Övrigt: Kamera tråden för Galaxy S23 Ultra - dina egna bilder

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av night77, 30 jan 2023.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Snudd på att Pixeln tar bättre 10x-bilder trots att det blir 100% digital zoom.
     
    DioDox, galaxy81 och livinl0ud gillar detta.
  2. DioDox

    DioDox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2023
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    21
    Jag är ingen expert på fotografering eller liknande. Vitbalansen på S23 är inte alls bra som det nämns. Zoomar man in så har S23 bättre detaljer även om det är mer brus i bilden. Pixeln ser bra och ren ut tills man zoomar in och då är den inte lika detaljerad som S23.

    Håller med att Pixeln 10x ser för mina ögon bättre ut än S23 10x. Mer behagligare att titta på Pixeln.

    Samsung får väl fixa till vitbalansen så att det inte blir gulaktig. Borde väl inte vara så svårt att fixa det i kommande uppdatering.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Belz

    Belz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2021
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    278
    Håller med.
    Har testat kameran en hel del nu och det är en del Samsung måste få till.
    Vitbalansen som sagt är inte super. Lutar en hel del åt det röda hållet.
    Allt ser lite för rött/rosa ut helt enkelt.
    Rätt mycket brus även i ganska bra ljusförhållanden, detta förvånade mig en hel del och jag förväntade mig bättre. Jämförde lite med S21U och tycker den hanterade bruset bättre än S23U förutom i väldigt mörka miljöer där S21U är nästan oanvändbar.
    Shutterlagg märks fortfarande.
    Sen när det kommer till zoomkameran (specifikt x10 zoomen) så tycker jag den presterar sämre än min S21U. x3 zoomen funkar bättre dock.

    Video däremot har dom gjort ett väldigt bra lyft med, men helt klart besviken på fotokameran.
    Hoppas på uppdateringar som får till det bättre.
     
    DioDox gillar detta.
  4. Snoddas10

    Snoddas10 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2017
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy 23 Ultra
    Svårt att ta foton på en livlig hundvalp :)

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 3x, 69mm, 0.03s, f/2.52, ISO 1250, 12MP)
     
    Mr-F, Maximus3D, RURAL och 6 andra gillar detta.
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag hade tyvärr på känn att det skulle bli precis så här när de hoppar på en 200mp-sensor som kräver enormt mycket mer resurser från SoC för att generera brusfria bilder med högt dynamiskt omfång. Är ju inte så att den förra 108mp var för lågupplöst och den hade ju samma fysiska storlek så man vinner inget i ljuskänslighet på fler pixlar. Det blir bara mer data att processa för i princip ingen uppenbar vinst.

    Det behöver bli väldigt mycket bättre med uppdateringar. Eller Gcam…
     
    DioDox, katho och Kristy gillar detta.
  6. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Jag har märkt att det blir lite väl mycket rött i vitbalansen, men man kan ju använada filter för att få en annorlunda vitbalans.
    Testar nu filtret svalt på ca 80% vilket fungerar bra i inomhusmiljö kvällstid.
    Men man måste fortfarande dra ner ljuset lite.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Ari

    Ari Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    409

    MINA ENHETER

    Här kommer ett test med samma bild för att jämföra 200/50/12 MP:


    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.02s, f/1.53, ISO 500, 199.76MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.02s, f/1.53, ISO 500, 49.94MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.01s, f/1.53, ISO 800, 12MP)
    Och för att ha något att jämföra med, här är en länk till samma bild med Pixel 7 pro. Som ni ser skiljer det väldigt mkt på hur telefonerna hanterar färger,/vitbalans och verkligheten är betydligt närmare Pixeln i färger.
     
    Last edited: 22 feb 2023
    Mr-F, Puttesson, polar590 och 1 annan gillar detta.
  8. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Vitbalansen ser ojämn ut på ytor som ser ut att ha samma avstånd till ljuskälla och kameran. En del av det här är nog någon automatik som försöker efterjustera vitbalansen från det du ställt in på grund av mycket blandljus, var det ljust ute och relativt stora fönster samtidigt som du hade en del glödlampor i rummet så kan det vara en del av boven, men inte hela.
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    På dessa bilder ger de högupplösta lägena inget direkt värde. 12MP ser skarpast ut och saknar inte direkt några detaljer från 50MP. Det jag gillar med 50MP är att detaljerna är mjukare men det är verkligen marginella skillnader. 200MP är enbart en gimmick. Optiken i dagens mobiltelefoner är för dålig för att man ska få ut nåt extra utöver 50MP.

