Aktuella uppdateringar - OnePlus 7 - Pro

Diskussion i 'OnePlus 7 Pro - Allmänt' startad av dimaZ, 16 maj 2019.

  1. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Har du tagit ner och installerat 12:an ?, själv avvaktar jag då det varit minst sagt skiftande betyg från de som uppdaterat.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Nä inte än., var det inte förra gången det var så. Det var väl därför man avbröt utrullningen av 12.

    Med tanke på det och väntan så borde man gått direkt på 13.
     
    Henrik_A gillar detta.
  3. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Skriver detta från datorn så bilder uteblir. Kliade i fingrarna så har nu uppdaterat till 12.1 för ett par timmar sedan.

    Efter att ha minskat på ikonernas storlek (som var var JÄTTESTORA efter uppdateringen) så har jag upptäckt detta :

    När jag startar om telefonen så kommer inte sifferkoden upp först, mönsterkoden (heter det så ?) ligger i bakgrunden och först efter några sekunder kommer sifferkoden upp (rejält förstorat mot innan). Efter det får jag slå in mönstret som är väldigt mycket mindre än innan, och ligger längst upp på skärmen.

    Tänkte rensa cachen efter uppdateringen som jag brukar (starta telefonen med vänstra+högra knappen), men det verkar inte finnas någon sådan funktion längre, tryckte på boota om telefonen bara !

    Shelf-läget som varit så smidigt att ha "längst till vänster" öppnas nu från högre övre hörnet när man scrollar ner, känns ovant och dumt (men det är också lite snyggare i färg än det gamla i svartvitt)

    När jag laddar telefonen så dyker inte warpcharge upp som innan, antagligen laddar den snabbt ändå men det är ändå en skillnad.

    Jag kan inte välja att plocka bort texten från ikonerna, antingen får man stänga av ALL text under ikonerna överallt, eller så får den vara på överallt. Själv tycker jag det varit bra att ha text under ikonerna i rullisten och ha dem som bara ikoner (utan text) på huvudskärmen.

    De har lagt till exempelvis youtube-music per automatik såg jag (går säkert att avinstallera för den som vill, har ej kollat).


    Har bara lekt med telefonen ett par timmar så det blev en väldigt initial rapport, telefonen känns rappare än innan och inga direkta buggar att rapportera om annat än att batteriet gick ner från 60 till 15 % på nolltid (å andra sidan är det inte ovanligt vid uppdateringar, telefonen behöver några dagar på sig att acklimatisera sig så laddar den till 100% just nu).
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

  5. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Kollade detta och några andra på nätet innan jag gick vidare. Får komma med en mer rättvis review efter en vecka eller så när jag har använt 12.1 lite mer.

    Att det är så dåligt och fullt med buggar som vissa i OnePlus forumet påstår ser jag däremot redan som en klar överdrift, kanske var buggigt även i första stable. Den andra stable som EU fick verkar hittills stabil ( med reservation för att jag bara använt det några timmar som sagt) Screenshot_2022-11-01-22-25-14-08_1f7d930ac4546e961acbbe2ed3d9ab7f.jpg
     
    Leo83 gillar detta.
  6. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Efter att ha använt Android 12.1 några veckor nu så är min samlade bedömning att jag inte ångrar att jag uppdaterade, telefonen funkar som det är tänkt med några få minustecken (se nedan). Wow-känslan att få den senaste versionen har dock inte infunnit sig, snarare en känsla av att "Var detta allt". Se längre förklaring längst ner.

    1, Man kan man inte byta namn på apparna, ser ju minst sagt konstigt ut att se Bredbandskolle och sedan ett ensamt N på raden under på rullisten med appar (eller Sparbanke och n:et under på startskärmen). Mitt enda alternativ är att helt enkelt ta bort namnen överallt. Det är inget som jag är intresserad av heller.

    2, De har tagit bort alternativet /rensa cachen/ överallt på telefonen som jag alltid gjort innan efter en uppdatering, nu finns alternativen att helt enkelt starta om telefonen, rensa allt på telefonen (wipe) och reboot to fastboot. Innan kunde jag köra en rensning av alla appar samtidigt, nu får jag rensa var och en manuellt.

