Avvecklingen av 2G- och 3G-näten i Sverige

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Swedroid, 28 jun 2021.

  1. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Jag ifrågasätter inte. För mig står det Sweden 2G i en gammal android och MobileS i en annan för SWE 24 2G, när jag gör nätverkssökning om jag har USIM (SIM är för stort utan adapter). På displayen står det dock Tele2/Comviq eller ingenting med Tele2- resp. Comviq-USIM också i 2G-läge för mina androider. Jag utgår från att nätverksnamnen som visas efter sökning för 2G (Sweden 2G/MobileS/Sweden Mobile) är namn som finns inlagda i telefonen vid tillverkning. För tiktigt gamla Siemens-telefoner kunde man lägga in egna namn för MCC/MNC-kombinationer, som då visades både vid nätverkssökning och på displayen. Med ett nytt Telenor-USIM i en annan gammal GSM-telefon står det oftast SWE 24 i displayen (där SWE motsvarar MCC 240), men när man sätter på telefonen eller väcker den står det Telenor SE en liten stund. Kollar man granncellerna med USIM för Tele2/Comviq i den ena androiden står det genomgående MNC 24 (dvs. Net 4 Mobility) för 2G, men MNC 7 (dvs. Tele2) för 3G, men då vet jag inte om det är 3G på 900 eller 2100 MHz. Det är inte konstigt då att det alltid står Tele2/Comviq för de flesta androider vid nätverkssökning av 3G. För att se SWE 24 för 3G är det enklast om du har ett riktigt gammalt mini-SIM (inte mindre USIM). Har man inte det antar jag att enda alternativet är ett analysprogram som plockar fram verkligt MNC i luften. Hur det går till när mobilen genom nätverksinteraktion byter namn i 3G, men inte i 2G vet jag inte, men jag antar att det hänger samman med att man utgår från äldre 3GPP-releaser för 2G än för 3G för att nätet skall vara bakåtkompatibelt med gamla GSM-telefoner. Kan du använda Tele2/Comviq med 4G har du USIM.

    Det som jag tyckte var spännande med min lilla 3G-spaning är inte vad det står för GSM utan vad det står och är för 3G 2100, där det alltså finns både SWE 24 3G och SWEDEN 3G 3G i luften i luften där Tele2/Comviq har 3G-täckning på 2100 MHz.

    Allt gott!
     
    Last edited: 26 nov 2022
  2. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Varför är det skit för?
    Teknikbyten sker emellanåt, det går inte kräva att gamla telefoner ska fungera med ny teknik.
     
    Boris92 och jnsson gillar detta.
  3. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Du kan Googla men enkla väggen är att pröjsa för en ny lur. Gamla telefoner får inte längre stöd för custom Roms eller kernel.
     
    Last edited: 26 nov 2022
  4. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Det har inte med teknikbyte som sådant att göra utan att tekniken VoLTE resp. VoNR är användarovänlig och konsumentovänlig.

    2G/GSM och 3G/UMTS har riktiga talkanaler. Tekniken fungerar över hela världen med alla världens 2G- och 3G-operatörer (om telefonen är olåst) förutsatt att de använder frekvensband och talkodare som telefonen är gjord för. För 2G fungerar Tele2 i praktiken uselt med telefoner/tjänster som använder hela tidluckor, och Telenor fungerar inte som det skall med 7 bitars GSM-telefoner, men det beror på operatörerna och inte på standarden.

    För 2G/3G används det lokala nätet (gäst-natet) för tal(av-)kodning när man roamar, vilket gör att fördröjningarna blir så små som möjligt.

    4G och 5G har ingen talkanal så användarna hänvisas för mobiltelefoni till en slags VoIP som man kallar VoLTE resp. VoNR. Till skillnad från "riktig" (mobil-/nät-oberoende) VoIP så kan användaren inte definiera någonting i telefonen för att anpassa den till de inställningar som operatören använder för VoLTE/VoNR, och det enda som finns på USIM som används för definitionen är MCC och MNC. Operatören kan inte kommunicera sin VoLTE-/VoNR-profil över radiogränssnittet. Därför tittar majoriteten av alla 4G- och 5G-telefoner på vad simkortet har för MCC och MNC (hemmanätet), sedan letar telefonen bland de inställningar som tillverkaren ev. har lagt in i telefonen vid tillverkning eller i tillhandahållen uppgradering för simkortsoperatören. Eftersom det skulle bli alltför mycket att lägga in alla världens existerande och framtida ännu icke-existerande operatörer i alla telefoner, finns det bara ett litet urval av operatörer som tillverkaren har lagt in. Därför fungerar inte VoLTE-/VoNR-telefoner annat än med ett väldigt begränsat antal simkortsoperatörer, som aldrig säger aldrig är listade av tillverkaren eller säljaren av telefonen när man som konsument skall köpa, vilket gör att det är hopplöst att hitta en telefon som fungerar för mer än någon enstaka operatör. Allt annat är ren tur.