    Nånstans runt 30MP skulle jag gissa är max för dagens bästa plastoptik och då under optimala förutsättningar.

    Föredrar helt klart Pixel-bilden här då den har naturligare kontrast och färg. S23 Ultra har också väldigt fult brus över hela bilden.
     
    DioDox, Kristy och Ari gillar detta.
  10. Ari

    Ari Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    409

    MINA ENHETER

    Det var helt mörkt ute och bara en rätt svag taklampa i rummet. Men något är off med hur S23U hanterar vitbalans. Särskilt när det är dämpad belysning, det blir ofta väldigt märkligt. Hoppas det är något som Samsung åtgärdar snart.
     
    DioDox, Kristy och mattihp gillar detta.
  11. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Ja, även om vitbalansen vore rättinställd så är det något som inte lirar, syns mycket när man zoomar in över partier på väggen.
     
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Då är det många som blir besvikna på kameran nu
     
  13. Zeaede

    Zeaede Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2023
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    129
    Konstigt alla videos på youtube missat det då
     
  14. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja efter att ha bytt från en 14 Pro Max och tillbringat en vecka på Gran Canaria så är man inte nöjd med kameran. Visst den är mångsidig men bildkvaliteten är långt ifrån bra på många bilder. Och ta en bild på något som rör sig när det inte är perfekt ljus är ju bara att glömma.
    Ibland tar den riktigt ok bilder för att i nästa stund misslyckas totalt. Otrolig skillnad mot iPhone kameran som är konsekvent och sällan misslyckas.

    Tror tyvärr inte uppdateringar kommer att rädda den men kan ju hoppas. Jag är iaf väldigt nära att gå tillbaka till iPhone. Inte bara för kameran dock men den bidrar
     
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Det var många år sedan jag tröttnade på Youtube vad det gäller att få pålitliga objektiva och djupgående intryck av teknik. I princip varenda flaggskepp som släppts de fem senaste åren har fantastisk kamera, inget lagg någonsin och otrolig skärm. Om man ska lita på ”proffs-Youtubers”. Det värsta är väl dessa batteritest när telefonerna får ligga på ett bord och spela videos i flera timmar.

    En tragisk symbolik för hur ytligt allt har blivit. Lite som att tävla i megapixlar eller mängden RAM.
     
    DioDox, Kristy, katho och 2 andra gillar detta.
  16. Sub10

    Sub10 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2020
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    18
    Har ni testat att aktivera snabbtryck på slutare via Camera Assistant? Upplever kameran som mycket rappare på att ta bilder utan att det begränsar kvaliteten på bilderna.
     
  17. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja har aktiverat det men tyckte inte det gjorde någon större skillnad. Fortfarande supersvårt att få en vettig bild på tex ungarna när de rör sig och det inte är fullt dagsljus
     
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Problemet är att den nya 200mp-sensorn faktiskt är mindre ljuskänslig än den som satt i S22 Ultra. Det beror på att pixlarna är mindre och binning är mindre effektivt än att pixlarna från början är större och därmed mer ljusstarka. Man kan nästan gå så långt att påstå att 200 megapixlar i en mobil är en ren scam. Ett enkelt knep för att kunna visa upp en större siffra och lura folk att det är bättre.

    Det finns en anledning att Pixel och iPhone nöjer sig med ~50 MP. Det finns rimliga argument att 50 MP kan ger mer detaljrika bilder än 12 MP. Men över 50 MP medför enbart sämre brusprestanda och dynamiskt omfång. Om inte sensorn blir mycket större fysiskt förstås, men det medför andra problem då optiken är monterad så nära sensorn.

    Pga Samsungs val av en ”skrytsensor” på 200 MP måste de istället undvika höga ISO då det ger massa brus och sämre detaljer. Därför blir slutartiden längre vilket gör det i princip omöjligt att ta skarpa bilder på snabba subjekt i sämre ljusförhållanden. Idiotiskt är bara förnamnet.

    Shutter lag brukar syfta på problemet att bilden inte tas direkt när man trycker på avtryckaren. Det är ett annat problem i Samsungs kameramjukvara som säkert kan fixas med någon extra app (varför man nu ska behöva det?!) men det kommer inte lösa problemet att kameran måste undvika höga ISO.
     
    Last edited: 22 feb 2023
    DioDox, Kristy, katho och 1 annan gillar detta.
  19. Sub10

    Sub10 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2020
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    18
    Ja det här med objekt i rörelse och Samsung är en gåta för alla tyvärr.
     
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Det är ingen gåta alls. Det beror på deras dåliga val av kamerasensor.
     
    Kristy och Sub10 gillar detta.