VIVO X90/PRO/PRO+

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Oceanic, 12 nov 2022.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har upptäckt en sak som gör att jag verkligen inte kan rekommendera denna telefon till någon i dagsläget. Notifikationer från vissa appar visas inte alls när man kör mörkt läge, typ Messenger eller Telegram. Skärmen tänds men ingen notifikation på låsskärmen, ingen banner eller ingenting i notifikationscentret. Bara en bricka på ikonen. Stänger man av mörkt läge så fungerar de igen. Verkar vara en grej som funnits på en del av deras telefoner. Ibland fixat ibland inte verkar det som.

    Om det fixas i en uppdatering så meddelas det här så klart. Kommer inte göra mig av med telefonen pga det men det är en "allvarlig" bug som påverkar mig mycket negativt och gör att den inte kommer köras heltid. Däremot har den andra bra egenskaper givetvis såsom framförallt kameran. Finns för mig ingen anledning att ens börja trixa med Gcam dels för att den presterar bra stock samt orkar jag inte hålla på pilla med sånt längre. Ultrawide är något svagare prestanda i mörker och vidvinkeln på min Axon 40 Ultra är bättre men inte lika vidvinklig. Men zoomomfånget med denna mobil är väldigt komplett med tanke på att 3.5x presterar bra även vid 5x och lite över det också. Täcker upp en väldigt bra range alla objektiven.

    Lite putt just nu på denna notifikationsbugg dock. Får hoppas att den fixas snart. Fått 2 uppdateringar redan. Inte använt telefonen jättemycket förutom hemma på kvällarna. Första heldagen idag. Är en del trixande med setup och gjort den mer än en gång pga återställning.
     
    Last edited: 15 dec 2022
    Oceanic, pobin, Stingray454 och 1 annan gillar detta.
  2. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ajdå, lät verkligen inte bra :/. Förstått att just notifikationer verkar vara struligt på Origin OS. Samtidigt känns det som en så pass allvarlig bugg att det borde åtgärdas rätt snart.. Såvida det inte rör sig om ett problem som bara händer för globala users som kör en telefon anpassad för kinesiska marknaden (dvs Vivo lär inte lägga tid / resurser på det). Tack för varningen, antar att man får avvakta och se..
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Blev tydligen fixat på X80 Pro till exempel. Men vi får se. Löses det så skriver jag det här. Inte upplevt andra problem med notifikationer än så länge.
     
    Oceanic och Stingray454 gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Testade Messenger Lite och den funkar som den ska med notiser. Så det funkar som en liten workaround tills vidare. Nu är det bara Telegram som inte ger notiser för mig i mörkt läge men den använder jag bara till diverse grupper så det spelar ingen större roll för just min användning.
     
    Oceanic gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Absurd bugg det där :cool:
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Verkligen. Är jag i ljust läge och får en sån notis, så försvinner den om jag växlar till mörkt läge.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Känns de borde vara extremt hög prio på denna bugg
     
  8. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Såg att någon postade om att det ska hållas ett event för X90 att släppas globalt den 31 januari.. men pressbilden har en vanlig Pro på bilden, inte Pro+, så oklart än om den ens kommer globalt. Hrm, kanske man måste beställa kinaversionen ändå..
     
    Oceanic gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Snusious gillar detta.
  10. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Så vad säger @dannejanne@dannejanne - vi litar på dig vad det gäller kameran. Är den "next level" som alla Youtubers (kanske betalda) säger?
     
    Oceanic och flipp gillar detta.
  13. Snusious

    Snusious Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2022
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Vivo X90 Pro+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Vivo X90 Pro+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har bildats en liten Vivo X90 pro plus grupp på telegram. Jag kan dela lite därifrån kanske.
    Först en länk till någons Google foto med testbilder.
    https://photos.app.goo.gl/WURnpaeAwdK2uP868

    Sen tre bilder vs 12S ultra:
    [​IMG]
    Taget med Vivo X90 Pro+ (Stock camera, 1x, 23mm, f/1.61, ISO 474, 12.58MP)
    [​IMG]
    Taget med Xiaomi 12s Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.01s, f/1.85, ISO 105, 12.58MP)
    [​IMG]
    Taget med Vivo X90 Pro+ (Stock camera, 1x, 23mm, f/1.61, ISO 50, 12.58MP)
    [​IMG]
    Taget med Xiaomi 12s Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, f/1.85, ISO 50, 12.58MP)
    [​IMG]
    Taget med Vivo X90 Pro+ (Stock camera, 3.5x, 258mm, 0.03s, f/3.61, ISO 522, 15.93MP)
    [​IMG]
    Taget med Xiaomi 12s Ultra (Stock camera, 5x, 120mm, 0.01s, f/4.07, ISO 1035, 12MP)
    Ingen aning vad som hände på sista 12SU bilden..
     
