Program som startar efter omstart

Diskussion i 'Hero' startad av difference, 21 okt 2009.

  1. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Hejsan,

    Kör med Taskpanel och ser att gmail, footprints, album etc ligger igång efter en omstart av telefonen. Går detta att stänga av? Använder inte Gmail-applikationen, ej heller footprints. Och varför är album startat då jag inte ens gått in i det?
     
  2. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Oroa dig inte så mycket vilka program som kör i bakgrunden. Du har inte köpt en windowsmobil :)

    Android startar och stänger program efter behov och verkar dessutom lära sig vilka program du använder. Efter uppdateringen såg jag ofta program som jag aldrig använde var igång i bakgrunden men nu några veckor senare är det bara program jag använder.

    Om du håller på och stänger program med Taskpanel kommer det bara leda till att Android startar dessa igen eftersom det finns utrymme för dom i minnet och när det sker kan telefonen upplevas som seg. Stäng därför bara program som krånglar.

    Det du kan göra är att stoppa automatiska uppdateringar på sånt du inte använder, då kommer telefonen få mindre att göra.
     
  3. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jo alltså jag förstår Androids hantering. Men om man startar väldigt många program och det är lite minne kvar så blir telefonen ibland lite segare. Det är ju väldigt många som rapporterat detta. Så därför känns det som man vill stänga av det man inte använder... Och drar det inte mer batteri när program ligger igång trots att de är idle? För de tar ju upp minne och då troligvis åtminstone lite CPU-kraft?

    I och för sig är det bara när jag kör Spotify som jag upplevt att det blivit lite segare att starta andra program och "slidea" osv. Men det är väl Spotify som inte är så optimerat kanske.

    Det som stör mig mest är att textinmatning verkar sega lite då och då. Även om jag stänger av precis alla tasks med Taskpanel så kan det fortsätta alt. komma tillbaka kvickt för att sedan försvinna. Men det kanske blir bättre i kommande uppdateringar då det tydligen var ännu värre i näst senaste ROMen.
     
  4. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Ladda ner Astro och kolla vad som tar kraft. Med den kan du kolla hur mycket CPU och minne alla processer som är igång drar.
    När jag kollar min så drar bakgrundsprocesserna i princip inget.

    Det är nog en bra gissning att Spotify är boven, jag har inte provat Spotify själv men jag vet att min mobil blir aningen segare när jag spelar musik med den inbyggda spelaren.
     
  5. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Kan testa det. Men har även installerat Spare Parts och den visar ju t.ex. hur mkt CPU som används relativt sett till Androids systemprocess. Men kan testa Astro också.

    En sak som stör mig med att ha många processer igång och inte döda något är att Taskiller (som jag testade under någon dag) tycker att 5 processer är max, om det körs fler blir den röd och tycker man ska döda. Liknande med Taskpanel. Den har inställningar för att auto-döda valda processer t.ex. då mindre än 50 MB är ledigt. Man har ju nästan aldrig 50 MB ledigt om man inte dödar processer/program...
     
  6. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Spare parts är bra för att kolla i efterhand om något har dragit onormalt mycket kraft, med Astro kan du kolla i realtid precis dom aktivitetshanteraren i windows.
     
  7. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ja just det. Ska testa det.

    Men ang att textinmatning slöar ibland (då och då ganska mycket). Har du märkt detta också?

    Edit:
    Kollat i Astro nu. Verkar inte vara något som drar direkt mycket förtom att "E-post" hoppar upp på 6-7% då och då. Antar att det är när den kollar efter ny post, trots att 6-7% känns mycket för att bara kolla efter ny post i bakgrunden.

    Dock ser jag under "Processes"-fliken att "app_process" längst ner ligger och drar 40% mest hela tiden, ibland spikar den upp på 60-70%.

    Slutligen: Vad betyder "EMPTY" bredvid vissa Apps?

    Hoppas du kan/vill svara på mina återstående frågot om textinmatnings-segandet och de andra frågorna angående process-övervakaren i Astero.
     
    Last edited: 21 okt 2009
  8. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

  9. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    någon kommentar till det jag skrev om en app_process som tiggare rätt mkr CPU idle?

    Tack för dina övriga svar och tips.
     
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Minnet är ju till för att användas. Sedan är ju Linux hantering av processer lite annorlunda än Windows. :)
     
  11. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Det konstiga är att jag inte ser ett mönster i de gånger min Hero segar, behöver inte bero på att jag har mycket igång eller inte. Använde taskiller frekvent ett tag men lade ned det då jag inte upplevde nån förbättring, den blev snarare instabilare efter ett tag.

