Diskussion: Samsung Galaxy Tab A7 (2020)

Diskussion i 'Galaxy Tab A' startad av Linus K, 25 sept 2020.

  1. Linus K

    Linus K Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Telefon 2:
    Samsung Xcover 4s
    Platta:
    Lenovo TAB4 8 Plus
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S6 Lite
    Övrigt:
    Google Chromecast Ultra
    Nest Mini
    Nest Hub
    Uppföljaren till fjolårets Galaxy Tab A 10.1 2019 och troligen "standard-plattan" för de som vill ha en Android-platta istället för en Ipad.

    Kommer med och utan 4G samt i färgerna "Gray" och "Silver" (i andra marknader verkar även färgen "Champagne/Gold" finnas).

    Säljstart i Sverige är idag 25/9.

    SM-T500 (Wifi) / SM-T505 (4G)
    [​IMG]

    • Skärm: 10,4" LCD, 16:9, 2000 x 1200, 224 PPI
    • Snapdragon 662 / Adreno 610
    • Minne: 3GB/32GB, microSD
    • Fyrdubbla högtalare (stereo), Dolby Atmos
    • Hörlursutgång 3,5mm
    • 7040 mAh
    • 247,6 x 157,4 x 7,0 mm, 477 gram
     
    Anders_Tu och larmar01 gillar detta.
  2. Anders_Tu

    Anders_Tu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Poco F5 8/256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F5 8/256
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    Frågan är om den är värd ~700 kr mer än Galaxy Tab A 10.1 2019 (32Gb) om man enbart ska ha den för netflix/youtube etc? Visst, den har lite snabbare SoC, 3 Gb RAM istället för 2 Gb (dock får man 64 Gb versionen av 2019 plattan som har 3 gb RAM för ~2700 kr), Android 10 "out of the box" och som det verkar bättre högtalare. Vad tycker ni?

    Edit: Sedan är kanske Lenovo Tab M10 Plus (4 Gb/64 Gb) en bubblare också. Men det verkar väl som den aldrig kommer får Wildvine L1 så att Netflix funkar i HD?
     
    Last edited: 8 okt 2020
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    På Benify kostar den runt 2300 kr, och det skulle jag säga att den definitivt är värd. Minnet kan du utöka med ett lite snabbare microSD-kort, viktiga är ju 3GB RAM, som nog är "bare minimum". Den har dock framför allt fyra stycken högtalare, vilket är rätt viktigt för all typ av media - bra ljud gör onekligen under för upplevelsen om du inte alltid kör lurar förstås, i vilket fall det kan kvitta: upload_2020-10-9_2-42-5.png


    Undvik Lenovo. De är urdåliga på uppdateringar och har många buggar om man kikar i deras forum som aldrig blir fixade. Hade inte själv köpt en Lenovo i alla fall.

    Benify-tråden: Benify.se / Benify Deals
     
    Kristy och Anders_Tu gillar detta.
  4. Anders_Tu

    Anders_Tu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Poco F5 8/256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F5 8/256
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    Stort tack för tipset Bernard! Jag har Benify via jobbet, men är så dålig på att kolla dessa erbjudanden. 300 kr mer är ju A7an onekligen värd :)
     
  5. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    En Samsung tablet A7 SM-T505 (4G) är inköpt men ännu inte uppkopplad, väntar på SD-minneskort och ett simkort till 4G. Blev en vit tyckte den var snyggast. Fanns svart och guld också. Kunde blivit en guld om framsidan var vit istället för svart.

    Har kollat på youtube och den får bra betyg. Dock framkommer det ingenstans om den har någon ringfunktion? Dvs ringa vanliga samtal och inte genom messenger, viber, what up, google duo, skype osv.

    Ovanligt bra flyt med endast 3 GB ram. Internminnet (32 GB) är inte så viktigt eftersom man kan flytta över det mesta till sd-kort. Stort batteri över 7000 mAh. Väldigt tunn och lätt. IPS-skärm (LCD) lite ovanligt hos Samsung.

    Frågan är ju hur det blir med Android uppdateringar? Den kommer på Android 10 men kommer den stanna där eller åtminstone få Android 11?

    Hos Lenovo fick jag bara en säkerhets uppdatering när den var helt ny sedan hördes inte ett ljud av dem mer. Väldigt dåligt av Lenovo.
     
    bernard gillar detta.
  6. HaloGuilty

    HaloGuilty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nothing Phone 2 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nothing Phone 2 12/256
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9 FE plus
    Min sambo har en A7 wifi modellen och hon är jättenöjd, den används mest till slösurf och lite streaming. Det enda hon klagar på är att det tar ganska lång tid att ladda den.
    Den har Android 11 sedan en tid tillbaka samt 1 maj 2021 säkerhetspatch just nu.

