Hjälp med senior mobil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av RickyRickSwe, 7 sept 2022.

  1. Xomilpa

    Xomilpa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    39
    När jag läste inlägget i morse fick jag uppfattningen att den Doro jag hänvisar ovan, skulle fungera.
    Nu får jag intrycket att hon hör så illa att hon har, eller behöver, inprovade hörapparater.
    Jag är 80+ har nedsatt hörsel och har använt hörapparat i drygt ett år. Efter konsulterat min gravt hörselskadade kompis, inköpte jag en ny mobil med Bluetooth funktion som kan kommunicera med min hörapparat. Jag svarar på mobilen som vanligt men det mottagande ljudet kommer direkt i hörapparaterna med utomordentligt ljud. Mycket bättre än mobilens egen högtalare. Jag pratar i mikrofonen på min mobil, vilket inte är särskilt praktiskt, men är man tekniknörd står man ut med sådant. Kom på att om jag har mobilen i en bröstficka i jackan eller skjortan med mikrofonen uppåt, hör min samtalspartner ljudet helt perfekt.
    Mina hörapparater är av märket Oticon.
    Min mobil är Samsung S22 cirka 8000:-.
    Min kompis mobil är en Iphone cirka 10000:-. Ljudkvaliteten i hans mikrofon är enligt min mening ej godtagbar. Klart sämre än Android-mobilerna.
    Min audionom begriper ingenting av detta tekniska. Blir det aktuellt se till hitta ett proffs. Tekniken är i sin linda och de tekniska prylarna "snackar" inte alltid tillsammans.
    Men, man behöver nog inte såå avancerade delar som jag har.
     
    pirum, RickyRickSwe, Nicole och 1 annan gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har en Phonak PT-90 hörapparat och vid samtal används hörapparatens mikrofon på gott och ont.
    Fördelen är att mikrofonen följer med en runt, nackdelen är i miljöer som är lite ljud runt omkring (ex. när man är ute och går och det blåser så hör motparten knappt vad man säger), då får jag slå av bluetooth och hålla luren mot örat och har svårt att höra vad motparten säger... :(

    Jag har påtalat det för supporten (för hörapparaten) och de håller med om att det borde gå att använda mobilens mikrofon när man så önskar...
     
    Kristy, bernard och RickyRickSwe gillar detta.
  3. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Det blev min gamla Nokia 1600 2G tele med headset och Halebop tills vidare. Det tycks funka någorlunda. Dock lever ju inte 2G så länge till, men det lägger problemet lite på framtiden. Kopparlinan släcks ju denna månaden, så det blev en akut lösning.
     
    Buzz, Kristy och Winter gillar detta.
  4. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Jag tror att jag äntligen hittat en lur som skulle passa henne.
    Doro 4100H
    Någon som har nån erfarenhet av denna?
     
  5. Sebbe111

    Sebbe111 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2022
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    69
    Kan en begagnad iPhone kanske vara något? Det ska ju komma någon slags tillgänglighets-inställning som förenklar gränssnittet i nästa iOS som man kan sätta på sen. Tycker det ser mycket simplare ut än många seniortelefoner.
    Skärmklipp12.PNG Skärmklipp13.PNG
    Länk
     
    Last edited: 26 maj 2023
    Kristy gillar detta.
  6. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Nej det räknar jag som omöjligt. Det skall vara så nära 1980-tal det går. Utseende och känsla som förr. En "riktig" lur att hålla i osv. Hon är 85 bast o kan aldrig lära sig någon nyare telefon. Det var därför jag undrade just om Doro 4100H, som verkar vara vettig.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Den måste ju klart mycket enklare att hantera jämfört med en mobil om man bara avser att ha den hemma.
     
    RickyRickSwe gillar detta.
  8. Sebbe111

    Sebbe111 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2022
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    69
    Okej, förstår. Har tyvärr ingen erfarenhet av den modellen du skrev om, men tycker också den verkar vara vettig från bilderna.
     
    RickyRickSwe gillar detta.
  9. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Japp dock verkar det vara svårt att hitta fakta från användare på nätet. Det var därför jag tog en chans o frågade här om någon ev hade nån erfarenhet av just den modellen. Tror faktiskt att man kan köpa den från Telia med abonnemang, så jag tänkte att någon som fått kopparlinan stängd kanske hade hoppat på denna modell.
     
    Sebbe111 gillar detta.
  10. cyberfriend

    cyberfriend Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2022
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    16
    Jag hjälpte svärfar att installera en sån förra veckan, och den fungerade bra.
    Han har dock inga problem med hörseln, så jag testade ingen koppling med hörapparat eller liknande.
    Men det var en rejäl ringsignal som jag fick hjälpa honom att sänka.