  14. Snusious

    Snusious Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2022
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Vivo X90 Pro+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Vivo X90 Pro+
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Där är även lite gcam vs stock i den gruppen, men vill inte börja dela folks bilder hur som helst. Bilderna ovan var delade sedan tidigare.
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nu har inte jag haft i närheten så många av de senare flagskeppen som du har haft så jag kan givetvis inte uttala mig om dem så det blir lite svårt för mig att uttala den till någon form av universell kamerakung. Men jag är helt klart väldigt imponerad av vad jag har sett än så länge. Inte blitt jättemycket fotande än pga att jag har varit upptagen med en del annat. Den telefon jag själv har att jämföra med är min Pixel 6 Pro.

    Så här i tidigt skede skulle jag vilja påstå att Vivo är mer potent på alla objektiv. Vivo är ett HDR-monster som Pixel inte kan matcha (få främst på huvudobjektiv). Fördelen med Pixel är ju att man kan justera själv omfånget, men det går ändå inte att få lika stort omfång med den och om man maxar den så blir det väldigt brusigt och smetigt i skuggorna vilket det inte alls blir på Vivo.

    Prestanda på tele skulle jag inte säga är extremt mycket bättre på Vivo men den verkar lite vassare. De har lite annorlunda processing där Pixel kan se lite mer brusigt och smutsigt ut när man zoomar in medans Vivo har mer brusreducering och påminner en del om Huaweis bildprocessing så de ser renare ut men på bekostnad på lite detaljer.

    Vivo's klara styrka för mig är att den har potenta objektiv rakt igenom och med tanke på dess brännvider så täcker den ett väldigt stort omfång pga att man kan använda 3.5x tele med lite ytterligare digital zoom men ändå få rätt bra resultat. Så på det sättet känns den egen och är dess stora styrka.
     
    polar590, pobin, Oceanic och 2 andra gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  17. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Bra info, tack @dannejanne@dannejanne! Hur länge tog det att få telefonen från beställning? Fortfarande i valet och kvalet men ska man beställa känns det som att man borde göra det väldigt snart om man vill ha nåt på dene här sidan nyår antar jag, och helst före jul såklart.
     
    dannejanne gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Beställde på en onsdag och hade telefonen på måndagen därpå.
     
    Stingray454 och Oceanic gillar detta.
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kan ju vara dags att dela med sig av lite fler intryck av denna telefon nu har jag ju hunnit leka lite med den i alla fall.

    Att det är ett flaggskepp det är det ju ingen tvekan om då det finns väl egentligen inget som är dåligt med telefonen. Skärmen är av mycket god kvalité den är en fröjd att titta på. Väldigt skarp och fin färgåtergivning utan att vara övermättad och panelen är helt och hållet uniform vad gäller vitbalans och återgivning av grått även på mycket låga ljusstyrkor samt utan någon som helst tendens till grön tint eller annat tråkigt. Skärmen är responsiv och Origin OS har skön skroll med låg friktion likt iPhone eller Samsung t.ex så fingrarna slipper jobba mycket. Skärmskyddet som sitter på från fabrik låter jag faktiskt vara kvar tills vidare. Första gången någonsin. Känns rätt så glasaktigt och lätt att tvätta bort smuts ifrån och ingen kornighet som stör bilden.

    Fingeravtrycksläsaren blev jag positivt överraskad av. Allt som oftast känns den lika snabb som en kapacativ läsare det kan räcka med att snabbt dutta fingret så låser den upp. Den är dock inte alltid 100%'ig med detta och ibland kan viss fördröjning infinna sig. Men med råge den bästa jag testat som sitter i skärmen och den enda som faktiskt kan kännas lika snabb som en kapacativ. Stort område för att läsa av fingret också och det går till och med att lägga till så man har 2 genvägar direkt till appar utöver att bara skanna fingret från låst telefon. Det blir då 3 fingeravtrycksringar på skärmen samtidigt i valfri layout eller bara 1 extra om så önskas.

