Seriöst, funkar GPS:en för nån..?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av emilanderas, 25 okt 2010.

  1. dyallo

    dyallo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gick runt i halmstad igår, fick lock på några sekunder å den följde mig exakt. Använde den ca en timme.
     
  2. emilanderas

    emilanderas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För många är detta säkert ok. GPSen visar ju ganska precis var du sprungit. Men för oss som kräver hög precision är detta oacceptabelt. När man löptränar ger detta knappast pålitliga resultat.

    Använder cardiotrainer pro.

    Väntar på nästa uppdatering. Annars är frågan om man inte får gå tillbaka till HTC. Gillar dock SGS skarpt för övrigt...
     
  3. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    I somras var jag på mc semester genom Europa, gps fungera inte överhuvudtaget. Fick väl låsning en eller två ggr på en vecka. Testade massa ggr. Men väl hemma i Sverige igen så fungerade den som det ska.. o_O
     
  4. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 016
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Använder extern puck istället. Den i telefonen låtsas jag som om den inte finns. Det blir då: Gps, finns det en sådan, hade jag ingen aning om?
     
  5. Optimus-Q

    Optimus-Q Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    man börjar undra om det är problem med hårdvaran...
     
  6. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Jag har inte fått gps att låsa ens när jag sitter i bilen, utanför bilen funkar det iaf. Har inte provat jättemycket ännu dock.

    Med min andra android har aldrig haft problem att låsa i bilen eller så.
     
  7. petterekman

    petterekman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni som är insatta i ämnet: Vad är en acceptabel differens på ens position då man trackar med ex.vis. MyTracks, Runkeeper eller liknande??
    Har bara provat min GPS 2 gånger nu, en gång med 2.1 och nu med 2.2 och med de inställningar som rekommenderas i "fixen", och den är ju betydligt bättre nu än första gången, dock kan den fortfarande tycka att jag befunnit mig upp till 40m bort från var jag verkligen promenerat vilket jag tycker är alldeles för stor felmarginal. 10m skulle kännas mera rimligt (speciellt då det inte är särskilt dåliga förhållanden).
     
  8. emilanderas

    emilanderas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nä, 10 meter är heller inte acceptabelt. Med min Hero såg man på plottarna att jag sprungit på stigen/vägen hela tiden. Ytterst sällan någon avvikelse. Dessutom ger samma runda nästan exakt sammma avstånd varje gång jag springer den. Med SGSen är inget av det ens i närheten. Med cardiotrainer inställd på bästa upplösning och uppdatering så skiljer det nån enstaka meter med en riktig telefon. Tror knappt en riktig löpklocka slår det (men den är ju betydligt mer stabil iofs).
     
  9. milsjg

    milsjg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Normalt är 5 - 10 meter det bästa du kan få och 10 meter är acceptabelt detta under förutsättning att du inte använder korrigering av något slag (DGPS etc). Detta betyder inte att den kan visa "spot on" ibland, utan är ett statistiskt framtaget värde dvs den visar max 5 meter fel 95 % av positionerna (jag våldför mig på statistiken här men det är för att förenkla). Å andra sidan så kan den ju visa 200 meter fel 5% av gångerna (dock inte troligt). Det är helt klart att vissa GPS är bättre än andra och min SGS är tydligen otroligt bra för att jag är som emilandreas ofta på 1 - 2,5 meter ifrån GPS positionen. Det kan ju bero på att jag har ett hum om hur GPS fungerar med almanackor, uppdateringar och hur de olika programmen behandlar positionerna statistiskt.

    Vad jag har märkt är om den hittar första positionen med hjälp av AGPS (mobiltelefonnätet) som brukar ge ett flera hundra meters fel så tenderar den att hamna kanske 100 meter ifrån mig efter första godkända GPS positionen. Detta beroende på att programmet (MyTracker) försöker kompensera min position genom att flytta den mellan de två positionerna dvs närmare mobilmasten. Detta reder dock ut sig efter någon minut eftersom GPS positionerna ligger nära mig. Detta kanske förorsakar den "hoppighet" som finns på de första FW. Du förlorar signalen och du får nästa från AGPS som är flera hundra meter fel. Programmet försöker kompensera och du får ett hopp åt sidan.

