[Alfa]Testa Sveriges Lagar[23/11] (Lagen.nu)

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Zooklubba, 16 nov 2010.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    OBS, Appen är i ett alfa-stadie. Vid fel rapportera gärna dessa i PM till mig eller här i tråden. Skriv gärna med vad ni gjorde och vad problemet är. Ex vilken lag ni sökte på

    Från appförslag: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=24639

    Jag har gjort en app för Sveriges Lagar. Just nu är den i ett tidigt Alfa-stadie. Den använder bland annat lagen.nu som källa.
    Jag skulle uppskatta om ni kunde testa denna och komma med synpunkter. Det är tänkt att troligtvis ha sökfunktionerna på startsidan och inte två knappar som det är nu. Men kom gärna med synpunkter på utformningen av layouten och de olika aktiviteterna som skapas.

    Det går för närvarande att söka på fritext och SFS-nummer. Fritextsökningarna är begränsade just nu till max 25 sökresultat men är tänkta att utökas senare. Söker du på SFS-numret så använd helst _ i fallet då det är mellanrum. Annars ska det skrivas nummer:nummer.


    Att söka:
    Fritextsökningen fungerar med orden OCH, ELLER och INTE. Det går också att söka med wildcards, tecknet då är $. ex $skatt$ returnerar alla poster som innehåller ordet skatt,begränsat till 25 resultat för tillfället.

    Planer:
    []Snyggare grafik. Tips mottages tacksamt!
    []Sökhistorik, de x(5?) senaste sökningarna visas
    [X]Offlinesynkning, möjlighet att spara ner lagar för offlineanvändning.
    []Kommentarer, kommentarerna från lagen.nu är tänkta att komma i framtida version.
    []Rättsfall, Rättsfall från lagen.nu med hänvisning till domar.
    [X]Bilagor
    [X]Direkthopp till kapitel/underrubrik vid fritextsök. Se Post#6
    [X] Direkthopp till paragrafer, dialog om man vill se det på fritextsök.
    [X] Direkthopp till underrubriker precis som ovan.



    Har ni andra idéer ni skulle vilja ha med, tveka inte att slänga ut de här! Alla idéer uppskattas.


    Edit(2011) Servern är nere, ska lägga upp igen. Ni kan alltid PMa.
     
    Last edited: 17 dec 2011
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    2010-11-23 17:14 Version 0.2.1Alfa
    Spontana FC vid uppdatering av redan inlagda lagar borta


    2010-11-23 06:35 Version 0.2Alfa
    Bilagor och nerladdning av lagen till en lokal databas är inlagt.
    Obs, gammal men kan hittas ändå

    2010-11-20 19:53 Version 0.1.5Alfa
    Felet med vissa underrubriker omtalat i post 17 är fixat.
    Obs, gammal men kan hittas ändå

    2010-11-17 23:35 Version 0.1.4Alfa
    Fixat FC vid SFS-sök. Smög sig in i 0.1.3
    Obs, gammal men kan hittas ändå

    2010-11-17 18:43 Version 0.1.3Alfa
    Fixat titelbuggen, Automatisk hopp till kapitel om fritext fanns

    2010-11-16 20.50 Version 0.1.1Alfa
    Fixade FCbugg när man sökte på titlar med mellanrum.


    2010-11-16 19:40 Version 0.1Alfa
     
    Last edited: 17 dec 2011
  3. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    [​IMG]
    Qrcode så blir det lättare att ladda ner.
     
  4. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Vill tacka för ett grymt bra initiativ. Testade lite snabbt att söka på fritext. Att bara söka på ett ord tex snatteri fungerade bra. Sen testade jag olaga hot och då hängde sig sökningen och jag hamnade tillbaka på startsidan.
    Vidare undrar jag om sökningen. Vid sökning på snatteri så hamnar jag i brottsbalken, vilket såklart är rätt, men är det möjligt att hamna direkt in i rätt paragraf? Eller i rätt kapitel då man kanske inte har tillräckligt med kunskap om i vilket kap snatteri återfinns. Eller fungerar det som du tänkt?
    Tack
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen. Glömde av att testa att söka på olaga hot. Nu ligger en ny version uppe under samma url (0.1.1Alfa). Sökningen klarade ej av mellanrum utan vill ha input + så det fungerar att söka på "olaga+hot" med 0.1Alfa men "olaga hot" på 0.1.1Alfa.

