SJ tågtider

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av sandos, 19 sept 2009.

  1. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    vet inte riktigt var traintracker hämtar tågtider ifrån men dom stämmer inte med verkligheten när det gäller till ex tåg till västervik. diffar på upp till timmen i tider ibland

    Jämförde med banverket.se och traintrackers resultat
    banverket säger
    14:07
    16:09
    18:40
    19:40

    medans traintracker säger
    15:50
    18:00
    19:20
    21:23

    ganska skaplig diff och jag undrar hur det kommer sig?
     
    Last edited: 9 nov 2009
  2. hallengren

    hallengren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att du tittar på avgångar på banverket och ankomster i TrainTracker? Vi hämtar också informationen från banverket.se och det verkar stämma överens för Västervik. Bifogar två skärmdumpar, avgångar respektive ankomster:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. hallengren

    hallengren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Alarmet sätter man genom att expandera en avgång/ankomst, välj sedan Aktivera Alarm, bifogar en skärmdump på det också. När det inträffar en försening/eller tåget har kört klart rutten kommer en notifiering (det finns en notifiering på bilden i föregående inlägg).

    Alarmet pollas var 5:e minut. Detta är troligen något man skulle vilja ha som en setting och låta användaren själv sätta ett intervall. Dessutom räcker det att tåget är en minut försenat någonstans för att man skall få en notifiering, antagligen skulle också det kunna vara en setting där användaren får bestämma hur många minuter som ska räknas som en försening.

    [​IMG]
     
  4. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Självklart så hade jag gjort fel :)
    Kudos för en grym app. allt som saknas är en enkel widget bara.
     
  5. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Bara jag som får FCs då och då med TrainTracker? Verkar vara servicen som knasar, för jag har inget GUI framme då det inträffar.
     
  6. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Inget jag upplevt än så länge men dock har det varit minimalt användande än så länge
     
  7. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ser ut som att nätverket tar lång tid på sig att svara:

     
  8. hallengren

    hallengren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för din input! Ser ut att vara problem med att ladda ner informationen när ett alarm är satt. Vi har inte själva stött på detta problemet men vi har heller inte hunnit testa alarm-funktionaliteten tillräckligt mycket (uppenbarligen). Vi kommer att undersöka detta snart.
     
  9. hallengren

    hallengren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu finns en ny version uppladdad:
    TrainTracker.apk

    Tyvärr har vi inte lyckats återupprepa problemet men förhoppningsvis är det löst. Berätta gärna om ni testar.
     
  10. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Får FC ett par ggr per dyng, så kommer nog märka ganska snabbt om det är fixat.

    Edit: Problemet är nästan garanterat löst, har inte fått någon mer FC.
     
    Last edited: 14 nov 2009
  11. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har pillat lite mer på min variant: http://android-delayed.googlecode.com/files/android-delayed-0.5.apk

    Nu fungerar bakgrunds-uppdatering. Favoriten som man har (fungerar tyvärr precis som innan, begränsat till en station) satt kommer att uppdateras varannan minut.

    Har också skapat en Locale-plugin som kan styra om bakgrunds-tjänsten öht körs. Det är starkt rekommenderat att använda den då tjänsten annars kommer skrapa dygnet runt. Detta var mest ett sätt att slippa göra allt GUI för intervall-inställningar för när den ska skrapa, men jag tror den kan fungera i långa loppet också.

    Widgeten är fortf lika ful och liten, men nu uppdateras den iaf automatisk. Jag har inte lagt till notifieringar ännu, inställningarna är fortfarande för begränsande för att det ska vara användbart tycker jag.
     
  12. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hur lägger man till favoriter?.. har provat allt men icke..
     
  13. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    genom att gå in i filtermenyn på vald station och därigenom välja spara filter lr nåt
     
  14. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Tackar.
     
  15. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har pillat lite på widgeten: [​IMG]

    Kommer nog släppa en ny version med favoriter som är halvt anvädbara inom några dagar.

    För övrigt, ironi att jag tycks utveckla denna till stor del försenade tåg? Idag var det en nedriven kontaktledning i Sundbyberg... Sitter på tåget nu och hade varit framme för ca. 30 minuter sedan om allt hade fungerat. :)
     
    Last edited: 18 nov 2009
  16. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Underbar app, synd att jag inte behöver den bara... :)
     
  17. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ny version, nu fungerar det att filtrera "destinationer" så man slipper allt för många rader i widgeten.

    Nu börjar denna närma sig feature-complete för mig personligen. Notifieringar är det som saknas eg. samt mer avancerad styrning av uppdateringsfrekvens.

    http://android-delayed.googlecode.com/files/android-delayed-0.6.apk

    [​IMG]
     
  18. jakaan

    jakaan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

  19. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Exakt hur skapar man filter ???
     
  20. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    (Jag har planerat att göra en screencast över applikationens funktioner, men det dröjer nog. Framförallt för att det fortfarande saknas en del grejer)

    Man kan lägga till favoriter i listan över stationer genom lång-tryck, eller från menyn om du tittar på tidtabellen på en viss station. Varje sådan favorit har i sin tur "mål" som den tillåter. (Hmm, kom på att om man inte har några mål på någon/en favorit så blir det nog väldigt, väldigt knasigt. Det borde tolkas som "tillåt alla" men det gör det nog inte.. På samma sätt, om man inte har några favoriter är inte heller speciellt vältestat.. uhm aja :) )

    Låt oss säga att man åker mellan Västerås och Stockholm. Jag börjar med att lägga till dessa som favoriter. I detta enkla fall kan man gå in i inställningarna för båda favoriterna och klicka i "andra favoriter" som mål, så kommer man bara se Västerås->Stockholm eller Stockholm->Västerås tåg.

    Ponera att man dagligen åker mellan Västerås<->Stockholm, men även ibland Västerås<->Linköping. Då kan man istället lägga in "andra favoriter" på Västerås, men på Linköping läggar man manuellt in Västerås, och på Stockholm lägger man manuellt in Västerås. (Detta är för övrigt mitt scenario. Jag aktiverar dessutom bara Västerås/Sthlm vid rätt tidpunkt och plats via Locale)

    Dessa appliceras för tillfället bara på widgeten.