    Den är ansluten till elnätet hela tiden och har även ett batteri, så man kan använda den även om det blir strömavbrott och man behöver inte komma ihåg att ladda den.

    Den har även en rejäl antenn, så jag tänker att den borde kunna ha lite bättre mottagning än en smartphone?

    Det blir ton när man lyfter luren, men efter att ha slagit numret så måste man trycka på grön lurknapp på telefonen för att ringa upp. Vet inte om man måste göra det när man svarar också. Det tyckte jag var lite synd.

    Han har även en doro 8110. Jag kan inte se att den är så mycket enklare att använda än en vanlig smartphone som man har satt i enkelt läge?
    Han tycker iaf att det är krångligt.

    Jag har även hjälpt honom att fixa fello abonnemang på doro 8110.
    155 kr för 28 gb tycker jag var ett fynd.
    Innan hade han comviq kontantkort standard, som han kämpade med att fylla på med suddiga värdebevis och pengarna försvann extremt fort när han ringde.

    På doro 4100H har han halebop go så att varje samtal kostar 2 kr.
     
    Nicole, RickyRickSwe, Heleg och 1 annan gillar detta.
  11. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    STORT TACK för att du tog dig tid att skriva detta utförliga svar!
    Vet du om Doron 4100H har bra volym i luren och om det går att ställa upp rejält? Mossan har ju mycket dålig hörsel, men hon kan ändå höra ljudet (på max) någorlunda från dom hon pratar med på min väldigt gamla Nokia 1600.
     
    Last edited: 27 maj 2023
    Nicole gillar detta.
  12. Xomilpa

    Xomilpa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    39
    Om Doro 4100H.

    Det är tydligen en ganska ny produkt. Ett utmärkt alternativ. Bra mycket billigare än alternativ med smart phone. Ögnade igenom manualen. Är rena julafton för en tekniknörd. Kan tänka mig den går programmera så den blir enkel att använda. Ser att den fungerar med LTE på 4G nätet, vilket innebär att ljudkvaliteten är mycket bra.
    Jag skulle köpa en för att prova. Hos de varuhus jag har i närheten har man öppet köp i 30 dagar, 60 dagar om man är medlem. Se till att kartongen är oskadad.

    Abonnemang.
    Telias abonnemang kostar 24 månader x 249 kr/mån, alltså 5976 kronor.

    Mitt förslag. Köpa en Doro 4100H för cirka 1400:-
    Ta ett abonnemang "Över 55" hos Hallon. Priset är 99 kr/mån med begränsad surf. (Vad ska man med surf till med Doro 4100H?) Vi gamlingar surfar inte på internet. Vi ringer.
    Hallon tycks alltid ha en introduktionsrabatt. Normalt 49:- de första tre månaderna. Just idag är det 10:- i tre månader.
    Då är min kalkyl för 24 månader: 3x49 + 21x99= 2226:-
    Lägg till telefonen ca 1400:-
    Totalt 3 626:-

    En fördel med Hallon, tycker vi, är att det skickas inga fakturor, ingen fakturerings avgift, inga SMS. Endast en debitering på betalkortet varje månad med 99 kronor.
     
    RickyRickSwe och chraist gillar detta.
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Om man vill spara ytterligare några kronor

    2x47,5 + 22x95 = 2185


    Fello
    Screenshot_20230527_084315_Samsung Internet.jpg
     
    Last edited: 27 maj 2023
    KTM, RickyRickSwe, chraist och 1 annan gillar detta.
  14. RickyRickSwe

    RickyRickSwe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER


    Tackar för svaret.

    Jag tror att jag köper en sådan till henne. Ska kolla var närmsta fysiska butik ligger.

    Dock tänkte jag att jag skulle flytta kortet från hennes Nokia till denna telefon i så fall. Där har hon Halebop kontantkort. Det kostar bara 2 kr per samtal, oavsett längd, och hon ringer inte speciellt mycket. Så jag tror att det blir det billigaste alternativet.
     
    Kristy och Nicole gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Tänk på att gamla simkort ofta inte går att ta ut mindre sim på så du kanske måste beställa ett nytt simkort.
     
    Kristy och Nicole gillar detta.
  16. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Går att klippa till :P speaking from experience ;)
     
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Självetvis men utan en speciell klippare är det inte så enkelt och de flesta operatörer skickar ändå ut nya simkort utan att debitera något...
     
    Kristy gillar detta.
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    True, kan ibland vara så att det behövs ett nytt SIM.

    Äsch, YOLO som kidsen sa för några år sedan, klippt med en vanlig sax :D