    Att komma in på rätt kapitel låter faktiskt som en bra idé. Vissa lagar är så enormt stora så det kanske är trevligt. I alla fall kolla om användaren vill hoppa direkt till kapitlet eller underrubriken ifall de överensstämmer. Problemet blir väl på om användaren söker på wildcards. Men ska försöka få in det när kapitel eller underrubriker överensstämmer.
     
    Last edited: 16 nov 2010
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Har ett utkast till direkthopp i min version nu. Har dock stött på ett potentiellt problem. Det är när termen finns i flera stycken. Om det finns i kapitel 1 och kapitel 3 t.ex. Vill ni då se alla stycken som matchar eller vill ni se alla stycken oavsett sökterm? Idéer och tips mottages tacksamt!

    Så, se alla kapitel oavsett sökterm. Se alla kapitel som innehåller söktermen? Om en underrubrik innehåller ordet ska man ändå enbart se kapitlet? Jag vill helst inte gå längre ner än kapitel alternativt underrubriker då chansen att stöta på orden i "fel" sammanhang ökar.
     
  7. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Nu håller jag personligen bara på med RB och BR mest hela tiden men ska försöka testa lite av vad jag kan tänkas ha nytta av när det gäller kapitel osv. Nu kallar dock en skrikande ett-åring....
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Gör gärna så. Idén som jag har med kapitel och underrubriker är just nu så här:

    Om man söker på fritext så ska man få upp en dialog om det finns kapitel som innehåller ordet. Där får man välja att direkt se de kapitlen som innehåller ordet och man hamnar då som när man vanligtvis väljer underrubriker.

    Snarlikt är idén med underrubriker att man ska kunna få upp en dialog om man vill gå direkt till underrubriker som innehåller ordet. Det kluriga är väl om man ska ha båda samtidigt eller ej. Känns att om ordet finns i kapiteltitlar så tittar den inte på underrubriker.

    Läggs det in med en dialog på ovanstående sätt är givetvis ett måste en inställning där man kan ta bort dialogen så man slipper se den varje gång man söker.

    Hur låter det?
     
  9. Olsman

    Olsman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inte hunnit prova särskilt mycket alls, egentligen bara gjort en sökning på "brottsbalk". Kommer då till vad den säger är "Lag (2010:637) om ändring i brottsbalken" men utfärdad 1962-12-21. 2010:637 är den senaste ändringen av brottsbalken, som faller under Brottsbalk (1962:700) och det är således det som borde poppa upp som lagnamn..

    Skulle det inte vara möjligt att få hela lagen på en skärm (blir en j***a massa text, jag vet) och sen lägga in en sökfunktion i appen, så om man är ute efter olaga hot och söker på det länkas man till brottsbalken. Väl där kan man sen söka på olaga hot i texten och slipper klicka fram och tillbaka bland kapitel?
     
  10. Olsman

    Olsman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Just det, i och med att jag läser på juristprogrammet har jag en del kompisar som också kanske skulle kunna vara intresserade av att testa och komma med idéer. Ska jag lägga ut en länk hit på Fejjan?
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Titeln är lite felaktig. Det är redan fixat i senaste versionen som jag tänkte släppa senare ikväll. Den ursprungliga titeln blev överlagrad, fixade det igår men då det är en mindre grej lade jag inte ut en ny version . Då jag har en desire så tycker jag också att mer text kan visas med eventuell sökfunktion. Men inte alla har samma storlek på skärmen. Vilket för mig vidare på nästa punkt. Visst kan du länka till dina vänner. Ju fler som testar och som kommer med synpunkter ju bättre kan det bli.
     
  12. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Vi skulle kunna testa med ett exempel.
    Låt säga att jag är totalt okunnig om lagtext och ska ta reda på vad påföljden är vid snatteri. Skriver in snatteri i fritext sökningen vilket genererar träff i fyra lagar. Detta tycker jag personligen är bra. För jag vet att snatteriet återfinns i BrB.
    Efter att ha klickat på BrB så kommer överst lite info om BrB och sedan följer alla kapitel. Det är här jag kan känna att något saknas. För trots kunskap är man ibland förvirrad (läs alltid) och glömmer lätt bort Brb 8 kap 2§ vilket är den plats i lagboken där snatteriet återfinns.
    Jag vet att du tänkt till runt sökningen men tänkte se om du tänker som jag. Att börja med snatteri som fritext funkar bra. Att sedan få upp i vilka lagar det återfinns funkar bra för oftast vet iallafall jag som arbetar med lagboken i vilken lag saker och ting förekommer. Det man glömmer är kapitel/paragraf. Så det bästa för mig vore om att efter att man valt Brb i listan så genereras en lista som visar i vilka kapitel inom BrB som snatteriet finns.
    Sen upptäckte jag en sak till. Efter att ha sökt på snatteri så i listan med de fyra lagarna så kan jag bara gå in i Brb och 1994:1811 de andra två ger mig följande:
    Ett fel hände
    Felaktigt SFS

    Ska fortsätta klicka runt lite o se vad jag hittar. Efter en uppdatering av sökningen börjar det ta bra form tycker jag. Ska bli intressant med kommentarer också.

