Sveriges Radio för Android - vilka features?

Diskussion i 'Applikationer' startad av ChristianSR, 5 jul 2009.

?

Är du intresserad av att se en SR-applikation för Android?

  1. Ja

    485 röst(er)
    96,8%
  2. Nej

    16 röst(er)
    3,2%
  1. Danne W

    Danne W Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Imponerande. Det som inte företag och organisationer kan lösa det löser communityn.
     
  2. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Seriöst, jag, som alltså arbetar på Sveriges Radio, startade den här tråden för att få input och för att jag tycker det är bättre att vara öppen istället för att vara hemlig. När jag startade tråden fanns överhuvudtaget ingen Androidtelefon på marknaden i Sverige - det är bara knappt fyra månader sedan. Mitt syfte var att se om det överhuvudtaget fanns något intresse och i så fall om det fanns anledning att ändra på det koncept vi använde till Iphone. Då, som nu, tittade vi på samtliga mobiltelefonplattformar.

    Vi har begränsade resurser, vi arbetar med lyssnarnas pengar och vi är därför rätt försiktiga med vad vi lägger pengarna på. Om Android hade blivit en smal nischtelefon hade förmodligen alla Symbian-telefonanvändare undrat varför vi la deras licenspengar på en app till ett fåtal istället för till deras lur. Vi kan inte bara anställa någon, någon vecka för att peta ihop något - vi måste prioritera. Ska vi göra en app till bara en telefon, eller till alla som finns? Vilken plattform ska vi göra först? Vad ska krävas för att vi ska lägga pengarna på en app?

    Det här är såklart prioriteringar enskilda utvecklare inte alltid behöver göra, därför kommer de alltid vara snabbare.

    Jag tycker det är jättekul att så många är positiva till en app, jag är lika positiv till att fristående utvecklare gör egna appar med vårt material. För mig finns det inget egenvärde i att SR sitter och hemlighåller vårt material och kräver att få göra allt själva. Om någon annan kan göra något bättre är det bara bra, både för oss och för användarna. Jag hjälper gärna till med den info jag kan ge härifrån om fler utvecklare vill göra egna appar - det är bara att skicka ett PM här.

    Men jag blir rätt trött när folk gnäller på att vi inte väljer att följa just deras tidsplan. Snälla, respektera att vi som företag inte alltid är snabbast i klassen.

    Hälsar,
    Christian
     
    Last edited: 27 okt 2009
  3. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har pratat med Google om det, men just nu är det bara engelskspråkiga resultat som inkluderas. Det går dock att manuellt lägga till våra poddflöden i Listen - även om det inte är den smidigaste av lösningar.

    /C
     
  4. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    WOAH!!!

    Bra jobbat. GUI'et är inte det viktigaste i utevecklingsfasen, huvudsaken är att det funkar... och det gör det!!!

    Nu saknas bara P4... :-)

    Men oj vad varm min Hero blir... så varm blir den inte när jag streamar annan musik via wifi'n...

    Det verkar som om appen är ruskigt processorintensiv eftersom batteriet rasar ruskigt snabbt när man kör appen... på runt 40 minuter har batteriet sjunkigt med 10%...
     
    Last edited: 27 okt 2009
  5. ponul

    ponul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    SR har gjort ett suveränt jobb. Dom har hela tiden gett möjlighet att lyssna på radio via sin RTP ström.
    Problemet (som ni också ser om ni kollar i koden) är att MediaPlayer classen i Android stänger ner när det blir en glitch i stömmen.

    Det är SRs huvud uppgift att göra bra oberoende radio och göra denna tillgänglig (tex via FM eller RTP). Att skapa spelare är upp till företag och amatörer som tycker om elektronik och mjukvaru utrveckling.
    Du gnäller väll inte på SR för att dom inte gör FM radio motagare ?

    Om ni som la ner tid att gnälla på SR här i forat hade laggt ner samma tid på att kraft och antal tangetbords nertryck på att koda en spelar så hade jag sluppit offra "Walander - One step behind".

    Skall fixa in P4 i kväll, någon speciell lokal kanal ?
     
  6. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    P3 start saknas också? Vad är det för licens på den där koden btw? En störig grej är ju att man inte kan ändra media-volymen så fort man går in i appen, utan den fortsätter ändra ringsignal-volymen. När strömmen börjar spela (?) så kan man ändra volymen.
     
  7. ponul

    ponul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har ni någon XML ström eller liknande för att plocka tablå samt vad som spelas just nu ?

    MediaPlayer classen i Android SDK saknar tyvärr metoder att lätt plocka detta från strömmen.

    Och du kan gärna kolla med HR avdelningen på SR om ni inte kan få tillbaka Olle till Morgonpasset :-)
     
  8. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Mao om man går utanför sin wifi-routers område och telefonen hoppar över till 3g så tystnar appen?
     
  9. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det finns en webbkanal som kallas "P4 med Radiosporten". Där hörs Radio Stockholm allt som oftast, men även om Radio Stockholm skulle avstå en av Radiosportens frivilliga sändningar kommer den frivilliga sändningen att höras där ändå. Så den är nog bra för alla sportintresserade.

    Själv skulle jag sedan gärna se "vanliga" P4 Radio Stockholm också, eftersom man får all info om stopp i t-banan där... :)
     
  10. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Dessutom - Var hittar man andra mobila regionala P4-sändningar, exempelvis Göteborg? Visst är det kul att höra att Essinge-leden ser ut som en parkeringsplats när man cyklar över Götaälv-bron, men kanske inte så relevant...

    /Mats
     
  11. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    @Ponul - En headsup, vi kommer ändra ljudformat i slutet av året för streamat och podd (även om podd mest handlar om bithastighetsförändring). Det är inte spikat än exakt till vad, men så fort det är spikat hör jag av mig.

    /C
     
  12. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Last edited: 27 okt 2009
  13. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ska kolla. Återkommer. Jag vet att vi håller på och arbetar med att göra API:er tillgängliga, men jag vet inte hur långt vi kommit.

    Olle är kung, så sant. Jag ska hälsa honom och hans chef.

    /C
     
  14. ponul

    ponul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nuvarande kod bas är inte tillräckligt stor att licensiera, se det som exempel kod just nu. Men det kommer troligen bli Apache style när/om jag gör mer avancerade saker.

    Volym grejer har nog med att göra att jag inte startar MediaPlayer objektet innan du trycker på play.
    Skall kolla på det. Men tyvärr kan det ligga i Android för jag har sett liknande problem med spel (tex Bonsai Blast och Abduction!) om du är för snabb på volym knappen så ändras ringsignalen.
     
  15. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Funkar ju finfint :)

    Om man får önska vilt så skulle jag vilja ha en ikon i meddelandefältet högst upp typ som en notification som man kan dra ner och klicka på om man vill komma in i programmet snabbt.
     
  16. Danne W

    Danne W Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag instämmer med någon tidigare talare när jag säger - Radiosporten.

    Tack Ponul för att du tar dig tid. Förövrigt misstänker jag att Wallander-filmen ändå inte var bra nog :)
     
  17. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  18. jalipur123

    jalipur123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2009
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Då lägger jag till ytterligare ett önskemål om det går bra. Det är Dingata 100,6 som är Malmöbaserat.
     
  19. wångö

    wångö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    grymt jobb! :) fungerar ju kanon


    EDIT: Fungerar inte längre...:S
     
    Last edited: 27 okt 2009
  20. ponul

    ponul Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER