Köptråden: iPhone 14 Pro / 14 Pro Max

Diskussion i 'iPhone 14-serien (2022)' startad av Swedroid, 7 sept 2022.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Tycker man att 12 Pro Max är obekväm så tycker man nog att 14 Pro (Max) är det också.

    Jag personligen har inga problem alls med den kantiga designen. Får jag välja så skulle de gärna få göra baksidans kanter lite mjukare men 14 Pro Max är min favorittelefon att ha i handen. Man får ett väldigt bra grepp till skillnad från t.ex. Pixel 7 Pro som känns som en tvål som man ska tappa hela tiden.

    Vad det gäller 14 Pro vs 14 Pro Max så försöker jag varje år vänja mig vid den lilla Pro för den lägre vikten men jag återgår alltid till Pro Max för skärmen och batteritiden. Älskar hur iOS hanterar de större skärmarna där utvecklarna verkligen kan trimma för den exakta viewporten (och inte behöver ta hänsyn till hundratals olika skärmstorlekar och upplösningar som på Android-sidan).
     
    darkshippo och flipp gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker inte kantighet per se är dåligt men kombinationen av kantighet, tunt chassi och hög vikt kändes obekvämt på 12PM för egen del. Dock är 12PM endast 7.4 mm tunn jämfört med 7.9mm på 14PM så den senare kanske i praktiken känns lättare p g a lägre densitet.
     
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    14 Pro Max känns dock inte lätt på något sätt. Det är en väldigt tung telefon. Men det ger en mycket gedigen, lyxig och stabil känsla i handen.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, det förstår jag, var mer en fundering kring 12PM vs. 14PM men egentligen meningslöst att spekulera. :) 14PM är den enda telefon som står ut nu när alla androidlurar mer eller mindre ser lika dana ut så lite sugen på blir man på att testa den men förmodligen är det inget för mig om jag inte blev frälst av 12PM.
     
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    14 Pro Max är en brutalt mycket bättre telefon än 12 Pro Max. Särskilt kameran som är den bästa jag testat i en mobiltelefon (med ProRAW). Men frågan är väl dels om du kommer gilla iOS och hur tungt ergonomin väger (no pun intended) för dig.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha. Ja, när jag hade 12PM en kort stund var det ergonomin, IOS och 60hz som var frånstötande.
     
  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Känns kanske inte som det smartaste att testa en iPhone 14 Pro Max då. iOS blir visserligen bättre från år till år men de huvudsakliga skillnaderna mot Android kvarstår ju. Det är så långt ifrån en Xiaomi som man kan komma på alla sätt.

    Ergonomin är knappast bättre än 12 Pro Max. Allt har ju blivit större och tyngre.

    Skärmen är den bäst kalibrerade av alla mobiler jag testat och har dessutom extremt bra ljusstyrka för soliga sommardagar. 120hz är riktigt smooth på iPhone, aldrig några ryck eller stutter när den skiftar mellan olika uppdateringsfrekvenser.
     
    flipp gillar detta.
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 150

    MINA ENHETER

    Men iPhone 14 pro är ju ingen liten mobil ,den borde tilltala många
     
  9. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fenomenet är att man snabbt blir bortskämd med Max:en, skärmen och batteritiden är enastående och efter nån dag eller två tycker man inte att den är speciellt stor, man vänjer sig fort.
    Men vikten tycker jag själv kan bli lite jobbig.

    (fan, nu blev jag sugen på en bara för det)
     
  10. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Har en 12PM idag. Suktar efter @Magellan1378@Magellan1378 14PM som finns till salu. Är i villhöver bubblan. Fan vad drygt liksom.
     
    inact_046 och polar590 gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Enkelt: bara att slå till :cool:
     
    darkshippo och bernard gillar detta.
  12. Jin1337

    Jin1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2022
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej jag sitter i bilen utanför MediaMarkt och funderar på en 14 Max pro, skulle bli 900kr i månaden (2år)med 2 simkort (tre) ett är.till det mobila bredbandet hemma,jag har ägt Androids sen note 1 och aldrig ägt en Apple produkt. Fick ett barn för 1 vecka sedan och är fotograf i grund och botten och vill mest fota o filma mitt barn. Är det en dålig deal och dålig ide att impulsköpa den ? (Har add så har problem med impulsköp)

    Tack
     
  13. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Skulle rekommendera att köpa från ett ställe som erbjuder öppet köp. Det kan vara svårt att vänja sig vid iOS efter lång tid med Android.
     
