Fråga: Många 7:or till salu...

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av Putte i Parken, 21 nov 2022.

  1. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Jag har funderat varför det har dykt upp förhållandevis många 7:or på köp och sälj så snabbt efter att de börja säljas i Sverige.
    Tidigare försäljningssläpp av andra premiummodeller och märken har inte dykt upp på köp och sälj så tidigt och så många, vad kan skälet vara tro?
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror det beror på tre saker:
    1. Många hade problem med brutna samtal första tiden efter telefonen lanserades och sålde den delvis därför.
    2. Pixellurarna är oerhört populära på forumet så när de äntligen släpptes officiellt i Sverige var det många som köpte en. Säkert många gånger fler jämfört med andra lurar som släppts i närtid. Låt säga att 10 gånger fler köpte en Pixel 7 Pro jämfört med Xiaomi 12T Pro som släpptes veckan efter. I så fall borde det vara 10 gånger vanligare att se 7 Pro till salu i forumet (givet att köparna i genomsnitt är lika nöjda med båda telefonerna).
    3. Pixel har bättre andrahandsvärde än de flesta andra märken på forumet.
     
    matssoderstrom, Kristy, Jowee och 4 andra gillar detta.
  3. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8Pro, Xiaomi 13Ultra, P60 Pro
    Instämmer i övriga punkter, dock verkar andrahandsvärdet för just 7an vara aningen sämre än tidigare Pixelmodeller? Alldeles säkert för att tillgången är bättre nu när den säljs officiellt i Sverige givetvis.
    Jag hade kunnat tänka mig att sälja min P7P men att "bara" få ca 7k är lite för stor förlust när mobilen är typ en månad gammal. Imho
     
    nDre, Kristy, flipp och 1 annan gillar detta.
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Användarupplevelsen på Pixeln är ingen höjdare pga scrollbuggen. Kan tänka mig att vissa blir irriterade för att den känns "trög" och därför säljer den.

    Sen är väl inte stock allas "cup of tea". Jag personligen älskar det men är man van t.ex. Samsung eller Xiaomi som är fylld till bredden med funktioner (vissa mer meningslösa än andra) kanske man känner att Pixeln är väl torr i jämförelse.

    Samtalsproblemet är tack och lov löst men jag kan tänka mig att det orsakade en del försäljningar i början. En telefon som inte går att ringa med är inte så mycket att ha.

    Pixeln är inte alls lika finslipad som många alternativ helt enkelt.
     
    nDre, Johnh3 och bernard gillar detta.
  5. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    875
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    "Trög"? Det är den känsligaste och rappaste telefon jag ägt. Reagerar direkt och omedelbart på all input, ingen lag någonstans. När jag ska scrolla runt (på det sätt jag använder telefon) så är den mycket känslig och helt utan någon fördröjning. Pga detta får jag gjort mer än på någon tidigare telefon faktiskt.

    Andra telefoners touch upplevs som okänslig när jag nu vant mig vid Pixel 7.

    Att den inte skulle vara lika finslipad som andra håller jag absolut inte med om, snarare tvärtom.

    Tänk så olika det kan vara!
     
    Bart S, matssoderstrom, Kristy och 3 andra gillar detta.
  6. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ja, det är inget nytt att vi upplever saker olika. Långt ifrån alla delar sina intryck här i forumet men aktiviteten i Köp och Sälj brukar skvallra en del om vad gemene man tycker. Jag spekulerar bara vad jag tror kan vara orsaken till att lurarna säljs vidare. Man säljer ju för att det finns nåt annat man hellre använder.

    Den primära orsaken är nog att man inte riktigt vågar lita på telefonen efter allt strul med samtal. Jobbigt med "dolda" buggar där man inte märker att något inte funkar som det ska. Skapar en känsla av osäkerhet. Väldigt olyckligt.

    Skulle gissa att det snart är glömt dock.

    För mig personligen finns det ingen annan Android-lur jag hellre vill ha som komplement till min iPhone så jag behåller den och hoppas att Google fixar de kvarvarande problemen med uppdateringar.
     
    namkrad, Kristy och Jowee gillar detta.
  7. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Är väl så generellt vid alla större släpp. Är ju mängder med iPhones tex som säljs strax efter release.
     
  8. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Bland första 90 annonserna så finns det 2-3st Pixel 7 Pro listade som redan är sålda. Ser inget märkligt med det.