[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Att aktivera E-sim verkar fungera bättre än igår... klockrent på 2 abonnemang nu.. (på iPhone 12P och iPhone SE 2020)
     
    katho, Kristy och night77 gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ingen fick testa nåt denna gången. Fello släppte tjänsten för ALLA.
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Skönt för att iPhone användare verkade ha mest problem med det.
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Om jag får ställa en fråga till .. med Galaxy S21 Ultra, när jag går in i:

    Inställningar --> Anslutningar --> SIM hanterare -->

    Får ni upp ett meddelande: "Din Telefon kopplas tillfälligt bort från E-SIM-nätet medan den läser SIM korten (se gärna nedan skärmdump)

    Jag hade tidigare ett fysiskt SIM kort som jag har redan fått bort från mobilen ..

    Screenshot_20221124_165950_Call settings.jpg

    Får ni också samma symbol i displayen (längst upp) där det står "VolTE2" ?
    Nån som vet hur man får det att stå VoLTE1 istället?
    Screenshot_20221124_170127_Settings.jpg
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det är väl att den kopplar bort tillfälligt medans den läser info. Dvs inget att oroa sig för och inte heller kopplat till att du bytt till esim. (alltså du hade nog inte fått meddelande om bara haft fysiska sim)

    Att det står "2" är för esim sitter på sim-plats 2, så det går inte att ändra på.
     
    night77, jnsson, Kristy och 1 annan gillar detta.
  6. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    312

    MINA ENHETER

    Egentligen ska det inte vara några konstigheter. Det är rätt enkelt här med. Men jag tror det är tajmingen när man egentligen ska klicka på aktivera-knappen på Fellos sida. Där är det inte tydligt.

    Jag vågar inte testa fler gånger längre då det blev krångligt att få iMessage och FaceTime aktiverade igen när jag skulle aktivera mitt fysiska simkort igen. Väntar på Fellos återkoppling
     
    Last edited: 24 nov 2022
    Kristy och night77 gillar detta.
  7. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    772
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    En fråga, nu när det är jätte smidig för oss användare att flytta runt esim mellan telefoner, kan man i princip byta esim varje dag (som nu när vi inte fick igång den så testade vi miljoner ggr). Kostar det nånting extra för Fello?
     
    Last edited: 24 nov 2022
  8. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Exakt, har man väl tagit steget till e-sim så verkar man vara låst och dör då telefonen så står man med skägget i brevlådan tills man kunnat skaffa en ny telefon och aktiverat via sin operatör, verkar även omöjligt att byta till liten smidig, gärna dumb phone "sommartelefon" så som jag gör på semestern.
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Bra fråga att ställa till Fello om hur många gånger man kan flytta runt e-SIM eller återaktiverar.

    Men att det kostar, nix, det gör det inte.
     
  10. mm_3

    mm_3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    312

    MINA ENHETER

    Jag testade ju typ 8 gånger igår. Efter det funkar det inte längre :P Vet att även Halebop hade begränsningar, i alla fall för några år sen. Då fick Halebop ta bort begränsningen åt mig. Fello skulle också kolla på det om det går att nollställa för mig
     
    night77 gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det låter som att Fello har inte testat tjänsten ordentligt .. men om de kan ta bort spärren är det ett plus, dock tror inte att det kostar pengar att hålla på.
     
  12. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    576
    Mottagna gillanden:
    963

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte hur det funkar hos Fello, men när jag skulle gå från eSIM till fysiskt simkort hos Hallon var det bara att chatta med supporten och ge dom det 19-siffriga numret på simkortet så löste dom det på under en timme. Gissar att det borde fungera på liknande sätt hos Fello, så har sparat det fysiska simkortet ifall det skulle behövas längre fram.

    Låt säga att jag tappar bort min telefon med eSIM och behöver nytt simkort, antingen kan jag smidigt beställa nytt eSIM via hemsidan eller chatta med Fello och be om hjälp att aktivera mitt fysiska simkort (om dom nu kan lösa det). Hade jag tappat bort min telefon med fysiskt simkort så har jag fortfarande möjligheten att beställa eSIM såklart, men om jag behöver nytt fysiskt simkort hade jag fått betala 55kr för ett ersättningssimkort och behövt vänta några dagar på att simkortet ska dyka upp. Det finns fördelar och nackdelar med allt.

    Jag mejlade Fello att jag ville vara med i eSIM-testet, jag fick svar tidigare idag där dom uppger att dom hade ett test med ett mindre antal användare under några dagar. Dom hade fått så positiv feedback på det testet så man hade släppt det till alla. Tycker det är lite märkligt att ingen här verkar ha varit med i testet.
     
