Ny Nexus One OTA FRG83D

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av drarmi, 19 nov 2010.

  1. drarmi

    drarmi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ny uppdatering till N1!

    http://android.clients.google.com/packages/ota/passion/ecb21b752065.signed-passion-FRG83D-from-FRG83.ecb21b75.zip
     
    Last edited: 19 nov 2010
  2. tob

    tob Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  3. mpucko

    mpucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact / Nexus 5
    Telefon 3:
    Nexus 5X / Moto X2
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nexus 7 Lte 2Gen / Nexus 10
    Övrigt:
    Nexus Q, Nexus Player, ChromeCast gen1,
    Japp stämmer bra,fick den oxå nyss OTA så nu sår det FRG83D i min ialla fall..
     
  4. zzone

    zzone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bara buggfixes?
     
  5. drarmi

    drarmi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja D skall det vara.
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

  7. mpucko

    mpucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact / Nexus 5
    Telefon 3:
    Nexus 5X / Moto X2
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nexus 7 Lte 2Gen / Nexus 10
    Övrigt:
    Nexus Q, Nexus Player, ChromeCast gen1,
    märker ingen skillnad på min, FÖRUTOM att jag nu inte har root åtkomst..., grrrrrr
     
  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Mmmm, mmm, root med upplåst bootloader....mmm :)

    /Söder
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är ju självklart att en officiell uppdatering tar bort root, det gör de alltid. Har man som Söder nämnde rootat utan att låsa upp bootloadern bör man vara försiktig med uppdateringar. Med upplåst bootloader spelar sådant mindre roll.
     
  10. DkY

    DkY Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Finns det verkligen inte något program/hack som gör att man kan behålla root vid patchning om bootloadern inte är upplåst?

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  11. mpucko

    mpucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact / Nexus 5
    Telefon 3:
    Nexus 5X / Moto X2
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nexus 7 Lte 2Gen / Nexus 10
    Övrigt:
    Nexus Q, Nexus Player, ChromeCast gen1,
    söder och ni andra har nog helt rätt,har bara kört nån typ av one click root innan,tror till och med det va universal root, och jag e ganska ny på allt med android,så jag har inte vågat mig på så mkt mer ännu..Min N1 var begagnad så är jag inte helt hundra,men tror inte bootloadern va/är upplåst på den... fast jag blir ändå lite osäker på allt, för just nu säger Titanium Backup: SORRY could not acquire root privileges mm, medans universal androot frågar när jag försöker roota: att den redan är rootad och undrar om jag vill göra det igen????? någon som vet om den är rootad eller ej??
     
  12. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Du kan enkelt se om din bootloader är upplåst genom att kontrollera om du, när du startar telefonen från att den varit helt avstängd, ser ett öppet hänglås i nederdelen av skärmen. Inget hänglås = Ingen upplåst bootloader.

    Ett sätt att kolla om du har root är att använda sig av "Terminal emulator" som finns på Market.
    När du installerat denna app, starta den.
    Du bör se en prompt med ett $ (dollartecken). Prova nu att skriva "su" (utan fnuttar) och tryck enter på tangentbordet.
    Om du nu får upp en förfrågan om att tillåta Terminal emulator att få root-åtkomst, svara "Allow". Om du härefter i prompten nu ser ett # (brädgård) så kan du konstatera att du har root.
    Annars har du det inte.

    Alternativt kan man kontrollera om det i listan över applikationer (i Program-listan (App-drawern) när man trycker på huset på hemskärmen) finns en app som heter "Superuser". Då har du med största sannolikhet root, men det är inget som är garanterat förrän man testat.

    Till alla er andra kunniga; Finns det något smidigare och fortfarande lika definitivt test än det jag föreslagit med Terminal emulator? Hade varit gött med en app som man kan ladda hem eller om man kan knappa in någon fiffig kod, köra ett kommando. Är filhanterare en enklare väg? Den får ju gärna vara lite säker så man inte kan pajja saker av misstag genom att döpa om eller ta bort filer.
     
