Fråga: Chromebook till morsan?

Diskussion i 'Chrome OS' startad av henrik_d, 18 nov 2022.

  1. henrik_d

    henrik_d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52
    Morsans gamla laptop sjunger på sista versen så jag tittar lite på ersättare.
    Är en chromebook ett vettigt alternativ för +70 år gammal mamma? Hon verkar inte göra mycket på datorn idag som hon inte kan göra på sin telefon.

    Och vad behövs specifikationer på en chromebook för att den ska vara vettig?
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Handlar det mestadels om surf och ingen gaming så borde det funka med vilken chromebook/laptop som helst tycker jag...

    Tänk på att om hon behöver F-tangenter så saknar Chromebook dessa, det är andra funktioner på de knapparna vilket kan vara lite förvirrande...

    Om hon bara kör surf och sitter på en enda plats med datorn så går det utmärkt att köra en Raspberry Pi som man kör Linux på med tangentbord, mus och skärm anslutna.
     
  3. henrik_d

    henrik_d Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy A52
    Egentligen är jag inte så sugen på en laptop. Vad jag vet flyttar hon sig aldrig från sitt skrivbord, så någon typ av mer stationär variant vore kanske att föredra. Men mest av allt nåt enkelt som håller länge för en äldre kvinna som inte är en gamer och inte är teknisk öht.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Då borde du kunna hitta en enkel stationär, kan vara en kompakt dator som inte ens går att bygga ut, typ all-in-one. Här är prisjakts lista på sådana datorer sorterad efter lägsta pris. Skärmen blir större jämfört med en laptop för samma pengar vilket knappast är en nackdel när man blir äldre och synen blir sämre.
     
    Kristy gillar detta.