    För VoLTE/VoNR används (åtminstone i princip) hemmanätet för tal(av)kodning också när man roamar, vilket gör att fördröjningarna kan bli helt oacceptabla.

    Det finns dock ett sätt att göra VoLTE/VoNR användbart som en indisk operatör använder sig av och det är att operatören själv utvecklar en VoLTE-app för app-lurar (men saknas för knapp-lurar), som är oberopende av den telefonapp som app-luren levereras med av tillverkaren. Jag känner bara till en säger en operatör i världen som gjort en sådan app. Jag har inte provat den.

    Alltså: Om/när 2G och 3G släcks i Sverige, som PTS vill, kommer inte utländska (utomeuropeiska) mobilanvändare längre att kunna köpa ett lokalt simkort och sätta i sin telefon för att ringa utan roaming om de inte har riktig nätoberoende VoIP, eftersom det är osannolikt att deras VoLTE-telefon skulle ha VoLTE-profil för de svenska simkortsoperatörerna. Majoriteten av alla 4G-telefoner som används i Sverige har VoLTE, men inte någon VoLTE-profil för de svenska operatörerna (eller egentligen deras MCC/MNC). Telefonen kopplar då inte upp andra VoLTE-samtal än nödsamtal till 112/911 (du kan använda vilket som i en android). Dessutom går det bara att ringa nödsamtal från en sådan VoLTE-/VoNR-telefon utan simkortsoperatörens VoLTE-/VoNR-profil om man först pillar ut simkortet ur telefonen (eller enklare: aldrig sätter i något).

    Med tanke på att det går jättebra att surfa och messa utan att ha VoLTE, finns det egentligen ingen anledning att bry sig om VoLTE (eftersom man så sällan ringer, särskilt inte till 112/911). Vill man ringa till/från 4G-/5G-mobiler skaffar användaren istället riktig nätoberoende VoIP och sen kan man ringa SIP-URI eller prisreglerat telefonnummer istället för dyra mobilsamtal. Väljer man en internationell VoIP-operatör istället för en strikt lokal, har VoIP-operatören ofta servrar för talavkodning på rimligt avstånd oavsett varifrån man vill ringa, så fördröjningarna kan bli så små som möjligt.

    Om man tycker att det är bra att man skall behöva pillra med ett simkort i nanostorlek i en nödsituation, så tycker man att VoLTE/VoNR är bra (läs PTS).

    För alla oss andra är och förblir VoLTE och VoNR skit och släckning av både 2G och 3G slutet för mobiltelefoni i Sverige som vi känner den idag.

    Det är helt obegripligt att EU inte har fattat beslut om att alla operatörer inom unionen skall erbjuda nationell täckning av minst endera 2G eller 3G i varje EU-land, men vem har sagt att EU skall tillföra något av värde för användare?! EU har gjort något bra när de beslutat att mobiloperatörer inte får spärra nätoberoende VoIP-samtal. (Telenor SE tror jag fortfarande har undantag i sina villkor för VoIP-samtal, och bryter långa nätuppkopplingar.)

    Den operatör som vill att kunderna skall kunna ringa/ta emot mobilsamtal utvecklar en VoLTE-/VoNR-app för sitt egna nät eller behåller minst endera 2G eller 3G!
     
    Last edited: 26 nov 2022
    cyberfriend gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Jag tycker tvärtom att det brukar bara bli skräp av det när politiker beslutar om viss teknik. Så jag är glad om de låter bli att sånt där.
    Däremot kunde de vara lite mer aktiva med beslut om interoperabilitet/kompabilitet, men då utan att specificera tekniken.
     
    Kristy gillar detta.
  6. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Problemet är att staten genom PTS har, om inte beslutat, så gjort allt för att 2G och 3G skall försvinna. PTS påstår att auktionen 2023 är teknikneutral, samtidigt som PTS slår ihop frekvensbanden för 2100 och 2600 MHz utan frekvenstak för respektive band utan endast ett frekvensktak före det sammanslagna bandet, så alla operatörerna inte skall kunna välja. PTS hindrar dessutom att auktionen samordnas med auktionen om ett par år för 1800 MHz så att operatörerna kan balansera sina frekvensval och teknikval.

