Övrigt: Kamera tråden för Galaxy S23 Ultra - dina egna bilder

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av night77, 30 jan 2023.

  1. apple95

    apple95 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2013
    Inlägg:
    390
    Mottagna gillanden:
    110
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB
    Testade att ta en bild på snusdosan och redigerade lite. Är inte duktig på att ta foton alls men jag tyckte den blev bra.

    3000x4000
    12MP
    F2.4
    1/50S
    69MM
    ISO 1600
     

    Bifogade filer:

    LFCFredda gillar detta.
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Bildfilen är under 500k så svårt att bedöma kvaliteten men den ser snygg ut och vem gillar inte snusdosor? :D
     
  3. apple95

    apple95 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2013
    Inlägg:
    390
    Mottagna gillanden:
    110
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB
    Okej, jag är ingen expert på fotografier, önska jag kunde lära mig mer om det.
     
    polar590 gillar detta.
  4. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Din bild är nog väldigt skarp och fin på telefonen men när den laddas upp till forumet komprimeras den.

    Du verkar absolut ha en känsla för bilder. Fotografera mer, det är kul :)
     
    DioDox och apple95 gillar detta.
  5. apple95

    apple95 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2013
    Inlägg:
    390
    Mottagna gillanden:
    110
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256GB
    Har du några tips för vilka inställningar man ska köra med? :-) juste jag kom inte på vad ordet var men komprimerad var det eftersom bilden blir säkert suddig när man laddar upp
     
  6. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Ladda upp bilden med hjälp av Forumbilder Mobil-foto.se - Dela bilder i originalupplösning så så slipper du komprimeringen som forumet gör.
     
    apple95 och Kristy gillar detta.
  7. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    501

    MINA ENHETER

    Det råder iaf ingen brist på missuppfattningar och kunskapsluckor här angående vitbalans och 200mpix sensorn. :)

    Angående valet av 200mpix sensorn så kan man såklart tycka att det är enbart för skrytfaktorn eller för att Samsung vill vara värst. Men det har i princip enbart att göra med att de vill kunna binna 16 pixlar till en för att maximera det dynamiska omfånget i 12mpix formatet. Då majoriteten av normala användare kommer att nyttja 12mpix läget så är detta en väldigt bra lösning att fixa det på, andra alternativet är en 1 tums sensor men en sådan kostar betydligt mer att producera.

    Angående vitbalansen så är ju Samsung välkänt för att generellt sett ha en varmare ton i sina bilder, därav gulsticket som man kan se på många bilder. Inget direkt fel med det då exempelvis Canon's sensorer länge har haft mer tryck i den röda färgkanalen pga det ger snyggare porträttbilder. Men det är annars lätt att korrigera i efterarbetet om man plåtar RAW med S20's kameror. Jag ser inget större problem i det och om Samsung vill så kan de fixa detta med en uppdatering av mjukvaran.

    Att det finns ett shutterlag har jag märkt men inte att det skapar några direkt stora problem vid fotograferingstillfället, där gäller det att man som fotograf kan förutse vad som kommer att hända ett par sekunder fram i tiden. Detsamma gäller även när man plåtar med större dyrare kameror där det också finns ett shutterlag. Vad som orsakar det på S23 är förmodligen pixelbinningsprocessen som är rätt så resurskrävande av hela systemet.

    / Magnus
     
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om du syftar på mina inlägg? Jag har inte skrivit ett ord om vitbalans när jag kritiserar valet av 200MP-sensorn. Jag pratar om brusprestanda, dynamiskt omfång och skärpa.

    Upplösning har inget med ljusstyrka att göra. Om du har två sensorer med exakt samma fysisk storlek (som 200MP i S23 Ultra och 108MP i S22 Ultra) så kommer den sensor med lägre upplösning ha större ljuskänslighet då fysiskt stora pixlar ger större effekt än binning (pga den ”overhead” som går förlorad i varje unik pixel).

    Det är därför bilder från S23 Ultra blir brusigare än motsvarande från S22 Ultra. Samsung har nämligen inte utrustat S23 Ultra med en större sensor. Den är exakt lika stor med mindre pixlar.

    Med nuvarande sensorteknologi: Det enda som motiverar en högre sensorupplösning är att optiken klarar av att leverera skärpan som krävs för att ge unik information till varje pixel.

    Med dagens plastoptik i mobiltelefoner ligger denna gräns runt ungefär 20-30 MP.
     
