Ansluta nätverkshårddisk

Diskussion i 'Hero' startad av snurreludde, 14 nov 2010.

  1. snurreludde

    snurreludde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis fått en hårddisk ansluten till min router som jag kommer åt genom min win xp dator. Hur kommer jag åt filerna på bästa/enklaste sätt för min HTC Hero?
    Måste någon separat app installeras? Kan jag "köra" filerna direkt på disken, eller måste jag kopiera/hämta dem till telefonen först??
     
  2. Slemhelge

    Slemhelge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Gissar på att du vill spela upp ljudfiler från HDDn till mobilen? :P
     
  3. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Du kan antingen köra gmote och länka det programmet till din nätdisk. Gmote installeras som server på datorn och med ett klientprogram på mobilen kan du kontrollera alla mediefiler på datorn samt streama dom till din telefon.

    Eller så kan du använda ES File Explorer och ansluta direkt till din nätdisk med din mobil, vet inte hur bra det fungerar i streaming väg men du kan alltid testa :)
     
  4. Slemhelge

    Slemhelge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om du vill kontrollera winamp genom din HTC så kan du köra Lasik+ :D
     
  5. snurreludde

    snurreludde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hittar alla filer, men när jag ska öppna dem lyckas jag inte, verkar inte som ES kan assosiera filen till något program? Har du/någon en lösning på detta??
     
  6. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vad är det för filer du ska öppna då?

    Om du vill streama till din mobil rekommenderar jag GMote, som är skapat för just detta och fungerar helt klockrent :)
     
  7. snurreludde

    snurreludde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Filerna kan vara allt från jpg, avi, mpe, till doc och excelfiler. Men de ligger ju på en nätverkshhårdisk kopplad till min trådlösa nätverksrouter. Kan jag verkligen installera Gmote på denna "ointelligenta" disk?
     
  8. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    nej du monterar nätdisken i en dator på ditt nätverk som får agera mellanhand, på den datorn installerar du sedan gmote och länkar gmote till din nätdisk, sedan ansluter du med din mobil till datorn via gmote som sedan ansluter till nätdisken och streamar din media till din mobil :)
     
  9. snurreludde

    snurreludde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm..nja, det duger tyvärr inte..vitsen med med tab va bland annat att inte ens behöva ha en dator som går hemma...men tack ändå..
     
  10. Ejnar

    Ejnar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Framgår ju inte vilken typ av NAS (om det ens är en sådan) du har men om du kör Synology har de några trevliga appar som är väldigt enkla att komma igång med. I såfall söker man på Synology i Market så får man upp DS Photo och DS Music...
     
  11. MarkusH

    MarkusH Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Platta:
    Sony Xperia Tablet Z
    Övrigt:
    Chromecast
    Har man en NAS från Qnap så har de gjort appen QMobile. Funkade bra för mp3:för mig. Ska du bara bläddra runt och kolla filer på nätverket kanske du ska kolla på någon smb-klient till telefonen. Kanske någon av filhanterarna till telefonen har smb-stöd inbyggt.
     
    Last edited: 16 nov 2010
  12. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Jag testade med att köra Astro + Astros SMB plugin och jag kan utan problem precis som snurreludde kan med Es Explorer kolla i bibliotek på min "Share" men jag kan inte öppna några filer trotts att jag har -rw rättigheter.

    Jag skall läsa vidare på problemet
     
  13. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    och här är lösningen eller ja en lösning ;-)
    http://blogs.unbolt.net/index.php/b...deos-from-windows-smb-share-to-android-device

    Sammantaget är att även om es och astro mfl (som använder smb för att browsa) kan visa filerna och biblioteken så kan inte programmet du försöker använda (exempelvis den inbygda mediaspelaren) för att lyssna på musikfilen eller titta på video hantera smb och därmed har de ingen access till filen.
    Varianten ovan skall tydligen lösa problemet men kräver root.

    Jag har nu även testat och fått det att funka med min kärna som är en flykernel 11c och elelinux wwe 2.1 rom

    Det jag gjorde var följande:

    1 ladda ner cifs manager från Market( läs mer om Cifs Manager här)
    2. starta en ES eller Astro och skapa ett tomt bibliotek på ditt sdcard som du kallar exempelvis cifs
    3. starta cifsmanager och klicka på meny och settings. Bocka i Load via insmod. pil tillbaka för att komma till huvud fönstret.
    4. Add share:
    Fyll i ipadress/sharenamn (ex 192.168.0.10/mp3)
    fyll i Mountpoint detta är sökvägen till biblioteket på ditt sdcard alltså /sdcard/cifs om du valde exemplet ovan
    fyll i användarnamn och lösenord och låt det vara tomt i Options
    5. tryck Save Share
    6. testa att koppla dig genom att klicka på den nya sharen. om det funkar är allt ok och klickar du en gång till så öppnas nu din favo explorer igen ES eller Astro exempelvis och går till /sdcard/cifs där du kan leta vidare i filtstrukturen på din externa hårddisk efter vad du vill lyssna på eller titta på eller ....
     
    Last edited: 16 nov 2010
  14. Toypon

    Toypon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Väcker tråden igen

    Hej

    Jag sitter på en Airport Extreme och delar via den ut en disk med film och musik på mitt hemmanätverk.

    Jag skulle vilja komma åt detta via mina telefoner. Tidigare körde jag med ett hårddisklösenord och utan specifika konton. Problemet är att kör man enligt modellen ovan måste jag köra via smb. Och för att få det att fungera måste jag ställa in kontoanvändning på AE vilket leder till att jag inte kommer åt de befintliga filerna utan bara de mappar och filer som läggs in i "kontomiljön".

    Finns det något finurligt sätt att komma åt filer som delas i hemmanätverket utan att köra via smb med konton?