    PTS verkar lyckas förstöra allt som den myndigheten politiskt har tilldelats tillsynsansvar för och tar i.
     
    Last edited: 19 jan 2023
  7. HSPA4ever

    HSPA4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    26
    Jag har sökt med olika sökmotorer. Det enda jag hittar är enstaka fall för enstaka modeller där kvalificerade "hackers" (utvecklare) lyckats göra ett "hack" som man kan ladda ned och flasha i telefonen, men som jag förstår det då bränner telefonens e-säkring. Jag har inte provat. Det skall inte behövas för att ringa i ett publikt telefonsystem för den breda allmänheten.

    VoLTE är och förblir skit. VoLTE och PTS passar för varandra som hand i handske.
     
  8. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G

    Att säga att VoLTE/VoNR är användarovänligt skulle jag inte hålla med om, det är inte meningen att en vanlig användare ska göra några ingrepp i inställningar.
    Alarmsamtal ska fungera numera utan simkort i telefonen, eller om du har fel operatör.
    Varken 2G eller 3G är så värst användarvänligt när du går ner på djupet heller och är betydligt mer krävande av operatören att underhålla.
    Den erfarenhet jag har från mitt arbet är att 2G och 3G taltekniken är de som numera skapar problem än VoLTE tekniken.

    Tillsammans med VoLTE/VoNR har du ju VoWifi tekniken som underlättar där LTE täckningen är dålig.
    Lägg därtill också att operatören kan skapa virtuella nät enkelt och privata interna nät där du kan köra med din egna mobiltelefon på företagets mobilnät och när du kommer utanför täckning så växlas det till det kommersiella.
     
    katho, Kristy, Boris92 och 2 andra gillar detta.
  9. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Håller med.. Tal för 4g och 5g är inte standardiserat nog. En gång i tiden skapades GSM just för att de skulle funka överallt med alla telefoner. 4g och 5g är ett steg tillbaka och alltför tekniktungt, följer inte KISS (Keep It Simple Stupid) i mina ögon.
     
  10. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Volte är standardiserat, att tillverkare sedan hittar på eget är ju dock knasigt.
    Hur är 4G och 5G tekniktungt jämfört mot 2G och 3G?
    4G använder färre delar i core än 3g och 2g.
    Det använder dessutom mindre energi i basstationerna.
     
  11. Diavox

    Diavox Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Detta gjorde mig nyfiken, vad innebär detta? Varför är det så och hur visar problemet sig?
     
  12. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    272
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    VoLTE är för löst standardiserad skulle jag säga.. Gsm och UMTS var mycket hårdare standardiserad och därmed fubkade de alltid.. Volte är ju problem och man måste ha massa inställningar för de ska fungera, sådant fanns inte från 1g -> 3g
     
  13. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Skule nog påstå att volte är lika mycket standardiserat som 2g och 3g det är bara att vanliga användare inte märkt av det lika mycket.
     
  14. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Alltså argumentet mot LTE och NR är absurd, 2G och 3G i början var också extremt justerad. Det var inte länge sedan Televerket certifikade 2G telefoner och 3G telefoner var väldigt småskalig till en handfull modeller som sög runt millenieskiftet.

    Rösta med plånboken, vänta med att köpa en 5G lur tills man har ett system redo. T.ex. min gamla 3T hade ingen stöd för VoLTE men genom att simulera Xperia XZ fick man tillgång till teknologin. Sen kan man tycka att köra en ocertifikerade mobil i nätet är den största powermove som finns. Sen vill inte troll lära sig fix, vilket ifrågasätter deras synpunkt.
     
    Last edited: 27 nov 2022
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja lär dröjja många år innan 5G blir relevant...utrullningen hade nog gått mycket snabbare om huawei var med..då de låg i framkant...både vad det gäller utrustning och forskning och resurser.
     
  16. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Huawei mutor är en anledning varför många likvärdiga Qualcomm telefoner inte fick "certifikering" för VoLTE mellan 2015-2016. Om vi kollar listan är Samsung Exynos, Huawei Kirin, Apple Silicon med i listan medans Sony med Qualcomm sticker ut.

    Good riddance att dom är ute. Huawei måste ha lagt kravet på deras telefoner ska ha VoLTE första dagen medans andra billiga Qualcomm lurar fick vänta. Då fick operatörer billiga antenner.
     
    Last edited: 27 nov 2022
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Om Huawei verkligen låg i framkant så berodde det nog mest på industrispionage och fulspel. Jag är glad att svenska staten valt - för en gångs skull - att sätta svenskars liv och hälsa i första hand, framför Huaweis diktatoriska och auktoritära intressen.