    Jag har själv en Lenovo P11 wifi modell och den kommer att få Android 11 i oktober samt säkerhetspatchar fram till 1/1 2024 enligt Lenovos Hemsida.
     
    bernard gillar detta.
  7. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Där ser man Lenovo har bättrat sig. Har inte installerat A7 ännu, väntar på simkort och sd-minneskort.

    Det är ungefär samma spec på Lenovo Tab 10 plus. Dvs 3/32 på ram och internminne. Det som irriterade på Lenovo är att man inte kan flytta några appar till sd-kort. Ändå har jag köpt ett program på Google play som skulle klara detta men icke. Verkar som Lenovo lagt in en spärr någonstans att appar inte ska kunna flyttas. Det enda man kan göra är att formatera ihop plattans internminne med sd-kortet och då kan man aldrig mer flytta sd-kortet.

    Kunde i alla fall på tidigare Samsung telefoner flytta över ganska många appar till sd-minneskort.

    Egentligen inget fel på Lenovo den flyter på bra fast den är inköpt i december 2018. Det är batteriet som väl har gjort sitt.

    Vilken färg har ni på Samsung A7? Velade lite mellan den guldfärgade och vita eftersom Lenovo är svart så har vi tröttnat lite på svart.
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Köpte en till dottern igår och än så länge är jag väldigt nöjd med plattan. Android 11 OneUi 3.1 och en ok skärm. Ljudet är väldigt bra med de fyra högtalarna som finns.

    Gällande laddning så köper du dig en laddare med stöd för Adaptive Fast charging (dvs Samsungs snabbladdning) så laddas plattan snabbt @HaloGuilty@HaloGuilty
     
    Helge67 och HaloGuilty gillar detta.
  9. HaloGuilty

    HaloGuilty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nothing Phone 2 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Nothing Phone 2 12/256
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9 FE plus
    Länk till någon adaptiv snabb laddare som fungerar till A7 skulle uppskattas:)
     
  10. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07X45Z97T/ref=ox_sc_act_image_2?smid=A2PGPJL0BBLHLX&psc=1

    Borde fungera om du vill kunna ladda flera enheter samtidigt.

    Glömde kolla vad det stod på Samsungs laddare men har för mig 25w. Finns även Samsungs egen som har 45w

    Samsung PD 45W USB-C Väggladdare - Vit - Köp här | Teknikdelar.se

    Köp Samsung Mobilladdare Fast Charge 45W USB-C svart online
     
    Last edited: 17 aug 2021
    Kristy, chraist, HaloGuilty och 1 annan gillar detta.
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Kristy, Helge67, HaloGuilty och 1 annan gillar detta.
  12. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Verkar bra iSmart från amazon. Eftersom den laddar 65 om man bara laddar en enhet.

    Hur fungerar det med UK köp efter EU - Uträde fast dom fick likadana handelsavtal som tidigare då dom var EU. Köpte på Ebay som aldrig kom fram. Fast fick pengar tillbaka av Ebay.
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    De verkar ha bytt namn, när jag köpte hette de Rawpower, men ser ut att vara samma enhet. Plattan klarar max 15W laddning så det går inte fortare än en vanlig snabbladdare från t.ex Samsung. Fördelen med den jag har är att du kan ladda flera enheter samtidigt och oftast snabbladdning på enheterna. Just denna ska laddas från USB-A uttaget för att snabbladdas. Ej via usb-c uttaget av någon anledning.

    Gällande köp från UK har jag tyvärr inte koll på sen utträdet ur EU. Anker har även en hel del liknande enheter som även finns i svenska butiker samt svenska amazon.
     
    Kristy och Helge67 gillar detta.
  14. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag har nu haft min Samsung Tab A7 i ett drygt halvår och tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter av den.

    Plattan kom förpackad i en praktisk och välgenomtänkt vit pappkartong där man trots ett tydligt miljötänk givit den en känsla av lyx som jag inte hade förväntat mig för prisklassen. I kartongen finns förutom plattan dokumentation och en vit USB-C-laddare på 7,8 W. Personligen uppskattar jag den låga effekten, då jag har svårt att förstå vurmen för snabbladdning annat än i speciella fall.

    Designmässigt är den ganska alldaglig med symmetriska, medelstora bezels. Baksidan i matt aluminium ger ett för prisklassen oväntad premiumkänsla och hela plattan känns mycket välbyggd. Höjd/breddförhållandet är 5:3, vilket jag personligen tycker är väl långsmalt men säkert passar dem som tittar mycket på film. Knapparna som samtliga är placerade på övre halvan av högersidan ger enligt mig precis lagom klickmotstånd, men jag förväxlar dem lätt och tar ofta fel knapp. (Placeringen är förmodligen svår att göra någonting åt på en surfplatta, men man kanske skulle kunna räffla den ena eller någonting för att göra dem lättare att skilja åt.) Fingeravtrycksläsare saknas, vilket jag tycker känns lite småsnålt, men däremot finns ansiktsigenkänning som fungerar helt tillfredsställande.
    Kamerahålet är placerat på långsidan vilket de som har plattan i landskapsläge vid videosamtal säkert uppskattar, men jag är inte en av dem utan tycker bara det ger onödigt breda bezels på sidorna.

