Är VR utdött?

Diskussion i 'VR - Virtual Reality' startad av Prillinator, 2 feb 2022.

  1. Prillinator

    Prillinator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2019
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Z Flip
    Har precis fått upp ögonen för VR spel, men det verkar vara dött här på Swedroid om detta?

    Har skaffat Meta Oculus Quest 2
    Protube magtube vr carbon, Bobovr F2 och väntar på Bobovr M2 pro
    Och en massa annat onödigt men kul tillbehör.

    Har aldrig varit en gamer, men prylnörd! Har köpt en hel del konsoller och sedan sålt dom med brakförlust då jag snabbt tröttnat.

    MEN jag tror att detta kan nog hålla mig kvar i spelandet då man får röra på sig en hel del. (Har ju nästan alla bokstävskombinationer man kan ha) så att sitta still är bara att glömma.

    Någon som sitter på några tips på bra spel som gör en intresserad ganska direkt och kanske tips på en bra gaming dator som är godkänd av Oculus/Meta men som inte kostar en förmögenhet då jag inte vet om jag blir kvar i VR träsket?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns en tråd för Quest 2 här där lite titlar osv diskuteras: Oculus Quest 2 - fristående VR-headset

    VR är inte utdött, men de mer påkostade produkterna lyckades aldrig attrahera någon nämnvärd publik, vilket även måste sägas om de enklare tillbehören till telefonerna. Är väl främst Meta som haft någon större framgång så här långt, och det beror kanske på hur simpelt/enkelt det är och att priset är relativt lågt.

    Allt som behövs är en enda produkt och så är man redo att köra inom loppet av några minuter, utan att vara beroende av något annat. Nyckeln är nog att det skall vara så simpelt som möjligt.

    Edit: Såg att tråden jag länkade till ligger under spelkonsoler, borde kanske flyttas in hit egentligen :)
     
    Prillinator och Kristy gillar detta.
  3. Prillinator

    Prillinator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2019
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy Z Flip

    Kalas, tack för det. Skall kolla den tråden.
     
  4. ludvigsvensson

    ludvigsvensson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2023
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    14
    Det är bra att du är intresserad av VR-spel och har investerat i VR-utrustning! Oculus Quest 2 är ett utmärkt fristående VR-headset, och de ytterligare tillbehör du har köpt, som ProTube MagTube VR Carbon och BoboVR F2, bör förbättra din VR-upplevelse.

    Det finns många fantastiska VR-spel som kan avnjutas på Oculus Quest 2, så du kommer säkert att hitta något som intresserar dig. Här är några populära alternativ för att du ska komma igång:

    -Beat Saber: Det här snabba rytmspelet låter dig skära igenom block i takt med musiken.

    -Superhot VR: I detta unika skjutspel i första person får du undvika kulor och slå ut fiender i slow motion.

    -Klättringen: Det här VR-klättringsspelet låter dig klättra i vackra miljöer och utmana dig själv att nå nya höjder.

    -Moss: Det här gulliga actionäventyrsspelet sätter dig i rollen som en liten mus på ett stort äventyr.

    -Job Simulator: Det här knasiga spelet utspelar sig i en robotstyrd framtid där du spelar som en mänsklig arbetare.

    När det gäller en speldator kan Oculus Quest 2 också användas tillsammans med en dator med hjälp av Oculus Link-kabeln, som gör det möjligt att få tillgång till VR-spel för PC. Det är dock viktigt att se till att din dator uppfyller minimikraven för Oculus Link, som du hittar på Oculus webbplats. Det är en bra idé att investera i en dator med minst en 10th Gen Intel Core i5 eller bättre, 8 GB RAM och ett dedikerat grafikkort. Det behöver dock inte vara en toppmodell, det räcker med en mellanklassare.
     
  5. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Lite off-topic kanske, men en investering är något som har möjlighet att ge vinst över tid. Att köpa ett VR-headset är vanlig konsumtion.

    Jag håller dock med TS om att VR i princip är dött idag. Har prövat Oculus och visst, det var en kul upplevelse, men tror det skulle bli ganska jobbigt att ha en gaming-session på 4+ timmar. Är nog därför det aldrig tog av.
     
  6. ludvigsvensson

    ludvigsvensson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2023
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    14
    Du har rätt i att köpet av ett VR-headset betraktas som ett konsumentköp snarare än en investering. VR-tekniken har ännu inte nått en sådan nivå att den kan betraktas som en lönsam investering. Även om VR kan vara en rolig och uppslukande upplevelse har den begränsningar, t.ex. obehag vid långvarig användning och behovet av ett särskilt utrymme för att använda den. Dessutom kan VR-teknikens och VR-innehållets nuvarande status ännu inte motivera kostnaden för många konsumenter. Det är dock värt att nämna att VR-tekniken fortsätter att utvecklas och förbättras, och den kan komma att bli mer allmänt använd i framtiden.
     
  7. moguera

    moguera Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2017
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6
    Tänk om alla andra spel också skulle behöva ta 4+ timmar. Snacka jobbiga fotbollsmatcher, eller boxningsmatcher, slalom åk. Eller att bara vara tvungen att spela krocket eller Monopol i dagar i sträck...
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  9. Oscar Tegni

    Oscar Tegni Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2023
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    10
    Kan inte annat än hålla med den listan, dom spelen är riktigt roliga och håller länge.
     
  10. Ture_Sventon

    Ture_Sventon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag testade ett VR spel när jag var utomlands, jag gillade spelet och hade kunnat tänka mig köpa VR. Men priset är lite väl högt tycker jag. Det borde gå ner ett par tusenlappar först.