    Allvarligt talat så laggar min en del till & från, tyckte den blev så bra direkt efter uppdateringen men nu laggar den till & från vid skärmbyten, tar emellanåt en evighet på sig att starta handcent m.m. Textinmatningen funkar oftast bra men trögar till sig emellanåt...

    Jag startar om den minst varannan dag då jag tycker den segat ned sig för mycket & är inte sådär jättenöjd just nu. Det är inget jätteproblem men vissa saker segar bara för mycket, typ efter telefonsamtal så står allt ibland still en stund innan jag kan göra nåt annat. Originalkontaktboken segar extremt mycket & den andra jag använder (kommer inte ihåg namnet) går inte heller så smidigt som direkt efter uppdateringen. Att bläddra i bilder rycker.

    Fan va negativ jag blev :rolleyes:I det stora hela så har jag jättekul men jag hoppas att det flyter bättre för mig efter nästa uppdatering...
     
  12. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag har en uptime på 19 dagar nu och den är precis lika snabb och rapp som dagen jag startade om den.
     
  13. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Det är svårt att säga vilken app den är kopplad till men Astro sjäv kan dra så mycket när det är igång. Jämför minnesanvändning så kan du nog lista ut vilken det är.

    Vet inte vad dom menar med Empty men när jag kollar vilka det står det på min så är det program som jag inte har använt på en stund.
     
  14. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag ligger lite efter, bara 276 timmar sen jag fick slut på batteriet och telefonen stängde av sig själv:(
    Jag vet inte när jag startade om den senast men det var flera veckor sedan och jag vill minnas att det var för att jag inte fick igång datauppkopplingen. Nu brukar jag lösa det genom att sätta på flygplansläge eller söka nätverk på nytt.

    Jag använder inte något program för att stänga appar och processer automatiskt utan bara när nån har hängt sig, vilket händer ytterst sällan. När jag är hemma så släcker jag inte skärmen med knappen utan låter den slockna själv. Läste nått om att man då låter telefonen jobba klart och den inte behöver fortsätta när man tänder skärmen igen för att använda telefon.

    Jag vet inte om det finns nån sanning i det hela men jag har som sagt snart 12 dagars upptid och telefonen är lika rapp nu som när den startades :D
     
  15. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Tror det är pga Spotify och liknande som textinmatningen kan sega. Och det tänker jag ta. Aldrig att jag dukar ut Spotify. Fast. Nu skriver jag från Heron o textinmatningen segar då o då. Har inte ens kört Spotify. Startade om innan jag gick o la mig j har bara surfat sedan dess. Lite trist........

    Ang batteri. Läste en artikel om Sprint o deras version av Hero. Den har problem med att original sms-appet suger ut batteriet då man inte använder telefonen. Att man skulle. använda ett externt sms-appet tills problemet lösts. Men om man hade detta problem skulle väl spare parts visa att sms-appet dragit mer CPU än allt annat o nästan lika mkr som Android system?

    Sen tror jag att de som påstår sig inte märka nåt har lägre krav och/eller använder telefonen i mycket mindre skala och utan att köra lika mkt program på samma gång...
     
  16. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Sen ang batteritiden får man väl inse att detta är en liten dator och att man använder den som en sådan, åtminstone jag. Musik (mestadels via Spotify eller annan stream-app) 2-3 h per dag. Surf 2-3 h per dag. 20-50 sms och 10-30 min snack varje dag. Så det är väl kanske inte så lustigt att jag behöver ladda varje kväll? Har inte GPS/BT/WiFi aktiverat förutom då jag använder det. Dock konstant mobildata såklart (vad vore en smartphone utan det?!).
     
  17. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Med Spare parts skulle du mycket riktigt upptäcka om sms-appen drar onormalt mycket. Har inte läst något om att den europeiska Hjälten har problem med att sms-appen skulle dra ur batteriet så det kan vara ett lokalt problem där borta.

    Jag använder min Hjälte hårt och har inte låga krav. Min reagerar omedelbart på allt jag gör men att det sen kan ta 1 sekund för den att starta ett program jag inte har använt på länge är väl inget konstigt. Jämfört med min gamla w800i så är Hjälten snabb som blixten. Enda gångerna jag tycker att den kan vara lite långsam är när jag spelar musik och använder My tracks och kanske även Glympse samtidigt, får jag då ett sms som jag svarar på så tar det lite längre tid för ordlistan att hänga med. Men den blir inte störande långsam ens då.

    Man få som du sa inse att det är en liten dator så om du låter den göra många cpu-tunga saker så kommer den att gå lite långsammare. Om den däremot segar och inte reagerar när du inte belastar den så är det nått som är fel. Antingen beror det på att en app har hängt sig och behöver stoppas, eller att du har nått program som automatiskt stänger ner processer som då Android måste återstarta vilket tar kraft eller så har något blivit fel med telefonen.