  14. Johnnyponken87

    Johnnyponken87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Skulle rekommendera om du har någon kompis som har en gammal iPhone som du kanske kan få låna för att testa på.
     
  15. Jin1337

    Jin1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2022
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag lyckades köra därifrån efter suttit i en kall bil i 45 minuter o velat,ska vänta tills feb-mars o se vad det kommer för mobiler. ;)
     
  16. Johnnyponken87

    Johnnyponken87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2022
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    ja med tanke på att det inte ens var något pangpris eller ens erbjudande att tala om så är det helt rätt val att avstå. Hade förstått om du köpt om det istället låg på typ 549kr/månad för samma paketlösning.
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Som skrivits tidigare i tråden är det dumt att impulsköpa en så dyr mobil. Om du dessutom binder dig till ett abonnemang kan det bli lite kinkigare att sälja telefonen om du inte gillar den (utan att först betala av den). Det finns många som känner osäkerhet kring att köpa en telefon som är på "avbetalning" - även om det är relativt riskfritt numera då operatörerna vanligtvis inte spärrar telefonen om den som står på abonnemanget slutar betala. Men det kan absolut påverka andrahandsvärdet negativt.

    Det är bättre att köpa den på nätet eftersom du då har rätt till retur enligt distansköplagen - även om du tagit den på abonnemang (du returnerar även abonnemanget i det fallet).

    Jag tror absolut att man kan älska iOS och iPhone även om man använt Android under en längre tid. Visst kan det ta en stund att vänja sig vid de mer begränsade anpassningsmöjligheterna men det kommer inte utan en vinst såklart och du kan mycket väl upptäcka egenskaper som du värdesätter mer än att kunna tweaka och trixa in absurdum. Så testa om du är nyfiken, men var inte impulsiv utan planera det så att du kan minimera den ekonomiska förlusten om du inte trivs.

    Lycka till!
     
    Jin1337 gillar detta.
  18. Jin1337

    Jin1337 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2022
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    9
    Tack för svar, mina dagar att flasha in roms och leka med hemskärmar och tweaka är över, jag vill bara ha den bästa mobilkameran egentligen. Hade varit lite spännande att gå över till iphone då det är en ny värld att utforska, och kommit många spel och appar genom åren som inte nått till android.
     
  19. Jonthan

    Jonthan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    578
    Mottagna gillanden:
    383
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 15 pro Max
    Platta:
    IPad Pro 2020
    Gick från Samsung S10+ till en IPhone 12 pro och nu en 14 pro Max (ångrar att jag inte tog den vanliga pron) men ångrar inte en sekund att jag gick över till äpplet faktiskt :)
     
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Vad det gäller bästa mobilkameran så hänger rätt mycket på hur du använder den. Ska du bara peka och klicka och få en så imponerande bild som möjligt direkt är iPhone inte den bästa alltid (även om den är väldigt pålitlig och beter sig ungefär likadant hela tiden). Det är med ProRAW 48 som iPhonen verkligen glänser, men det kräver att man spenderar några sekunder (eller mer) på att öppna RAW-filen i Lightroom (på telefonen), göra snabba justeringar av ljus/färger/skärpa som passar motivet och sen exportera ut den som en 48 megapixlar JPG.

    Jag personligen tycker att det roligaste är att jobba lite med bilderna efter att jag tagit dem. Apple får ofta kritik för att kameran har så få justeringsmöjligheter men fotograferar man i ProRAW så är möjligheterna oändliga och man kan trixa med dem i lugn och ro EFTER att man tagit bilden. Helt överlägset sätt att arbeta då man inte behöver tänka på nät annat än komposition vid själva fototillfället.

    Är du seriöst fotointresserad är iPhone 14 Pro (Max) det bästa på marknaden just nu enligt mig.