    Det finns en hel del som talar för att det hela är ett programfel och jag tror att många försöker "fixa" GPSen och därmed också lyckats totalt förstöra den. Mitt råd är att kör orginal firmware och inställningar om du inte vet så mycket om GPS, eftersom det hela blir svart magi till slut.

    En annan intressant iakttagelse är att Samsung inte registrerade GPS modulens chipset i linux förrän någon gång i början av oktober vill jag minnas. Så det kommer nog att lösa sig ska ni se sa han som .......
     
    Last edited: 28 okt 2010
  10. hakwes

    hakwes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    GPS:n i min Galaxy funkar utan anmärkning. Jag använder den till löpning, cykling och i bilen och hitils har den inte missat en endaste väg eller stig jag använt. Det känns som att problemet är hårdvarurelaterat och det vore intressant att veta när ni som har problem köpte er telefon.
     
  11. emilanderas

    emilanderas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket intressant Milsjg. Jag har inte använt ngr fix eller liknande, eftersom jag inte litar på dem förrän fler testat o det visar sig att det funkar.

    Jag hade så exakt mätning på min Hero (och har fortfarande), men med SGSen prickar den ju knappt vägen en enda gång o när jag kollar kartan efter ett längre löppass så genas det hejvilt o jag har sprungit över byggnader o dylikt. Jag kör ju Cardiotrainer vilken berättar tempot för mig. Ibland känns det rimligt, ibland är jag uppe på elit-nivå-tempo (ytterst tveksamt), eftersom banorna som registreras är längre än de verkliga sträckorna.

    Jag köpte min i augusti i år.
     
  12. zeke.one

    zeke.one Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hmm, min funkar fin fint här i gävle.. ivf ;)
     
  13. Rojpen

    Rojpen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    funkar si så dära.. diffar välll 50-100m hära uppe i sveg men ibland kan den pricka helt rätt, men inget jag bryr mig om för om jag behöver navigera så köper man en riktigt gps navigator :)
     
  14. borelis

    borelis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Fungerar externa Gps'er till våra lurar?


    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  15. calm

    calm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    heh... det skall jag prova imorgon :)
     
  16. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Kan det ha med dålig mottagning/antenn att göra helt enkelt? Jämför jag med min andra adroid lur så känns det som att SGS tappar eller gör enorma hopp i positionen när jag går mellan två höga byggnader tex. eller nåt annat som skulle kunna vara ivägen.
     
  17. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Funkar din andra mobil bra när du passerar höga byggnader? det och tunnlar stör
    Gps signalerna mycket och det borde vara generellt för alla Gps.

    Har läst att SGS har ett mycket bra Gps chips, vore tokigt/tragiskt om dem hade utrustat den med dålig antenn?!?!
     
  18. Gooafton

    Gooafton Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  19. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Denna guide har jag letat efter, tack! Jag får låsning på sat men kan vara lite svajigt ibland, märkte du ingen skillnad alls?

    Vad tror du om detta Mickeko? du verkar vara kunnig :)
     
    Last edited: 28 okt 2010
  20. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    http://www.addictivetips.com/mobile/...air-and-froyo/

    Ok, nu har jag testat denna guide, det mesta var redan "rätt" inställt men SkyHook fanns inte med i meny, det enda jag behövde ändra var att sätta Server FQDN till AUTO Config och reboota.

    Hur gick det då?

    Började med att testa inne på kontoret där jag förut inte fått låsning, kör med appen GPS Status, 11 sek och 5 sat låsningar wow! :)

    Går runt i hela huset, ska påpekas att det är molnigt ute oxå, går omkring och snurrar och skakar mobilen, satlåsningarna pendlar mellan 4 och 11 sat och antal error meter visar mellan 5 och 10 meter. men ingen tappning på sat under 5 minuter jag testade.

    Detta måste vara otroligt bra med tanke på att det är inomhus, ska köra på denna lösning ett tag nu :)