    Du har alltså varit på en plats där alla operatörer hade täckning förutom Telia. Måste vara ovanligt. Minns du var nånstans, vilken landsdel typ?

    Jag anser förvisso att 2G och 3G bör stängas ner så fort som möjligt, men jag måste ändå ge lite ära åt Tre som är den enda operatören som pekar på VoLTE-problemet, i sin PPT ovan. Minns du om Tre angav någon siffra för hur många enheter i deras nät som inte har VoLTE-stöd? Har någon operatör gått ut med en sån siffra ens?
    I deras verktyg för nätövervakning så måste det ju gå att se hur många enheter det gäller. Om siffran är stor, så gissar jag att de håller tyst om det, för att inte väcka PTS intresse.

    Jag är ingen expert, men jag har fått uppfattningen att det är en bra sak att man skapat en datakanal för tal, istället för en ren talkanal. Du skriver att "fördröjningarna kan bli helt oacceptabla" och ger en hänvisning till var avkodningen sker, du har även i tidigare inlägg pratat om latens m.m. - har du något belägg för att användare faktiskt märker av detta som ett problem när de ringer?
    Jag har även fått uppfattningen att VoLTE-problemen berott på en del barnsjukdomar, men att man numera lyckats råda bot på problemet, och att operatörer och telefontillverkare faktiskt lyckats - med den "omöjliga" uppgiften - att komma överens och få standarden att fungera, till stor del. Kan du inte hålla med om detta? Min enda reservation är väl roaming, som du också är inne på, där jag inte vet hur stora problem det kan vara om man t.ex. reser till ett land långt bort. Har du någon faktiskt vetskap/erfarenhet om problem med VoLTE vid roaming, eller har du bara generella uttalanden att komma med? Jag kan tänka mig att en del roamingavtal behöver uppdateras, dvs att VoLTE-problem utomlands kan vara juridiska snarare än tekniska, till viss del.

    Hur som helst så anser jag att 2G och 3G är extremt osäkra protokoll som borde ha stängts ner redan för ett antal år sedan, av datasäkerhetsskäl och pga användarnas integritet. Det finns ju rent av en "rainbow table" för 2G (GSM), och kryptering är valfri i protokollet, snacka om att det protokollet lever på övertid. 4G och 5G är här för att stanna, vi får helt enkelt lära oss att leva med de protokollen trots ev. barnsjukdomar, jag är övertygad om att ev. kvarstående problem löses på sikt, kanske med ett tillägg i standarderna om det skulle behövas.

    Om jag nu ska ta en svensk myndighet i försvar, så kan jag konstatera att Sverige brottas med ett antal stora samhällsproblem, och att många myndigheter fungerar bristfälligt - men att Sverige har väldigt bra och tillgängliga kommunikationer både vad gäller fasta och mobila tjänster, så jag tycker nog att PTS har skött sin uppgift huvudsakligen på ett bra sätt. Den oerhört skadliga "politiska aktivismen" som finns inom många myndigheter, har jag aldrig sett att PTS skulle ha.
    Om jag ska rikta kritik mot PTS så tycker jag den största kritiken skulle vara att de var väldigt senfärdiga med att fatta beslutet om att utesluta Huawei, vilket gjorde auktionsförfarandet 2020 något kaosartat för operatörerna eftersom informationen kom så sent. Beslutet var rätt, men kom för sent. Nu har LEK (lagen om elektronisk information) helt skrivits om, med ikraftträdande av nya lagen under sommaren 2022, bland annat just för att förtydliga intresset "Sveriges säkerhet" i lagen, så förhoppningsvis har PTS bättre verktyg nu.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Det skulle förvisso inte förvåna mig ett dugg ifall ovan påstående är sant. Men har du någon källa som styrker detta?
    Dvs om Huawei och mutor, i syfte att påverka VoLTE.
     
  19. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Det är politik. Andra kinesiska företag har gjort samma sak. Sen var Huawei antenner billiga.
    Tror att TechAlter gjorde en video om detta.

    Billig modem och antenn ==== du måste sälja och certifikera våra telefoner. Muta är fel ord, kinesiska staten subventionerade för Huawei ska kunna vinna avtal. Därför väkte Huawei så mycket.


    View: https://youtu.be/X3R9gYzV5h0


    Ericsson, Nokia, Siemens,Cisco, Motorola borde vara större men stöld av IP stoppade detta.
     
    Last edited: 27 nov 2022
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är mycket fulspel I den branschen. Sist jag kollade så samarbetade tex svenska Ericsson med IS