Huawei FreeBuds 5

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av Oceanic, 18 mar 2023.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Huawei freebuds släpps 23e mars har läckt lite teasers samt bild på kartongen som bekräftar codex. Designen ser intressant ut mikrofonerna ser också rätt stora ut så de kanske blir bra samtalskvalite. Ska bli spännade att se vad de lyckats åstadkomma med brusreduceringen trots semi öppen design.

    upload_2023-3-18_6-35-10.png

    upload_2023-3-18_6-35-32.png
     
    bernard och Krille1869 gillar detta.
  2. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Ser ut som random vibrator från martinshop. Tur man får två
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Bra fantasi du har då ja kanske ser ut mer som. Det än en vattendroppe :)

    Men ja det ska bli mycket spännade.
    Hoppas de kommer vara något banbrytande vad det gäller ljud och samtals kvalité.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  5. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Fantasi? Nej dom är alltså väldigt lika, därav min kommentar. Men visst hoppa också dom är bra. Dock tveksam då det är från Huawei.
     

    Bifogade filer:

  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja alltså.. De är ju semiöppna lurar med dess fördelar och nackdelar.

    Jag vill ha semi öppna för att jag har dom på jobbet och vill höra omgivningen men om man kan få lite aktiv brusreducering som tar bort det värsta är det ett stort plus
     
  7. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 712
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Är semi öppna som airpods (de utan pluggarna)? :)
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Japp
     
    Dashio gillar detta.
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Gillar att det fortfarande kommer nya hörlurar med halv öppen design utan proppar.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja de har helt klart som plats tex på jobbet.. Där. Man behöver höra omgivningen
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har nu haft lurarna ett tag så tänkte dela med mig lite av min upplevelse med dem.

    Jag har små hörselgångar vilket gör att jag måste använda semiöppna lurar, åtminstonde av de jag provat hittils är möjligt att de med bygel kan funka ändå.

    Hur som helst jag har ägt freebuds 3 och freebuds 4. Jag har varit väldigt nöjd med alla dessa.

    Freebuds 3 blev lite obekväma efter ca 2 timmar. Freebuds 4 blev ljudkvaliten och komfort mycket bättre.
    Ljudkvaliten på samtal blev också bättre med freebuds 4. Batteritiden har ju kunnat vara bättre på dessa

    Freebuds 5 har jag nu haft i ca 2 månader.

    Jag var skeptisk till designen på dessa, rent estetiskt så försöker de ju skapa något nytt men hurvida man tycker dom är snygga eller inte är en smaksak, men jag gillar åtminstonde att de försökt skapa något ny, själva designen är inget jag tänker mycket på vid dagligt bruk.

    Hörlurarna passar väldigt bra i öronen, komforten har blivit förbättrat betydligt jämfört med freebuds 4, du kan utan problem ha dessa i hela dagen och du glömmer bort att du har dom i...

    En nackdel är kanske att de lättare glider ur öronen men detta är främst ett problem om du motionerar eller gymmar osv. Det finns eartips man kan sätta på som förmodligen råder bot på det problemet, jag har själv inte använt dem men de fyller nog sin funktion dessvärre är de lite för bökiga att få på för att man ska orka använda dom när man tex är ute och vandrar... men jag kanske ändå överväger att göra det nästa gång jag vandrar för de gled nämligen ut ur örat utan att jag märkte något, ja att hitta dessa i skogen lär ju inte bli lätt tänkte jag så jag var helt inställd på att behöva köpa nya, jag gick tillbaka på vandringensleden i ca en kvart utan att se dessa lurar, de borde ses rätt tydligt med tanke på den silvriga designen, jag hitta dom. Sedan kom jag på det finns en funktion i Huawei Life appen "find my phones" ,
    När jag aktiverade denna funktionen så hörde jag ljudet från dom efter jag gått en bit... jag var imponera på vilket långt avstånd jag hörde dessa... ljudet som spelas upp i lurarna påminner om klockspel, ja så denna funktionen sparade mig 1590 kronor och det äär jag väldigt taacksam för.

    Ljudmässigt är freebuds 5 en monumental förbättring, basen imponerar med frekvensomgång ned till 16hz, med tanke på att det är semiöppna lurar är det väldigt imponerande.

    Diskanten är också varm och tröttar inte ut öronen allt för mycket.
    Ljudet är väldigt stort och brett med bra detaljrikedom i diskanten.

    Det finns möjligthet att göra egna EQ presets, och det finns några färdiga, varav default passar för det mesta och bass boost är bra till viss mycket.

    Det är väl här jag kan se det enda dom inte lyckas helt med, dvs default läget, det låter för det mesta väldigt bra, med default läget med vissa mixar är väldigt bassfattiga, så med viss muisk och produktioner kan bass boost läget öppna upp mixen med mer bas, men det blir också på bekonstand av detaljrikedom då basen blöder över lite till midrange och diskant, det skapas en allmän "förvrängning" av ljudet vilket funkar bättre på vissa mixar än andra.. man får prova sig fram. Vissa recensenter skriver att de har bass boost läget aktiverat hela tiden jag personligen har inte det...inte finner ett behov av att switcha beroende på album. Hade önskat man kunde switcha på något enkelt sätt mellan olika presets med hjälp av gesatures.

    Jag tycker personligen dessa låter bäst på elektronsik musik. Vassa elgitarrer kan fortfarande bli lite jobbigt att lyssna på pga diskanten men det går också att justera i EQ...

    Samtalskvaliten påminner mycket om Freebuds 4, men det dom fixat nu är att det har blivit bättre på att filtrera bort vindbrus så funkar bättre att prata med dessa i vind än tidigare, freebuds 4 var väldigt känsliga för detta. I tysta förhållanden är micken mycket bra och rösten blir väldigt tydlig med bra volymstyrka likt freebuds 4, freebuds 5 är ungefär lika dåliga på att filtrera bort med sporadiska ljud dessvärre som tex att när man öppnar och stänger dörrar på kontor.

    Batteritiden kunde varit bättre men acceptabel men de laddas extremt snabbt nu...

    Noise canceling har blivit betydligt bättre funkar bra att tex filterera bort billjud och köksfläkten när man står och lagar mat eller om man kör på luftrenaren på full effekt. Men den tar inte bort ljudet helt utan snarar sänker ljudnivån.

    För mig är dessa lurar en fullträff då man får det bästa man kan tänka sig för ett par semiöppna...
    I denna kategorin tror jag inte det finns någon konkurrent... Ljudet är enormt imponerande även för mig sim är kräsen vad det gäller ljud och jag kan föredra dessa ibland framför mina edifier stax spirit s3 ibland, förutom om man vill lyssna på metal med hög volym då föredrar jag ofta Edifer lurarna, men detaljerikedom och hur bra de låter är imponerande...

    Lyssnar man på Hip hop osv så lär basen vara tillfredställande och man kan med hip hop använda bass boost läget hela tiden anser jag...

    Jag lyssnar mkt på ambient musik och för detta imponerar ljudet...
    Det enda jag kan önska är bätter dynamisk omfång.

    Huawei life appen gillar jag speciellt funktionen där jag kan välja vilken enhet den ska koppla upp till är lättare att koppla lurarna till tex tv i än att behöva göra det med fjärrkontrollen på tvn.
     
    Last edited: 29 aug 2023
    erik.rahm gillar detta.