    Last edited: 25 nov 2022
    katho, Kristy, stelex och 1 annan gillar detta.
  13. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Jag kanske är bakåtsträvande men anser att telefonen är såpass viktig som kommunikationsverktyg (har ingen fast telefon vilket jag antar är mer norm än undantag idag). E-sim verkar mest vara en gimmick, enda riktiga fördelen är alltså att man slipper vänta på ett simkort vid byte?

    Hade det givit mig fler fördelar än nackdelar så hade jag varit intresserad men som det ser ut nu verkar det faktiskt vara riktigt värdelöst, såvida inte man snabbt kan flytta numret mellan två olika telefoner likt man gör med fysiskt sim, det kanske kommer i takt med att tekniken mognar och andelen telefoner med stöd stiger?
     
    stelex gillar detta.
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Det finns ju inte så mycket fördelar eller nackdelar med sim-kort.

    Men just att slippa vänta på ett fysiskt är ett. Att själv kunna hantera sim-kortet är ett annat. Ett sub-scenario till ovanstående är tex om man är utomlands och vill ha ett lokalt sim, då kan man snabbt själv skaffa esim från en lokal operatör.

    Sen är det ju en extremt förlegad teknik/koncept att behöva ha en liten plastbit med ett kretskort för att kunna nyttja en telefon som är nog det mest högteknologiska som människor i allmänhet använder dag till dag.

    Kostnad för produktion och hantering av fysiska kort är också något som man ska komma ihåg. Det är något som försvinner med esim, förhoppningsvis är det en reduktion i pris som vi som konsument får ta del av.

    Plastavfall som är kopplat till fysiska kort är något som försvinner också.
     
    Last edited: 25 nov 2022
    katho, night77 och Kristy gillar detta.
  15. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Håller med dig om att de kan vara smidigt om man vill ha ett illfälligt abbonemang i utlandet tex men som sitt huvud abbonemang ser jag inte många fördelar för konsumenten just med tanke på möjligheten att lättare flytta ett simkort mellan telefoner precis när man vill.
    Sen tycker jag inte esim är något fel direkt sålänge operatör tillåter en flytta esim så ofta man vill men man är mer i händerna på operatören. Sen har som sagt inte alla telefoner stöd för esim men de är visserligen ett övergående problem tror jag. Har alla telefoner som säljs idag stöd för esim, då menar jag även de billiga telefonerna.
     
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Operatörer tillåter (nog) en att flytta esim så många gånger man vill... Inom en rimlig nivå, tror det som har hänt här är att vissa användare spammat systemet :P. Även om jag tyckte instruktioner var tydliga så tyckte inte alls det och därmed borde de uppdateras.

    Nej alla telefoner har inte det men det beror delvis på att man inte vågat släppa på tekniken med fysiska sim som trots allt 30 år gammal.
     
    night77 gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det är en majoritet som inte har det skulle jag säga
     
    stelex och chaffis gillar detta.
  18. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Förlegad eller inte, att vara bunden till en enda telefon är en oerhörd nackdel..

    Kostnad för produktion och miljöaspekten är försumbar i sammanhanget. Möjligheten att snabbt flytta numret till annan telefon ser jag som vital funktion.
     
    MultiMan och stelex gillar detta.
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Fast det är ett icke argument då man inte är bunden till endast en telefon. Men ja, fler modeller behöver få stöd för det.

    Kostnaden är definitivt inte försumbar. Och miljöaspekten är väl det jämfört med andra waste källor men tänk hur många kort som tillverkas och finns i omlopp. Dessutom är alla förbättring kring miljön och avfall välkomna, man behöver inte fortsätta producera en massa avfall när det finns alternativ.
     
    Last edited: 25 nov 2022
    katho och Kristy gillar detta.
  20. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Det är ett enormt starkt argument, allra helst när majoriten av telefonerna på marknaden inte ens stödjer e-sim.

    Kostnaden för en liten plastbit med ett chip på är försumbar i sammanhanget, jag brukar behålla mitt sim i åratal vilket innebär endast marginell miljöpåverkan.

    E-sim verkar i nuläget vara en gimmick för teknikfrälsta eftersom inga egentliga fördelar för konsumenten verkar finnas?

    Den dag jag kan flytta mitt nummer till en annan telefon ståendes i urskogen utan tillgång till internet så kommer e-sim slå igenom ordentligt, innan dess verkar det mest vara baksidor med det.

    Jag gillar teknisk utveckling, men då skall det vara just det - utveckling och inte försämring av basfunktionalitet.
     
    MultiMan och stelex gillar detta.