    Edit: Testade att söka på olovlig körning också och fick upp två träffar, 1982:1177 och 1951:649. 1982:1177 gick inte att gå in i, fick samma fel som ovan.
    Och i exemplet med olovlig körning ställs det krav på sökningen. För efter att ha valt 1951:649 kommer det bara upp ett avsnitt och väljer man det avsnittet presenteras de sju paragraferna. Då olovlig körning finns i §3 så hade det varit bra om endast den kommer upp...
     
    Last edited: 17 nov 2010
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag känner precis samma sak, det kan bli lite jobbigt att bli tvingad att gå igenom olika kapitel och underrubriker för att komma till rätt paragraf. Så att lägga till valmöjligheten att direkt hoppa (genom en dialog-fråga eller en inställning) till kapitel som innehåller orden man sökte på. Det är verkligen något jag vill få med och jag har redan börjat snickra på en lösning, till en början att söka igenom de olika rubrikerna och underrubriker men text i paragraf är också på listan. Den måste bli så enkel som möjligt för alla att använda, jag själv har ingen koll på var de olika paragraferna ligger. Just nu har jag bara lagt energi på att få det lättpresenterat, inte för mycket krimskrams och massa text som visas och därav kapitel vid sökningar.



    Felhanteringen är inte direkt detaljerad och är väl tänkt att förbättras, tyvärr finns det några exceptions som är lika men betyder olika saker.

    Fritextsökningen använder för tillfället inte samma databas som själva hämtningen av lagtexten i sig gör så fritextsökningen genererar i dagsläget fler sökresultat än vad det finns lagtexter att hämta. Det är troligtvis det som genererar de flesta felen om att SFS-numret är felaktigt. Då felaktigt är samma felkod som att det saknas. Ska givetvis se vad jag kan göra och utöka det jag kan.
     
  14. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Ska bli roligt att se hur du klurat ut sökningen.

    Har hittat lite mer konstigheter som jag inte kan förklara. Vill du ha reda på dem nu eller ska jag avvakta nästa version?
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Om det är flera än de som tagits upp och de är svåra att förklara får du gärna skicka pm


    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    0.1.3Alfa
    Obs, vid problem med den och du har haft tidigare version avinstallera den först. Bytt databasstruktur på denna.
    Än så länge så får man upp en dialog om att ens fritext fanns i kapitelnamnen. Då får man frågan om man vill se de kapitlen istället.
    Tänkte göra liknande för paragrafer och underrubriker med.
     
  17. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har inte hunnit testa den nya så detta gäller föregående version...

    Jag gjorde en sökning på SFS-nr 1984:384 vilket är Polislagen. Under avsnitt valde jag Allmänna bestämmelser. När jag sedan ska gå in under respektive rubrik stöter jag på patrull. Bla så leder de tre sista rubrikerna in till samma paragrafer, alltså Förflyttning - Rapporteringsskyldighet. Liknande fel på de övriga rubrikerna också. Fel i appen eller vad kan det bero på? Har inte testat med sökning på andra SFS-nr.

    Dags att testa den nya sökningen nu!
     
  18. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Hmm...vet inte vad som kan ha hänt men har problem vid installation av senaste versionen. Den ligger och loopar trots att den en gång redan installeras. Syns när jag håller in Home-knappen på min Desire. Då ligger den kvar och vill att jag ska bekräfta installationen. Får du samma fel?
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Konstigt. Jag kör min direkt från eclipse. Får ta en titt på det och polislagen. Fotbollsmatch nu dock. Får ta en titt på det sedan men det kan bero på att vissa ser olika ut i koden.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Har tagit en noggrannare koll lite såhär på kvällstvisten. Har några misstänkta bovar. Ska försöka fixa det imorgon. Men under tiden lade jag upp 0.1.4alfa som fixade FC som kom upp när man sökte på sfs-nummer efter 0.1.3