    Last edited: 19 nov 2010
  13. mpucko

    mpucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact / Nexus 5
    Telefon 3:
    Nexus 5X / Moto X2
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nexus 7 Lte 2Gen / Nexus 10
    Övrigt:
    Nexus Q, Nexus Player, ChromeCast gen1,
    @DrLaban tack för mkt bra beskrivning,testade att dra hem och köra Terminal emulator och det slutade med Permission denied.antar att jag inte har root access kvar.och att superuser appen ligger kvar sedan tidigare. men jag har oxå slängt in Instant Root Version 1,04 innan jag tog hem "Terminal emulator" och har den svarta varningstriangeln med utropstecknet i statusbaren,drar ner status baren och där står det då att instent root not required, root access is already available. tycker inte det borde stå så.. jag förstår och utgår från att root access går förlorad vid en officiell uppdate,men tycker det är lite underligt att min N1 ger så många dubbla budskap.. tack för all hjälp och goda råd..
     
  14. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    jag har laddat ner filen. länken fungerade inte så fick ta det via XDA.

    med astro flyttade jag filen och döpte om den till update.zip och la den i root katalogen på SD kortet. startade om luren med volym ner, valde recovery boota med min update fil på sd kortet och rätt vad det var så får jag meddelande att det är fel på filen. :O

    min tele är rootad, och har frg83.

    vad gjorde jag för fel?

    skall passa på och leta lite info om bootloadern, för det vet jag inte mycket om :)
     
  15. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Om du får fel om consistency check, verification error eller signature check-fel, så kan det bero på att det finns filer som är ändrade i Android (tex som följd av att man rootat) som gör att patchingen inte kommer att slutföras.
    Vid varje uppdatering/patchning till en ny version så görs en kontroll om systemet är orört. Efter den kontrollen, kontrolleras filen man försöker uppdatera Android med. Efter den kontrollen installeras uppdateringen.
    Det görs alltså en hel del saker i olika faser som kan ge resultatet att uppdateringen inte installerades.

    En sak som jag tänker på direkt; har du bytt ut recoveryn? Om du försöker installera en officiell uppdatering från Google och har en custom recovery kommer du inte att kunna läsa in uppdateringen (om inte något mycket omfattande hänt i recovery-världen som jag missat). Alltså måste man se till så att original-recoveryn är den som används när man kör in uppdateringen. Det beror på att original-recoveryn är den enda recovery som kan godkänna uppdateringar som skickats ut av Google, eftersom de signeras med speciella nycklar.
     
  16. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Det kan vara bra att veta att jag försöker uppdatera den här wiki-sidan (https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Nexus_one_updates) varje gång det dyker upp en uppdatering från Google.
    Jag laddar ner uppdateringen från Google så fort jag får nys om den, sen slänger jag upp den på MediaFire (det var en ganska hygglig, gratis fil-host) och uppdaterar wikin.
    Om ni ser någon uppdatering från Google och den inte finns med där får ni gärna hojta till så jag kan uppdatera listan.
     
  17. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Recovery dvs nej jag har rootat utan att göra annat. Men det låter ju analytiskt att den checkar igenom telefonen.
    Hur får jag gamla strukturen kan jag låsa telefonen igen och vara naiv nog att det skall fungera?

    En lliten sido spår oxå. Bootloader, år det bra att öppna den eller inte! Det finns många trådar om hur man undviker att åsa upp den men inte mycket om varför.

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  18. ztargazer

    ztargazer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon med Tre som fått OTA än ?
    Har aldrig fått en OTA så tänkte hålla mig med att downloada denna gången men det piper ju aldrig till ?
     
  19. mpucko

    mpucko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact / Nexus 5
    Telefon 3:
    Nexus 5X / Moto X2
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nexus 7 Lte 2Gen / Nexus 10
    Övrigt:
    Nexus Q, Nexus Player, ChromeCast gen1,
    ja jag har tre,kontant kort i min.. se tidigare inlägg om när jag fick denna uppdatering OTA.
     
  20. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Några här inne som har låst upp sin bootloader och varit tvugna att lämna in sin telefon pga hårdvarufel har fått det på garanti och därefter fått sin bootloader låst igen.

    Alltså, så länge ditt problem är hårdvarurelaterat och faller inom ramen för ett garantiärende spelar en upplåst bootloader ingen roll så här långt.

    Frågan är i slutändan; gör du så mycket med telefonen som motiverar att du kan tänka dig låsa upp booloadern, med ett öppet hänglås under boot som följd, eller kan du tänka dig vänta tills det kommer en ny rootmetod för framtida uppdateringar.