PactrackDroid

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av firetech, 8 sept 2009.

  1. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag undersökte saken, och det är helt och hållet utanför min kontroll. Den spårningstjänst som finns på www.posten.se är tydligen inte exakt samma som den jag arbetar mot (http://server.logistik.posten.se/servlet/PacTrack?lang=SE&kolliid=[KOLLI-ID]), som till skillnad från den förstnämnda ger ut informationen i XML så att programmet lätt kan tolka den.

    Varför det finns en skillnad mellan dem har jag ingen aning om, men som sagt är det inget jag kan göra något åt. Jag tänker inte heller göra om programmet till att tolka postens hemsida, eftersom det 1) är mycket krångligare att tolka än XML och 2) går sönder om posten byter utseende på sin hemsida. Deras XML-gränssnitt lär inte ändras jättemycket eftersom de faktiskt tillhandahåller den tjänsten till företag också... ;)
     
  2. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Vill bara lite snabbt meddela att version 1.0 nu finns på Market. Jämfört med 1.0rc2 är det bara en smärre buggfix vad gäller automatiska uppdateringar när inga kollinummer är inlagda (uppdateringar startades i onödan vid uppstart av telefonen).

    Notera att 1.0 är signerad med ett annat certifikat än 1.0rc2 och tidigare, så om du har en tidigare version installerad måste du manuellt avinstallera den först.
     
  3. mcslize

    mcslize Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3
    Hejsan
    Skitbra program
    Har dock hittat en liten bugg verkar det som.
    Kör man min Hero i liggande läge så skrivs siffror in direkt. Men när man skriver bokstäver så syns dem inte förens man tagit bort tangentbordet.
    Sen är det om man växlar ifrån liggande läge till stående så tas allt man skrivit bort om man inte har sparat. Vore bra om det kunde vara kvar.


    Skickar en del paket i jobbet och det som skulle göra programmet perfekt enligt min mening vore att kunna scanna streckkoden direkt ifrån pacsoft lappen.

    Mvh

    /Patrik
     
  4. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Detta är ett känt problem och jag ska fundera på alternativa lösningar på det fulhack jag använder för närvarande. Det är i princip bara orginaltangentbordet i vanilj-Android som funkar precis som det ska...

    Jag vet, men vad jag har sett av sådana dialogrutorna i Android går det inte att göra annat... :( Jag kan dock ha fått en idé på en lösning nu, men vet inte om den funkar.

    Det har jag inte ens tänkt på (konstigt nog), tack för idén! Jag hade nog behövt en bild av en streckkod för att testa ordentligt, om du har möjlighet. Det får gärna vara ett paket som redan är uthämtat och färdigt, men jag vill dubbelkolla så att hela kedjan från streckkod till tracking funkar. :)
     
  5. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket trevlig app för oss som har svårt för att vänta. Slipper man trycka på Refresh stup i kvarten! ;) Har lagt in ett par paket som är på väg från Dustin som test.

    Nåt som slog mig när jag läste inlägget ovan om att scanna steckkod. Skulle det vara möjligt att scanna kollid i ex. ett mail och sedan få det översatt mha OCR så att man slapp knappa in det för hand? Vet inte om det finns bra stöd för detta redan eller om man skulle behöva koda allt från grunden?
     
    Last edited: 19 okt 2009
  6. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tråkigt att xml-tjänsten inte funkar med paket från DX. Det är nog därifrån jag beställer mest (onödiga saker) ;)
     
  7. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har båda paketen kommit fram och appen funkade fint hela vägen. En sak jag funderade på angående refresh var att om appen själv kunde känna av om det fanns aktiva kolliid och om inte slutar att uppdatera automatiskt tills man lagt in ett nytt kolliid?
     
  8. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Om inga kollin finns inlagda sker ingen automatisk uppdatering (dvs. telefonen blir inte väckt i onödan). Däremot kommer appen fortsätta att uppdatera om det finns ett kolli-ID inlagt, även om det är uthämtat och färdigt (det kan komma uppdateringar även efter uthämtning).

    EDIT:
    Jag har precis lagt till en funktion (till vad som kommer att bli version 1.1) för att kunna inaktivera bakgrundsuppdateringar för individuella kollin. Om inga inlagda kollin har bakgrundsuppdateringar aktiverat kommer telefonen inte att väckas i onödan. Innan jag släpper 1.1 saknas nu bara streckkodsscanning vad gäller planerade funktioner/omskrivningar.

    Det är mer eller mindre bara den här funktionen och streckkodsscanning som kommer att synas som nyheter, men en väldans massa kod har skrivits om för saker som inte syns, i princip bara för att dialogrutan för inmatning av kollinummer inte ska försvinna när man roterar telefonen... ;)
     
    Last edited: 1 nov 2009
  9. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Vad jag vet hade man fått koda allt från grunden, vilket jag INTE tänker göra... Däremot kan man ju (om man fått kollinumret per mail) kopiera in sitt kollinummer till någon online-streckkodsgenerator och sen scanna skärmen ;)
     
  10. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sant, det är ju också en lösning. :)
     
  11. mrmozart

    mrmozart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  12. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Testar din app på två paket från dustin nu, hittills verkar det funka. Hoppas jag får dem imorgon (bl.a. en 24" skärm :D)
     
  13. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Verkar vara en riktigt trevlig app. Har dock just nu inget paket jag väntar på men ser fram emot att testa den när jag har det. :D
     
  15. Frojd

    Frojd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Funkade perfekt hela vägen för mig, tack så mycket för denna app! :)
     
  16. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    För de som är intresserade så klickade jag precis "Publish" för version 1.1.

    Nyheter:
    • Massor av intern omkodning för att rutan för inmatning av kollinummer ska stanna kvar när telefonen roteras.
    • Möjlighet att stänga av automatisk uppdatering för enskilda paket (t.ex. för att inte väcka telefonen i onödan då alla inlagda paket är uthämtade).
    • Integration mot Barcode Scanner (alternativt ixMAT). Det går nu att direkt från rutan för inmatning av kollinummer klicka "scanna streckkod" (alla koder som hanteras av Barcode Scanner funkar).
     
  17. mcslize

    mcslize Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3
    Riktigt bra programmet blivit nu.
    Om Market hade varit öppet för svenska användare utan massa strul med rootning så hade jag lätt betalat för detta program.

    Bra jobbat

    ///Patrik
     
  18. zOOge

    zOOge Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En annan schysst idé skulle väl vara om det gick att göra en parser för sms.
    Man får ju oftast notifieringar om skickade paket via just sms och hade man
    då kunnat klicka en knapp som heter typ "parse sms" så hade det ju varit coolt ;)

    // Fredrik
     
  19. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det finns väl ingen betalversion?
     
  20. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Nej, och eftersom jag upptäckt att Postens XML-service inte stödjer alla paket känns det som att det inte skulle vara en vinnande idé... Dessutom känns det lite som att man tar pengar för någon annans service.