    3, Telefonen tar längre tid på sig att boota om, känns som en fördubbling av tiden men inget som jag har siffror på, bara att det känns så. Inget som stör mig jättemycket men värt att nämna då det trots allt händer att jag startar om telefonen någon gång i månaden.

    4, Subjektvt tycker jag att autojusteringen av skärmstyrkan alltid blir ett steg för lågt i nya versionen. i Android 11 störde jag mig aldrig på detta, nu får jag kompensera manuellt när jag öppnar telefonen i ett mörkt rum varenda gång. I dagsljus är det inget jag tänker på. Trodde den skulle justera sig efter mina önskemål själv efter ett tag, men verkar ej vara så.


    Vad är det (förutom att inte får ta del av säkerhetsuppdateringar om inte jag kör senaste op) egentligen för mening att ha det senaste android. Förändringarna idag är ju så minimala mellan versionerna att det känns i stort sett meningslöst då det endast är en minimal finputsning av systemet. Snarare så att jag saknar vissa funktioner i 11 (se ovan) men ärligt inte kan se att det kompenserats av stora förbättringar eller nyheter i den nya versionen. Sedan finns det säkert saker under huven som jag inte märker av, men vad spelar det för roll om jag saknar en sådan simpel detalj som att inte kunna ändra namn på appar. Då känns det som en försämring trots att det kanske tillkommit säkerhetsfunktioner, batterioptimeringar och förbättringar som är skitbra men som jobbar i det dolda.

    När jag först hade uppdaterat till 12.1 så visade sig inte warp-charge på skärmen, det gör det nu !
     
    Last edited: 7 dec 2022
    Leo83 gillar detta.
  7. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    GM1913_11.H.32 är här för OnePlus 7pro

    Version
    MP3 (ljudet kommer bli krispigare i denna version)

    Nästa version MP4 får bildförbättringar.

    Screenshot_2023-01-07-17-10-45-29_82c2b94334496b2dcb6a8708ac4aa2b9.jpg



    Hoppas humorn når fram
     
  8. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Nu undrar jag om patchen i mobil kommunikation är att uppdatera kodex inom VoLTE.
     
    Henrik_A gillar detta.
  9. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Detta blir den sista uppdateringen enligt en uppdatering på deras hemsida.

    "
    Changelog



    • System
      • Integrates the December 2022 Android security patch to enhance system security.
      • Improves system stability and performance.

    • Communication
      • Improves the stability of mobile network connections.

    According to the maintenance schedule, MP3 will be the last build for OnePlus 7/7 Pro, thank you all for your help and attention to OnePlus."
     
    jnsson gillar detta.
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    OnePlus Community

    Det var ju fan dåligt. Android 12 har generellt varit rätt dålig då det är basen för den nya typen av Android. Men det blev mer än 3 år av uppdateringar, om 7T/Pro släpptes 2019 september så går det redan gått 3 år. Trodde att man skulle få säkerhets uppdateringar men att OPPO istället väntade med det och lanserade Android 13 som tröst pris.
     
    Henrik_A gillar detta.
  11. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Rätt ruttet av dom att säga att telefonen är EOL och lägga till en survey. Sedan 3 serien är denna serie den ända med 2 OS uppdateringar och 3 år av säkerhet. Dom lovade väl vendor security för 2023? Både Pixel 4 och S10 Snapdragon har fått Android 13.
     
    Henrik_A gillar detta.
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det stämmer inte. OnePlus 7 lanserades med Android 9, och stannar på Android 12 vilket ger 3 OS uppgraderingar.
     
  13. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Hmm, du har rätt. Men Oneplus som är snål följer inte trenden. snapdragon 855 började med Android 10 hos många modeler. 7T serien borde får Android 13 då den började med 10. normala 7:an får då en bonus.
     
    Last edited: 9 jan 2023
    Henrik_A gillar detta.
  14. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Det där att 7T och 7T pro lanserades med 10 är faktiskt en av sakerna som gjorde att jag blev lite förvånad att de nu slutar supporta även den. Changeloggen verkar vara identisk med, tycker också att vanliga 7:an skulle kunna få hänga med som bonus då.

    Sedan kommer jag inte ifrån det faktum att telefonen fortfarande är rysligt kompetent, enda anledningen måste stavas pengar. Hårdvaran rockar på stenhårt även idag tre år senare. Batteriet är dessutom ganska enkelt att byta själv (annars kan man skicka den till oneplus för en rimlig peng).

    Nu går det säkert att flytta över den till 13 genom Evolution X 7.2, men vilka "vanliga" människor förutom oss nördar på Swedroid skulle ens tänka den tanken ?
     
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Om vi tar Oneplus 3 så fick den några månader bonus genom 3T. Man trodde att 7 serien skulle få längre stöd. Men att 3 serien fick 3 uppdateringar är väl att Oneplus körde PR efter Oneplus 2/X fiaskot då dom är ett "litet bolag".

    Yes, ser ingen brådska att köra 5G men 7T kan ha stöd för WIFI6 men man vill inte betala license.

    T.o.m Lineage har sluttat att ge stöd till Android 12, man började November med stöd. Då Android 12 i grunden är dålig hoppade utvecklarna direkt till Android 13.
     
    Last edited: 9 jan 2023
    Henrik_A gillar detta.
  16. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    773
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
  17. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    De har tyvärr inte släppt MP3 än i Europa, man kan verkligen fråga sig varför de går ut med detta släppet och så finns den inte klar att levereras.

    Så jag befinner mig på MP2 fortfarande

    Fortsättning följer...
     
    Boris92 gillar detta.
  18. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    7:e Januari gick de ut med att en uppdatering var på väg, två månader senare har den ännu inte släppts till EU. Det var inget konstigt att Indien fick den först (så brukar det vara) normalt kommer Global och EU några dagar till en vecka senare (lite putsad efter feedback från de indiska användarna).

    Men det hände någonting vid den här uppdateringen, man släppte ganska snart ytterligare en version som kallades MP4 till den indiska marknaden, exakt vad som gick fel med MP3 är svårt att greppa, OnePlus är inte helt transparenta i sin kommunikation. Några buggar skulle korrigeras med den nya versionen så mycket är klart.

    Saker händer och vi är bara människor. Ibland går det fel och det är inte så mycket att göra åt det.

    Det konstiga är nu att MP4 verkar fungera rätt bra utan någon större kritik på deras community, men EU-versionen lyser med sin frånvaro ändå !

    Det gör att jag tvekar rätt hårt på en ny OnePlus (11:an ser rätt smaskig ut på pappret åtminstone).

    Kan jag lita på att de håller sina löften om uppgraderingar ? Min samsung tjänstemobil har ett välfungerande system för uppdateringar och (peppar, peppar) det har varit riskfritt hittills att uppdatera den telefonen, fungerar felfritt efter alla uppdateringar (stora som små).

    Så vad har hänt med OnePlus, har alltid tyckt att det var ett ytterst behagligt och intuitivt system med Oxygen OS sedan min första Oneplus 3, nu är det ett Color OS som är sämre och buggarna vid uppdateringar är alldeles för många (om man ens får dem vill säga).

    Är OnePlus som företag på väg ner fullständigt ? och varför ska jag välja dem vid nästa privata inköp ? Nu lutar jag åt en Nubia Z50 Ultra om den släpps på EU-marknaden.

    Ska ändå säg att kvaliteten på min OP 7 Pro varit helt fantastiskt bra och att batteriet fortfarande har mer än 80% av sin kapacitet kvar, jag gilar den STARKT och har alltid gjort. Den bästa telefonen jag ägt någonsin, där pop-up kameran är en av dess största förtjänster (är allergisk mot stora döda pixlar).
     
  19. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Släng in LineageOS Downloads, det blir som en ny mobil,
    jag kör motsvarande på min 6T.
    Ruskigt trevligt med OTA-uppdateringar i stort sett varje vecka på en så pass gammal lur.
     
    Last edited: 9 mar 2023
    Henrik_A gillar detta.