    Origin OS är proppfullt med diverse små tweaks och inställningar. Mer än något annat OS. Kan kännas överväldigande först och det tar ett tag att komma underfund med allt man kan göra. Enbart launchern i sig är proppfull med möjligheter men det gör att det går att personifiera hemskärmen mycket väl. Jag gillar det skarpt. Finns så mycket inställningar så jag orkar inte gå igenom det hela. Men trots att det är smockat med grejer så har telefonen ett mycket gott flyt. Inte märkt av några direkta hickups allting flyter på väldigt fort och fint för det mesta.

    Processorn verkar göra sitt. Den är ett fartmonster och det märks mycket väl om man surfar i webbläsare till exempel. Sidor laddar rasande fort och man kan interagera med dem på en gång utan hack eller så. Den verkar också väldigt energieffektiv och utan att ha mätt skärmtid eller nåt så känner jag att batteritiden är väldigt bra. Har inte slutat en dag under 40% än. Har heller inte känt att telefonen ens blivit ljummen heller. Gen 2 verkar helt enkelt hålla måttet.

    Kameran har jag ju redan varit inne och sniffat lite på. Inte utforskat den helt än och alla funktioner eller pressat den till det yttersta än. Men initialt så känner man hur kompetent den är. Dess allsidighet som sagt är grym med dess zoomomfång som ger god kvalitet i en stor del av brännvider. På det sättet känns den mest komplett av allt jag haft hittills. Vivo har sedan länge varit grymma på HDR (redan när jag hade X60 Pro+) och de är ledande när det gäller det. Men det känns ändå inte överdrivet som det lätt kan göra vid stark HDR utan de håller det hela ändå åt det relativt naturliga hållet i utseende på fotona. Ett väldigt kompetent kamerasystem som gör att jag inte ens funderat över att dra in Gcam än. Men det kommer nog testas vid något tillfälle ändå vid senare tillfälle och man kan säkert pressa ut fler detaljer på det sättet men då framförallt på tele tänker jag. Men det är skönt när man kan förlita sig på enbart stockkameran i de flesta lägen.

    Appar har hållt sig väldigt bra i minne sen jag tillåtit dem alla att köra i bakgrunden och autostartas. Medans jag ändå höll på med sånt avinstallerade jag någon app via ADB som rekommenderas att ta bort. Vet inte huruvida just det gjorde skillnad eller inte. Men notiser och sånt har varit lika tillförlitligt som på mina andra telefoner än så länge.

    Det träligaste jag har stött på är ju buggen jag var inne på tidigare i tråden. Att in mörkt läge så blir notifikationer helt trasigt från vissa appar. Vanliga Messenger och Telegram utav de jag använder. Messenger Lite funkar så jag kör den så länge. Får hoppas detta fixas i en update snart. Instagram körs av någon anledning inte i fullskärm och det blir ett litet svart/vitt område längst ner med tom yta. Har inte lyckats ordna det på något vis.

    Just ja en sak som jag upptäckte häromdagen är att Vivo har likt iOS en funktion där foton visas i HDR-läge i deras egna fotoalbum. "Display images in an extreme dynamic range" heter det i settings och det gör helt enkelt samma sak som på iOS att när man tittar på foton så känns ljusa delar väldigt levande och äkta. Jag testade att ladda hem äldre foton från en annan telefon via Photos och se om den skulle göra något med dem men det funkar inte så det är något som bara funkar internt med foton tagna på denna telefon.
     
    spigen, Oceanic, Jowee och 4 andra gillar detta.
  20. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tusen tack för recension! Låter övervägande bra måste jag säga.

    Kikade på att beställa nu - tradingshenzhen tar 12801:- med expressfrakt (10-16 dagar), och Giztop $1236 (ungefär samma) med 8-15 dagars frakt. Fått intrycket att det ofta går fortare än så, men vilken hade ni hellre beställt från? Hört lite olika om dom, verkar överlag som att folk föredrar tradingshenzhen?