    Skärmen är mycket trevlig med god kontrast trots att det är en LCD. Personligen skulle jag önska något mildare och mer naturliga färger (det verkar tyvärr inte vara inställbart på den modellen) men det är inte speciellt störande. Pixeltätheten är för mig fullt tillräcklig. Det maximala ljusstyrkan räcker för att utan problem kunna läsa även i starkt solljus, men den är definitivt inte lika följsam med att anpassa ljusstyrkan som en premiummobil. Det är visserligen ett mindre problem på en surfplatta än på en telefon eftersom man i regel inte rör sig runt lika mycket med den, men det är ändå helt klart en av de saker som avslöjar att det är en budgetmodell. Framför allt kvällstid då man sitter och läser i mysbelysning kan det vara irriterande då plattan ibland sänker ljusstyrkan så lågt att det inte går att fortsätta läsa utan jag måste rikta den mot lampan en stund. Den är också ganska dålig på att i god tid sänka ljusstyrkan för att förvarna om att den tänker slå av skärmen, utan man får ofta bara ett par sekunder på sig innan det blir svart så det gäller att vara kvick...
    Betraktningsvinklarna är betydligt knappare än vad jag är van vid från telefonen, men så länge man inte är flera som skall se på film samtidigt tror jag inte att det är något problem rent praktiskt.

    Pekskärmen svarar väl på kommandon men utan att ge den där wow-känslan som man får med dyrare produkter. Sak samma vid scrollning - visst finns det en viss hackighet, men det är förmodligen bara om man är känslig som man stör sig på det. Den som är laggkänslig och kanske dessutom van vid en skärm med högre uppdateringsfrekvens kan nog behöva gå upp en prisklass eller två, men för gemene man som främst skall ha den till surf och media tycker jag den fungerar bra.

    Högtalarna upplever jag som helt suveräna för en budgetplatta - ljudet är fylligt och stereoeffekten märkbar. Ett stort plus för det!

    Kameran är som förväntat praktiskt taget oanvändbar för annat än videosamtal, men det är väl sällan någon använder den till något annat så det är nog i regel ett icke-problem.

    Batteritiden är helt suverän - så bra att jag personligen gärna hade offrat lite batteritid för att få en lättare och smidigare platta.

    Säkerhetsuppdateringar får den kvartalsvis, vilket jag tycker är helt okej för en surfplatta i budgetsegmentet.

    Sammanfattningsvis skulle jag beskriva den som "surfplattornas Volkswagen" som gör gör sitt jobb bra men utan att erbjuda någon wow-upplevelse. Visst finns det åtskilligt som skulle kunna förbättras, men då hamnar man också i en helt annan prisklass. För den som söker en prisvärd platta för surf och media och inte har alltför högt ställda krav kan jag tveklöst rekommendera denna!
     
    dalton, Kronvall, Tobbis och 5 andra gillar detta.
  15. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Uppdaterad till Android 12 nu och flyter på bra. Lite synd att internminnet bara är 32 GB, eftersom ungefär ett dussintal appar endast går att flytta till SD-kort.
     
    dalton gillar detta.
  16. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Screenshot_20220626-195733_Settings.jpg Screenshot_20220626-195615_Software update.jpg
     
    dalton gillar detta.
  17. jsg101

    jsg101 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hej, jag har en S7+ som är riktigt bra men för stor och tung att släpa med till pendlingen till jobbet så nu har jag beställt en A7 lite till det. Ser att flera klagar på det snålt tilltagna internminnet på A7, 32gb. Går det verkligen inte att formatera SD-kort som internminne på plattan?
     
    dalton gillar detta.
  18. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 406
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Nej den funktionen togs bort. Har inte sett någon mobil eller platta längre kunna göra detta :/
     
    dalton och jsg101 gillar detta.
  19. jsg101

    jsg101 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag har nu använt min A7 lite ett tag och den känns rätt seg och långsam jämfört med min S7+ men det är förväntat. Klart smidigare format att ha med på pendlingen.
    Ett problem har jag dock. Har satt in ett tomt 64Gb minneskort men när jag försöker flytta över appar till det får jag felmeddelande att det är för lite lagringsutrymme. Men kortet är tomt och apparna jag försöker flytta över är små. Någon som vet vad som är felet?
     
  20. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 406
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Säg till att microsd kortet har exFAT och inte FAT32. Då FAT32 har max storlek per fil.

    Enklast är att du går in på inställningar och formaterar ditt SD kort på plattan. För då blir det rätt format.
     
    jsg101 och Kristy gillar detta.