive är tillräckligt säkert för en sån fil). Gissningsvis kan du ha gjort samma sak nån gång i tiden, eller laddat ner en sån fil av misstag. På något sätt har den hittat vägen till Drive, kanske via synk/backup i någon form.
     
  17. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det här är nog en automatisk funktion, synk/backup...? Jag ska försöka (som bäst jag kan), förklara hur jag hittade alla lösenord jag någonsin har använt på min Google account.
    (Btw, det är inte relaterad till Chrome då många av dessa lösenorden aldrig har använts via Chrome).

    Går in på Drive, klickar på profilbilden (1) upp till höger, väljer "Manage accounts on this device" (2), väljer "Google 25 passwords" (3). Får då upp en "Password Manager" som innehåller alla lösenord, i mitt fall 25 stycken. Väljer så ett från listan, "DELTACO SMART HOME" i det här fallet. Sen kommer inloggningsuppgifterna för DSH-appen upp med kamuflerad lösenord (4). Trycker på "Ögat", och nu måste jag identfiera mig med (i mitt fall) fingeravtrycksläsaren, och lösenordet kommer upp i klartext.

    När jag upptäckte det här blev jag först förvånad, så j..la lättsinnigt kan väl inte Google behandla mina lösenord...?! Men, vid närmre eftertanke, iom jag måste identifiera mig med fingeravtryck, så är ju det här lika säkert som båda BankID och andra säkerhetsskyddade elementer.
    Min tanke nu, "helt genialt av Google". Hur månge gånger genom åren har man inte funderat på vad i helsike var användarnamn och lösenordet till det där GAMLA kontot jag skapade för flera år sedan.

    Lösenord lagrat på Google drive.png
     
    Last edited: 11 okt 2022
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där ligger som sagt inte på Google Drive, utan på ditt Google konto
     
    Kristy gillar detta.
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Och var ligger mitt Google konto?
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det som du är inloggad i telefonen. Alltså i Inställningar -> Konton
     
    Kristy gillar detta.