  9. Zeaede

    Zeaede Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2023
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    131
    Skulle jag köpa Iphone Max Pro 14 512 G gb skulle den kunna kosta uppemot 27000 kr beroende var man köper med motsvarande abonnemang.. som lägst 6000 kr dyrare än vad jag betalar för S23

    Kör den här ett tag efter haft S9 i 5 år, avvaktar något år kanske
     
  10. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    501

    MINA ENHETER

    Har jag ens nämnt dig i mitt inlägg Magellan? du verkar känna dig utpekad och ta åt dig även om jag inte ens har nämnt dig i mitt inlägg. Kanske dags att kliva av den höga hästen du sitter på.

    Pixelstorleken är en sak, men inte den enda variabeln som påverkar det dynamiska omfånget. Saker så som sensortekniken, dvs BSI eller stackad sensor avgör också och då spelar pixelstorleken mindre roll. Binning är ett alternativ till BSI och stackning som fungerar väl på små mobilsensorer.

    Det måste tydligen repeteras igen, sensorn i S23 Ultra dvs 200mpix är främst tänkt att användas i binnat läge dvs antingen i 50mpix läget eller helst i 12mpix. INTE i 200mpix! att detta ska vara så svårt att förstå för vissa är en gåta. Därav kan man fortfarande nyttja linselement i plast då det inte behövs bättre optik för detaljåtergivningen.

    / Magnus
     
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Mig veterligen har ingen annan kritiserat 200MP-sensorn än jag. Du kan ju använda forumets citeringsfunktion om du vill bemöta felaktiga påståenden i tråden istället för att kasta ur en generell anklagelse om kunskapsluckor.
     
  12. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 285
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    easy guys @Magellan1378@Magellan1378 @Maximus3D@Maximus3D , låt bli o fokusera på vad tråden syftar på o låt oss utnyttja era kunskaper i de specifika områden.
     
    DioDox, RuffyMan, Kristy och 1 annan gillar detta.
  13. Ari

    Ari Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    409

    MINA ENHETER

    Gick ut och tog lite bilder i mörker också. Ni kanske är trötta på mina jämförelser, så ska ge mig nu.

    200/50/12 MP. En bild i nattläget. Sen 3X och sist 10X.

    /Edit: Ser nu att den verkar ha kört digital zoom på 10X-läget. Väldigt märkligt. Måste bero på att det var så mörkt?

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.05s, f/1.53, ISO 1250, 199.76MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.04s, f/1.53, ISO 1600, 49.94MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.05s, f/1.53, ISO 1250, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 1x, 23mm, 0.06s, f/1.53, ISO 1250, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 3x, 69mm, 0.03s, f/2.52, ISO 2000, 12MP)

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 3x, 69mm, 0.04s, f/2.52, ISO 3200, 12MP)

    Motsvarande bilder (förutom 50/200MP då) för Pixel 7 pro finns här:
    Mobil-foto.se - Dela bilder i originalupplösning
     
    Mr-F, Taskman, LFCFredda och 5 andra gillar detta.
  14. Zeaede

    Zeaede Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2023
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    131
    Så pass många inställningar, man vet knappt var man ska börja
     
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Med Camera Assistant kan du stänga av att den automatiskt byter objektiv vid olika ljusförhållanden.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Ari

    Ari Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    409

    MINA ENHETER

    Tack, gick tillbaks och tog "samma" bild med 10x. Blev inte så överdrivet mycket bättre.

    [​IMG]
    Taget med Samsung Galaxy S23 Ultra (Stock camera, 10x, 230mm, 0.06s, f/4.58, ISO 3200, 12MP)
     
    Mr-F och Kristy gillar detta.
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Tele-linserna är tyvärr rätt mediokra i dåligt ljus. Förstoringen gör bilden mycket mörkare. Samma problem på systemkameror.
     
    Ari gillar detta.
  18. ernad

    ernad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag filmade med 8k och när jag kollar videon på datorn ser det ut som att det finns för mycket pixlar så det nästan ser pixligt ut? Kan det vara för att jag kollar på en 1920x1080 skärm eller? Pga VLC?
     
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det är digital zoom från 3x så det kommer se rätt dåligt ut.
     
    ernad gillar detta.
  20. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Det är väl alltid trevligt med jämförelser
     
    Taskman och Kristy gillar detta.